N(euro)otje over schulden bij jongeren

Pas in het nieuws: steeds meer jongeren staan flink in het rood. De grootste boosdoener is de mobiele telefoon. Veel jongeren hebben al vroeg in hun leven de beschikking over een pre-paid mobiel en stappen zodra ze 18 zijn over op een mobiel met abonnement. Zo hebben ze steeds het nieuwste van het nieuwste.

Vaak gaat het gewoon om dat laatste: ze willen erbij horen, niet buiten de groep vallen. N(euro)otje boeit het helemaal niet met haar 47 lentes dat ze geen whats app heeft. Maar voor een 18-jarige ligt dat blijkbaar ietsje anders. Als je er niet bij hoort, wordt je uitgestoten. Althans, daar zijn ze bang voor.

En dus steken ze zich in de schulden voor hun basisuitrusting: de mobiele telefoon. Honderdduizenden jongeren zitten met een gemiddelde schuld van 1.050 euro. Maar uitschieters zijn er altijd. Die lopen op tot soms wel 80.000 euro. En er zijn zelfs al jongeren gemeld met een schuld van rond de anderhalve ton…. En dan kunnen ze de rest ook niet meer betalen: de zorgverzekering bijvoorbeeld.

Veel van die jongeren zitten dan ook al in een langdurig schuldsaneringstraject. Leuk begin van je volwassen leven…

Er schijnt een voorlichtingscampagne gestart te zijn maar daar kon N(euro)otje nog niets over vinden.

Natuurlijk zijn niet alle jongeren zo dom om zich zo in de schulden te steken. Er zijn er meer zonder zo’n schuld dan met. Maar het aantal met steeds hoger wordende schulden loopt wel op.  In Huize Vrek bevinden zich gelukkig geen jongeren met mobiel-schulden. Zij hebben het begrepen: eerst kijken wat er in komt, dan betalen wat betaald moet worden, en dan eens kijken wat er over is voor andere dingen.

En die voorlichting hebben ze niet gehad van een incassobedrijf maar gewoon van hun ouders.

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. em
    Jul 26, 2013 @ 08:48:27

    helaas ,zit mijn dochter in dit schuitje, ondanks onze opvoeding, wij gaven haar een prepaid toestel maar de dag dat ze 18 werd had ik niets meer te zeggen resultaat achterstanden in de zorgverzekering . Ook haar baas ging failliet waardoor ze geen inkomsten genoeg had. Ze wilden niet naar ons luisteren uiteindelijk heb ik ingegrepen haar pas is ingenomen, ze krijgt nu weer zakgeld.
    De roodstand is weggewerkt evenals de achterstand in de zorgverzekering, Nu nog het krediet wat ze achter onze rug had genomen.
    Ja 18 jaar dan kan en mag je alles zonder dat de ouders hier toestemming voor geven.
    Ze heeft haar les geleerd heeft nu weer een baantje, maar het was een behoorlijke schok voor ons dat ondanks wat wij haar geleerd hadden ze toch een andere weg insloeg.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Jul 26, 2013 @ 09:19:54

      @em: Ja, dat kan ook nog. Erg, want het zijn harde levenslessen die je je kind zo graag had bespaard. Wij zijn er ook wel eens bang voor geweest want inderdaad, als ze 18 zijn mogen ze ineens van alles zonder jouw toestemming. Er zijn hier gelukkig geen gekke dingen voorgevallen. Ik vind het knap dat je zo ingegrepen hebt. Zo heb je in elk geval nog erger kunnen voorkomen.

      Beantwoorden

  2. Huisvlijt
    Jul 26, 2013 @ 09:42:39

    Daarom heb ik ook een prepaid telefoontje, en mijn kinderen ook. Zo’n abonnement vind ik een eng geldlek.

