N(euro)otje gaat beestjes bestrijden…

De bramenstruiken hangen voller dan vol. De bramen zijn groot, zwart, glanzend en smaken naar meer. Jam en siroop maken zijn dan de beste manieren om de oogst langdurig te bewaren. Dus is het bekend wat er vandaag gebeuren moet. De bramen moeten alleen nog geplukt worden; de potjes staan klaar.

Ook staat er vandaag het maken van courgette in het zuur op de planning want met vier planten heeft N(euro)otje weer eens een oogst waar niet tegen aan te eten valt. Het is gewoon te veel. Ze weet dat ze met twee planten meer dan genoeg heeft, maar ze had in het voorjaar twee planten en een groentenbed over dus…. Ja, en nu moet ze verplicht van alles maken om de oogst te kunnen bewaren. Morgen bakt ze er broden van.

Maar de grootste hap werk voor vandaag betreft de kippen. Die lijden onder een nieuwe aanval van bloedluizen die zich met honderdduizenden of meer verschanst hebben in het nachthok. Resultaat: futloze kippen die er met zijn dertienen nog met moeite één eitje uit weten te persen. Per dertien hè, niet per kip… De invasie moet met overgave bestreden worden, zo leert de ervaring. N(euro)otje maakt daartoe een explosief mengsel van een liter azijn en een paar scheppen huishoudsoda. Dit gaat in een spuitfles die vervolgens helemaal vanzelf spuit, je hoeft alleen nog maar te richten. Een paar jaar geleden was dit ook de noodgreep, ze gaat er vanuit dat het nu ook weer zijn nut zal bewijzen. Het komt waarschijnlijk door de warmte. De honden kregen vlooien, de kippen kregen luizen en N(euro)otje lijdt daardoor aan allemaal kriebeltjes die hun oorsprong ergens in het midden tussen de oren lijken te hebben… 🙂

Toch is het vervelend: vroeger smeerde je één keer jaar een kippenhok met witkalk in en je had nooit bloedluis. Maar dat goedje is verboden verklaard in Nederland en nu moet je als kippenliefhebber maar een beetje uitzoeken hoe je die beestjes bestrijdt. Er zijn allerlei spuitbussen in de handel die na grondige bestudering van het etiket en de gebruiksaanwijzing door N(euro)otje niet gebruikt worden: ze zijn eng, zo niet gevaarlijk voor haarzelf en de kippen en bovendien erg milieuonvriendelijk. Wat was er toch mis met die witkalk? Daarom probeert ze het maar weer met de onvolprezen mengeling van azijn en soda. Maar of het afdoend is?

Heeft iemand nog een milieu- en kipvriendelijke tip? N(euro)otje probeert ‘m graag uit.

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. grandma
    Aug 22, 2013 @ 08:17:21

    Ik las deze op het kippenforum.

    Hallo,

    Ik wil even iets met jullie delen ik was opzoek naar een middel tegen bloedluis. En toen vond ik deze tip:

    “Toch wil ik zeer graag een positieve ervaring meedelen. Ik heb mij tabakstelen aangeschaft, en deze met de snoeischaar
    in stukken geknipt, zo op ongeveer 5 a 7 cm lengte. Deze heb ik onderaan in de nestbakjes geplaats. Ik heb ook van die
    kanarienestmatjes (of hoe noem je die dingen) meegebracht. Deze heb ik in een emmer water gestopt die ik vooraf
    24 uur had laten trekken vol met tabakstelen (in heet water).

    Die”gedroogde” matjes heb ik dan ook in de nestkastjes bovenop de geknipte tabakstelen geplaatst.
    Eén nestkast alleen met een onbehandeld matje gevuld.

    Een week later controle gedaan, en wat dacht je…. alle nestjes vrij van Bloedluis, behalve dat zonder tabakstelen of gedrengd matje. Meer moet ik hierover toch niet meer vertellen dacht ik. ”

    Je zou ook de tabak in heet water kunnen zetten en dan met het “water” het hok inspuiten
    Dan heb je geen chemische rotzooi.

    Ik hoop dat iemand iets aan heeft.
    Groetjes Kwen

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Aug 22, 2013 @ 09:13:15

      @grandma: ik onthoud dit wel maar voor nu heb ik een instant oplossing nodig. Voordat de kippen letterlijk leeggezogen zijn door de bloedluis. Ik ga in ieder geval wel op zoek naar tabaksstelen. Baat het niet, schaadt het niet, denk ik maar.

