N(euro)otjes zelfgemaakte muntsiroop

Ja, je leest het goed, het is muntsiroop geworden… De citroenmelisse bloeide teveel. Die is nu flink teruggesnoeid, voor de volgende ronde. N(euro)otje had niet zo’n zin in die uitgelopen takken. Dus knipte ze in plaats daarvan dertig gram muntblaadjes uit de moestuin. Ze had het idee dat dat ook best kon. Dus het recept van het vorige bericht gevolgd en zie hier het resultaat:

Zelfgemaakte muntsiroop

 

Het is ruim 2,5 liter siroop geworden. Het is lekker!! Wel heel zoet, N(euro)otje is zelf niet zo’n zoetekauw dus van haar zou het wat minder mogen met de suiker. Maar ze gaat er zeker nog wel meer van maken. Ze is nu trouwens helemaal in de ban van sapjes: rode bessen, aardbeien, vlierbessen, ze gaat nu overal siroop van maken. Het eerste lege Grolschflesje staat klaar.

7 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Iris
    Aug 04, 2013 @ 10:32:58

    Lekker hoor. Maar wanneer je er minder suiker indoet bederft het eerder. Suiker is ook het conserveermiddel. Maar volgens mij kun je er ook citroenzuur bij doen als conserveermiddel en dat is los te koop bij de drogist dacht ik. Moet je even opzoeken hoeveel enzo want daar heb ik geen ervaring mee.
    groetjes Iris

    Beantwoorden

  2. Lot
    Aug 04, 2013 @ 11:34:00

    Heerlijk muntsiroop maar zo is het voor mij teveel suiker daar kan ik niet goed tegen. Ik neem uit Frankrijk wel de suikervrije mee en ook alcoholvrije pastis, een heerlijke combinatie.

    Beantwoorden

  3. Opnieuwbeginnen
    Aug 04, 2013 @ 14:32:21

    Ook citroenmunt in mijn achtertuin, maar ik ben geen zoetekauw, dus ik zal nooit zo’n suikerwatermunt gaan maken. Alhoewel, zeg nooit, nooit.

    Beantwoorden

  4. Maia
    Aug 04, 2013 @ 18:03:24

    Als je niet van zoet houd kan je het later toch verdunnen? Als je het gaat drinken? Verder ben ik gek op munt, dus het lijkt me wel wat.

    Beantwoorden

  5. gerrie
    Aug 04, 2013 @ 19:10:27

    Ik maak al jaren van “alle” vruchten en zelfs rabarber limonadesiroop. En ik volg nooit het recept. 1 ltr. vocht en 750 gram suiker. En dat in kleine porties in de koelkast. Het overtollige doe ik in de diepvries. Maar de sapjes gaan eerst zonder suiker de vriezer in. Ook fruit voor jam, de jam maak ik later. Anders stapel je je diepvries vol met pakken suiker. En minstens één keer per jaar zeg ik; waarom heeft mijn diepvries geen wanden van elastiek. Heb het goed.

    Beantwoorden

  6. anderson cottage
    Aug 04, 2013 @ 21:44:07

    je kan de siroop toch aanlengen met meer water ? is het ook niet zo zoet, geniet ervan , liefs marion

    Beantwoorden

  7. Dorieke
    Aug 06, 2013 @ 22:52:47

    Vorig jaar muntlimo gemaakt naar recept van y.vet.te van bo.ven
    50 gr. Muntblaadjes, 3 dl water, 200 gr suiker, 1 citroen in schijfjes aan de kook brengen…na vijf min. Vuur uit en 1 uur laten trekken. Dan zeven en weer aan de kook brengen en 15 minuten laten inkoken. Bewaren in fles in koelkast, aanlengen met ijskoud water, verse muntblaadjes erin mmmmmm
    Ik maak het wel in grotere hoeveelheden
    Dorieke

    Beantwoorden

Geef een reactie

