N(euro)otje kijkt niet op een cent…

Vorige week was N(euro)otje bij de A.ction. En ze wilde het centenbedrag achter de komma met vijf muntjes van twee cent betalen. Kon niet. Mocht zelfs niet meer. Sinds een week. Want, zo wist de jongen achter de balie te vertellen, één- en tweecentmunten zijn geen wettig betaalmiddel. N(euro)otje dacht even dat ze niet goed hoorde. Maar die muntjes zijn wel zeker een wettig betaalmiddel, zoek maar na.  Omdat de jongen een kleur kreeg en N(euro)otje het zielig vond om het hem lastig te maken, liet ze het er maar bij zitten. Ze betaalde wat groter en liet hem worstelen met het wisselgeld… 🙂

Vervolgens maakte ze een rondje internet en vond het volgende: volgens de site van de Rijksoverheid blijven de muntjes gewoon een wettig betaalmiddel. Op verschillende fora wordt gemeld dat winkeliers de muntjes mogen weigeren, net zoals ze biljetten van grote waarde mogen weigeren. Dit moet dan wel aangegeven zijn met een sticker waarop het betreffende biljet is doorgekruist.Maar zo’n zelfde soort sticker voor muntjes kan ze niet vinden. Op de site van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel staat alleen te lezen dat een winkelier niet verplicht is om voor één betaling meer dan 50 muntstukken aan te nemen. En ook hier dat bankbiljetten geweigerd mogen worden (mits ze dit aangeven middels een sticker). Over het mogen weigeren van muntjes staat niets vermeld…

Natuurlijk kent iedereen in Nederland het afrondingsfenomeen: 1,93 wordt 1,95 en 1,92 wordt 1,90. De euro was nog maar nauwelijks ingevoerd of de winkeliers schreeuwden moord en brand over de heisa rond het tellen en inleveren van de kleine muntjes. Bovendien schijnt het tellen, sorteren en naar de bank brengen van die kleine muntjes een hoop geld te kosten. Dus de afronding werd een feit maar nu wordt het blijkbaar ook meer en meer de gewoonte onder winkeliers om de kleinste muntjes helemaal op de schop te doen. In een document dat ze vond op de site van de Nederlandsche Bank staat over de afronding het volgende te lezen: “De hoofdregel is natuurlijk afronden, maar als een klant erop staat dat hij 1 euro 93 betaalt, dan is het aan de winkelier om samen met de klant de situatie op te lossen”. Wel, bij de A.ction vertelt men blijkbaar aan de medewerkers dat de kleine muntjes geen wettig betaalmiddel meer zijn en wordt er niks opgelost. Bovendien ging N(euro)otje wel akkoord met de afronding…, ze wilde het naar boven afgeronde bedrag van tien cent gewoon met vijf wettige muntjes van twee cent betalen. En dat mocht niet. De reden hiervoor vond ze een domme en ze blijft het er niet mee eens.  De reden dat N(euro)otje er zo happig op was om die tien cent met vijf muntjes van twee cent te betalen was overigens dat haar portemonnee niet meer dicht kon… Omdat ze nogal vaak in Duitsland boodschappen haalt en alles contant betaalt, krijgt ze nogal veel van die kleine muntjes terug. En dan is het prettig dat je ze ook weer mag gebruiken bij een betaling. Bij een winkel als de A.ldi is dat geen enkel probleem. Uit nijd gaf ze er daarom een euro bij. Kreeg ze natuurlijk negen muntjes van tien cent terug. Zucht…. Gelukkig was de beste jongen niet slim genoeg om haar terug te pakken met achttien muntjes van vijf cent… 🙂

13 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Apr 27, 2013 @ 08:34:15

    Lastig,dat niet elke winkel dezelfde regels hanteert. Ik spaar de één en twee-cent muntjes en geef ze aan de wereldwinkel.Een mini-bijdrage aan een goed doel.

