N(euro)otje over… maandverband

En toen dacht ze dat ze het maar eens over maandverband moest hebben. Sorry, mannelijk deel van de lezers maar het moet maar eens een keer 🙂 Want als je consumindert, bespaart, vrekt en bezuinigt en daarbij graag hier en daar een milieuvriendelijk gebaar maakt, wordt je er iedere maand weer op nogal onplezierige wijze aan herinnerd dat je een aardige bijdrage levert aan een hele vieze vuilnisberg van nimmer verterende maandverbandjes.

Vroeger, in de tijd dat N(euro)otjes moeder nog jong was en N(euro)otjes oma de leeftijd had die N(euro)otje nu zelf heeft, was het maandverband nog niet uitgevonden. Toen moesten de vrouwen het doen met lapjes en doeken. Je kon speciale inlegjes maken van goed absorberende stof en die vastknopen in het ondergoed. Iedere keer alles uitwassen en aan de lijn hangen… Fijn! N(euro)otje moet er niet aan denken. Hoewel ze er geen been in zag haar kinderen in katoenen luiers te vlijen heeft ze geen enkele behoefte om het maandverband uit te bannen. Ze ziet het massaal  machinaal geproduceerde en in milieuvervuilend plastic verpakte verbandje nu eenmaal als één van de grootste verworvenheden van de vrouw op het gebied van hygiëne.

Er zijn echter alternatieven. Bijvoorbeeld de menstruatiecup. Een stuk milieuvriendelijker dan al dat gebleekte wegwerpverband en het gaat jaren mee. Maar vooral het moeten legen en omspoelen in een openbaar toilet en op het werk spreken nou niet echt aan. Jak! Afgekeurd. Dan blijken er ook moderne versies te zijn van het aloude inlegdoekje. Katoenen inlegjes in hippe kleurtjes en met drukknoopjes. Er zijn zelfs patronen op internet te vinden om ze helemaal zelf te maken. Je moet er zin in hebben…

Nee, zo milieubewust en zuinig als N(euro)otje probeert te zijn, dit kan ze niet opbrengen. Overigens is het een onderwerp dat ook op het werk in al die jaren nog niet voorbij gekomen is. Wel eens de ene vrouw tegen de andere horen zeggen: “Maar meid, ik gebruik al negen jaar dezelfde menstruatiecup! Ik hoef ‘m op het werk maar één keer uit te spoelen, en ’t ding bevalt prima!”? Nee. Nog niet.

Ze durft ’t bijna niet te vragen, maar: hebben jullie wel eens over de alternatieven van het maandverbandje nagedacht…?

38 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gerrie
    Apr 13, 2013 @ 07:26:21

    Nee, maar ik hoef daar ook niet meer over na te denken. In mijn jeugd badstof en wassen. We waren met vier vrouwen thuis en dan komt er een “raar” mechanisme om de hoek. We waren altijd alle vier tegelijk aan de beurt. Dan hoef je weinig voorstellingsvermogen te hebben om te weten hoe de waslijn van ons mam er in die tijd uitzag. We moesten als dochters ons eigen materiaal spoelen en uit de laatste emmer waarin soda had gezeten uitgewrongen en wel bij de was doen.
    Onze dochter heeft wel het uitwasbare verband van nu geprobeerd. Het beviel goed om te dragen, maar dan……de emmer en de was. Maar toen ik al die spullen wel nodig was gebruikte ik tampons en de laatste jaren samen met verband. De chirurg zorgde er op mijn 44ste voor dat ik die spullen nooit meer nodig was.
    Ik kijk uit naar alle reacties. Want met een pijnlijk iets één keer per vier weken valt er toch ook wel eens wat te lachen? Heb het goed.