      Beantwoorden

  2. Annelies Van Mondfrans-van Benthum
    Aug 22, 2013 @ 08:38:34

    Wij kijken vaak even in Duitsland of het hier verboden goed daar ook verboden is. Vaak over de grens gewoon verkrijgbaar. Misschien ook zo met witkalk?

    Beantwoorden

  3. anderson cottage
    Aug 22, 2013 @ 08:53:49

    een busje home-shield kopen bij een hele goede dierenspeciaalzaak of via internet bestellen , heb er zelf d beste ervaring mee, het is een 100 % natuurlijk produkt. heb kippen verloren aan bloedluis dus rigoreus aanpakken anders ga jij ook kippen verliezen aan de bloedluis, jammer. dus HOME-SHIELD . het is een poeder. heel veel succes ermee, toen ik je stukje las dacht ik aan mijn kippen van toen, ..zucht… liefs marion p.s. het is echt het allerbeste

    Beantwoorden

  4. N(euro)otje
    Aug 22, 2013 @ 09:11:06

    @Marion: Ik heb meteen de site opgezocht en gebeld. De flesjes zijn namelijk nogal klein en ik blijk er dus nogal wat van nodig te hebben voor ons bovenmaatse kippenhok…

    Beantwoorden

  5. Maia
    Aug 22, 2013 @ 09:31:38

    Maar kan je niet gewoon een stuc van luchtkalk maken dan?
    Zoals dit spul: http://www.online-bouwmaterialen.nl/cement-beton/carmeuse-kalk/carmeuse-mekal-metselkalk-25kg.html

    Dat is toch niet verboden??

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Aug 22, 2013 @ 10:26:11

      @Maia: ik heb het opgezocht en via wat ik daar te weten kwam, ontdekte ik het “hokwit”. Net zoiets als witkalk maar dan toegestaan en nog geen twee kilometer hiervandaan te koop! Ik heb net twee pakken gehaald à 2,29 euro en 2 flessen met biologisch, dier-, mens- en milieuvriendelijk spuitspul à 15 euro. Je mag gaan raden wat ik vanmiddag ga doen… 🙂 Dus dank voor de tip!

      Beantwoorden

  6. christiane
    Aug 22, 2013 @ 09:45:02

    Ik heb er dit jaar geen last van gehad. Ik gooi iedere week een stuk of 4 bladeren van varens in legnesten en daar houden die beestjes niet van!

    Beantwoorden

  7. N(euro)otje
    Aug 22, 2013 @ 10:24:39

    @Maia: ik heb het opgezocht en via wat ik daar te weten kwam, ontdekte ik het “hokwit”. Net zoiets als witkalk maar dan toegestaan en nog geen twee kilometer hiervandaan te koop! Ik heb net twee pakken gehaald à 2,29 euro en 2 flessen met biologisch, dier-, mens- en milieuvriendelijk spuitspul à 15 euro. Je mag gaan raden wat ik vanmiddag ga doen… 🙂 Dus dank voor de tip!

    Beantwoorden

  8. betjesonnetje
    Aug 22, 2013 @ 11:16:54

    Met bloedluis heb ik geen ervaring, maar kleine beestjes laten zich meestal goed bestrijden met de aloude zeepspiritus. Ik maak het zo: in een spuitfles van een halve liter doe ik 100 gram vloeibare zeep (Driehoek), 50 gram brandspiritus, en verder water. Een keer omkeren en het mengsel is spuitklaar. Blijft minstens een half jaar goed en je kunt er van alles mee bestrijden en schoonmaken: bladluizen, mieren in huis, luchtjes op de wc enz. enz. Tot in de jaren ’70 werd dit mengsel in ziekenhuizen gebruikt als ontsmettingsmiddel voor bedden e.d.

    Ik vermoed dat het ook genoeg is als je het hok goed schoonmaakt met een sterke oplossing van zachte zeep. Dus zonder spiritus. Ik heb zachte zeep met succes gebruikt voor het bestrijden van hoofdluis en schurft.

    Het moet wel echte zeep zijn, z-e-e-p. Dat woord moet op de verpakking staan. Met afwasmiddel of allesreiniger krijg je niet hetzelfde resultaat. Zeep bevat loog, en daar kunnen kleine beestjes niet tegen. De modernere, huidvriendelijke schoonmaakmiddelen zijn ook vriendelijk voor kleine beestjes en daarom helpen ze niet.

