N(euro)otje doet nog steeds goedkoop boodschappen

Gisteren stond ze weer met een kar vol bij de Duitse Lidl voor nog geen 50 euro. Groenten hoeven al bijna niet meer gekocht te worden. Behalve aardappelen dan… Komende week kunnen de Vrekken andijvie, sla, sla en sla (pluk-, ijs- en kropsla), radijsjes, koolraapjes, raapsteeltjes, spinazie en snijbiet van de tuin eten. De peulen gaan goed, de bonen nog beter en dit jaar zullen ze voor het eerst broccoli van de eigen tuin eten. Geheel rupsvrij dankzij een doekje dat over het bed is gedrapeerd. In de kas staan de kousenband, komkommers, tomaten, meloenen, bataten en knolvenkels ontzettend hun best te doen en daar komen nog aubergines, pepers en paprika’s bij. Die staan nu nog in kleine kweekbakjes.

De courgettes knallen bijna uit de potten maar die  kunnen inmiddels ook wel naar buiten. De onbekende en vergeten groenten doen het ook goed: crosnes, yakon, aardaker, indianenaardappel, Egyptische boomui, aardperen, het kan niet op in de tuin en de kas. Er is teunisbloem gezaaid ( in het Frans ook wel ‘jambon végétale’ genoemd. De wortel is roze, ziet er uit als ham, smaakt als ham, en kan dus als hamvervanger dienst doen in vegetarische recepten. N(euro)otje heeft er heel veel van gezaaid… Ook zaaide ze zwarte appelbes. Moeilijk om op te kweken maar ze probeert het toch maar.

De frambozen, bramen en bessenstruiken zitten vol met aankomende vruchten. En dan de aardbeien. Dit jaar heeft N(euro)otje er heel erg op tijd een net overheen gedaan. Vorig jaar deed ze dat pas nadat de vogels er al van gesnoept hadden en de planten leverden niks meer op. Nu is ze de vogelinvasie voor en hoopt zelf eens van de aardbeien te kunnen genieten.

En dan terug naar de boodschappen: voor nog geen 50 euro kocht ze genoeg voor 5 personen voor een week en weer een stukje voorraad. Dat doet N(euro)otje bij elke boodschappenronde: een beetje voorraad inslaan. Zo koop je elke week een klein beetje en hou je je voorraad vrijwel moeiteloos op peil.  De laatste paar weken heeft ze het erg druk gehad, met logé’s en visites. Toch eet iedereen nog steeds mee van het niet al te hoge vrekkenbudget. De blogjes schieten er wel bij in maar dat is een ander verhaal 🙂

6 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Ernie
    Mei 18, 2013 @ 08:26:58

    Ik koop op regelmatig mijn boodschappen in Duistland bij Lidl, Aldi en Edeka.
    Scheelt enorm!

    Beantwoorden

  2. wil
    Mei 18, 2013 @ 09:29:56

    knap hoor.dat doe ik jullie niet na. bedoel het boodschappenbuget, Wat de tuin betreft ,volgend jaar zal ik ook de teunisbloem(hamwortel 🙂 ) zaaien dat lijkt me een mooi alternatief.ook andere dingen lijkt me spannend.
    hier staat ook heel veel maar ondanks 370 vierkante meter nog te weinig ruimte (ook de uitwonende kids en hun partners en kids eten mee(6 volwassenen en 3 humpies en nog wat dierbaren rond ons heen.maar anderrsssssssssss .zou ik nog meer zetten.is nu eenmaal verslavend zelf te kweken.
    jullie een hele goede oogst toegewenst en veel genot in de tuin en op jullie borden:)

    Beantwoorden

  3. ladywiththebrowneyes
    Mei 18, 2013 @ 21:34:42

    Wat doe jij tegen slakken ?

    Beantwoorden

  4. minderuitgeven
    Mei 20, 2013 @ 13:36:40

    Wow, wij hebben net de schrik te verwerken gehad met betreft bezuinigen, andere levenstijl etc… het moet nog even bezinken maar zal uiteindelijk wel goed komen. (hoop ik) je blog inspireert me zeker en zal ik daarom ook toevoegen aan mijn lijstje. Tips kan ik namelijk nu eenmaal goed gebruiken.

    Beantwoorden

  5. Margreet
    Mei 20, 2013 @ 20:14:20

    Gezellig toch al die meeeters en logees! Ook heel belangrijk, dat mensen graag bij je komen!
    Heel veel succes met al je groenteplanten en zaaisels! Hier van het weekend ook weer allerlei kleine plantjes in de groententuin gezet. met bier erbij tegen de slakken.
    Knap van je dat boodschappenbudget!

    Beantwoorden

  6. Het rijke wijf
    Mei 25, 2013 @ 18:57:31

    Wat goed, 50 euro. In mijn consuminder toptijd deed ik dat wel. Nu het niet echt meer hoeft, geven we voor 3 personen wel meer dan 350 euro per maand uit. Ik zie toch wel weer mogelijkheden voor een extra bedrag op de spaarrekening door er weer een ‘sport’ van te maken om goedkoop en lekker te eten. Dank voor de ‘ogen opener’ hiermee.

    Beantwoorden

Geef een reactie