    Beantwoorden

  2. Willemien
    Apr 13, 2013 @ 07:38:35

    Ja, en met dezelfde conclusie als jij. Wel bespaar ik op het gebruik door de pil te slikken. Ik slik door dus veel minder menstruaties en ze zijn minder heftig dus geen wissels om het uur meer. 🙂

    Beantwoorden

  3. Anna
    Apr 13, 2013 @ 07:41:07

    Ik slik vaak de pil door, dat scheelt ook afval 😉

    Beantwoorden

  4. lieskebenik
    Apr 13, 2013 @ 07:54:38

    Ook ik blijf bij wegwerp. Al moet ik bekennen, dat ik de afgelopen weken wel het zitten kijken of ik zou overstappen. Was er al snel van terug. NEE, ik moet er niet aan denken om het te spoelen en te wassen. Ik hoop gewoon vervroegd in de overgang te raken. ;-). Ach en zo erg is die week nu ook weer niet. Op de afval na dan.

    Beantwoorden

  5. Mascha
    Apr 13, 2013 @ 08:32:42

    Ik gebruik al ruim een jaar wasbaar maandverband. Niet om de kosten maar gewoon omdat het veel fijner is dan wegwerp. Wasnetje hangt in een emmer koud water met soda. Daar gaat een gebruikt verbandje in. Ik was om de dag en dan gaat het netje gewoon mee de machine in. Perfect schoon. Ruikt echt niet. Qua gebruik juist veel schoner dan wegwerp. Draagt fijner en wegwerp wil juist nog wel een ruiken vanwege alle chemische stoffen. Milieu is een fijn bijkomend voordeel maar voor mij is hygiëne en draagconfort de belangrijkste reden.

    Beantwoorden

  6. sillie
    Apr 13, 2013 @ 09:02:47

    🙂 ik ben van de mooncup, al bijna 4 jaar inmiddels en bevalt echt prima….omspoelen in openbaar toilet?? ga dan naar gehandicapte toilet zit de wasbak altijd bij wc in 🙂

    Beantwoorden

  7. Catty
    Apr 13, 2013 @ 09:09:10

    Ik ben eerst overgestapt van OB op biologische katoenen tampons (Natracare). Het bijzondere is dat sindsdien ik veel minder last heb van klachten rond mijn menstruatie. Toch een signaal dat die gewone tampons vol zitten met rotzooi als gevolg van het industriele proces. Toen kocht ik een keeper, zo’n rubberen mini-ontstoppertje 😉 Het is even wennen en oefenen. Zo knipte ik het steeltje er helemaal af omdat het stoorde en zocht ik op internet naar de manieren om dat ding zo te vouwen dat ie makkelijk naar binnen en buiten gaat. Sinds 2 jaar gebruik ik vrijwel alleen nog de keeper, mijn menstruatie is daardoor van zes dagen verkort naar vier dagen, en ik heb geen buikpijn meer. Vooraf had ik dus echt bijna invaliderende buikpijn de eerste drie dagen, waar zelfs met naproxen op recept van de huisarts niets aan was te doen. Het uitspoelen valt best mee, de echte diehards “plassen” hem schoon (als je geen ontsteking hebt, is urine steriel), of als je echt eens bent aangewezen op openbare toiletten, dan gaan gewoon biologische tampons mee.

    Beantwoorden

  8. Esmeralda de Jonge
    Apr 13, 2013 @ 09:13:48

    Ik gebruik dus wel een menstruatiecup, en dat bevalt me prima. De buikkrampen zijn minder geworden die ik altijd had en natuurlijk het maandverband dat je niet meer hoeft aan te schaffen, maar bij is er nog een ander probleem waarom ik de menstruatiecup ben gaan gebruiken. Namelijk witte vloed, en het feit dat ik het gebroei van de maandverband niet meer kan verdragen. Dus voor mij blijft dan als enige alternatief de cup nog over, oke je moet niet bang zijn om smerige handen te krijgen en vooral niet vies van je zelf zijn. Maar zo`n cup neemt geen onnodige vloeistoffen op zoals maandverband wel doet, gebruik hem nu iets van 2 jaar en wou echt dat ik hem 10 jaar eerder had ontdekt.

