N(euro)otje wil nu echt van de koelkast af…

Vanochtend vroeg voerde N(euro)otje een klein experimentje uit. Ze deed de koelkast/vriezer een kwartier lang uit en hield de dagteller van de electriciteitsmeter scherp in de gaten. In dat kwartier werd er 160 Watt gebruikt. Daarna deed ze de koelkast weer aan en keek een kwartier later weer op de dagteller. 220 Watt was er gebruikt. Ze had er goed op gelet dat het enige verschil tussen de twee kwartieren de koelkast was geweest. Dus kun je stellen dat de koelkast/vriezer van N(euro)otje ongeveer 60 Watt per kwartier verbruikt. Dat is 240 Watt per uur, is bijna 6 kWh per etmaal.

N(euro)otje is altijd al tuk op afschaffen van de koelkast. In de winter kan het apparaat ook makkelijk uit maar ze zit er al een hele tijd aan te denken om het geval helemaal weg te doen. Ook ’s zomers is het best te doen. Het is voornamelijk een kwestie van wennen. Haar grootouders kregen pas een koelkast toen ze al bijna met pensioen waren. Tot die tijd had de hele wereldbevolking het altijd zonder moeten doen.

6 kWh per etmaal is meer dan 2.000 kWh per jaar… Het afgelopen jaar was het totale stroomverbruik van de twee huishoudens in Huize Vrek 6.368 kWh. En pas later besefte N(euro)otje dat dit zelfs het verbruik van dertien maanden was. Dit betekent dat haar koelkast/vriezer bijna één derde van het totale stroomverbruik bepaalt…. Man o man, wat kan hier bespaard worden!

Er gaat vandaag heel stevig gesproken worden. Want als het bovenstaande klopt, moet dit apparaat er echt uit. De koelkast is uit 1998 of 1999, en het A+  of AA+ label heeft blijkbaar zijn beste tijd gehad. Ze koopt liever een klein nieuw koelkastje, speciaal voor de zomer, dat dan ook in de winter weer uitgaat. Als compromis zeg maar naar de koelkastverslaafden in huis.

Uiteraard zal Zoon vandaag nog wel met zijn stroomverbruikmeter of hoe dat ding ook heten mag, het precieze gebruik van de koelkast nakijken. Ze is benieuwd wat er uit die meting komt…

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. nadasurf
    Aug 10, 2013 @ 09:29:59

    Ik geloof die meting niet zo 1,2,3 zet er een Cresta aan dan weet je het precies en verbruik van koelkast/vriezer meet je over een lange periode immers hij kan net extra aanslaan overdag en nachts met slapen verbruik hij minder immers deur wordt niet geopend. Meet hem goed en zet hem vooral niet te laag, dus verbruik over meerdere dagen meten.

    Hier een ruim 2 meterhoge koel/vriescombinatie en verbruikt werkelijk 261 Kw/h per jaar ook gemeten met een Cresta.

    Beantwoorden

  2. nadasurf
    Aug 10, 2013 @ 09:36:19

    Kijk gelijk algehele staat na van koelkast dus deurrubbers goed sluitend maar ook achterzijde mooie stofvrij zodat hij warmte goed kwijt kan en niet te dicht tegen de muur. Normaal gesproken is een koelkast uit 98/99 nog niet aan vervanging toe want de aanschafwaarde is veel hoger dan wint in energieterugverdientijd en dan moet die ook 10 jaar mee gaan of langer.

    Beantwoorden

  3. spaarolifantje
    Aug 10, 2013 @ 09:37:29

    Jaa…. In dat tweede kwartier moest hij natuurlijk ook extra koelen omdat je hem het eerste kwartier had uitgezet. Je had het andersom moeten doen: eerst een kwartier “gewoon” meten en dan pas een kwartier uitzetten.

    Bovendien denk ik dat een kwartier te kort is; misschien moet je allebei een half uur doen. (Ik hoop toch dat je vriezer niet in een half uur ontdooit als de deur gewoon dicht is, anders moet het ding ECHT weg wegens belediging van het milieu).

    Beantwoorden

    • Maia
      Aug 10, 2013 @ 11:01:46

      Helemaal eens met spaarolifantje. Hij moest extra hard werken omdat hij uit was geweest.
      Daarnaast wordt er bij koelkasten en vriezers aangeraden om minstens 24 uur te meten. Gebruik hiervoor gewoon een kwh meter.
      Mijn vriezer verbruikt als hij aanslaat kort 200watt en daarna even 50watt, maar later staat het verbruik gewoon uren op 0 watt omdat hij dan op temperatuur is.

