N(euro)otjes boodschappen

Vandaag is het weer boodschappendag. N(euro)otje en Man gaan daarvoor naar Duitsland, waar ze meteen de auto voltanken voor heel wat minder dan in Nederland. De benzineprijs hangt regelmatig tussen de 1,51 en 1,57.  Op het moment wordt er weinig vers gekocht, alleen een beetje fruit. Hoewel er lekkere bessen en frambozen in de tuin hangen, is dit niet genoeg om zeven man dagelijks voldoende vitamientjes te laten nuttigen. Groenten staan er in overvloed op de tuin, alleen geen aardappelen. In verband met de almaar stijgende prijs van die aardappelen, heeft N(euro)otje besloten voor volgend jaar toch een flink stuk tuin hiervoor te reserveren.

Vandaag gaat N(euro)otje voornamelijk voor het aanvullen van de voorraad: hondenvoer, wc-papier, koffie, bloem, suiker, rijst, pasta’s, olie en azijn en dergelijke. Het boodschappenbudget is tijdelijk, in verband met de inwoning van Dochter en Schoonzoon, omhooggeschroefd naar 70-75 euro per week. Hier wordt wel alles van gekocht: dierenvoeders (dus ook het kippenvoer), verzorgingsprodukten, kortom, gewoon alles wat onder de noemer  ‘boodschappen’ valt. Ook als er eens een kaartje gekocht moet worden voor deze of gene, komt het uit de huishoudportemonnee. Dit betekent dat het gemiddelde bedrag per persoon per week uitkomt op 15 euro. Daar wordt dus van gegeten, schoongemaakt, gedoucht, gewassen, afgewassen én de dieren eten er ook nog eens van mee.

12 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Anna
    Jul 18, 2013 @ 09:19:12

    Knap!!, hoewel het mij ook steeds zuiniger lukt, lukt dat me nog steeds niet.
    De balans tussen zuiniger, maar wel prettig leven word voor mij wel steeds duidelijker .
    Met dingen als zelf wasmiddel maken, de groente tuin etc, bespaar je wel maar lever je niets aan leefgenot in

    Beantwoorden

  2. Maia
    Jul 18, 2013 @ 09:19:33

    Sommige dingen zijn in Duitsland veel goedkoper, het loont echt om in beide landen in te kopen. Ik ben nu al een lijstje aan het maken van dingen die ik uit Nederland nodig heb. Maar tanken doe ik zeker gewoon in Duitsland 🙂

    Beantwoorden

  3. VeggieMo
    Jul 18, 2013 @ 09:46:29

    Jij woont toch ook in een aardappelgebied? Kun je niet bij een boer kopen?
    Hebben wij vorige maand ook gedaan. Nog even 40 kilo ingeslagen en daarvan is nu denk ik nog zo’n 15 kilo over.

    Mijn schoonvader verbouwde vroeger aardappelen. Dat was lekker! Vooral van het ras ‘lekkerlanders’. Nu had hij zijn moestuin op zandgrond en ik weet niet of die het ook goed doen op de klei.

    Wij hebben nog geen moestuin, wel fruit. De kruisbessen zijn bijna rijp, net als de zwarte bessen al heb ik daar wat rijpe bessen tussenuit geplukt. De rode bessen ga ik vanavond plukken. De pruimen zijn laat dit jaar. Ze zijn nog heel groen, maar de oogst lijkt veelbelovend. Daarna nog de frambozen en als het goed gaat krijgen we ook daar veel oogst van want de frambozen hebben zin om de hele tuin over te nemen 😉

    Jammer dat wij zo ver weg wonen van Duitsland. In onze volgende woonplaats is het wel een stuk dichterbij.
    Wat trouwens wel opvallend is, is dat de brandstofprijzen in de randstad stukken lager zijn dan hier in de polder.

    Groetjes, VeggieMo

    Beantwoorden

  4. Thea
    Jul 18, 2013 @ 10:58:23

    Verbazingwekkend jouw budget! Ik heb ook een moestuin en eet momenteel groente en aardappelen uit eigen tuin. Marmelade hoef ik nooit te kopen, maak het zomers voor het hele jaar. Ook wasmiddel en deodorant maak ik zelf en als het lukt (ivm werk) bak ik zelf brood. Bovendien ga ik ook regelmatig voor bio-bulk inkopen naar Duitsland. Koekjes ( behalve biscuitje) bak ik zelf! En mijn budget p.p. is zeker 2 keer die van jou!!

    Beantwoorden

  5. annelieya
    Jul 18, 2013 @ 12:27:22

    Ik merk dat ik meer kwijt ben de laatste tijd ik zie ook aan mijn kasboek dat prijzen omhoog zijn gegaan, verder komt het natuurlijk ook door de biologische producten maar soms valt het toch tegen als ik bij de kassa aankom. Ook ik heb nog groente maar vooral fruit in moestuin( tje) Vooral veel rabarber geoogst en de frambozen staan er heel goed bij, daarnaast is mijn appelboom erg vol. Aardbeien vallen tegen….Perenboom is nog even afwachten.

