N(euro)otje is blij dat ze geen zonnepanelen heeft…

Want er is weer iets nieuws uitgedacht in Regeltjesland: particulieren met zonnepanelen op hun huis, die dus hun eigen energie opwekken en hun overschot naar het energiebedrijf sturen, zijn eigenlijk ondernemers.

BTW-plichtige ondernemers.

Dus mogen ze een BTW-nummer gaan aanvragen, nota’s gaan versturen en de BTW afdragen. Of de betaalde BTW over de in het verleden aangeschafte zonnepanelen dan ook nog met terugwerkende kracht mag worden teruggevraagd, is nog niet duidelijk…

En dan is er natuurlijk nog een hoop geblabla over de kleine ondernemersregeling maar alleen de rompslomp al zou je ervan weerhouden om nog na te denken over de aanschaf van zonnepanelen. N(euro)otje en Man zaten er ook al een paar jaar over na te denken en de hoge aanschafprijs hield ze nog steeds tegen. Nu weten ze het zeker: ze kopen wel extra kaarsjes.

Hier word je toch niet lekker van…?

26 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Vlijtig met zuinigheid
    Jun 21, 2013 @ 09:22:16

    Is dat echt zo? Ook wij overwegen al langer de panelen. Dit zorgt er toch voor dat je het niet doet. Vrienden van ons hebben het hele dak vol liggen. Ik ga ze toch een inlichten.

    Beantwoorden

  2. Iris
    Jun 21, 2013 @ 09:46:17

    Wederom een poging om de staatskas te spekken, en zelfvoorziening tegen te werken want stel je voor dat iedereen onafhankelijk van de staat kan leven. Bah

    Beantwoorden

  3. Janneke
    Jun 21, 2013 @ 09:52:53

    Ja, daar wordt je niet vrolijk van. Wat ze ook allemaal maar verzinnen om maar geld in de kasstaat te krijgen. Wij hebben ze niet en nu hoeven we ze ook niet meer. Nog meer belasting betalen, wij betalen al genoeg. Zijn zelfst.ondernemer.

    Beantwoorden

  4. Valhalla
    Jun 21, 2013 @ 09:53:19

    Echt zo belachelijk. En het gekke is dat hierdoor dit helemaal niet meer zo onvoorstelbaar lijkt. http://youtu.be/IJy69eEcmdI (Van Kooten & de Bie over moestuinbelasting)
    En wat is het volgende: btw over een dagje gratis aan het strand? Op de lucht die je ademt? Stelletje….

    Beantwoorden

  5. betjesonnetje
    Jun 21, 2013 @ 10:33:51

    Als dit inderdaad gaat gebeuren, kun je de BTW die je betaald hebt over je zonnepanelen terugvragen. Aankoopbewijs goed bewaren. Ook kun je dan het onderhoud van je panelen aftrekken van je ‘winst’.
    Ik heb geen zonnepanelen, vanwege dit soort gedoe. Je maakt een sommetje waaruit blijkt dat je quitte speelt en vervolgens veranderen ze de regels, zodat je er geld op toelegt. Ik verzin wel iets anders.

    Beantwoorden

  6. Zakelijk bezuiniger
    Jun 21, 2013 @ 10:51:20

    Ik denk dat je het vanuit een verkeerd daglicht bekijkt. Het is juist voordelig voor de consument, aangezien die zijn BTW kan terugvorderen van de installatie. Toch al snel meer dan 1000 euro. (Je hoeft past BTW te betalen als ondernemen als je ruim boven de 1800 euro zit).

    Aangezien je verder saldeert met je energie-verbruik heeft het verder over het algemeen geen impact.

    Beantwoorden

  7. Huisvlijt
    Jun 21, 2013 @ 11:03:48

    Echt hoor, wat irritant zeg! Ik wil ook al heel lang zonnepanelen, maar zie ook op tegen de hoge kosten. En dit vind ik ook nergens op slaan.