      Je koelkast kan best een slurper zijn, maar dat moet je wel op de goede manier meten.

      Beantwoorden

  4. bespaarzuinig
    Aug 10, 2013 @ 10:26:44

    Wauw… 6300 KWh is wel erg veel.
    Is dat voor 2 huishoudens?

    Wij kochten vorige winter na lang dubben een A+++koelkast.
    Een dure aanschaf voor ons, maar we zijn er erg blij mee.
    Groenten blijven bizar lang goed en ons stroomverbruik is gekeldert.
    Er was 800 KWh af, wat ons nu (even uit mijn hoofd) rond de 1800 Kwh brengt met zijn 2-en. Daarbij hebben we meer dan we hadden: we hadden een niet al te grote koelkast. Nu hebben we een grote koelkast EN 3 vrieslades. En dan dus nog flink besparen ook.

    Kijk overigens ook eens naar je halogeenverlichting. Dat tikt ook aan.

    Beantwoorden

  5. VeggieMo
    Aug 10, 2013 @ 10:29:11

    Wij hebben een oude vriezer en die was heel zuinig. Tot ik hem afgelopen voorjaar uit zette omdat ik hem onnodig vond. Toen zag ik dat onze oude vriezer uit 1998 een megastroomslurper was geworden.
    Leuke uitdaging zonder koelkast, maar dan moet je idd wel een kelder hebben anders wordt het erg lastig. En heel weinig dierlijke producten.
    Heb je de website van green evelien weleens gezien. Zij doen ook zonder koelkast en hebben bijzondere manieren om groente te bewaren. Wortels, pastinaak, prei worden rechtop in een bakje met een beetje zand en vocht bewaard.

    Beantwoorden

  6. Maamke
    Aug 10, 2013 @ 11:55:30

    Hier ging zonder koelkast met die warmte en hondsdagen toch wel erg veel het vuilnisvat in of de compost hoop of het dak ,voor de vogeltjes ,op.
    Ik was me juist gaan afvragen of de oude met slechte sluitende rubbers ,dan maar een spanband er om, met die hitte aan zetten niet goedkoper zou zijn .
    Enne denk dat groente in een koelkast bewaren toch ook gezonder is.Dat er meer voedingsstoffen in blijven zitten.
    Ik weet het niet wat beter is ?
    Groet Maamke

    Beantwoorden

  7. geldover
    Aug 10, 2013 @ 16:20:32

    Wij hebben hier 2 koelkasten aan staan en verbruiken zo ongeveer voor alles wat jij alleen met de koelkast zou verbruiken. Kan niet waar zijn dunkt me….

    Beantwoorden

  8. giséla
    Aug 10, 2013 @ 20:30:47

    Is de leeftijd van de koelkast hoor. Hier precies het zelfde verhaal. Het verbruik zakte behoorlijk toen er een nieuwe A+ kwam. En de energierekening zakte net zo snel mee.

    Beantwoorden

  9. Ilse
    Aug 10, 2013 @ 20:37:14

    Heeft er iemand een idee hoelang je dan wel moet doen met een koelkast? Wij kochten ze 10jaar geleden voor zo’n 800€. Een AA label. Moeten we die nu vervangen? Er is nog niks aan. Vind ik ook zonde voor het milieu maar anderzijds slurpt ze vanwege de leeftijd misschien teveel energie?

    Beantwoorden

    • nadasurf
      Aug 11, 2013 @ 08:03:27

      Moet je eerst kijken naar verbruikscijfers fabrieksopgave en dan zelf nameten over lager periode en zo kun je kijken of verbruik nog netjes is.

      Meestal doen wij er ook ongeveer 10 jaar mee en dan wordt hij vervangen.

      Beantwoorden

  10. gerrie
    Aug 11, 2013 @ 11:27:21

    We hebben een goede kelder en we hebben een paar weken geprobeerd om het zonder koelkast te doen. NEE !! Je moet heel vaak die trap op en neer. En dat was/is het ons niet waard. Zuinig zijn? Prima, maar wat comfort wil ik ook houden. We leven in deze tijd !!! Ik ben in de oorlog geboren dus hoe het anders kan weet ik wel. En je moet gezond zijn, in die paar weken was bij mij het kaarsje uit. En mijn lijfspreuk; Leef vandaag ! Er is ons geen morgen beloofd.
    Heb het goed.