    Beantwoorden

  3. Anna
    Jul 26, 2013 @ 09:50:23

    ik heb een mobiel .. ergens.. ik zal moeten zoeken om het te vinden , en aan de lader , hij is natuurlijk altijd leeg, gebruik hem misschien 2x per jaar als ik echt bereikbaar moet zijn of ver wegga, ik sms , whats app of twitter niet ( zou niet weten hoe het moest) en ook zonder mobiel gaat het leven gewoon door hoor
    Kids en man hebben er wel 1 maar kunnen gebruik ook beheersbaar houden

    Beantwoorden

  4. Maia
    Jul 26, 2013 @ 10:55:50

    Ik heb wel een abonnement voor mijn mobiel, gewoon een sim-only. Deze past goed bij mijn verbruik en budget. Ik gebruik al jaren een oude telefoon waarmee je alleen kan bellen en sms-en. Ik heb nooit de druk gevoeld om erbij te horen.
    Maar ook ik zie dat het voor jongeren erg moeilijk is. Het lijkt mij ook moeilijk om mee om te gaan als ouder.
    @ em: respect voor hoe je dat aangepakt hebt, lijkt me moeilijk!

    Beantwoorden

  5. Pdepooh
    Jul 26, 2013 @ 11:36:56

    ik hoop dat puberteit net zo gaat hier als nu als 10 en half jarige qua financieën. Ze heeft een “retro” nokia 33zoveel. Met 10 euro bel te goed per 2 maand maar ze doet er een half jaar mee. Gisteren wilde ze naar A-ction voor wat boodschapjes dus werd haar restje vakantiegeld geteld en daarna de site bezocht alwaar ze thuis een lijstje maakte in haar hoofd wat ze wilde en een som of het ook kon. Vandaag togen we dus heen. Rekenen we af blijkt het gewenste 2 euro duurder te zijn dus ze vroeg of ik 2 euro had. Het gaat me niet om die 2 euro maar er stond toch echt dus voor dat vak 75 ct ipv 2.97! Dus ik met de winkelmeneer mee…….. bleek dat ze bordjes niet weggehaald hadden en dat ze verkeerd hadden gespiegld. Dus ik heb daar ter plekke voor haar de dure achter gelaten en de goedkope meegenomen. Die heeft ze dus afgerekent en ze is er nu thuis net zo blij mee! Maar net zo goed dus dat ze haar rapport geld mee neemt op vakantie en daarvan gaat shoppen met kleding, nee geen speelgoed waar je neit meer naar om kijkt e.d. Nee een broek, shirt en vest…… Het gaat dus best goed maar af en toe moet je toch bijsturen en daarvoor ben je ouder(s)

    Beantwoorden

  6. Ernie
    Jul 26, 2013 @ 12:14:06

    Zoonlief is net 18. Ik kijk vaak even over zijn schouder mee als hij internetbankiert. Samen bekijken we dan het saldo en nemen even door wat er de komende maand nog betaald moet worden. In september begint hij aan een bbl opleiding, daar komt dus boekengeld bij kijken. Deze zomer heeft hij een vakantiebaan en hij spaart zijn boekengeld bijelkaar. Als hij uit wil gaan dan bekijken we samen even wat hij eventueel uit kan (wil) geven. Ik hoop dat ik zo mijn kinderen (3) bewust kan maken over wat je MOET betalen KUNT betalen en ook nog geld spaart en overhoudt voor leuke dingen. Het blijft moeilijk……..maar herhalen herhalen herhalen hopelijk blijft de informatie dan hangen.

    Beantwoorden

  7. KK
    Jul 26, 2013 @ 13:16:48

    De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat veel schoolroosterwijzigingen en studiemededelingen tegenwoordig per moderne communicatiemiddelen aan scholieren en studenten doorgegeven worden. De ons nog bekende ‘telefoonketting’ is echt gedateerd. En dat zal dus nu whatsapp zijn. Niet daarover beschikken kan dus betekenen dat berichten over roosterwijzigingen en tentamenlocaties jou niet bereiken. Ik werk zelf als tentamenmedewerker en dit is gewoon wat me opvalt. Ik praat daarmee schulden niet goed, en bezit zelf ook geen ‘knappofoon’, maar het is wel zo dat het publieke leven ingesteld is op de moderne multimedia en aanneemt dat je daar gebruik van maakt. Mijn bejaarde ouders hebben geen computer en geen e-mail en ik merk dat er steeds meer, of laat ik beter zeggen, inmiddels bijna alles langs hen heengaat.

