N(euro)otjes besparingstips voor de boodschappen

Ze heeft al heel wat geschreven over goedkoop boodschappen doen. Op dit moment redt ze het even niet met de 50 euro per week van de laatste tijd. Dat heeft ermee te maken dat er nu vijf personen van moeten eten in plaats van drie. Maar Dochter en Schoonzoon betalen mee aan de extra boodschappen dus zoveel extra kost het niet eens.

Waar het om gaat is soms niet eens waar je iets koopt want zelfs bij een A.H. kun je best goedkoop uit zijn, het gaat erom wat je in je karretje mikt. Gemaksvoedsel is duur. Denk aan voorgesneden groenten, voorgesneden en met vlaggetjes versierde kaasblokjes of bijvoorbeeld (gruwel o gruwel…) kant en klare sandwiches of warme maaltijden… Ander voedsel lijkt misschien niet zo duur maar is gewoon ongezond door de toevoegingen zoals bijvoorbeeld smaakversterkers (stokpaardje van N(euro)otje…). Denk hierbij aan kant en klare groenten- en kruidenmixjes in zakjes en pakjes. En dan nog, als je zelf een ragoutje gaat maken, heb je voor minder geld altijd meer dan er in een blikje zit. En, over smaak valt niet te twisten, maar de meeste mensen vinden de zelfgemaakte ragout toch echt lekkerder. En omdat je er dan meer van hebt, kun je ze verblijden met nog een extra portie…

Merkartikelen zijn vaak duurder. Groenten die je de groeten doen, zullen best lekker zijn maar ze zijn ook flink duur. Meestal staat er een merkloos potje of blikje in de buurt met een prijsverschil van dubbeltjes dat zeer waarschijnlijk ook nog eens van dezelfde producent afkomstig is. Meestal betaal je voornamelijk voor het etiketje. De reclamekosten moeten ergens terugverdiend worden…

Jaren geleden nam N(euro)otje de proef op de som. Ze kreeg visite en haar neefje riep altijd dat hij alleen maar de échte cola lustte, P.epsi was dat volgens hem. N(euro)0tje kocht die dure cola niet maar een goedkopere variant die volgens colakenners niet onderdeed voor zijn duurdere concurrent. N(euro)otje had een P.epsifles geritseld en de goedkope cola daarin overgegoten. Neefje liet zich de cola goed smaken en gaf luidkeels te kennen dat hij altijd en overal de echte P.epsi er uit wist te halen. N(euro)otje heeft hem verteld van de grote wisseltruc maar ze twijfelt of hij het geloofde…

Natuurlijk zullen er producten zijn die wel degelijk beter smaken dan goedkopere varianten; N(euro)otje kocht ooit eens de goedkoopste chocoladehagelslag ooit en kwam tot de conclusie dat het een soort veredelde suikertjes waren waar geen chocola aan te pas was gekomen. Toen ging ze toch maar weer over op de één na goedkoopste chocoladehagelslag ooit…

Maar, het loont hoe dan ook de moeite om je ogen goed de kost te geven in de supermarkt. En dan nog even deze:

  • Ga nooit met een lege maag boodschappen doen, je koopt geheid meer.
  • Maak je lijstje van tevoren en houd je eraan.
  • Het handigste is om dat lijstje te maken aan de hand van een weekmenu. Dit scheelt niet alleen geld maar ook zul je minder voedsel verspillen omdat je achteraf toch teveel hebt ingekocht.
  • Ga zo min mogelijk naar de supermarkt. N(euro)otje gaat maar één keer in de week en als het even kan maar één keer in de veertien dagen (wat misschien makkelijker is met een moestuin).
  • Bepaal een budget en houd je ook daaraan. Neem desnoods het geld contant mee en laat je pasje thuis, zodat je niet in de verleiding kunt komen allerlei extra’s mee te nemen met het idee dat je toch een pasje bij je hebt.
  • Let goed op de aanbiedingen, bijvoorbeeld die aan het einde van de week of het einde van de dag,
  • Kijk of je een beetje ruimte hebt voor een goede basisvoorraad en houd die op peil. Probeer elke boodschappenronde iets voor je voorraad mee te nemen en sla flink in als er voor een product dat je altijd al gebruikt, ineens een prachtige aanbieding is.
  • En dan de eeuwige hekkensluiter: kassabon goed controleren. Vorig jaar kocht N(euro)otje twee krentenbroden. Het was pal voor het einde van het jaar en ze waren afgeprijsd van 1,99 naar 0,99. Toch kwamen ze bij de kassa voor 1,99 op de kassabon. Ze heeft er even tien minuten voor in de rij bij de klantenservice moeten staan maar ze haalde het verschil wel terug.
14 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Iris
    Jul 12, 2013 @ 09:59:28

    Soms kunnen goedkopere varianten inderdaad net zo lekker zijn maar soms zit er ook gewoon meer goedkope toevoeging in om het goedkoop te maken. Daar let ik ook dan weer op

    Beantwoorden

  2. betjesonnetje
    Jul 12, 2013 @ 10:14:37

    Kassabon controleren. Het gebeurt regelmatig dat er op de bon een ander (hoger) bedrag staat dan in de winkel bij het schap. Ook als de aanbieding verlopen is, of de in de winkel aangegeven prijs is op een vergissing, heb je recht op het artikel voor de in de winkel aangegeven prijs. Het is mij vaak overkomen.

    Een manier om dit makkelijker in de gaten te houden, kan zijn: alle aanbiedingen bij elkaar op de band zetten, aan het begin of het eind. En natuurlijk heb je van tevoren een mentale notitie gemaakt van de prijs in de winkel.

    Beantwoorden

  3. Huisvlijt
    Jul 12, 2013 @ 10:56:16

    Goed lijstje. Ik leer mijn kinderen ook dat je betaald voor een merk, en dat een goedkoper (huis)merk net zo goed kan.

    Beantwoorden

  4. Lily
    Jul 12, 2013 @ 10:59:13

    Kassabonnen controleren is inderdaad heel nuttig. Hoewel je soms moet l*llen als burgman om het rechtgezet te krijgen. Een artikel dat ik maar 1x op de band had liggen en ook maar 1x nodig had was op de bon 2x aangeslagen dus had ik daar dubbel voor betaald. Eerst trof ik een nogal weinig behulpzame dame bij de klachtenservice die mij eerst even betichte van fraude maar doorzetten helpt. Toen de manager van de afdeling (die ik wel vaker tref) erbij kwam geloofde hij mijn verhaal wel. Leuk extraatje, nu kreeg ik de prijs 2x terug oftewel het product gratis!

    Beantwoorden

  5. Thea
    Jul 12, 2013 @ 12:24:34

    Het gebeurt me net iets te vaak bij supermarkten dat het bedrag op de bon niet klopt: deze week 2 keer!
    Twee keer in de maand ga ik naar Li.dl of Al.di (soms hier, soms in Duitsland) en in meer dan 30 jaar is me dat bij Al.di slechts één keer en bij Li.dl nog nooit gebeurd.

    Beantwoorden

  6. gerrie
    Jul 12, 2013 @ 16:55:14

    Wij zijn AOWers en we maken een lijstje. Maar heel krap. Liever een paar keer per week naar de super wandelen dan eten overhouden waar je niets meer mee kunt. We kopen waar we niet zonder kunnen, dus een extra ding meenemen, nee echt niet. Heb het goed

    Beantwoorden

  7. liesbeth
    Jul 12, 2013 @ 19:55:25

    vandaag even teruggegaan met mijn kassabon, I.p.v. vier flessen bronwater met bubbels, vier pakken granny smith aangeslagen, verschil zeven euro.

