N(euro)otjes bezuinigingstips

Nou, om te beginnen lijkt de laptop het weer te doen. Die had blijkbaar last van de warmte want N(euro)otje kon de afgelopen week maar één letter per minuut typen… Drama. Het ding staat nu scheef met een rolletje plakband onder de linkerkant zodat -ie wat beter kan koelen of zo, maar het helpt wel want deze zin is weer op normale snelheid getypt.

Dusssss…., bezuinigen. Kun je nog verder bezuinigen als je al zoveel jaren bezig bent? Ja, vindt N(euro)otje. Zo kan ze het kabelabonnement van de tv nog opzeggen (wordt op dit moment door alle bewoners van Huize Vrek serieus en ernstig over nagedacht), ze kan nog wat langer in het donker zitten ’s avonds of nog wat vroeger naar bed gaan, de vriezers zouden weg kunnen of in ieder geval net zoals de koelkast een deel van het jaar uit (nu dus niet want veel te vol met ijsjes 🙂 ), de koelkast zou écht helemaal weg kunnen (kwestie van tijd, als het apparaat officieel komt te overlijden komt er geen nieuwe meer maar voorlopig is -ie niet kapot te krijgen), zelfs op boodschappen zou nog bezuinigd kunnen worden want frisdrank, wijn, een pilsje, het staat allemaal met regelmaat op het boodschappenlijstje. Lekker maar niet noodzakelijk om in leven te blijven. Eerder schrapte ze dergelijke artikelen ook al en ze zijn er zeker niet slechter van geworden maar voor nu is het niet nodig. Zoon blij want hij is de frisdrankdrinker. N(euro)otje drinkt de rommel nooit. Ze let er wel op dat er geen light-producten in huis komen want die zijn gewoon puur slecht met hun chemische zoetstoffen.

En verder bezuinigen de vrekken nu juist door eerst geld uit te geven: aan de aflossing van hun huis. Immers, met elke aflossing gaat het maandbedrag weer naar beneden en uiteindelijk hopen ze hypotheekvrij te zijn. Dat duurt nog wel even maar dat maakt niet uit, er wordt aan gewerkt…

Als je nog maar bet begint met bezuinigen, kun je grote slagen maken door het boodschappenbudget onder de loep te leggen, de verzekeringen uit te pluizen op oververzekering of dubbele verzekeringen, abonnementen (krant = duur! en het nieuws staat gratis op internet) en lidmaatschappen op te zeggen en goed (of nog beter) op stroom- en gasverbruik te letten. Overstappen loont echt de moeite, zo blijkt. En denk ook aan de zorgverzekering. Ben je aanvullend verzekerd? En, is dat echt nodig? N(euro)otje rekende vorig jaar uit dat ze om een paar tientjes per jaar terug te kunnen krijgen aan een beetje tandartskosten, ze eerst 450 euro premie voor de gebitsverzekering moest betalen. Doodzonde, zo’n verzekering is geld weggooien. Er zullen gerust mensen beter van worden, maar ze wonen niet in Huize Vrek. Het is handiger om die premie die je anders zou betalen, opzij te zetten op een eigen rekening, zodat je wel wat geld achter de hand in het geval je inderdaad iets aan je gebit zou moeten laten doen. Maar als je een heel jaar niks geks hebt, heb je dat maar mooi verdiend. Want dan staat het nog lekker op je eigen rekening in plaats van dat je het helemaal kwijt bent aan een verzekeringsbedrijf.

En dan nog: kleding kopen doet N(euro)otje heel weinig. Afgelopen weekend liep ze weer met twee volle tassen met prima kleding bij een vriendin de deur uit. Heerlijk geshopt in haar achtertuin: allemaal prima spul en nog leuk ook. Wat maakt het uit dat het tweedehands is? Misschien is het wel zesdehands. Het kan N(euro)otje niet boeien. Een apart kledingbudget heeft ze dan ook niet. Niet nodig. Schoenen: idem dito. Ze loopt al het hele seizoen op een paar espadrilles die ze vorig jaar in Duitsland kocht voor 10 cent per paar. Ja, je leest het goed, 10 cent per paar! En verder heeft ze sommige paren schoenen al bijna dertig jaar…

Ze heeft ook een bril.  Die draagt ze eigenlijk alleen maar in de auto en dan nog vooral in het donker, voor de absolute scherpte die ze zonder bril wel een klein beetje mist, maar het ding is al bijna 23 jaar oud. Ooit was -ie hip, toen werd -ie ‘uit’ (waar N(euro)otje dan weer niet wakker van ligt), vervolgens werd -ie retro en nu is -ie weer helemaal ‘in’.  In de tussenliggende jaren heeft N(euro)otje geen cent bij een opticien uitgegeven.