    Beantwoorden

  8. izerina
    Jun 21, 2013 @ 11:36:27

    Hieruit spreekt weer,hoe belangrijk het milieu is.voor bestuurders,

    Beantwoorden

  9. Pdepooh
    Jun 21, 2013 @ 11:51:00

    Ze halen wel overal t geld weg, we overwogen het ook daar we een plat dak hebben dus ideaal want ligt echt de hele dag in de zon ook nog maar ja zo gaat het weer niet door.
    Doet me denken aan SANDD de postbezorgers. Ik had een aantal jaren geleden aangegeven dat ik wel wilde bezorgen. Ik ging langs en de meneer vertelde wat de verdiensten waren, welke straten ik zou moeten doen en wat het thuiswerk ervan inhield. Dat was niet veel opbrengst maar juist als zijn zeggen bijverdienste. Aantrekkelijk want dan hoef je geen belasting te betalen als je onder een bepaald bedrag blijft. Wel moest ik zelf zorgen voor een fiets, de kleding evt kopen (hoefde niet) en de bezorgtassen zou ik sowieso krijgen voor een fiets. Ik kreeg een contract mee om te lezen en dan terug te geven ik mocht ook daar tekenen. Ik nam hem mee naar huis. En gaande weg steeg mijn verbazing. Ik heb mijn man en nog een paar mensen dat contract laten lezen en wat blijkt? Door de manier van opstellen had je geen werkcontract maar ging je akkoord dat je een soort van fransiche nemer schap (weet niet of het nu nog zo is dus lees goed eer je begint!). Je betaald niet als een winkel bv om een logo enzo te voeren maar er kan wel een na aanslag komen op je ziektekosten bv via de belasting en stel dat je onverhoopt een illegale vriend je wijkje geeft tijdens je vakantie (je moet zelf inval regelen) en men ontdekt dat dan kan jij de boete betalen van duizenden euro’s…. En zo zijn er meer nadelen….. Ik vind/vond dat net zo misleidend

    Beantwoorden

  10. Pdepooh
    Jun 21, 2013 @ 11:52:48

    Aanvulling; Je bent daar dus geen werknemer maar word heel sneaky ZZP’er

    Beantwoorden

  11. moestuinmeisje
    Jun 21, 2013 @ 11:59:30

    Echt waar! Belachelijk! Hier nog geen panelen, maar al wel veel gewikt en gewogen, maar het feit dat het nog best lang duurt voor je het eruit hebt, hield ons nog steeds tegen.

    Beantwoorden

  12. KK
    Jun 21, 2013 @ 12:17:14

    We moeten natuurlijk wel eerst de uitspraak van het Hof zelf lezen en de uitwerking in Nederlandse regels afwachten (hier spreekt de juriste). Maar het zou te achterlijk voor woorden zijn (hier spreekt de juriste die zelf zonnepanelen heeft en erg boos is!!!). Ik begrijp dat het alleen gaat om meer opwekken dan je gebruikt? In dat geval hoef ik me nog geen zorgen te maken, na aftrek van de opgewekte energie staan we nog steeds op 1200 kw per jaar. Maar ik betwijfel of het zo zal gaan. We waren hier al aan het gekscheren over BTW betalen over je water uit de regenton, je zelf geteelde groente uit de moestuin, en loonbelasting over de betaalde vergoeding aan de oppas. En op Schiphol aangehouden worden door de marechaussee als je nog BTW afdracht hebt openstaan vanwege zonnepanelenopbrengst. Als je in aanmerking neemt dat we naar een ruileconomie gaan, kun je dat nog verder uitbreiden, btw over het waardeverschil tussen geruilde artikelen, want het is immers betaling in natura.

    Laat ik nu maar ophouden, want ik sla door. Laten we hopen dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Ik ben benieuwd wat de reactie van Milieu Centraal zal zijn.

    Beantwoorden

    • Willemien
      Jun 21, 2013 @ 14:10:30

      de crux kan nog wel eens zitten in de term ‘verkopen’. In zwitserland verkoop je de geleverde zonnepaneel stroom aan een leverancier. Ik dach dat je in Nederland alleen terugleverde en er geen bedrag voor krijgt. Je investeert zelf in die panelen en daardoor neem je minder af van de leverancier en wat je overhebt lever je terug waar door je afname minder wordt.

      Beantwoorden

  13. sillie
    Jun 21, 2013 @ 12:38:21

    in belgie of was het duitsland is het al jaren zo geregeld šŸ™‚
    het verbaasde mij al dat Nederland het liet liggen… šŸ™‚

    Beantwoorden

    • liesbet
      Jun 21, 2013 @ 13:28:55

      @sillie, in belgie moet je, als privĆ© persoon met een installatie van zonnepanelen, geen btw nummer hebben maar sinds januari moeten alle zonnepaneelbezitters wel een ‘netvergoeding’ betalen aan de energiemaatschappij. Ik veronderstel wel dat, als die gerechtelijke uitspraak van op europees vlak komt, belgie ook niet zal ontsnappen aan de verplichting om een BTW nummer te hebben. In dat geval zal iemand die zelfstandig is in bijberoep en uit dat bijberoep inkomsten haalt, nog eens extra belast worden vrees ik

