N(euro)otjes boodschappen

De laatste tijd is het boodschappenbudget toch maar iets naar boven bijgesteld. Maar het kost N(euro)otje eigenlijk niets extra omdat dit extra geld door Dochter en Schoonzoon bijgedragen wordt.

De afgelopen week deed N(euro)otje boodschappen in twee verschillende winkels en was in totaal iets meer dan 121 euro kwijt. Daar staat tegenover dat ze vorige week maar voor amper 35 euro heeft gehaald. Daarmee komen de boodschappenuitgaven voor de afgelopen twee weken uit op 78 euro per week. Niet slecht voor 5 volwassenen, honden en kippen. Er wordt bij elke boodschappenronde voorraad ingeslagen zodat de voorraadkast nooit leeg raakt. Ook deze week weer. Denk hierbij aan pasta’s, blikjes gepelde tomaten, pakjes gezeefde tomaten, peulvruchten, oliën en azijnen, wc-papier, hondenvoer, kruiden, houdbare melk en dergelijke.

Er wordt niet veel vers meer gekocht op het moment omdat de tuin vol staat. Zo staan er vandaag verplicht peulen op het menu en morgen raapstelen. Sla wordt ook veel gegeten, dat kan gewoon bijna overal bij. Of het is lekker als lunch.

9 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Jun 23, 2013 @ 10:32:19

    door de opbrengst van je moestuin gaat het duurder worden van groente en fruit deels aan je voorbij.

    Beantwoorden

  2. Vlijtig met zuinigheid
    Jun 23, 2013 @ 11:19:56

    Ik heb mijn budget vanaf gisteren, dan begint bij mij een nieuwe maand, met 50 euro verhoogd. Hopelijk gaat dat wel goed.

    Beantwoorden

  3. Debby
    Jun 23, 2013 @ 13:24:55

    Ik heb me er eens in verdiept: twee jaar geleden konden wij ons een budget veroorloven van 120 euro per week. Geen opsplitsingen, dit budget is er voor om het hele huishouden draaiende te houden. Vorig jaar zijn wij op een budget terecht gekomen van 90 euro per week. Ook hierin geen concessies, alles wordt hiervan betaald om het leven te bekostigen. En dit jaar komen we op een budget van 60 euro per week. En dat is als je het zo zwart op wit ziet staan wel even schrikken. Want in twee jaar tijd is het gehalveerd. En in de praktijk is het soms schrijnend. Het plezier van budgetteren is daarmee wel verminderd omdat het nu geen deugd maar een noodzaak is geworden.

    Beantwoorden

  4. Opnieuwbeginnen
    Jun 23, 2013 @ 13:46:57

    De tuinbonen vandaag. Ik heb je advies met de knijpers bij de pompoenplanten in de praktijk gebracht, alhoewel ik daar beter touw had kunnen gebruiken.

    Beantwoorden

  5. liesbet
    Jun 23, 2013 @ 13:55:34

    Ons huishouden bestaat uit 2 personen en de laatste 9 maanden haalde ik een gemiddelde van 32 euro voor de huishoudelijke kosten (eten, verzorging, was- en kuisproducten) Ik let heel goed op aanbiedingen, sla een voorraad in van niet bederfbare producten met lange houdbaarheid, koop seizoensgroenten en vries in. We hebben een vrij grote groententuin waardoor de groenten vaak gratis zijn. Ik vergelijk de reclame aanbiedingen in folders en koop in verschillende winkels wat op dat moment in aanbieding staat. Boodschappen (tot 15 km enkel) doe ik met de fiets dus ik ‘verrijd’ niet nutteloos benzine om mijn aankopen te doen in meerdere winkels. Ik noteer elke uitgave en elke inkomst en vind het leuk om op het einde van de maand mijn ‘balans’ op te maken. Financieel is het voor ons niet echt nodig meer om te consuminderen en te budgetteren maar jaren geleden consuminderden we uit pure noodzaak. Door de jaren heen is het een gewoonte geworden en ik zie het eerder als een sport, een hobby om te zien hoe ‘ver’ ik met weinig geld raak.

    Beantwoorden

  6. Vrekje
    Jun 23, 2013 @ 15:18:18

    Nu je het zelf hebt geoogst zal het vast ook veel lekkerdere smaken. Ik heb wel de ruimte in mijn tuin maar het lijkt me ook wel spannend. Je hoort dat het ook wel een hoop werk is en dat de slakken en vogels het ook een feest vinden. De drempel om te beginnen is daardoor best groot.

    Beantwoorden

  7. Margreet
    Jun 23, 2013 @ 19:52:55

    Hier ook maar eens kijken of het boodschappenbudget verder omlaag kan.
    Helaas weinig tijd om de (moes-) tuin bij te houden, de slakken (maar ook andere beestjes)vreten veel op.

    Beantwoorden

  8. louisa
    Jun 23, 2013 @ 22:40:12

    Mag ik hier even vragen hoe ik vrekje kan vinden? Ineens lukt me dat niet meer.
    Louisa

    Beantwoorden

  9. N(euro)otje
    Jun 24, 2013 @ 18:14:09

    @Louisa: haar blog is verwijderd…..

    Beantwoorden

Geef een reactie

