N(euro)otjes Man is zzp’-er

N(euro)otje heeft even vrij genomen van haar blog… Ze was moe, had het druk, geen inspiratie en de laptop had kuren…. Maar ze is er weer. De inspiratie vloog haar gisterenavond vanzelf weer in de armen 🙂

Man is zzp’-er. Daar zijn er heel veel van in Nederland. Vaak door de omstandigheden gedwongen en zichzelf reddend zonder uitkering. Ook Man werd jaren geleden, na een periode van werkloosheid, zzp’-er, Zelfstandige Zonder Personeel. Het was ook voor hem de enige mogelijkheid om uit de werkloosheid te komen waar hij buiten zijn schuld in beland was.

De gemiddelde Nederlander ging er vorig 1 procent in koopkracht op achteruit. Voor de zzp’-er was dat gemiddeld 2,7 procent. “Zelfstandigen hebben geen vaste uren en zijn volstrekt afhankelijk van opdrachten”, erkent meneer Dijsselbloem.

En nu zijn er dus ook nog woeste plannen om de zelfstandigenaftrek voor zzp’-ers af te schaffen. In dit interview met de directeur van ZZP Nederland worden bedragen genoemd van 20.000 euro jaarinkomen (na aftrek van belastingen), 1.400 euro als (netto) maandinkomen en dat daar dan zo’n 300 euro per maand op ingeleverd zal gaan worden met de nieuwe plannen. Bij de Familie Vrek is het door Man binnengeharkte loon nog veel minder. Van de genoemde bedragen kunnen zij alleen maar dromen. In dit interview heeft men het over een maandinkomen van honderden euro’s meer dan wat er bij de Familie Vrek binnenkomt. Maar N(euro)otje werkt ook nog parttime… En dan redden ze het prima, mede omdat ze weten hoe ze zuinig moeten leven. Maar dan moet men er verder ook wel vanaf blijven. 

Als zelfstandige loop je gewoon meer risico. En er zijn er meer die werken voor een loon wat een ander als uitkering ontvangt. Man bouwt, zoals zoveel zelfstandigen, ook geen pensioen op. Als kleine zelfstandige is de premie voor eigen opbouw niet op te hoesten. En in zijn arbeidsverleden zitten zoveel pensioenbreuken dat dat verwaarloosbaar is. Ook een verzekering voor doorbetaling bij ziekte of ongevallen, is niet te betalen. Elke dag is een risico. En dat schijnt men in Nederland (nog) niet te beseffen.

Het is te hopen dat de plannen minimaal aangepast worden, zodat zzp’-ers met een klein inkomen minder de dupe zullen worden dan die met een groot inkomen. Of laat ze het voor de kleintjes maar helemaal niet door laten gaan. Als Man in de WW of een andere uitkering zou zitten, zou hij de staat geld kosten. Nu redt hij zichzelf. Waarom dat afgestraft moet worden, is N(euro)otje een raadsel…

13 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Opnieuwbeginnen
    Aug 21, 2013 @ 07:58:06

    Ben het met je eens, absurde plannen. Onrechtvaardig ook.

    Beantwoorden

  2. izerina
    Aug 21, 2013 @ 08:14:21

    Ik zag het gisteren op tv en dacht “weer een melkkoe gevonden”.Ik hoop,dat de protesten van zzp-ers iets uithalen.

    Beantwoorden

  3. Maia
    Aug 21, 2013 @ 08:31:08

    Het is zeker erg raar, het is gewoon een ontmoedigingsbeleid aan het worden zo. Als die plannen doorgaan zitten er zo meteen een stuk meer mensen in de wsnp en bijstand.

    Beantwoorden

  4. grandma
    Aug 21, 2013 @ 08:37:09

    nou inderdaad, heel raar

    Beantwoorden

  5. kruidig meisje
    Aug 21, 2013 @ 09:05:33

    Het originele plan in het regeeraccoord was geloof ik 1 belastingtarief voor zzp-ers en deze aftrek weg. Als je weinig verdiende, ging je er wat op vooruit. De veelverdieners moeten natuurlijk meer betalen. Jammer dat we daar nou niets meer van horen.

