N(euro)otje durft ‘m niet te eten…

In de Vrekkentuin groeit de Laetiporus sulphureus ofwel de zwavelzwam. De Amerikaanse Kers waar die aan groeit, wordt dit najaar omgezaagd omdat die aan het afsterven is. Of dat komt door de zwavelzwam? Het zou kunnen. Het schijnt dat de zwam zijn gastheer langzaam maar zeker doodt. N(euro)otje kan leven met het weghalen van de boom: er komt daardoor plaats voor een walnotenboom en ze heeft weer een lekker voorraadje hout.

Zwavelzwam

Zwavelzwam

Ondertussen is de zwam prachtig om te zien en hij blijkt nog eetbaar te zijn ook. Hoewel daar allerlei kanttekeningen bij geplaatst worden zoals: alleen vers eten en eerst een klein beetje om te zien hoe je maag erop reageert. Als je je niet bewust bent dat je allergisch bent voor een bepaald stofje in de zwam, merk je dat dan gauw genoeg omdat je opgezwollen lippen krijgt. Je kunt zelfs duizelig en misselijk worden, gaan overgeven en gedesoriënteerd raken. Maar zulke reacties schijnen nogal zeldzaam te zijn.

Toch loopt N(euro)otje nou niet bepaald over van enthousiasme om het uit te proberen. Iemand die hier wel al ervaring mee heeft?

Zwavelzwam

ZwavelzwamZwavelzwam

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. kniepertie
    Aug 09, 2013 @ 08:13:48

    Dat zou ‘k ook niet zomaar durven eten, je hebt er wel prachtige plaatjes van 🙂
    groet

    Beantwoorden

  2. Maia
    Aug 09, 2013 @ 08:23:19

    Ik heb geen ervaring met het eten van deze zwam, maar hij is wel bijzonder mooi!

    Beantwoorden

  3. zuinigaan
    Aug 09, 2013 @ 08:44:56

    Gewoon van genieten. Visueel dan hè? Culinair zou ik mij daar niet aan wagen.

    Beantwoorden

  4. Gea
    Aug 09, 2013 @ 09:13:04

    Prachtige zwam mooie foto’s, Ik zou het ook niet durven eten. Wij hadden vorige week met het warme broeierige weer allemaal witte bolletjes tussen het gras zien er precies zo uit als champignons ruiken er ook naar, maar durf daar mijn tanden ook niet in te zetten. Wij hebben sinds een paar jaar ook een walnootboom er zitten nu voor het eerst 2 walnoten aan, het begin is er.
    Groeten Gea

    Beantwoorden

  5. H.
    Aug 09, 2013 @ 09:50:36

    Is eetbaar, dus lekker? Van de naam zwavelzwam loopt bij mij namelijk niet direct het water in de mond. Maar de foto’s zijn prachtig!

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Aug 09, 2013 @ 11:10:45

      @H: de zwavelzwam schijnt naar kip te smaken. Ik heb natuurlijk een beetje gegoogled en de mensen die het eten zijn erg enthousiast. Maar ik ben een beetje een bangerd als het op paddenstoelen eten aankomt… 🙂

      Beantwoorden

  6. Huisvlijt
    Aug 09, 2013 @ 09:51:06

    Ik zou het ook niet durven! Dan maar gewone champignons.

    Beantwoorden

  7. Anna
    Aug 09, 2013 @ 10:37:09

    Nee, n(euro)otje niet proberen!!!, we genieten veel te veel van je blog!
    je moet ook niet alles wat je kan eten ook willen eten

    Beantwoorden

  8. Hanneke
    Aug 09, 2013 @ 13:03:43

    Mooie foto’s, maar echt smakelijk ziet die zwam er voor mij toch niet uit 🙂

    Beantwoorden

  9. LB
    Aug 09, 2013 @ 14:08:07

    Heel spannend, zelf paddenstoelen verzamelen en eten. Maar mijn eerste ervaring vorig jaar is waarschijnlijk ook meteen mijn laatste. Niet vanwege het vergiftigingsgevaar maar omdat de paddenstoelen vergeven waren van het ongedierte. En ja, beestjes eet je nou eenmaal niet graag als vegetarier 😉 Mijn advies: Lekker aan de boom laten en van de aanblik genieten !

    Beantwoorden

  10. Sas
    Aug 09, 2013 @ 14:19:39

    ik zou zeker niet proberen… vooral bij paddestoelen zit het ongeluk in een klein hoekje

    Beantwoorden

  11. Riet
    Aug 09, 2013 @ 15:12:47

    Volgens mij heb je genoeg ander lekkers in de tuin!

    Beantwoorden

  12. steven
    Aug 09, 2013 @ 15:27:54

    Kan je eten, heb ik ook gedaan . In blokjes snijden en kwartiertje pruttelen in restje jus. Smaakt idd. naar kip, kan ook aan de jus liggen. Geen bijverschijnselen.
    Steven

    Beantwoorden

    • zuinigaan
      Aug 09, 2013 @ 20:25:49

      Ik herinner mij een aflevering van Jamie Oliver. Hij plukte ook een heel grote zwam uit een boom en liet hem pruttelen. Jamie werd vergezeld van een deskundige op paddestoelen-gebied.

      Beantwoorden

  13. Janny de Roo
    Aug 09, 2013 @ 16:38:20

    vind dat er niet lekker uitzien hoor

    Beantwoorden

  14. Ietsvoormij
    Aug 11, 2013 @ 12:18:49

    Vind het er eveneens niet lekker uitzien, maar geen idee hoe het smaakt.
    Het kan denk ik niet kwaad als je een heel klein stukje probeert, maar ik zou niet meteen de hele zwam verorberen 😛

    Beantwoorden

  15. Ymeldal
    Aug 13, 2013 @ 11:38:59

    http://www.culinair.net/index.php?action=item&m=y&table=culinair_abc&form_name=titel&id=3391

    let op; heel wat mensen zijn allergisch voor rauwe paddestoelen

    Beantwoorden

Geef een reactie