    Beantwoorden

  11. Ietsvoormij
    Aug 11, 2013 @ 12:16:17

    Besparen op de koelkast is iets wat ik, zolang het niet nodig is, nooit zou doen.

    Ik vraag me af N(euro)otje of de berekening klopt en als uiteindelijk blijkt dat het aantal KWH dat je per etmaal verbruikt twee keer zo laag zou zijn, je nog steeds deze uitdaging aangaat?

    Beantwoorden

  12. mensenmens
    Aug 11, 2013 @ 21:45:01

    Ohhhhh, ik zou echt niet zonder een koelkast kunnen hoor. Dan zou ik andere dingen laten schieten. Ik ben benieuwd hoe jullie er uit gaan komen!!

    Beantwoorden

  13. Ernie
    Aug 12, 2013 @ 08:47:12

    Wij hebben een ‘bier-fris’ koelkast, deze gaat alleen in de zomer aan en alleen als er een ‘feestje of visite’ is waar veel bier , fris gebak en bbq vlees koud gehouden moet worden. We hebben het verbruik gemeten 1 week is 6 Kwh. Deze koelkast is een heel oud beestje en beslist geen A+ of nog beter dan dat. Conclusie ik vind het verbruik dat je opgeeft heel hoog klopt dat dan wel?

    Beantwoorden

  14. petradepooh
    Aug 12, 2013 @ 11:27:17

    De meting is fout geweest, je moet eerst kwartier aan opnemen en daarna een kwartier uit. Je kan ook kijken wat je verbruik is met een volle koelkast of één die nagenoeg leeg is, dat laatste scheelt nl ook enorm. Dan kan je nog beter een paar flessen vulen met kraanwater en die er indoen als vulling. En meet ook eens het verschil in standen in de zomer staan de meeste koelkasten op 4-5 te loeien, in de winter ook……. dan kan ie best op 2 of 1. Stond de koelkast in beide gevallen vol in de zon? Maakt ook verschil
    Ik denk dat de meting met het apparaat van je zoon best nog eens mee zou kunnen vallen!

    Beantwoorden

  15. ikke
    Aug 14, 2013 @ 02:10:25

    Mijn eerste reactie was ook dat die meting niet klopt. Ben benieuw naar het resultaat van de stroomverbruikmeter. Voor mij is een koelkast toch wel1 van de laatste dingen die ik zou opgeven. Vanuit ecologisch standpunt is het super maar ik zou zonder koelkast vaker boodschappen gaan doen waardoor de kans op meer uitgeven weer groeit. Maar veel succes in ieder geval.

    Beantwoorden

  16. ikbenbel
    Aug 14, 2013 @ 16:41:35

    Die meting kan inderdaad niet kloppen. En koelkasten zijn best handig, stel je voor dat je er geen zou hebben. Dan zou je eten sneller bederven en zou je dus vaker boodschappen moeten doen.. Veel voordeliger om een koelkast in gebruik te hebben dus 🙂

    Beantwoorden

  17. Tabitha
    Aug 18, 2013 @ 01:03:27

    De meting is wel erg hoog. Hoger dan de meting die ik deed met mijn oude koelkast van 15 jaar oud en die slurpte stoom, waarop hij is vervangen. Vorig jaar winter heb ik mijn koelkast een tijdje uitgezet en dingen buiten op balkon koel gehouden, maar het gemak van een ijskast in de keuken vind ik zwaarder wegen dan de energie besparing. Steeds naar het balkon vond ik erg lastig en in de warme periode van de afgelopen tijd, zie ik het zonder ijskast moeilijk worden, vooral met vlees en andere dingen die koel moeten blijven. Nee, hoor, geef mij maar mijn koelkast.

    Beantwoorden

  18. lillieem
    Sep 03, 2013 @ 11:18:20

    Wow da’s wél veel stroomverbruik Neurootje. Ik gebruik per week 24/25 Kwh…..voor mijn (nieuwe)koelvriescombi, de lampen, koffiezetapparaat, waterkoker, wasmachine, stofzuiger….

    Beantwoorden

Geef een reactie