    Beantwoorden

    • Ernie
      Apr 13, 2013 @ 16:04:36

      Er ging iets mis met beantwoorden. Misschien krijg je het nu dubbel.
      Ik ken het verhaal ‘witte vloed’ wat een ellende…… Ik ben uiteindelijk bij een homeopaat terecht gekomen. Van 8 x klachten per jaar ben ik nu naar 1 x per 2-3 jaar gegaan. Medicijn; Sepia Officinalis. De regulier dokter behandeld de ‘plek’ .Je bent er dan voor een tijdje vanaf maar het schijnt dat de ‘veroorzaker’ zich overal in je lichaam ophoud. Door het homeopatische middel ben ik nu zo goed als klachtenvrij.

      Beantwoorden

      • Esmeralda de Jonge
        Apr 16, 2013 @ 08:04:10

        Hallo Ernie

        Heel erg bedankt voor de tip,bij mij was het dus zo erg dat de huisarts helemaal niets wilde doen. De huisarts die ik daarvoor had begon alleen te zeuren dat het aan de hormonen lag, en de huisarts die ik nu heb wil niks doen zolang het geen bacteriele infectie is. Het is echt ongelooflijk, maar ik heb het homeopathische middel opgeschreven waar jij het over had en zal dat even overleggen met de homeopaat waar ik zelf nu naar toe ga.

  9. KK
    Apr 13, 2013 @ 09:39:47

    Ik ben 50 en nog geen overgang in zicht. Ik houd het dus bij tampons.

    Beantwoorden

  10. AM
    Apr 13, 2013 @ 09:57:33

    Ik ga een dezer dagen een menstruatiecup uit proberen. Wel in het begin nog in combinatie met tampons totdat ik er meer handigheid in gekregen heb. Die tip van het gehandicaptentoilet is briljant! Dank! Ik heb op mijn werk namelijk geen kraantje in het toilet.

    Beantwoorden

    • Esmeralda de Jonge
      Apr 16, 2013 @ 08:07:06

      as net uw berichtje en moest even reageren, met een menstruatiecup gaat er geen tampon meer bij in. De cup zit dan wel redelijk diep maar neemt wel alle ruimte in beslag, dan is het handiger om in het begin wat maandverband te gebruiken voor de zekerheid tot je de cup goed in kunt brengen.

      Beantwoorden

  11. Marion
    Apr 13, 2013 @ 11:03:22

    ik gebruik het gewone maandverband, gelukkig heb ik niet elke maand bloedingen meer:) duur is het maandverband wel vind ik, ze zouden zoiets eigenlijk moeten vergoeden:)

    Beantwoorden

  12. Gerda Kamp
    Apr 13, 2013 @ 11:08:35

    Ik gebruikte tampons en vond deze wat minder belastend voor het milieu. Inmiddels al 3 jaar niets meer nodig en dat is fijn!!

    Beantwoorden

  13. Adelheid
    Apr 13, 2013 @ 11:33:56

    Sinds twee maanden gebruik ik wasbaar maandverband. Super! Ik wil niet meer terug naar die vieze, stinkende, broeierige always verbanden, waar ze tegenwoordig ook nog parfum aan toevoegen. En inderdaad, ik sta soms midden in de nacht m’n verbandje uit te spoelen, maar ik ben zeer gemotiveerd, dus ik doe het gewoon! Het draagt veel comfortabeler, je wordt minder vies, en het ruikt veel minder sterk. Nadelen: het verband sluit je met een drukknoopje, en als ik fiets, voel ik dat. Maar tijdens de menstruatie maak ik toch geen lange fietstochten, dus eigenlijk geeft dat voor mij niet. En verder krijg ik het niet helemaal schoon, ik zie vage vlekken, ook na weken in sodawater, en wassen op lage temperaturen.
    Maar als ik buitenshuis werk had, weet ik niet hoe ik er dan mee om zou gaan.
    Succes met je overwegingen!