    Beantwoorden

  8. Tabitha
    Jul 12, 2013 @ 23:23:58

    Ik ga vaker dan 1 keer per week naar de supermarkt, omdat ik naar verschillende ga. Aldi of lidl voor de basis dingen en groente/fruit en plusmarkt voor wat de aldi en lidl niet hebben.

    Kassabon moet je echt controleren, ik erger me er aan dat je tegenwoordig niet meer automatisch de kassabon krijgt, maar dat ze vragen of je hem wilt hebben. Verder lijstje maken en zo min mogelijk merken kopen. Alleen als het echt niet anders kan of anders niet lekker/goed is.

    Beantwoorden

  9. Free BeeZ
    Jul 17, 2013 @ 14:11:11

    Inderdaad! Bij mij gebeurt het zeer regelmatig dat de aanbiedingen (waar ik nu juist voor naar de super kom) nog niet ‘in het systeem verwerkt zijn’. Opvallend is dat de oude aanbiedingen er wèl altijd uitgehaald zijn. Ik kan het dan ook niet laten om op donderdag bij aanbiedingen die zijn ingegaan op maandag een bitste opmerking te maken bij de klantenservice over hoeveel mensen er nu al teveel geld hebben betaald. Één keer is het me overkomen dat men bij de super een heel tuinstel hadden aangeslagen door een verkeerde code in te tikken, ik had een handje vol spullen en moest 80 gulden (toen nog) afrekenen. Dat viel natuurlijk erg op, maar een eurootje hier en daar niet, en dat tikt toch behoorlijk aan in een jaar!

    Beantwoorden

  10. Debby
    Jul 20, 2013 @ 00:08:13

    Ik maak een weekmenu aan de hand van spulletjes die ik in mijn voorraad aantref. Simpelweg doe ik eerst in mijn eigen keukenkastjes een rondje om te zien wat ik allemaal heb. Ik ben met zoveel dingen tegelijk bezig, namelijk het terugbrengen van het koken met pakjes en zakjes, ook met het basiskoken zoals weer zelf brood maken enz. Op de lange termijn merk ik daar ook van dat het goedkoper is en veel prettiger om zomaar even te bedenken dat je een cake gaat maken. Vroeger riep ik “geen cake, ik heb ook geen cakemix in huis” en nu is met het basiskoken altijd een cake binnen handbereik.
    We hebben ook een vast budget waar we alles van moeten doen. Wij leven van 60 euro in de week met 2 volw, 1 kind en een konijn. Het lukt, maar met plannen en goed opletten. Want het is geen vetpot. De bon checken, ik weet het maar doe het niet altijd. De boodschappen doe ik meestal 1 keer per anderhalve week !! En de kleine verse tussendoor boodschappen hoeven dan niet met de auto want die passen met gemak in mijn fietsmand. Scheelt ook weer benzine. Ik ben dol op koken, budgetteren enzevoorts maar mijn afschuw is de boodschappen doen, winkelen … bleh, en dat scheelt om het budget laag te houden 🙂

    Beantwoorden

  11. Nelly
    Sep 13, 2013 @ 11:39:50

    Hoi N(euro)otje,
    Mag ik weten waar die eennagoedkoopste hagelslag vandaan komt?
    Groeten,
    Nelly

    Beantwoorden

  12. Rogier de tapir
    Apr 26, 2014 @ 14:40:00

    Hoyhoy kwam onlangs met Aart de luiaard die de (schade)verzekeringswereld letterlijk op zijn kop zet (www.hoyhoy.nl).

    Maar nu is er ook een andere amassadeur uit Braziliaanse Amazonegebied: Rogier de tapir, met zijn flinke neus voor besparen op de uitvaartverzekering (gemiddeld 3.000 euro tot 5.000 euro; http://www.vollebregtverzekeringen.nl).

    Als je met die malle tapir bespaart op je polis, dan ga je met een beetje geluk mee naar het WK voetbal in Brazilië!

    Beantwoorden

Geef een reactie