Haar verzorgingsprodukten nemen niet veel ruimte in en bestaan voornamelijk uit een fles appelazijn, een fles olijfolie, een potje henna en een potje zuiveringszout. Eén mascara heeft ze nog. En dat is het. Ook die industrie wordt niet rijk van N(euro)otje…

Ook maakt ze geen deel uit van de moderne mobiele brigade: ze heeft wel een mobiel, voornamelijk om contact te kunnen onderhouden met haar carpoolcollega’s en het is wel handig mocht ze ooit met haar oude auto aan de kant van de weg komen te staan, maar haar mobiel is een achterhaald model waar de meesten niet meer mee gezien willen worden. Geen abonnement, dus geen internet, geen whats app. Ze koopt af en toe 10 euro beltegoed en maalt er verder niet om.

De laptop zou misschien wel eens vervangen mogen worden, maar met een IT-er en een ex-IT-er in huis, valt zo’n ding altijd wel weer aan de praat te krijgen. Getuige het rolletje plakband wat op dit moment goede diensten bewijst…

Eigenlijk is dit misschien wel één van de betere bezuinigingstips: gewoon tevreden zijn met wat je al hebt en het ‘willen hebben’ afleren. N(euro)otje blijft het zeggen: als je je niks aantrekt van veranderende modes, hypes, trends en grillen, heb je een tamelijk rustig leven. En goedkoper ook.

11 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. KK
    Jul 25, 2013 @ 09:17:05

    Heerlijk stukje, lekker nuchter. Ook hier een IT-er in huis, en geen meedoen met mobiele brigade, mode, kranten, lidmaatschappen, abbonnementen of hypes. Deze maand zijn we aan het bezuinigen op alcohol (ik hield het eens apart bij, en het bleek dat we zomaar 80 a 90 euro per maand aan wijn uitgaven, best veel). Kleding voor mij gaat ook tweedehands, manlief koopt wel nieuw i.v.m. werk. We wandelen en fietsen, hebben alleen de basisverzekering voor ziektekosten, dus sportscholen en verzekeraars verdienen aan ons ook weinig of niets. Onze grote kostenpost is de studie van de kinderen, daar zijn we kapitalen aan kwijt. Meer dan aan de hypotheek.
    Het abonnement van de kabel zou er voor mij wel uit mogen, ik vind tv steeds minder de moeite waard. En de vaste telefoon. Maar dat is nog een brug te ver voor manlief.

    Beantwoorden

  2. izerina
    Jul 25, 2013 @ 09:23:49

    Ervaar je ook,dat zuinig leven uit vrije wil anders voelt,dan wanneer het bittere noodzaak is?Er is meer tevredenheid.

    Beantwoorden

  3. Lot
    Jul 25, 2013 @ 09:58:41

    Als je gezondheidsproblemen hebt, bril elke 2 jaar moet wordenvernieuwd, tandarts hard nodig hebt heb je niet altijd de keus om bv zorgverzekeringen basis te nemen. Het is makkelijker als je ruimte, tijd en energie hebt om moestuin te onderhouden. Ik voel me veel beter als ik beperkte fruit, vlees, kip en veel groente eet en daar is niet altijd op te bezuinigen door van aanbiedingen gebruik te maken. Vriezer en koelkast noodzakelijk als je geen kelder oid hebt. TV kijk ik graag vooral BBC.
    Op vaste lasten verder al bezuinigd en verder kan niet. Dan voelt het niet altijd prettig zuinig leven.

    Beantwoorden

  4. KK
    Jul 25, 2013 @ 10:13:05

    Aanvulling: een jaar of 14 geleden moesten we heel zuinig doen vanwege financiële problemen. Toen ervoer ik het idd heel anders. Schoolreisjes van de kinderen, fietsen die werden gestolen, een koelkast die kapot ging, een kroon op een kies die nodig was, ik kon er wakker van liggen. Moeilijk was ook dat we woonden in een stadsdeel waar binnen de snoeiharde jongerencultuur het gewoon ging om de blingbling (vaak op krediet) en populair zijn. Had je die niet, dan was je niet populair en werd je uitgestoten. Ik heb er de blaren van op mijn tong gediscussieerd, ook met bloggers, nee het zou niet zo moeten zijn, maar ja, het IS wel zoals het is.
    Ik vond dat heel erg voor mijn kinderen. Dat voelde toen echt heel anders, dat is waar. Ze kijken er nu op terug als op een periode waar ze toch veel van geleerd hebben, al die blingblingers zitten nu in de puree en zij hebben wel geleerd om met geld om te gaan.

