N(euro)otje laat geen pinspoor achter

UPDATE: E.quens ziet inmiddels van het plan af. De maatschappelijke onrust was te groot. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat men het later niet alsnog zal gaan proberen… Maar voor nu is het van de baan.  🙂

 

Ze schreef in het verleden al over haar voorkeur voor contant betalen in verband met de eventuele schending van de privacy die soms al plaatsvindt en hier en daar aan de horizon gloort (lees ook maar eens oude berichten op dit blog hierover: hier,  hier en hier) maar nu weet ze het helemaal zeker: ze blijft lekker alles contant betalen. Ze heeft geen zin om een electronisch spoor achter te laten waar bedrijven hun voordeel mee kunnen doen en waar een bedrijf dat alle electronische bankverkeer beheert weer financieel beter van wordt.

Wat er aan de hand is? E.quens, het bedrijf dat al het electronische bankverkeer in Nederland beheert, is van plan deze gegevens te gaan verkopen aan bedrijven. Die bedrijven kunnen dan zien naar welke andere bedrijven hun klanten gaan en of ze daar  meer uitgeven. De gegevens zijn volgens zeggen niet te herleiden naar personen maar weer wel naar bijvoorbeeld de wijk waar ze wonen. Ze is hier altijd al bang voor geweest. Nou ja, niet bang in de zin van écht bang, maar ze vindt het gewoon onverteerbaar. Het gaat niemand wat aan waar ze haar boodschappen doet en hoeveel ze er uitgeeft.

A.BN A.mro, I.N.G en R.abob.ank zijn de drie Nederlandse aandeelhouders van E.quens. Er lijkt bij de banken twijfel te bestaan wat betreft hun medewerking hieraan maar die twijfel rees pas nadat de N.O.S er vragen over had gesteld. Wat impliceert dat ze het daarvóór blijkbaar wel prima vonden.

N(euro)otje heeft er maar één ding over te zeggen: lekker contant blijven betalen. Big Brother verveelt zich al gauw te pletter bij de Familie Vrek.

13 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. VeggieMo
    Mei 24, 2013 @ 08:38:38

    Het lijkt erop dat onze privacy niet hoog hebben, maar dat ze doen alsof. Ik betaalde de dagelijkse boodschappen al contant om dezelfde redenen als jij. Ik ga de rest ook contant doen. Dan pin ik vooraf wel even bij de bank en ga dan pas naar de winkels.
    Ik vond het trouwens wel heel toevallig dat er gisteren in het nieuws was dat mensen zoveel mogelijk moeten gaan pinnen (voor de veiligheid, jawel…) en dat het niet meer mogelijk moest zijn om contant te betalen.
    Wat is de volgende stap? Als ik als kritische burger mijn mond open doe, doet mijn pinpas het niet?

    Groetjes, VeggieMo

    Beantwoorden

  2. Corinne
    Mei 24, 2013 @ 08:49:35

    Ik vind dit ook een zeer zorgelijke ontwikkeling. Ik ga ook weer meer over op contant. Niemand heeft er wat mee te maken wat en waar ik koop. Ik heb net je eerdere stukjes gelezen en ik ben het helemaal met je eens.
    groetjes Corinne

    Beantwoorden

  3. Huisvlijt
    Mei 24, 2013 @ 09:37:39

    Ik hoorde dat ook, en ik vind het irritant inderdaad. Ik wil niet dat mijn gegevens worden doorgespeeld, en hoe komen ze er bij dat ze dit mogen doen?! Grr.

    Beantwoorden

  4. Zuinigaan
    Mei 24, 2013 @ 09:46:54

    Big brother is watching you! Het gaat nog verder dan ik al dacht. Ik vind het al vreselijk storend dat ik op mijn beeldscherm de reclames van bedrijven terug vind die in recent heb geraadpleegd. Voortdurend pinnen is ook helemaal niets voor mij. Ik ben gehecht aan betalen met geld, bij voorkeur guldens. Vooral de briefjes met vuurtoren en zonnebloemen vond ik prachtig. Die tijd van de guldens is voorbij en zal ook nooit weer terug komen. Dus nu reken ik af met eurotjes en pin wekelijks een vast bedrag. Dat deed ik al, maar dat zal ik ook in de toekomst blijven doen. Mijn pinspoor is dus ook niet te achterhalen. Ik heb wel een airmiles pas. Zouden ze bij airmiles ook de gegevens verkopen?

    Beantwoorden

  5. izerina
    Mei 24, 2013 @ 10:05:51

    bedankt voor de informatie.

    Beantwoorden

  6. Vlijtig met zuinigheid
    Mei 24, 2013 @ 10:06:04

    Ik betaal ook alles contant. Echter als ik kleding of schoenen moet kopen wordt dat gepind. Mmmm maar eens erover nadenken dat ik voordat zulke spullen gekocht worden ook maar hiervoor geld pin.

    Beantwoorden

  7. KK
    Mei 24, 2013 @ 12:09:11

    Beantwoorden

  8. Jokezelf
    Mei 24, 2013 @ 15:13:04

    Het is natuurlijk te gek voor woorden dat iedereen zomaar alles van je mag weten en dat je pinspoor (door)verkocht kan worden aan wie het maar wil. Ik ben blij dat het plan nu toch is ingetrokken, want ik had beslist mijn oude kous weer van stal gehaald!

    Beantwoorden

  9. D. jansen
    Mei 24, 2013 @ 18:56:06

    Mijn man, mijn, zoon en schoondochter, mijn 2 beste vriendinnen, mijn schoonvader, schoonzus en partner gaan allemaal weer zoveel mogelijk contant betalen.
    Paar keer per week bij geldautomaat pinnen, geen probleem en pinspoor grotendeels gewist.
    D . Jansen

    Beantwoorden

  10. wil
    Mei 24, 2013 @ 20:16:43

    ze zeggen nu wel na protesten dat ze dit niet zullen gaan doen ,maar geloof er niets van.niemand zo oneerlijk als diegenen die zich willen verrijken.dus ik blijf contant betalen.dat gedram wat we moeten zouden doen(pinnen dus) omwege de veiligheid(onzin.het gaat om controlle)ben ik allang zat.
    wel goed dat dit naar buiten kwam,misschien gaan sommige van ons nadenken.

    Beantwoorden

  11. Maia
    Mei 25, 2013 @ 08:57:33

    Ik pin maar 1 keer per maand voor al mijn potjes. Het uitgeven gaat dus contant, om dezelfde reden als jij. Het is toch te belachelijk voor woorden dat al onze gegevens maar doorverkocht worden. Niet alleen E.quens bedenkt dat, maar p.ostnl doet het al gewoon. Zie ook: http://nos.nl/artikel/510467-de-slag-om-uw-gegevens.html . Ik vind het erg jammer dat geld altijd weer voor gaat, wanneer wordt ons belang nu eens beschermd.
    Maia

    Beantwoorden

  12. Esmiralda
    Mei 25, 2013 @ 11:15:15

    ik betaal al zeker twee jaar alles contant heb bij dat pinnen nooit een goed gevoel gehad pin 1 keer per maand bevalt me prima heb veel beter over zicht over m n geld weet precies pat heb en wat ik kan uit geven Esmiralda

    Beantwoorden

  13. helena
    Mei 27, 2013 @ 22:15:52

    ik betaal altijd contant, pin 1 keer per maand verder nooit heb ook een anonime ov pas,

    Beantwoorden

Geef een reactie

