N(euro)otjes kinderen hadden ook een bijbaantje…

En nu leest ze ineens op internet dat bijbaantjes niet goed zouden zijn voor kinderen en dat ouders kritischer moeten zijn. “Ouders met kinderen van tussen de 12 en 15 jaar moeten kritischer zijn als hun kroost een bijbaantje wil. Bijverdienen is niet goed voor de ontwikkeling en de schoolprestaties van de kinderen, meldt het AD dinsdag.”

Zoon moest ooit een snuffelstage lopen en had geen zin om veel te reizen want voor school moest hij al bijna 50 kilometer per dag fietsen. Daarom snuffelde hij bij de lokale supermarkt als vakkenvuller. Dat had niets met zijn doel, de IT, te maken, maar leverde hem wel een lovend stagerapport op. Net aan het einde van de onbetaalde stage kreeg hij toch wat geld omdat hij zo goed zijn best had gedaan en omdat hij een week later 15 werd, kreeg hij meteen een bijbaantje aangeboden. Omdat N(euro)otje en Man geen geld hadden om de kinderen zakgeld te geven, was dit voor hem natuurlijk een leuke kans en hij greep die dan ook met beide handen aan. Uiteindelijk heeft hij er gewerkt tot een paar dagen voor zijn eerste echte fulltime-baan, die hij nu overigens nog steeds heeft. In totaal bijna zes jaar.

Is Zoon er slechter van geworden? Nee, als ADHD-er was het voor hem goed in een gestructureerd bedrijf mee te draaien waar hij wist wat er van hem verwacht werd en waar hij op een leuke manier voor zijn inzet werd beloond. Hij mocht het geld dat hij verdiende, houden. Hij heeft nooit iets af hoeven dragen. Nu hij fulltime werkt en een goed salaris heeft, betaalt hij wel kostgeld maar toen hoefde het niet. De kinderen hadden allebei al jaren geen zakgeld meer gehad, het zou niet aardig zijn geweest, als N(euro)otje en Man van die paar centen ook nog wat hadden willen hebben. Wel werd er gestuurd in hoe hij het uitgaf.

Hij heeft er bijna zes jaar gewerkt. Hij heeft in die zes jaar geleerd te doen wat hem opgedragen wordt, zich aan te passen aan anderen, in een team te werken, deadlines te halen en hoe je je tegenover klanten dient te gedragen.

De ene week werkte hij nog bij de supermarkt, de andere week begon hij aan zijn eerste fulltime baan. Een maand later kreeg hij zijn diploma pas. Een half jaar later kreeg hij zijn vaste aanstelling en hij werkt er nog steeds. Eigenlijk heeft Zoon vanaf zijn vijftiende nog nooit zonder werk gezeten. Een hele prestatie vindt N(euro)otje.

Zijn werk viel niet onder de noemer kinderarbeid want zijn uren overschreden nooit het wettelijk toegestane maximum. In de zomervakanties werkte hij wel extra. Zijn school heeft er niet onder geleden. Daar deed hij niet veel aan, of hij nou een bijbaan had of niet…  Zoon was zo’n leerling die het allemaal wel uit zijn mouw schudde en liever bezig was. In de supermarkt bijvoorbeeld… Dochter heeft overigens ook nog in dezelfde supermarkt gewerkt en heeft er een fijne tijd gehad.

N(euro)otje begrijpt heel goed dat er kinderen zijn die willen werken voor (een aanvulling van hun)  zakgeld en is het ermee eens dat ouders wel op moeten letten of het niet lichamelijk te zwaar is (een nichtje van N(euro)otje kreeg jaren geleden als dertienjarige rugklachten van het gesjouw met zware stapels kranten), of het niet een goede nachtrust ondermijnt (denk aan oppassen op een doordeweekse avond), en natuurlijk of school er niet onder lijdt. Maar om het hele fenomeen ‘bijbaantje’ dan maar meteen af te schieten omdat het niet goed voor hun ontwikkeling zou zijn, gaat haar toch echt even te ver.