    Beantwoorden

  14. inenomdekas
    Apr 13, 2013 @ 14:10:14

    Ik gebruik wasbaar maandverband en inlegkruisjes. Deels voor het milieu, deels omdat ik van het wegwerpspul erge jeuk krijg. Vorige week heb ik er een stukje over geschreven: http://inenomdekas.wordpress.com/2013/04/08/wasbaar-maandverband

    Beantwoorden

  15. Maamke
    Apr 13, 2013 @ 17:18:34

    Vond het aller goedkoopste maandverband het lekkerste zitten en werken.
    De rest is van merken die echt niet zo van plan waren om te stoppen met dierproeven.Ook die van de scheermesjes niet.

    Beantwoorden

  16. betjesonnetje
    Apr 13, 2013 @ 18:11:04

    Ik gebruikte het liefst tampons, maar als je dat dag en nacht deed, kreeg je ze na een paar dagen haast niet meer in of uit. En ik vroeg me ook af, of het wel zo gezond was. Dus droeg ik ’s nachts van die speciale nachtverbanden, met maximaal vermogen, maar hoe gevleugeld ze ook waren, het liep er altijd langs, zodat je het beddengoed weer een keer extra kon wassen. En dat broeien was ook niet lekker. Dus toen heb ik op een dag een stapel wafeldoekjes aangeschaft, van 40×40 cm. en daar heb ik stoffen nachtverbandjes van gemaakt – jawel, met vleugels. Sindsdien nooit meer bloed in het bed en geen gebroei ook. Mijn dochters wilden ze ook, dus daar heb ik ook nog een stapel voor gemaakt.

    Ik zal hier proberen te beschrijven hoe ik ze maakte, zonder plaatje.

    Per verbandje heb je 2 doekjes nodig van 40×40 cm. Je kunt hier bijvoorbeeld oude stoffen luiers voor gebruiken, of katoenen vaatdoekjes. Zomen afknippen, hoeken afronden en goed afzigzaggen of locken.
    Doekje 1 is het houderdoekje, met de vleugeltjes. Dit doekje vouw je diagonaal dubbel en dan stik je er ongeveer 3 centimeter van de kant een naad in, evenwijdig met de diagonaal. Daarna vouw je het doekje weer open. Je hebt nu iets met vleugeltjes en in het midden een tunnel voor het opvangdoekje.
    Doekje 2 is dus het opvangdoekje. Je vouwt het net zo vaak in de lengte op, tot het in de tunnel van het houderdoekje past. Ik vond het makkelijk om er, in opgevouwen toestand, een paar naden doorheen te stikken, zodat het in vorm blijft. Maar dan droogt het wel langzamer.
    Om te gebruiken: schuif het opgevouwen opvangdoekje in het houderdoekje. Leg dit in je slip – die moet wel wat groter zijn dan een string, vrees ik – en laat de vleugeltjes langs de randen van je slip naar buiten hangen. Die vangen in de nacht de eventuele lekkage op.
    Om te wassen: ik liet ze niet apart inweken of zo. Maar ja, ik heb nooit speciaal verlangd naar een stralend witte was. Ik bewaarde ze gewoon droog en dan gingen ze mee met de eerstvolgende gezinswas. Daarmee werden ze, naar mijn smaak, schoon genoeg.

    Beantwoorden

    • betjesonnetje
      Apr 13, 2013 @ 22:39:19

      In mijn beschrijving zijn de getallen verkeerd, waarvoor excuses. De gebruikte lapjes zijn 30×30 cm. De naad die evenwijdig aan de diagonaal loopt, komt zo’n 8 of 9 cm. naast de diagonaal. Dan kun je de inlegdoekjes 2x in dezelfde richting dubbel vouwen en ze zo in de tunnel schuiven. Op deze manier heb je 7 laagjes stof – als ik goed geteld heb 😉 – op de plaats waar het er het meest op aan komt.
      De kant met de vleugeltjes komt onder; de kant met het tunneltje boven. Er is geen anti-leklaagje: als je genoeg laagjes stof hebt, moet dat niet nodig zijn. Natuurlijk kun je drukknoopjes aan de vleugeltjes maken, als je het helemaal sjiek wilt 🙂 Of een knoopje en knoopsgaatje.