    Beantwoorden

  2. Ernie
    Apr 27, 2013 @ 08:57:55

    Je stuurt je zoon(tje) van 12 naar de a h voor een doosje kroketten kosten 1,13 afgepast meegegeven 1 euro 10 cent en 3 losse eurocentjes. Komt hij na een half uur terug zonder kroketten! Hij moest 1,15 betalen en dat had hij niet bijzich. Ik zal maar niet zeggen wat ik toen dacht (staat wel in de Dikke v.d ) Ben zelf naar een andere supermarkt in het dorp gegaan en heb daar een doosje kroketten gekocht.

    Beantwoorden

  3. Janneke
    Apr 27, 2013 @ 09:12:05

    Dat vind ik dus irritant aan de aldi dat ze daar niet aan afronden doen, want wat moet ik met al die 1 en 2 cent muntjes als je ze nergens anders mag inleveren. Zelfs niet als het samen 5 cent is, ze weigeren het gewoon in de andere winkels. Daarom koop ik nooit bij de aldi of ik moet het pinnen, maar ik betaal mijn boodschappen altijd contant. Maar ik vind het wel flauw dat je bij andere winkels niet met de kleinste muntjes kunt betalen om dan het afgeronde bedrag te kunnen betalen. Maar ja, het is ook ontzettend veel werk voor de winkeliers en kost een aardig duitje als jet het bij de bank in wilt leveren als winkelier zijnde.
    En je weet gewoon dat er in andere winkels wordt afgerond, dus dan stuur je je zoon ook niet met te weinig geld naar de winkel, zoals Ernie doet. En dan kan ze wel boos worden maar zo werken alle winkels op de aldi na.

    Fijn weekend.

    Beantwoorden

  4. Samenbesparen
    Apr 27, 2013 @ 09:17:26

    Ik vind het ook achterlijk.. laatst afgerond 5 cent willen betalen met 2 muntjes van 2 cent en 1 muntje van 1 cent, ook ik hoorde dat het geen wettig betaalmiddel meer is?? Dat vind ik wel erg makkelijk! De winkeliers schreeuwden moord en brand, maar volgens mij verdienen ze lekker veel aan dat afronden (ik verdenk ze ervan de prijzen zo aan te passen, dat je vaak meer betaald/ dat het vaak naar boven wordt afgerond)

    Beantwoorden

  5. sillie
    Apr 27, 2013 @ 10:31:20

    hmm en als je betaalt met pin of chipknip? word het dan ook afgerond?

    Beantwoorden

    • Margreet
      Apr 29, 2013 @ 14:28:40

      Nee als je met de pin betaald, dan betaal je gewoon het bedrag wat vermeld wordt op de kassa. Dus als het 3,13 is dan betaal je dat bedrag!

      Beantwoorden

  6. Ellen
    Apr 27, 2013 @ 11:30:38

    Toen ik na de invoering van de euro ging winkelen in Nederland was ik niet bekend met het afrondingsfenomeen. Ik wou toen een puzzel kopen die 1.99 EUR geprijsd stond en wou 1.99 EUR betalen met (onder andere) muntjes van 2 cent zodat ik kon passen. Die winkelier rondde eerst af en wou dan mijn muntjes niet aannemen en toen ik reageerde dat het een geldig betaalmiddel was in de Euro-landen, noemde die winkelier mij een “domme” Belg…Die puzzel heb ik dus laten staan. Persoonlijk vind ik dat ze dan maar 2 EUR op hun prijsetiket moeten zetten en de muntjes zijn een geldig betaalmiddel dus vind ik dat die ook aangenomen moeten worden. Hier zijn ze meestal heel blij met die kleine muntjes 😉