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Jul 02, 2013 @ 08:50:41

    Hier snap ik niets van. Als 12 jarige verdiende ik mijn eigen petticoat en nylons met druivenkrenten voor een kwartje per uur. Apetrots was ik.Natuurlijk moet een kind niet misbruikt worden. Maar werken geeft naast een stukje financiele vrijheid ook doorzetingsvermogen,mensenkennis en zelfvertrouwen.

    Beantwoorden

  2. anderson cottage
    Jul 02, 2013 @ 08:54:31

    regels regels, kids mogen wel 3 keer in de week aan sport doen ? en dat is niet te druk voor ze ? het zal per kind anders zijn maar er is niets mis om te gaan werken en te beleven en bewust te worden wat de waarde van geld is, geniet ervan , liefs marion

    Beantwoorden

  3. Huisvlijt
    Jul 02, 2013 @ 08:58:46

    Ik moedig een bijbaantje ook aan. Niet vanwege het geld, maar vanwege de ervaring die ze er mee op doen. Bovendien getuigt het van karakter vind ik, en dat je bereid bent je handen uit de mouwen te steken.

    Beantwoorden

  4. sillie
    Jul 02, 2013 @ 09:06:02

    Mijn 2 oudsten werken ook in bijbaantjes en ik denk ook dat het (mits niet TE veel) gewoon best goed voor de algemene ontwikkeling is, ze leren dat er gewerkt moet worden voor geld. En het werken zelf, verantwoording, hoe klein ook etc etc….En een extra zakcentje is natuurlijk nooit weg idd.

    Beantwoorden

  5. Janneke
    Jul 02, 2013 @ 09:13:12

    Ik heb altijd een bijbaan gehad. Ik heb kranten gelopen en tijdschriften. Ik heb jaren opgepast, ook doordeweeks. Ik kon daar heerlijk mijn huiswerk maken, want de kindjes lagen op bed en kwamen er niet uit. En dan werd ik er ook nog voor betaald. Leuker kon ik het niet maken 🙂 En toen ik later stage liep heb ik daar mijn huidige baan aan overgehouden.
    Een bijbaan moet je dus zeker niet afschaffen, want je leert er echt wel wat van. Maar de ouders hebben hier zelf hun verantwoordelijkheid in, het moet niet ten koste van hun school gaan, maar als je op zaterdag een bijbaan hebt zal dat niet zo snel gebeuren. En het hangt ook van je kind af op wat voor school hij/zij zit en hoe goed ze kunnen leren. Ikzelf hoefde er niet zoveel voor te doen en wat ik wel moest doen kon ik op mijn oppasadres rustiger doen dan thuis. Ik heb daar bijv. bijna al mijn boeken gelezen en verslagen gemaakt.

    Beantwoorden

  6. VeggieH
    Jul 02, 2013 @ 09:20:17

    In een supermarkt wordt er best wel vaak een beroep op jongeren gedaan en ze moeten wel beginnen met 14 anders kom je er niet meer tussen, want te oud. Ik ben blij dat mijn kids een folderwijk open omdat ze anders nooit meer buiten komen ;).

    Beantwoorden

  7. sprokkelen
    Jul 02, 2013 @ 09:27:22

    precies zoals je zegt: ze leren zoveel van een bijbaantje, net zoveel als op school. Je ziet ze groter worden, verantwoordelijker, als ze een baantje hebben.

    Beantwoorden

  8. loesje
    Jul 02, 2013 @ 10:13:38

    Ik hoorde net de bewuste hoogleraar op de radio, wij vonden hem behoorlijk wereldvreemd overkomen.
    Onze twee kinderen, nu 27 en 25, hebben ook vanaf hun 15e bijbaantjes gehad en hebben daar niet onder geleden. Integendeel, zij hebben leren incasseren en geleerd dat de wereld uit allerlei mensen bestaat met ieder hun eigenaardigheden. Tot op de dag van vandaag hebben zij er profijt van.
    Wat wij heel vreemd vonden was dat er vaak tegen hen gezegd werd: jullie ouders zijn rijk, waarom moeten jullie dan werken?
    Ik herinner mij wat Hans Breukhoven (van de Free Record Shop) eens gezegd heeft: zijn kinderen moesten ook gewoon werken om hun telefoonrekening te betalen, alleen maar goed.