      De beschrijving klinkt ingewikkeld, zo zonder plaatje. Maar het is een naaiprojectje voor beginners. In een achternamiddag maak je er een hele stapel van, van oude handdoeken, oude lakens e.d. Kost bijna niets.

      Beantwoorden

  17. loesje
    Apr 13, 2013 @ 19:40:22

    Tampons. Maandverband vond ik maar broeierige lappen, dus ben al vrij snel overgestapt op tampons.
    Vraag me af hoe veilig zo’n cup is? Zitten er niet veel weekmakers in zo’n ding.

    Beantwoorden

    • Esmeralda de Jonge
      Apr 13, 2013 @ 20:19:04

      Gebruik de cup nu iets meer dan 2 jaar en heb nog nooit problemen gehad ermee, dus volgens mij valt het mee met de weekmakers.

      Beantwoorden

  18. SUzanne
    Apr 13, 2013 @ 19:53:48

    Ik heb een spiraal laten plaatsen, met voor mij de postieve bijkomstigheid dat ik al 4 jaar niet menstrueer. Mijn lijf voelt het wel, maar wordt het niet zal ik maar zeggen. Voor mij een geluk, en op die manier compenseer ik voor iemand die minder geluk heeft.

    Beantwoorden

  19. Margreet
    Apr 13, 2013 @ 20:53:32

    Ik gebruikte altijd tampons, kon niet tegen maandverband en de luchtjes ervan. Ook was ik altijd hevig ongesteld, maandverband was ‘nooit genoeg’, ’s nachts nog wel eens maandverband en tampon tegelijk. Gelukkig nu al een paar jaar van al ‘het gedoe’ af.

    Beantwoorden

  20. Car
    Apr 13, 2013 @ 21:24:19

    Doorslikken bevalt mij prima, nog maar 1 of 2 keer paar jaar ongesteld en tussendoor niet of nauwelijks last van bekomende verschijnselen 🙂

    Beantwoorden

  21. petradepooh
    Apr 14, 2013 @ 08:20:46

    ik heb ook een spiraal, voordeel, bijna nooit meer ongesteld en ben ik het wel (soms moet er kennelijk wel wat uit het lijf) dan is dat te verwaarlozen met wat drupjes, heel wat anders dan voordien dat er in 1 week 2 pakken maandverband door gingen. Daar lag niet het milieu-aspect aan tengrondslag trouwens dat ik nu dus die spiraal heb. Ik dacht wel eens aan de lappen inderdaad, maar bedacht me ook het kost ook best veel water en wasmiddel in t milieu want je moet ze wassen en met hoge tempreturen en dat is ook niet goed natuurlijk voor t groen. Heb ook nacht-weekend/dag stroom dus ik was ook niet elke dag maar in het weekend. En omdan die lappen zolang in de badkamer te laten liggen, dat wil ik de rest van het gezin ook niet aandoen. Het riekt toch behoorlijk hoe je t ook went of keert. Ik denk dat je als vrouw op dit punt gewoon moet doen wat je een goed gevoel geeft. Dus als je in die periode geen zin hebt in extra huishoudklussen bv dan neem je gewoon toch de wegwerp? Neem hiervoor gewoon dan de goedkope katoenversies ipv de dure en plastic varianten als a-l-ways en li-bresse. Dat is dan toch weer een beetje beter ook omdat die katoenversies nl geen extra plasticje hebben, hiervoor neem je gewoon de oude reclamefolders of een huis aan huis blad om in t wikkelen.

    Beantwoorden

  22. Ineke
    Apr 14, 2013 @ 10:08:37

    Ik gebruik ook een cup en het schoonmaken is zo gebeurd. Ik vind het ideaal, schoon en het het kort mijn menstruatie in. Geen troep meer in de vuilnisbak van mij.