    Soda is trouwens ook een loog, vandaar dat het helpt. Waarschijnlijk lukt het ook met baking soda, zuiveringszout dus. Zeep bevat, naast loog, ook vet. Dat laat een filmpje achter en biedt wat bescherming voor het hout/de huid.

    Beantwoorden

  9. inenomdekas
    Aug 22, 2013 @ 14:01:01

    Ik haal witkalk nog altijd gewoon bij de Welkoop. Staat bij de duivenspullen, zit in een zak, je moet het mengen met water. Hier smeren wij 2x per jaar het kippenhok mee in. Verder strooi ik vlooienpoeder in het stro van de legnesten.

    Beantwoorden

  10. Marieke
    Aug 22, 2013 @ 14:06:53

    Hoi,

    Ik heb zelf ook kippen en ook lat gehad van bloedluis. Bloedluis is erg lastig te bestrijden en komt idd vooral voor met warm weer.
    Ik heb toen via internet ( http://www.refona.nl/ ) een ander soort mijt (dutchys) besteld wat een natuurlijke vijand is van de bloedmijt. Nu heb ik er geen last meer van. Ook staat op de website erg duidelijk uitgelegd hoe dit werkt enzo. Wat ook kan werken is het hok schoonmaken met een stoomreiniger. Succes ermee. Voor vragen mag je altijd mailen: msvantessel@hotmail.com

    Beantwoorden

  11. Opnieuwbeginnen
    Aug 22, 2013 @ 19:17:38

    Gebluste kalk is nog wel verkrijgbaar bij de bouwmarkt las ik hier:
    http://home.hccnet.nl/michel.post/klussen/muurverf.htm

    Beantwoorden

  12. Anna
    Aug 23, 2013 @ 12:45:36

    wij spuiten met veerust ( is een middeltje tegen vliegen bij koeien) ik denk niet dat het milieu vriendelijk is, maar het werkt tegen bloedluis bij de kippen en zilvervisjes in huis
    En nadat we heel veel milieu vriendelijke middeltjes hadden geprobeerd wilden we er weleens echt van af .

    Beantwoorden

  13. K.Besselsen.
    Mrt 01, 2014 @ 15:59:49

    gewoon te koop bij Welkoop!! net 2 zakken gehaald.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Mrt 03, 2014 @ 08:26:56

      @K. Besselsen: Klopt! Ik heb daar uiteindelijk ook twee pakken gehaald. Hokkenwit heet het nu. Het heeft gewerkt. Geen beestje meer gezien!

      Beantwoorden

      • Odette
        Jul 21, 2014 @ 16:21:02

        Hoi N(euro)otje,
        Witkalk kan ik nergens meer krijgen maar idd wel hokwit bij de Welkoop. Zij zeggen dat je het droog moet inborstelen. Maar hoe heb jij dat gedaan? Ik denk zelf met water aanmaken en met een blokkwast gaan witten. Ik krijg woensdag mijn eerste kippen (ben dus nog een echte leek op dat gebied) en wil preventief tegen bloedluis behandelen.

        Gr Odette

      • N(euro)otje
        Jul 22, 2014 @ 05:58:52

        @Odette: je moet het inderdaad aanmaken met water, niet te dik. Opbrengen met een dikke kwast. Ik gebruik een blokkwast hiervoor. Succes en plezier me je kippen!

  14. Jumanci
    Aug 12, 2014 @ 13:39:29

    Hallo N(euro)otje,
    Ook ik heb “hokwit” gehaald bij de Welkoop (3,29) en het nachthok van mijn kippies gedaan, met water aangemengd en met een blokkwast opgebracht. Ging super en binnen een paar uurtjes was het droog. 🙂
    Helaas heb ik bemoeizuchtige honden die zich erg graag met de kippies bemoeien, met het gevolg dat zij ook last kregen van die rotbeestjes, maar met het “recept” van Betjesonnetje hierboven (100gr soda Driehoek en 50gr brandspriritus met water) heb ik de honden kunnen redden van hun jeukplaaggeestjes. 🙂
    Super bedankt!! dankzij jouw site ben ik erg geholpen!!
    Groetjes

    Beantwoorden

Geef een reactie