    Beantwoorden

    • Tabitha
      Jul 30, 2013 @ 22:05:49

      Dat vind ik dus een fout van de school. Je verplichten tot what app kan niet vind ik. Want niet iedereen vind het nodig of heeft het geld voor zo’n abonenment of telefoon.

      Beantwoorden

  8. liesbet
    Jul 26, 2013 @ 13:41:00

    Wij hebben geen vaste lijn maar willen toch bereikbaar zijn voor onze bejaarde ouders en volwassen uit huis zijnde kinderen. Ik heb een GSM met pre paid kaart maar gebruik amper 3 euro per maand aan belwaarde. Meestal is dat om terug te sms’en als de kinderen een bericht gestuurd hebben. Mijn moeder heeft een vaste lijn én een gsm en aangezien zij in de daluren gratis kan bellen naar gsmnummer én naar vaste lijnen, laat ik haar gsm ene paar keer overgaan als ik haar wil spreken. Zij ziet dan op haar gsm dat ik haar opgepiept heb en belt direct terug met haar vaste lijn. Op die manier kost het noch aan haar noch aan ons iets en kunnen we toch telefonisch contact houden. De kinderen hebben beiden een gsm via hun werkgever dus zij kunnen zo goed als onbeperkt naar ons bellen. MIjn gsm heb ik altijd bij om altijd bereikbaar te zijn. Onze internet verbinding die zou ik zeer moeilijk kunnen missen aangezien ik toch meerdere uren per dag op internet vertoef.

    Beantwoorden

  9. Free BeeZ
    Jul 26, 2013 @ 14:56:22

    @Em Dat is even schrikken! Omdat ze (nog maar) 18 was hebben jullie gelukkig nog grip op haar gehad en zal het haar waarschijnlijk niet meer overkomen. Alsnog een wijze les dus. Als ze 25 zijn dan is het misschien nog veel moeilijker. Zelf heb ik een i-telefoon en de mensen waarmee ik het meeste contact heb ook, dus contact via beeldbellen en i-berichten is dan bijna gratis. Skypen en het ‘ouderwetse’ mailen kan natuurlijk ook via de computer. Maar dat was vroeger anders…toen ik net op mezelf woonde had ik (en mijn vriendin ook) regelmatig telefoonrekeningen van ruim 150 gulden (toen nog) voor mijn vaste aansluiting, hele avonden hing ik met mijn vriendin aan de telefoon :0. Mobieltjes waren er toen nog niet, maar hoge telefoonrekening zeker wel!

    Beantwoorden

  10. pecunia
    Jul 26, 2013 @ 15:40:29

    Ik hoor mijn jongste nog zeggen toen ze 11 was en nog niet op MSN mocht..ik zit een sociaal isolement! 11 jaar! Enfin, ze heeft (inmiddels bijna 20) een abbo en zo’n I ding (waar ik jaloers op ben want ik ben gek op gadgets maar koop ze niet). Maar ze gaat goed met haar geld om, en verder moet ze het gewoon leren. We proberen het goede voorbeeld te geven en ik heb de indruk dat het werkt.