    Groetjes Annelieya

    Beantwoorden

  6. liesbet
    Jul 18, 2013 @ 14:39:48

    Fantastisch : 15 euro per persoon per week… Wij zijn met 2 volwassenen en ik heb een gemiddelde huishoudkost van 175 euro per maand. Ik vind dat we zuinig omspringen met geld, energie. Ik koop prijsbewust en doe van meerdere producten ene voorraadje in als het ene superaanbieding is. Ik combineer dat dan ook vaak met kortingsbonnen. Ik doe zo goed als alle boodschappen in een straal van 15 km (enkel) rond ons huis per fiets dus ik ‘verrijd’ geen brandstof om aankopen te gaan doen. Wij zijn wel maar met twee maar de kinderen (en kleinkinderen) eten hier regelmatig gekookt of boterhammetjes mee dus hun ‘verbruik’ zit ook in mijn huishoudbudget. De jongste eet hier toch 3 keer per week gekookt mee, de oudste 1 keer per week maar dan wel met 3 personen.

    Wij hebben ook een grote tuin met jaarlijks een goede opbrengst aan aardappelen, bonen, courgettes, pompoenen, pepertjes, paprika, zurkel, selder, lavas, aardbeien, verschillende soorten bessen, rode biet en meerdere soorten tomaten.

    Dit jaar zal de opbrengst iets lager liggen of andere jaren aangezien het koude en natte voorjaar. Een deel van onze courgetteplantjes werd ook nog eens opgegeten door slakken…. Met het warme weer hebben we van die slijmzakjes gelukkig geen last meer en de courgette oogst is hier nu volop op gang gekomen : ongeveer 8 stuks per dag. De tomatenplanten hangen vol met (nog) groene tomaatjes maar als het nog een paar dagen goed weer is en we niet met ‘de plaag’ zitten, zullen we nog een mooie opbrengst aan tomaten hebben. Aardbeien was dit jaar een pak minder. Rabarber tiert welig.

    Beantwoorden

  7. Huisvlijt
    Jul 19, 2013 @ 09:30:50

    Mijn man probeert ook zoveel mogelijk in Duitsland te tanken. Dat scheelt enorm veel.

    Beantwoorden

  8. henriette
    Jul 19, 2013 @ 12:37:26

    Als de aardappelen zo duur zijn en worden , dan eten wij vaker pasta . Ik maak dit zelf en het is eigenlijk zo gemaakt en veel lekkerder ook eten we gewoon vaker rijst. In Roemenië hebben we een boomgaard met veel pruimen bomen en dit jaar een goed jaar voor fruit , dus veel jam , compote en gedroogde vruchten.

    Beantwoorden

  9. Free BeeZ
    Jul 19, 2013 @ 13:40:58

    Inspirerend om te lezen allemaal! Ik als moeder van een jong gezin kan van deze budgetten op dit moment alleen nog maar ‘dromen’ maar toch ben ik hard op weg. Kort geleden heb ik er bewust voor gekozen (veel) minder te gaan werken, ik wilde meer tijd doorbrengen met mijn kinderen. Ik kwam op een punt dat ik het gevoel had dat ik altijd alleen maar onderweg was met haast om ergens te komen…nooit gewoon leven in het nu. Minder werken betekende uiteraard dat we moesten gaan budgeteren. Voorheen deden we dit niet, uit gemakzucht, we werkten hard en wilden onze vrije tijd niet spenderen aan het crunchen van cijfertjes.Ik ben toen toch alle cijfertjes in kaart gaan brengen en kwam tot de conclusie dat ongeveer de helft van mijn loon opging aan kosten die voortvloeide uit mijn ‘werken’: benzine kosten, kinderopvangkosten, gemakseten, gemaksaankopen, duurdere kleding (op mijn werk moest ik er zeer representatief uitzien) etc. Nu heb ik een baan voor veel minder uren en heb tijd om koopjes te jagen, op energieverbruik te letten, brood te bakken en bijvoorbeeld kleding te repareren die ik anders in de vuilinisbak had gegooid. Ik heb inmiddels ons boodschappenbudget bijna gehalveerd door een aantal aanpassingen. Deze aanpassingen kosten tijd, maar deze tijd kan ik zelf indelen en doen als de kinderen spelen of op bed liggen. En last but not least: ik ben gelukkiger en haal er meer voldoening uit dan toen ik die drukke baan had. Echt meer met minder voor mij dus!

    Beantwoorden

  10. Free BeeZ
    Jul 19, 2013 @ 13:56:53

    Nog een toevoeging op bovenstaand bericht: niet alleen ik maar ook mijn gezin is gelukkiger. Ik heb meer tijd voor mijn kinderen en probeer hen ook bij te brengen dat geluk niet 100% afhangt van wat je bezit. Ik leer ze om brood te bakken van meel van de molen, boodschappen te doen binnen een budget en hiervan een lekkere gezonde maaltijd te maken en spaarzaam te zijn met geld en spullen. Dat uitjes niet altijd geld hoeven te kosten. Bos en strand of meer zijn gratis, en zelf popcorn bakken en in een zelfgebouwde hut naar een film kijken is ook veel goedkoper dan met 4 personen naar de bioscoop! Ze vinden het prachtig, voor hen is dit een avontuur!

    Beantwoorden

  11. Ietsvoormij
    Jul 23, 2013 @ 20:48:59

    Ik vind het echt bewonderenswaardig dat je met zo’n laag budget toch nog de weekboodschappen kan doen.
    Zelf moet ik wel op de kleintjes letten, maar vind ik het vooral een erg leuke uitdaging om te besparen/te consuminderen.

    Beantwoorden

  12. Margreet
    Jul 26, 2013 @ 20:32:47

    Neurootje … ik vind het knap! Hier weinig groenten uit eigen tuin, dit jaar veel mislukt en te druk gehad. Maar zowiezo red ik het niet met jou budget. Ik hou onze uitgaves bij en probeer te minderen. Gelukkig lukt dat steeds beter.

    Beantwoorden

Geef een reactie