    Tijdens zijn studie heeft onze zoon twee dagen in de week gewerkt als werkstudent bij een Investment en Consultancy bedrijf, zijn studie heeft er niet onder geleden, hij heeft twee Mastertitels gehaald.
    Hij heeft wel iets langer over zijn studie gedaan en bij zijn afstuderen sprak zijn hoogleraar ons daarop aan, zijn kinderen hoeden niet te werken, hij had liever dat ze snel klaar waren met de studie…net alsof het van ons moest! Ik heb geantwoord dat wij het goed vonden dat hij juist uit de ivoren toren van de studie/universiteit kwam om twee dagen tussen de “gewone” mensen te zijn,onze zoon had door zijn intelligentie toch een beetje de neiging om te vervreemden…gelukkig is dat niet gebeurd en hij is er nu ook blij om. En wij ook…

    Beantwoorden

  9. Pdepooh
    Jul 02, 2013 @ 10:45:50

    Een bijbaantje is niets mis mee je leert verantwoordelijkheid en ook dat je daden gevolgen kunnen hebben evt. Je krijgt er centjes voor en als je zo wel eeni-phone kan kopen (dat was het vb toch?) ipv dat je m nooit zou kunnen krijgen omdat je ouders nu eenmaal niet zo’n hoge loon hebben als deze “onderzoeksdoos”‘ die het haar kinderen kennelijk gewoon geeft is daar niets mis mee! Ik zag afgelopen zondag in Wegmisbruikers een tiener met brommer die een flip kreeg. Hij vroeg de hoogte daarvan en na dat het hem verteld was dat hij iets van 70.- moest betalen zijn hij “Oh dat valt wel mee, dat krijg ik wel los van mijn ouders dat betalen ze wel”. (misschien haar zoon?). Onze reactie was als dochter dit bij de hand heeft dan zoekt ze maar een baantje tegen die tijd (ze is nu 10).
    Ik ben wel van mening dat het niet moet schaden in je school (dus wel huiswerk moet kunnen maken en leren, niet eerder weg moeten omdat ze vinden dat je dan en dan moet beginnen)en je gezondheid ook niet in het geding mag komen (in de groei moet je gewoon niet zwaar sjouwen met bv kratten of bij gevaarlijke machines werken). En liefst in sommige gevallen met verantwoordelijkheid als bv werken op een vleeswarenafdeling in de super met de snijmachine alleen onder supervisie van een volwassen collega.

    Beantwoorden

  10. betjesonnetje
    Jul 02, 2013 @ 11:50:51

    Als we hoogleraren, en vooral ook politici, nu eens verplichtten tot het hebben van een bijbaantje? Nee, niet een bestuursfunctie of een commissariaat, maar vakken vullen of kranten bezorgen of bollen pellen of zoiets. Misschien zouden ze dan wat meer leren begrijpen van gewone mensen. Waardoor ze betere hoogleraren of politici zouden worden.

    Beantwoorden

  11. econowiser
    Jul 02, 2013 @ 16:01:34

    Ik had vanaf mijn 12e een bijbaantje en dat heeft mij goed gevormd en de waarde van geld bijgebracht. Wat een rare snuiter die dit verzint!

    Beantwoorden

  12. Tabitha
    Jul 02, 2013 @ 16:36:44

    Wat is dat nu voor raar verhaal. Natuurlijk is een bijbaantje goed en niet alleen voor het geld. Ze leren verantwoording te nemen, doen ervaring op en leren met veel situaties om gaan. Zou achter die opmerking niet iets anders zitten. Dat er teveel mensen zonder werk komen en dat de jongeren nu maar hun bijbaantjes moeten opgeven zodat die door anderen vervuld kunnen worden?