    Beantwoorden

  7. Inenomdekas
    Apr 27, 2013 @ 13:21:35

    Beantwoorden

  8. petradepooh
    Apr 27, 2013 @ 13:51:23

    het is wettig, punt! En willen ze die muntjes niet, dan laat ik alles bij de kassa staan en ga naar een winkel die ze wel aanneemt! Mijn man heeft er wel eens met rode oortjes naast gestaan, maar toeledokie het is oké. Het is wettig en ik kom niet met 50 1 xcent aanzetten dat mogen ze dan weigeren ivm de grote van die 50 stuks……..moet je eens kijken wat ze zo in de zak steken van alle mensen die het maar pikken. Kan ik er wat aan doen dat ze kinderen achterde kassa zetten die er niet mee kunnen rekenen ipv wat ouderen? Nu dan!
    Ik ga meestal overinges dan wel naar de winkels die ze wel aannemen hiermee en als ik 1 of 2 cent ofzo overheb en niet veel gooi ik t weleens in t ronald mc donald potje bij de Mac bv. Daar komt het ook prima terecht. En die doen daar echt niet moeilijk over. Waarom zou je ook? In wezen is het zo dat een winkel NOOIT een Wettig betaalmiddel mag weigeren! Mag er dus ook tig keer zo’n sticker hangen bij de kassa……… Ook die 500.- of 200.- biljetten zouden ze moeten aannemen al moeten ze dan vermelden dat er een speciaal protocol aanvast zit als bv extra controles e.d. ivm de hoge waardes.
    De reden dat winkels het niet aannemen die biljetten is omdat het overvalsgevoelig is en als je een valse ertussen hebt en perongeluk aanneemt de schade erg hoog is. Die muntjes pasten in vele gevallen destijds niet in de kassalades (en ja ik was cassieré in die tijd dat we omgingen) qua vakjes indeling…. plus dat er natuurlijk wel heel wat winst verloren ging omdat de centen nu wel terug moesten worden betaald. Een aanbieding is vaak 98 of 99 ct dit lijkt goedkoop en met centjes is het maar 2 of 1 cent natuurlijk voor de klant maar als je bedenkt dat het misschien wel bij 100 klanten op een dag je 1 cent extra kan cashen loopt t mooi op. Of niet dan?

    Beantwoorden

  9. Debby
    Apr 27, 2013 @ 15:49:06

    Mijn frustratie en afrondings- en teruggeefperikelen hebben geresulteerd dat ik met pinpas betaal als de afronding omhoog zou moeten gaan en contant als de afronding naar beneden gaat. Tot gevolg dat er zelfs winst uit te halen valt omdat ik via bank wel 0,93 betaal. En die 2 cent in mijn eigen zak mag steken. Uiteindelijk maakt dit wel verschil. Het werkt niet altijd omdat ik niet altijd met pin wil / kan betalen maar het is me wel erg irritant geleken dat die centen zomaar verdwijnen. Want voor een winkelier zal dat ook flink aantikken op zijn inkomsten. Gun het mezelf net zo graag

    Beantwoorden

  10. sonja
    Apr 28, 2013 @ 20:50:30

    pfff. wat moeizaam allemaal..
    als je als jongen een betaalde baan heb ( wees blij dat hij werk heeft) en er komt een klant die zooo moeilijk doet om 2 HELE CENTEN..
    Leven en laten leven toch? Volgens mij is dat toch ook een van je motto’s van je weblog??!!
    Die jongen kan er niets aan doen toch?

    Beantwoorden

  11. Kopka
    Apr 29, 2013 @ 12:23:55

    Die jongen kan er misschien niets aan doen, maar wet is wet. Als je na correctie 2 hele kilometers te hard rijdt moet je ook betalen. Dus waarom de wet wel buigen als het gaat om aannemen van een wettig betaalmiddel dat veel winkeliers lastig vinden?

    Beantwoorden

  12. Margreet
    Apr 29, 2013 @ 14:33:09

    Die jongen kan er niets aan doen, die krijgt een opdracht van zijn baas. Maar voor jezelf is het niet prettig. Reken maar eens uit wat er in je zak kan blijven als ze niet doen aan afronden en gewoon teruggeven van kleine munten.
    ‘wie het kleine niet eert …. ‘ of ‘vele kleintjes maken samen 1 grote…’

    Beantwoorden

Geef een reactie