    Beantwoorden

  5. geldover
    Jul 25, 2013 @ 11:04:39

    Eén van mijn lijfspreuken is geworden Gelukkig zijn is tevreden zijn met dat wat je hebt. En inderdaad daar wordt je een stuk gelukkiger van.

    Moet zeggen dat hier in huis nog veel ballast is, kan moeilijk afstand van zaken doen, maar weet in mijn hoofd aan de andere kant wel dat wanneer ik meer zou weg doen ik nog gelukkiger zou zijn. Want heb moeite om alles schoon en bij te houden en dat dag in dag uit. Alles wat er niet meer in komt hoef ik later ook niet meer weg te doen.
    Dit is mijn eerste vakantie thuis, manlief heeft volgende week maar een week vrij de rest bewaard hij voor na de bevalling, maar heb me al drie weken prima vermaakt bij het strand, hier op een kwartier rijden vandaan. Kost alleen de diesel, lekkers nemen we zelf mee, niet teveel want wil niet teveel aankomen. Dochterlief heeft één keer een schatkistijsje mogen halen, kosten schrik niet 1,50 euro voor een likje ijs. Bakje is meegenomen naar huis en nu krijgt ze de hele vakantie schatkistijsjes van mij, wat zal zo’n bak kosten 1 liter voor 1,50 euro?
    Dochter blij en mama blij.;-)
    Mijn moeder doet dit al een half jaar met zo’n bekertje van zo’n kauwgombalijsje, zelf een kauwgombal onderin van 1 cent en wat roomijs erboven op.Werkt prima.

    Beantwoorden

  6. Free BeeZ
    Jul 25, 2013 @ 11:35:48

    @lot Soms is kunnen bezuinigen inderdaad een luxe. Ik ben blij dat ik op veel dingen kan bezuinigen omdat ik het wil. Mensen kijken soms raar op als ik zeg dat zuinig leven en leven met een budget mij juist meer vrijheid geeft. Ik wil geen ‘slaaf’ zijn van mijn (luxe) spullen. Maar voor sommige mensen is bezuinigen een bittere noodzaak en kan er op bepaalde dingen zoals ziektekosten helaas niet bezuinigd worden. Wel verwondert het mij soms dat er mensen zijn die geen geld hebben voor gezond eten maar wel voor iedere dag een pakje sigaretten, zoals ik laatst op televisie zag. Maar dat is weer een heel ander verhaal 🙂

    Beantwoorden

  7. Free BeeZ
    Jul 25, 2013 @ 11:38:20

    Laatst las ik ergens een spreuk (misschien wel via dit blog?) die ik erg mooi vind:
    Geluk is een boeket te (kunnen) maken van de bloemen waar je bij kunt.

    Beantwoorden

  8. Maia
    Jul 25, 2013 @ 13:27:21

    De kern is denk ik het laatste, tevreden leren zijn met minder.
    Er is ook een docu die heet: “ontevredenheid kost geld” , zo is het maar net 🙂

    Beantwoorden

  9. inenomdekas
    Jul 25, 2013 @ 15:31:51

    Kijk naar wat je hebt, niet naar wat je mist.
    Ik vind het heerlijk om “minder” te hebben en niet “alles” te hoeven. Geen stress voor verre vakanties, nieuwste mobiel, tv of wat dan ook. Heerlijk thuis met manlief, beesten en moestuin, genieten van elkaar en een boek of een goed gesprek. Straks in september samen een paar dagen kneuterig naar een b&b op de Veluwe, dat is pas genieten 🙂

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/07/25/extra-aflossing

    Beantwoorden

  10. Ilse
    Jul 25, 2013 @ 22:50:13

    Mag ik eens vragen. Ik las dat je henna gebruikt. Wellicht voor je haar. Heb jij een tip om te donker uitgevallen haar met henna lichter te maken?

    Beantwoorden

Geef een reactie