    Beantwoorden

  6. een wanhopige moeder
    Aug 21, 2013 @ 09:09:06

    Exact mijn verhaal. Ik verdien ook minder dan die 20.000 als zzp-er tegen wil en dank, maar moet wel een gezin runnen. Ik weet het ook allemaal niet meer hoe ik het als alleenstaande en chronisch zieke vijftigplusser, met twee autisten die zorg nodig hebben, moet redden de komende jaren, en hoe lang ik nog in mijn (nu nog vrij goedkope) huurwoning kan blijven.

    Ja, consuminderen. Maar ook daarmee komt de bodem in zicht.
    En als je net onder de 20.000 verdient kom je voor geen enkele regeling in aanmerking, behalve toeslagen die steeds verder worden uitgekleed door bezuinigingen en het feit dat mijn (nog lang niet zelfstandige) kinderen meerderjarig worden.

    Ik weet het echt niet meer.

    Beantwoorden

  7. Samenbesparen
    Aug 21, 2013 @ 09:26:43

    Helemaal met je eens!

    Beantwoorden

  8. sillie
    Aug 21, 2013 @ 09:54:47

    absurd gewoon. hopelijk gaat het niet door want de situatie van jullie/jeman/zzp-er is vast niet uniek in nederland.

    Beantwoorden

  9. KK
    Aug 21, 2013 @ 09:56:49

    Het fijne weet ik er niet van,maar er schijnen veel ‘schijnconstructies’ net Oost-Europese werknemers te zijn. Dat zou kunnen verklaren waarom de regering deze aftrek wil aanpakken. Hoewel de regering de komst van open grenzen en vrij verkeer van werknemers met hand en tand verdedigt, dus logisch is het niet.

    Ik geloof dat de PvdA de aftrek wilde aanpakken omdat zzp-ers in vergelijking met weinig verdienende werknemers weinig belasting betalen. Maar dat ging om een onbekend aantal uit zijn verband gerukte aantallen. In onze familie zijn veel zzp-ers (idd, vaak na verlies van hun vaste baan), dus ik hoop niet dat het doorgaat.

    Beantwoorden

  10. loesje
    Aug 21, 2013 @ 10:43:17

    Ik hoorde het gisteren ook…mijn mond viel open van verbazing, ik blijf nog steeds verbaasd hier.
    Alle initiatief tot ondernemen en iets te verdienen en op te bouwen wordt ontmoedigd, inderdaad, volgens Spekman is “nivelleren een feestje”, zo oneerlijk.
    Wij kennen ook veel zzp-ers, vaak armoe troef, een vriendin en haar man die een bloeiend bedrijfje hadden houden zich (en hun twee opgroeiende kinderen) met moeite staande door schoonmaakwerzaamheden te verrichten hier en daar. Ze houden dus NIET hun hand op, maar worden wel gestraft.
    Ik ben voor een sociale samenleving waarin de zwakkeren beschermd moeten worden maar ik denk dat de regering eens wakker moet worden en gaan zien wie nu werkelijk de zwakkeren zijn die geholpen moeten worden.

    Beantwoorden

  11. spaarmoeder
    Aug 21, 2013 @ 11:26:55

    Ik zag het gisteren ook op TV. Ik hoop dat ze de plannen aanpassen en kijken naar wat iemand verdiend. En als dat zoals bij jullie helemaal niet zo’n gouden berg is, hoop ik dat ze daar rekening mee houden.

    Beantwoorden

  12. henriette
    Aug 22, 2013 @ 06:19:42

    Op deze manier wordt je gestraft door de overheid, omdat je zelf voor inkomen probeert te zorgen ipv in een uitkering te zitten.Er zullen er echt wel tussen zijn die misbruik maken van de situatie dat heb je overal maar bekijk het per geval en scheer niet iedereen over één kam.

    Beantwoorden

  13. Monique
    Aug 23, 2013 @ 10:59:47

    Als of je het over mijn eigen man hebt, Ze verzinnen in Den Haag vanalles, eerst maar zien wat er van terecht komt . Voor die tijd ga ik mij geen zorgen maken. Als het door zal gaan is het wel erg zuur.

    Beantwoorden

Geef een reactie

