N(euro)otje houdt vast aan haar vaste telefoon

Gisteren schreef Kniepertie over haar wens om de vaste telefoon de deur uit te doen. En vandaag heeft Zuinigaan het er ook al over. Steeds meer mensen bellen alleen nog mobiel. N(euro)otje niet. Ze heeft wel een mobiel, een ingehaald model van een paar seizoenen geleden, gebruikt door Man die voor zijn eigen bedrijf een mobiel abonnement heeft en elke drie jaar of zo een nieuw model krijgt. Ze gebruikt het geval eigenlijk alleen voor haar werk. Als ze alleen onderweg moet, vindt ze het handig dat ze iemand kan bellen zonder naar een praatpaal te hoeven lopen (heeft ze trouwens nog nooit gedaan maar dat terzijde). En voor het carpoolen is het handig dat haar collega’s haar kunnen bereiken. Als ze vrij is, loopt het ding leeg in haar tas en de avond voordat ze weer moet werken is ze al blij dat ze eraan denkt dat -ie opgeladen moet worden. Ze sms-t een beetje met de carpoolcollega’s, belt vrijwel nooit en whats-app zit er niet op. Ze koopt anderhalf keer per jaar tien euro beltegoed bij Simyo en heeft daar ruimschoots genoeg aan. De meeste tijd heeft ze ‘m niet bij zich en het deert haar helemaal niet. Het is inmiddels bij iedereen bekend dat als je haar een berichtje stuurt, het dagen kan duren voordat je antwoord krijgt. Je kunt maar beter naar de vaste lijn bellen… 🙂

Nee, N(euro)otje heeft geen behoefte aan het opzeggen van het vaste telefoonabonnement. Maar zelfs als ze het zou willen, zou het niet handig zijn voor Ouders. Ze hebben in huis een ISDN-aansluiting, één aansluiting met meerdere telefoonnummers. De kosten daarvoor worden gedeeld door de twee aangesloten huishoudens. Zou N(euro)otje eruit stappen, komen de kosten ineens alleen bij Ouders terecht en dan wordt het bellen voor Ouders een dure grap. Of ze zouden het helemaal moeten opzeggen en Ouders zouden dan een eigen telefoonabonnement moeten nemen maar dat is duurder dan een half ISDN-abonnement. In een tijd waarin alles al duurder wordt, is dat niet zo leuk. En inderdaad, ook N(euro)otjes Ouders zijn erg onhandig met een mobiel… Dus ook het helemaal overgaan op een mobiel abonnementje is geen optie.

En dan is er nog wat: de vaste telefoon van N(euro)otje is gewoon heel leuk, een oude bakelieten met een draaischijf, een pijpenkruldraadje en een geweldig geluid. Heel rustgevend, dat tikketikketikketik van het terugdraaiende schijfje. Rustig wachten tot je het volgende cijfertje kunnen draaien en dan weer: tikketikketikketik. Heel wat anders dan dat geram op die vierkante druktoetsjes. Er zit geen voicemail of luidspreker op, maar er zit ook geen batterij in die leeg kan raken. Het is gewoon een leuk ding. En alleen daarvoor al blijft er in Huize Vrek een vaste aansluiting. Je ziet, zelfs een Vrek trekt haar grenzen. Soms komt nostalgie voor bezuiniging…

DSC04289

14 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Johanna
    Jul 13, 2013 @ 09:27:12

    Mooinverhaal en toestel.

    Beantwoorden

  2. Ineke
    Jul 13, 2013 @ 09:42:44

    Gaaf dat dat nog steeds werkt. Mooi toestel zeg. 🙂

    Beantwoorden

  3. Ineke
    Jul 13, 2013 @ 09:43:47

    Ik heb nooit begrepen waar dat witte knopje voor is. Op die ouwe grijze van de ptt zat ook zo’n knopje. Weet jij het?

    Beantwoorden

  4. Alynia
    Jul 13, 2013 @ 10:05:51

    Leuk! Vroeger hadden mijn ouders er ook zo een 😉 En wat dat betreft klink je net als mijn moeder; die vergeet hem ook steeds en zo.