    Kinderen die aan muziek doen moeten uren per dag oefenen, kinderen in de topsport moeten elke dag trainen, waarom zou een paar uur per week een bijbaan dan slecht zijn. Onzin.

    Beantwoorden

  13. Nina
    Jul 02, 2013 @ 19:49:07

    het zit in de nuance van het verhaal. Ze raden het af voor kinderen van 12-15 jaar. Bovendien blijkt dat die vaak zwaar werk doen en teveel uren maken (soms wel 20 uur per week of langer). Kinderen van die leeftijd zijn niet altijd zo mondig als ze thuis lijken. Voor kinderen van 15 jaar en ouder wordt het juist wel weer aangeraden. Juist vanwege alle N(euro)otje’s aangedragen argumenten. Niets mis met bijbaantjes maar niet op TE jonge leeftijd.

    Beantwoorden

    • Aleida
      Jul 04, 2013 @ 20:45:08

      Nina, ik ben het helemaal met jou eens en ik heb als aanvulling hierop: en NIET ten koste van school. Want dat kwam ik als docente nog wel eens tegen: “Sorry mevrouw, ik heb zaterdag gewerkt”. Bleek de leerling het huiswerk (weer) niet in orde te hebben…

      Beantwoorden

  14. moestuinmeisje
    Jul 03, 2013 @ 14:10:40

    Wat gezegd wordt is dat het gaat om kinderen tussen de 12 en 15 en jouw zoon was dus 15 toen hij pas begon.

    Ik dat het wel belangrijk is dat je er voor waakt dat een kind niet op zijn twaalfde begint met een bijbaan zodat het een dure telefoon kan betalen of iets dergelijks.

    Toen ik naar de brugklas ging had ik mijn handen vol aan het wennen aan een nieuwe school, huiswerk maken, tijd verdelen enz.

    Ik zou het zeker niet aanmoedigen om mijn kinderen zo vroeg aan het werk te krijgen. 15 jaar vind ik vroeg zat.

    Beantwoorden

  15. ikke
    Jul 04, 2013 @ 22:22:54

    Persoonlijk vind ik bijbaantjes zeer goed. Ik heb van mijn vijftiende gaan babysitten en vanaf mijn 16de heb ik vakantiewerk gedaan in een supermarkt, tijdens mijn studies ook nog in het weekend. Onder 15 vind ik wel jong en in België mag het zelfs pas vanaf 16.
    Volgens mij is het niet hebben van bijbaantjes juist slecht. Als je jong je eigen geld verdient leer je er veel bewuster mee omgaan. Een vriendin van mij zat op haar 24ste al in schuldbemiddeling terwijl ze veelmeer verdiende dan mij. Maar ze had vroeger alles gewoon gekregen en had geen idee van de waarde van geld. Toen ze alleen ging wonen en zelf alles moest betalen stapelde de schulden zich op. Dat lijkt me veel slechter dan een bijbaantje.

    Beantwoorden

  16. Margreet
    Jul 07, 2013 @ 20:50:18

    Kinderen tussen de 12 en de 15 jaar horen ook nog niet te werken, tenzij een kleinigheidje tussen door. Zo als bijvoorbeeld eens wat auto’s wassen voor een zakcentje. Kinderen die werken leren veel; over geld, over andere mensen, over normen en waarden en nog veel meer! Kinderen die alles maar krijgen worden er meestal niet beter van en niet leuker op!
    Kinderen die hun baantje gebruiken als smoesje op school doen dat ook met andere dingen. Zij moeten hun tijd dus anders indelen… dan doen ze maar huiswerk op vrijdag of zondag…
    Zelf heb ik ook altijd een bijbaantje gehad en mijn kinderen ook. Niemand is er slechter van geworden.

    Beantwoorden

  17. Cathalijne
    Jul 12, 2013 @ 21:11:45

    Ik heb ook vanaf mijn 14de gewerkt. en zit nou voor het eerst thuis zonder baan. Heel raar. maar komt wel goed. In totaal 10 jaar als krantenbezorger in de ochtenduren. mijn school heeft er ook nooit onder geleden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

