N(euro)otje over zout

Vandaag in het nieuws: Nederlanders zouden veel minder zout moeten gaan nuttigen. En daarom wordt er verwacht dat de voedselindustrie de hoeveelheid zout die verwerkt wordt, gaat reduceren.

Dat zout zit vooral in brood, kaas en natuurlijk vrijwel alle kant en klare voedingsmiddelen. Denk aan sausjes, soepen, vleeswaren, gemarineerde vleeslapjes, zoutjes en koekjes.

De simpelste manier om de zoutinname te beperken is dus gewoon geen kant en klaar te eten… Sausjes zijn zo makkelijk zelf te maken… En waarom soep uit blik of, zoals tegenwoordig zo hip lijkt te zijn, uit een pak als je het net zo makkelijk zelf maakt? Chips en koekjes hebben we al helemaal niet nodig. Bovendien is een zelfgemaakt koekje vele malen lekkerder dan de fabrieksmatige, in cellofaan verpakte massageproduceerde versie.

Een leuke bijkomstigheid, als je flink mindert met het eten van al die geprefabriceerde rommel, is dat je smaak verandert. Je proeft  beter en meer. En als je dan al eens iets uit een blik of een pak voorgeschoteld krijgt, zal het je pas opvallen hoe vréselijk zout het ineens smaakt. En je vraagt je af hoe het mogelijk is dat je dat nooit eerder is opgevallen…

Eigenlijk komt N(euro)otje er altijd weer op terug: lekker alles zelf doen. Is goedkoper, leuker, lekkerder en dus ook gezonder. In willekeurige volgorde… 🙂

13 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Samenbesparen
    Mei 30, 2013 @ 09:14:15

    Helemaal mee eens, wij eten bijna nooit meer een pakje of zakje… Ik vind het inderdaad nu enorm opvallen hoe zout alles is! Ik zou alleen nog graag zelf al het brood willen bakken, maar een goed recept heb ik helaas nog niet gevonden…

    Beantwoorden

  2. lot
    Mei 30, 2013 @ 09:42:36

    Ja gisteren ben ik er ook weer in getrapt toevallig. Al paar keer zelf hummus gemaakt en vond het heerlijk. In de toko zag ik een kant-en-klaar in blikje en dacht laat ik dat eens het verschil proeven. Veel te zout en glibberig, ik vond juist de simpele basissmaak en struktuur van de zelfgemaakte zo fijn. Zou dit de laatste keer zijn dat ik erintrap?

    Beantwoorden

  3. Amanda
    Mei 30, 2013 @ 09:53:24

    Wij koken ook volledig zonder pakjes en zakjes, veel teveel zout, onnodige toevoegingen en het smaakt nergens naar. Veel fijner om zelf in de keuken te staan en de tafelgenoten zien te genieten van eigen gemaakte creaties.

    Beantwoorden

  4. henriette
    Mei 30, 2013 @ 11:07:17

    Ik kook al ruim 24 jaar zoutloos en we missen het niet in het eten . Verder kook ik alles zo’n beetje vers en gebruik oa knolook en uien en kruiden om op smaak te brengen. Je krijgt via brood etc al genoeg zout binnen.

    Beantwoorden

  5. kruidig meisje
    Mei 30, 2013 @ 11:13:58

    Ik kook al jaren zonder pakjes. Maar ik kwam erachter dat mijn 6-8 boterhammen (ik fiets 50 km /dag) ook al zorgen voor een zoutinname die eigenlijk hoger is dan de norm. Zit me niet zo lekker, maar met minder boterhammen heb ik echt honger! En de lunch is al aangevuld met salade en fruit.
    Of zou ik dat zout dan ook al er voor een deel uitzweten bij het fietsen, en valt het in mijn geval dan nog mee qua zoutbelasting voor mijn lijf?
    @Samenbesparen: toen ik zelf een tijdje brood bakte, viel me op dat daar een flinke hoeveelheid zout in ging en dat was om het gist te helpen. Dus daar kon ik niet mee minderen. Ik heb nog niet gehoord dat zelf bakken minder zout brood oplevert, maar ik heb het nooit helemaal uitgeplozen. Weet jij meer?

