N(euro)otjes winterwensen

Ze zat even te twijfelen: durft ze hierover te schrijven, zo nét na de zomer en zo ver voor de winter? Bijna niemand durft het woord nog uit te spreken. Het is nog maar nauwelijks herfst. Maar N(euro)otje kan het niet helpen. Na een goede zomer (want dat was het toch dit jaar) beginnen de winterkriebels. En ze zit al vol verwachting mee te gluren op het forum van topshelfmeteo, waar al een wintertopic is gestart.

Veel van de technische uitleg laat ze voor wat het is, ze is zelf meer van de ultrakorte termijnverwachting die te bepalen is aan de hand van de overdrijvende wolken en laag of hoog overvliegende zwaluwen. Maar al dat gebabbel over strenge winters en hele strenge winters is geweldig! Natuurlijk heeft ze alweer een potloodpuntje versleten aan het schrijven van een boodschappenlijstje voor de noodvoorraad. Je weet wel, voor als ze ingesneeuwd raakt en weken zonder stroom komt te zitten 🙂

Een wintertje zoals 1963, waarover door winterliefhebbers altijd nog met veel enthousiasme wordt gesproken, maar die nog even voor haar tijd was. Zoiets.

Ja, de thermosokken zijn alweer gecontroleerd, de winterjassen hangen gewassen en wel klaar. Ze heeft nog een paar weken de tijd om de voorraadkast voller dan vol te proppen, de voorraad lampolie aan te vullen en een paar mud kolen in de schuur te zetten. En dan is ze er wel weer klaar voor. Waarschijnlijk overbodig om te vermelden dat de warme dekentjes alweer over de banken in de woonkamer gedrapeerd zijn…

Sorry hoor. Dit moest even….

Nog meer winterliefhebbers in de buurt? En droom je ook stiekem van die horrorwinter die ‘ze’ nu al jaar op jaar verwachten? En: hoe ver ga je in je (over)enthousiasme om je daar op voor te bereiden…?

🙂

16 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. VeggieMo
    Sep 19, 2013 @ 08:25:03

    Ik denk nu liever aan een emigratie naar een plek rondom de Middelandse Zee dan aan weer zo’n lange, koude p#*&^%$ winter als afgelopen jaar.

    Maar goed, als jij er wel blij van wordt, geniet ervan!

    Beantwoorden

  2. Valhalla
    Sep 19, 2013 @ 08:27:09

    Ja, hier ook een winterliefhebber met inmiddels weer rap groeiende voorraad, wegens ”je weet maar nooit”.

    Beantwoorden

  3. Thea
    Sep 19, 2013 @ 08:32:30

    Ik ben gek op de winter en op de lente en op de herfst en ook op de zomer!
    Ik ben een vier-seizoenen mens 🙂

    Beantwoorden

  4. grandma
    Sep 19, 2013 @ 08:42:02

    haha daar ga je weer 🙂 hier ben ook druk met de voorraad , heul fijn . Ik geniet nog even van het zonnetje die hier vanmorgen nog jubelend schijnt.

    liefs grandma

    Beantwoorden

  5. Sabine
    Sep 19, 2013 @ 08:44:13

    Ha ha ha, ik ook. M’n voorraad ‘houdbaar voedsel’ is ongemerkt aan het groeien, er komen ineens weer pakken kaarsen het huis in, alle winterspullen zijn klaar – op de thermoboots voor de kinderen na, maar dat ligt aan de winkel 🙂
    Ik vind dit een heerlijke tijd van het jaar. En hopelijk straks ook weer een flink pak sneeuw. Het maakt het leven niet makkelijker, wel rustiger. En langzamer. En dat is fijn!
    Niet dat ik iets tegen de zomer heb, maar ook ik ben een vier-seizoenen mens. Zou niet naar een land willen met een ‘warm – warmer’ klimaat. Ook al wil het lijf dat soms liever wel.

    Beantwoorden

  6. econowiser
    Sep 19, 2013 @ 08:49:48

    Jajajajaaaaaaaa, ik ben heel blij dat het herfst is en ik hou van de winter! Eigenlijk houd ik gewoon alleen niet van de zomer.

    Beantwoorden

  7. izerina
    Sep 19, 2013 @ 08:55:42

    Ik ga gelijk op die site kijken

    Beantwoorden

  8. kniepertie
    Sep 19, 2013 @ 08:57:14

    Kijk een ‘echt’ strenge winter met sneeuw en droge vorst kan ‘k wel waarderen, ’t is dat miezerige, druilerige najaars- en winterweer waar ‘k moeite mee heb brrr.
    sterkte als je daadwerkelijk ingesneeuwd raakt ( in ’79 meegemaakt en ook dat de elektra toen uitviel, daar was m’n vader en z’n collegaboeren niet blij mee. Hoe melk je in hemelsnaam in je uppie 40 of meer melkkoeien met de hand)
    groet

    Beantwoorden

  9. sillie
    Sep 19, 2013 @ 09:04:30

    Alhoewel ik echt van zomer en warmte hou, vind ik sneeuw en echte vorst ook wel fijn, maar wekenlange druilerigheid vind ik vreselijk.