    Beantwoorden

  5. Janneke
    Jul 13, 2013 @ 10:44:01

    Prachtige telefoon. En net wat je zegt bij mij is alleen mobiel bellen ook veel te duur. Ik vergeet mijn mobiel meestal ook, als ze me nodig hebben bellen ze maar vast en als ik daar niet opneem ben ik of bezig of niet aanwezig. We hebben nu een pakket voor een vast bedrag p/maand en dan mogen we ook “gratis” naar mobiel bellen. Dat is ook handig, kost mij nog minder op mijn mobiel, want dan bel ik manlief gewoon met de huistelefoon.

    Beantwoorden

  6. KK
    Jul 13, 2013 @ 10:55:40

    Was dat witte knopje niet om alle gedraaide cijfers te ‘wissen’ en opnieuw te beginnen? Een soort van ‘herstel’ of ‘reset’ toets?

    Beantwoorden

  7. Giorgianna
    Jul 13, 2013 @ 14:08:37

    met het witte knopje kon ik inkomende gesprekken intern doorverbinden

    Beantwoorden

  8. Esmeralda
    Jul 13, 2013 @ 15:36:11

    Hier blijft de vaste telefoon ook gewoon hoor, alleen heb ik niet zo`n mooie ouwe als jullie 🙂

    Heb vandaag wel mijn televisieabonnement opgezegd, vind het een grote ergenis al die zinloze programma`s om nog maar niet te spreken van al die reclame. Tv blijft hier wel gewoon voor al ik een keertje een dvd wil kijken, scheelt ook weer geld in de maand. En het andere voordeel is dat je niet meer voor die tv blijft hangen en je heb meer tijd voor andere dingen die anders blijven liggen

    Beantwoorden

    • Giorgianna
      Jul 13, 2013 @ 19:34:15

      proficiat, Esmeralda…over een maand is het precies 3 jaar geleden dat ik mijn tv-aansluiting opzegde. Om dezelfde redenen…veel reclame en baarlijke onzin.
      Mijn naaimachines, administratie, vrienden, boekhouding, en portemonnee zijn blij met de tijd/aandacht die ik sindsdien aan hen kan besteden!

      Beantwoorden

      • Esmeralda
        Jul 14, 2013 @ 18:20:20

        Blij dat er meer mensen zijn die er zo over denken, een goeie vriend van me had een stukje van iemand op facebook staan die zijn tv aansluiting op had gezegt. En bij mij kwam het ook meteen opzetten dat ik de hele zooi op wou zeggen, tv blijft gewoon staan voor als ik een keertje een dvd wil kijken, en ik denk dat mijn hobbykamer nu ook blij met mij gaat zijn eindelijk weer dingen die af gemaakt gaan worden 🙂 🙂 🙂

      • Giorgianna
        Jul 14, 2013 @ 22:08:33

        o, ik mis wel eens de reclameloze britse en belgische tv…maar zie online docu’s op Holland Doc24 (1×24 uur), leen op de bieb gratis dvd’s en de mooiste luisterboeken…ja ook bij mij staat het toestel er natuurlijk nog om dvd’s te kijken!

  9. Maia
    Jul 13, 2013 @ 16:05:26

    Hier wel een vaste lijn, maar voornamelijk om gebeld te worden. Omdat ik in het buitenland woon, is het voor een uitkomst om met s.kype te bellen.
    Ik heb s.kype tegoed gekocht en bel voor ongeveer 2 cent per minuut naar vaste nummers in Nederland. En bij de meeste mensen kan ik zelfs gewoon de chat functie gebruiken en dan is het gratis. Ideaal!

    Beantwoorden

  10. KK
    Jul 14, 2013 @ 17:35:52

    De tv aansluiting zou ik ook wel willen opzeggen, maar ik denk dat manlief dat niet wil. De kwaliteit van de uitzendingen, ach laat ik er over ophouden.Op een paar uitzonderingen na die ook via internet of uitzending gemist te zien zijn.
    Ik zit echter noodgedwongen bij UPC, vanwege de snelle internet verbinding (wij gebruiken internet ook zakelijk). Moet eens kijken of UPC ook een 2 in 1 pakket aanbiedt, dus zonder tv.

    Beantwoorden

    • Giorgianna
      Jul 14, 2013 @ 22:04:14

      Kan me voorstellen dat manlief dat niet wil…dat willen veel lieve mannen niet. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik de reclame-loze britse en belgische tv weleens mis. Ik kijk zie veel documentaires online Doc-24, leen bij de bieb gratis luisterboeken en dvd’s.,,,en natuurlijk soms uitzending gemist online…

      Beantwoorden

Geef een reactie