    Beantwoorden

    • VeggieMo
      Mei 30, 2013 @ 11:55:28

      Brood zonder zout rijst fantastisch, maar is niet te vr*ten. Ik heb het vroeger eens per ongeluk gemaakt. In Italië waren we eens in een provincie waar ze altijd brood zonder zout eten en dat compenseren ze met hartige vleeswaren.

      Maar je kunt dus de hoeveelheid zout verminderen in zelfgebakken brood. Kwestie van uitproberen.

      Ik eet nu glutenvrij en ik ben niet blij met de vermindering van zout. Zout is glutenvrij en als er ipv zout met kruidenmixen wordt gewerkt dan is de kans op een glutenbesmetting veel groter. Ik koop heel weinig bewerkte producten, behalve vleeswaren. Na jaren veganistisch gegeten te hebben vind ik dit heel erg lekker. Helemaal omdat ik ook geen soja- of dierlijke melkproducten kan eten.

      Beantwoorden

    • izerina
      Mei 30, 2013 @ 12:28:12

      ooit deed ik de helft aan zout in mijn brooddeeg.Het brood smaakte toch goed. En gist kun je ook helpen door een schepje suiker.

      Beantwoorden

    • Samenbesparen
      Mei 30, 2013 @ 17:58:05

      Brood zonder zout is inderdaad niet te eten, dat weet ik wel 😉 maar ik bak vooral graag zelf brood om zo ook de andere toevoegingen te ontwijken, ik heb het idee dat er veel troep in brood wordt gestopt… Bij supermarkt en bakkerbrood heb ik na 3 boterhammen altijd nog trek, en als ik zelf bak (tot nu toe dus van een bakmix) dan zit ik na 2 boterhammen echt goed vol.

      Beantwoorden

  6. inenomdekas
    Mei 30, 2013 @ 11:50:08

    We koken zonder zout en gebruiken geen pakjes en zakjes. Ook de roomboter is zoutloos. Kreeg laatst bij mijn moeder zoute roomboter… Bleh, vies!

    Beantwoorden

  7. sprokkelen
    Mei 30, 2013 @ 13:33:41

    ja helemaal mee eens. Zelf maken is lekkerder en leuk om te doen. Maar soms loopt alles zo anders dan ik van plan was…

    Beantwoorden

  8. Linda
    Mei 30, 2013 @ 13:42:44

    Hier de omgekeerde wereld. Als gevolg van verminderde (zeg maar bijna helemaal niet) zoutopname door mijn darmen moet ik 20 gram extra zout per dag gebruiken anders gaat het niet goed met me. Dit betekent dat het mij niet zout genoeg kan zijn (mijn zoutsmaak is dus compleet verpest). Ik doe overal zout bij. Op mijn bureau staat een potje zout, zodat ik overal zout bij kan doen. In mijn tas heb ik zakjes zout die ik kan opeten als ik zouttekort merk (word ik echt heel naar van) Ik merk inderdaad dat er zout verdwijnt uit allerlei producten. Dat is voor de doorsnee mens heel goed, alleen voor mij betekent het dus dat ik nog meer zout moet toevoegen.

    Beantwoorden

  9. Margreet
    Mei 30, 2013 @ 20:48:08

    Hier ook koken zonder zout, maar ook zonder pakjes en zakjes. De meeste sausjes ed maak ik zelf. Heb ook zelf desem brood gebakken en daar gaat ook geen zout in, smaakt prima. Nu heb ik het veel te druk om elke dag ff met brood in de weer te zijn en koop ik weer desem brood in de natuurwinkel. Heb niet het idee dat daar wel zout in zit. Af en toe een bakje chips,nootjes of een patatje met zout: heerlijk!

    Beantwoorden

Geef een reactie