    Beantwoorden

  10. loesje
    Sep 19, 2013 @ 09:24:26

    Wij verhuizen midden in de winter naar Duitsland vanuit de Randstad, het lijkt me wel wat om daar op het platteland ingesneeuwd te raken 🙂 Ons nieuwe huis is solide, heel dikke muren en een mooie rieten kap, grote open haard en heeft genoeg ruimte voor een aantal voorraadkasten. Vanuit de keuken en kamer prachtig uitzicht op de hoge bomen en het land om het huis, zal er met sneeuw sprookjesachtig uitzien.
    Als het kan nadat we verhuisd zijn, want met een verhuisauto over de autobaan glibberen is niet echt leuk natuurlijk. 🙂

    Beantwoorden

  11. Anna
    Sep 19, 2013 @ 09:44:08

    De winter is iets waar ik door heen moet voor het weer lente wordt .
    Lente en zomer zijn geweldig, maar herfst en winter? zouden ze van mij over mogen slaan.
    Ben al wel bezig om de wintervoorraad aan te leggen, dat is wel leuk, maar dat koude weer… vreselijk!

    Beantwoorden

  12. liesbet
    Sep 19, 2013 @ 11:37:35

    Ik hoop dat de winter nog lang uitblijft zodat we nog lang geen verwarming nodig hebben : we zitten met vertraging op renovatiewerken in ons huis en er ontbreekt nog een radiator. Zolang die niet geïnstalleerd kan worden, kan het hele circuit niet opgestart worden aangezien de verwarmingsbuizen geen aparte kringen zijn zoals tegenwoordig gedaan wordt. Momenteel is het in huis nog 18° voor mij best doenbaar maar als het buiten kouder wordt, zal ’t binnen ook vlug afgekoeld zijn. Elektrisch verwarmen is financieel onhaalbaar omdat de ruimtes te groot zijn…..’k Zie het al voor me : geen verwarming bij hevige vriestemperatuur, kapotgevroren waterleidingen….

    Beantwoorden

  13. Maia
    Sep 19, 2013 @ 11:59:03

    Ik ben normaal gek op de winter, en nu we een houtkachel en een grote voorraadkast hebben alleen maar meer! Helaas maak ik me wel wat zorgen om het gasverbruik, omdat we geen kans hebben gekregen om het huis te isoleren voor de winter. Op hoop van zegen dan maar 🙂

    Beantwoorden

  14. femke
    Sep 19, 2013 @ 12:57:37

    Ik hoop ook op een hele lekker koude horrorwinter. Ik ben ook nog net te jong om die van 63 meegemaakt te hebben, maar 1979 weet ik nog wel, metershoge sneeuwduinen hier in Friesland. Ik wil het nog best een keertje meemaken, ik hoop er al jaren op

    Femke

    Beantwoorden

  15. hetlevenenik
    Sep 19, 2013 @ 16:23:27

    Mijn vriezer zit barstensvol met eten. Zes soorten stamppotten en nog meer zoals brood en dergelijke. Ik kan het hier wel een maandje of twee uithouden als het nodig mocht zijn. Want in mijn uppie eet ik lang niet zoveel als een heel gezin natuurlijk hè. Ik ben gek op de herfst en de winter. Laat maar komen!

    Beantwoorden

  16. Free BeeZ
    Sep 21, 2013 @ 11:14:20

    Ik ben ook een herfst/winter mens. Eigenlijk is mijn favoriete seizoen de herfst; herfststormen, gekleurde bladeren, kastanjes, pompoenen. Ik vind het gezellig. Maar ook de winter vind ik fijn, mits ik niet te vaak de deur uitmoet met de auto. Want dat vind ik dan weer minder met sneeuw. Voorjaar heeft ook zijn mooie kanten met alle groei en bloei. Mijn minst favoriete seizoen is de zomer, voor mij hoeft het niet, die hitte. Tegen kou kun je je kleden en een warme kop thee helpt ook een hoop. Lekker onder een dik dekbed kruipen en ik slaap heerlijk. Maar hitte… als je eenmaal alles uithebt wat uit kan houdt het op en dan doe ik geen oog dicht. Nee geef mij maar herfst en winter 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