    Beantwoorden

  11. kniepertie
    Jul 27, 2013 @ 16:27:09

    ’t Blijft opletten geblazen als ouders, zolang kinderen thuis wonen (ook van 21 jaar en ouder), kunnen de ouders zelfs aansprakelijk gesteld worden voor de schulden.
    groet

    Beantwoorden

  12. Jacqui
    Jul 28, 2013 @ 12:10:41

    och wat hadden mijn drie dochters een hekel aan me. Ookal waren ze 18 dan nog mochten ze geen abonnement. tjonge jonge. Sociale zelfmoord werd zelfs geopperd. Nou, daar had ik dus geen boodschap aan: mijn huis, mijn regels. En gelukkig zijn ze nu veel ouder en snappen het nu beter.
    Ik heb nu een pleegzoon en die gooide zijn mobiel in de klas in de lucht en liet hem doodleuk vallen. Dom dom want ik werk ook op die school en mijn collega vroeg of ik gratis mobieltjes uitdeelde want die van hem was echt flink kapot. Nou niet dus! Zelfs zijn oma wilde een oud mobieltje geven en dat mocht ze niet van mij. Jongeman gaat er maar voor sparen, werken en hoe langer dat duurt des te meer gaat hij zijn spullen waarderen. Kijk dit manneke is 16 en heeft werkelijk niets geleerd van huis uit. en oh oh oh wat heeft ie af en toe een hekel aan me. grinnik ik ben er om op te voeden en niet om een populariteitswedstrijd te winnen. Heeft die even pech.
    groetjes Jacqui

    Beantwoorden

  13. Jacqui
    Jul 28, 2013 @ 12:13:22

    aanvulling: of mazzel voor later.
    Jacqui

    Beantwoorden

  14. Ietsvoormij
    Jul 29, 2013 @ 16:40:30

    Zelf ben ik 23. In mijn puberteit, of nu in mijn jongvolwassenheid heb ik een keer in het rood gestaan. Ik geloof dat dit 1 euro en 30 cent was. Na een paar dagen was mijn loon alweer gestort.

    Nu moet ik zeggen dat ik in mijn tienerjaren best heul erg veel van mijn ouders heb gekregen: een hoog maandbedrag, mooie spullen, biebboetes die voor me werden betaald toen ik een jaar of 14 was en tenslotte het geld dat me werd toegestopt als ik wat leuks wilde doen of op vakantie wilde. Mijn ouders waren geen bodemloze put/geldboom, maar ik heb toen best heel veel gehad.

    Het geld wat ik zelf verdiende en van mijn ouders kreeg zette ik voornamelijk op zij. Geld dat ik niet had werd ook nooit uitgegeven.

    Toen ik op mijn 17e het huis uitging en gedeeltelijk voor mezelf moest zorgen, heeft me dit nooit problemen gegeven.

    Toch zal ik mijn kinderen -denk ik- niet zo verwennen en hen al op jongere leeftijd een verantwoordelijkheidsbesef aan proberen te leren.

    Beantwoorden

  15. Margreet
    Jul 29, 2013 @ 20:12:55

    Hier twee kinderen die hun puberteit en jong-volwassenheid financieel goed doorgekomen zijn. Oudste heeft ADHD en had een aantal jaren geleden ook een lening genomen “omdat hij geld nodig had en de bank het aanbood”….. wij met hem een rekensom gemaakt en aangesproken op zijn gezonde verstand. Snel lening afgelost (hijzelf) en ongedaan gemaakt. Nu wonen ze op zichzelf en gaan goed met hun geld om. Ze geven niet zomaar geld uit en zorgen/sparen voor een buffer. Hier hebben ze ook wel eens hoge telefoonrekeningen gehad van hun mobieltjes en die moesten ze altijd zelf betalen! Gelukkig geen schulden opgebouwd.

    Beantwoorden

  16. Bart
    Aug 02, 2013 @ 09:06:00

    Wat mij verbaast is dat de jongeren die die schulden hebben niet over zijn gestapt op het gebruik van Skype (via mobiel, als je een smartphone hebt). Misschien komt dat nog. Maar dan moet je je wel kunnen inhouden totdat je wifi hebt, anders betaal je uiteraard alsnog.

    Beantwoorden

Geef een reactie