      Beantwoorden

  14. grandma
    Jun 21, 2013 @ 14:46:12

    Granny en grandpa hebben sinds november een aantal zonnepanelen. Toentertijd konden we ervoor kiezen een nieuwe meter te nemen die aan het net levert en aan het eind van de rit de boel verrekent ( gebruik en levering) We hebben er voor gekozen onze oude meter te gebruiken die is zo geĆÆnstalleerd dat de meter terugloopt als de panelen werken.Hoe zullen ze dat bekijken vraag ik me af. Pas als de meter over het nulpunt komt zullen we naast ons eigen gebruik aan het net leveren maar zover is het nog lang niet.T zal ons er in elk geval niet van weerhouden nog een rijtje panelen te plaatsen

    Beantwoorden

  15. Trackback: Regelneven in Europa | Jokezelf
  16. KK
    Jun 21, 2013 @ 17:15:29

    @ Grandma, die keuze heb ik ook gemaakt. Gewoon de oude meter aanhouden die terugloopt. Een knappe die mij dan kan voorrekenen hoeveel ik zelf heb opgewekt.

    Beantwoorden

  17. Thea
    Jun 21, 2013 @ 17:24:14

    …de BTW over de panelen en het plaatsen kun je terug krijgen. Dat is wel meer dan 1/5 deel van de aanschafkosten. Bereken gewoon hoeveel panelen je nodig hebt voor eigen gebruik + beetje extra voor de meterstand-terugloop en volgens mijn berekening heb je de kosten er dan sneller uit dan een 10, 15 jaar geleden. En als er later toch belasting op de eigen stroomvoorziening komt, zit de kans er dik in dat ook de energiekosten zullen stijgen dus dan niet zelfvoorzienend zijn waarschijnlijk toch nog een stuk duurder!

    Beantwoorden

  18. Opnieuw
    Jun 21, 2013 @ 18:15:08

    Dit is typisch een geval van de vrijstelling in het kader van de kleine ondernemers vrijstelling binnen de BTW.
    Alhoewel ze dat misschien ook gaan afschaffen.

    Beantwoorden

  19. liesbeth
    Jun 21, 2013 @ 19:31:53

    dat verhaal over sandd is wel overdreven , werkte tot vorige week bij Sandd en in contract hebben nooit zulke regeltjes gestaan, wel brengt het weinig op .en je moest helemaal geen vervanging zelf regelen, dat word geregeld maar ken je iemand die je kan overnemen graag en ja als dat betekent dat de persoon niet legaal in nederland is lijkt het mij ook niet handig die in te zetten.

    Beantwoorden

  20. anderson cottage
    Jun 22, 2013 @ 10:27:06

    jjjeeeaaahhhhh allemaal naar de kamer van koophandel en je in laten schrijven als je zonnepanelen hebt, een ondernemingsdiploma is ook niet nodig ? ze hebben een zonnesteek daar in den haag en zijn aan vacantie toe, THUIS BLIJVEN !!!
    De ratten, ooooohh ik word nu heel erg rebels , heb zin om me vast te ketenen ergens net als vroeguh,protesteren , verder geniet ik er wel van hoor, liefs marion

    Beantwoorden

  21. Hans Schoenmakers (@BespaarBazaar)
    Jun 22, 2013 @ 12:52:34

    Dit is juist positief! Je mag de BTW over de aanschaf namelijk terugvragen. Je hoeft vervolgens geen BTW af te dragen en er is ook geen sprake van administratieve rompslomp: http://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/zonnepanelen-nieuws/geen-btw-op-zonnepanelen/

    Beantwoorden

  22. KK
    Jun 22, 2013 @ 21:08:13

    Hans zou wel eens gelijk kunnen hebben. De uitspraak van het Europese Hof is hier te lezen : http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=138693&pageIndex=0&doclang=NL&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=600597
    Prima leesbaar en in het Nederlands!

    Maarrr, om in aanmerking te komen voor het terugvorderen van de BTW voor installatie en kosten van de panelen dien je wel een aparte meter te hebben om aan te kunnen tonen hoeveel je zelf opwekt (en waar je dus geen BTW over verschuldigd bent omdat je onder de kleine ondernemersregeling valt). Dat zal in de praktijk neerkomen op de aanschaf van een slimme meter. Die ik niet wil.

    En zoals hierboven al opgemerkt, deze uitspraak kan voor de Nederlandse situatie ook betekenen dat de kleine ondernemersregeling versneld wordt afgeschaft. En zijn er geen andere nadelen aan het ‘zomaar’ kleine ondernemer worden, zoals het premieplichtig zijn voor de Zorgverzekeringswet?

    Beantwoorden

Geef een reactie