    Beantwoorden

  23. L
    Apr 14, 2013 @ 11:12:01

    Hier ook pil doorslikken, ben ongeveer 4 keer per jaar ongesteld en dat dan 2 a 3 dagen per keer. Gebruik daarvoor tampons 3 a 4 tampons per dag. Gebruik dus nog niet eens 1 doosje per 3 maanden. Die afvalberg valt wel mee 😉

    Beantwoorden

  24. Alynia
    Apr 14, 2013 @ 18:10:54

    Ik heb van de zomer ook een spiraaltje laten zetten – eigenlijk omdat ik wilde stoppen met de pil, en ook omdat die qua anticonceptie wat veiliger is – en als voordeel ben ik sinds die tijd nog maar twee keer ongesteld geweest. Daarmee is het gebruik van maandverband verwaarloosbaar. Nou nog even kijken wat ik met dat wel erg grote maandverband moet dat mijn vriend heel lief voor me meenam, want als ik al ongesteld word zijn het maar een paar druppels 😉

    Beantwoorden

  25. econowiser
    Apr 14, 2013 @ 21:33:25

    Ik had een spiraaltje en de menstruatie bleef bijna 10 jaar uit! Hiep hoi! En wat een besparing van geld en milieu, inderdaad. Nu willen we kinderen, dus heb ook ik er weer last van. Ik houd het bij tampons.

    Beantwoorden

  26. Dileja
    Apr 14, 2013 @ 23:29:56

    Ik heb de Mooncup en vindt het fantastisch. Op het werk leeg ik haar gewoon in het toilet en doe de mooncup af met toiletpapier. Veel minder krampen, sterker nog, ik voel er niets van 🙂

    Beantwoorden

  27. kruidig meisje
    Apr 15, 2013 @ 11:18:03

    keeper beviel enorm, vooral tijdens kamperen en andere buitenactiviteiten: je kan m tot 24 uur inhouden zonder bacterierisico, en je hebt niets in de broek. Nu weer aan t wegwerp, maar de hoeveelheden zijn beperkt: 3 wegwerpjes per maand.

    Beantwoorden

  28. Iris
    Apr 15, 2013 @ 12:47:27

    Ik heb een cup geprobeerd maar die voel ik teveel zitten, (ook al had ik een deel van het uitsteekstukje afgeknipt) Ik ben nu sinds 2 maanden over op het wasbare bio maandverband en dat bevalt prima. Geen probleem met wassen of spoelen. Ik gebruik ook wasbare bio inlegkruisjes vanwege soms urineverlies, ook geen probleem.
    Voor dochter overgegaan op het spul van Natracare, die vond het geen fijn idee om op school met bloederig gevulde waszakjes te lopen tot ze thuis komt (ze is 14)
    Ja het is een investering dat wasbare maandverband maar beter voor de afvalberg, het milieu en je eigen gezondheid

    Beantwoorden

  29. hannah
    Apr 15, 2013 @ 18:02:35

    Hi, ik ben ook van plan om te gaan besparen of eigenlijk ‘vrekken’. En ik kwam op deze site. Wat tof zeg ! t’is gewoon een leuke hobby 🙂

    Over het maandverband. Ik heb er nog nooit over nagedacht maar ik ben erg creatief aangelegd, en fantasierijk. Ik ga proberen een constructie te bedenken. Want als je op maandverband kan besparen is dat natuurlijk een erg grote besparing aangezien dat nogal duur is en ja normaal gezien elke maand een investering !!

    Beantwoorden

  30. Karin
    Apr 15, 2013 @ 22:21:54

    Sinds de geboorte van mijn oudste gebruik ik flanellen katoenen maandverband (=11 jaar). Ideaal. Doe ze gewoon in een afsluitbaar bakje met water tot ik een witte was heb. Nu na 11 jaar beginnen ze pas te slijten. En ik heb geen last van irritatie zoals bij plastic maandverband.

    Beantwoorden

  31. Naat
    Apr 16, 2013 @ 10:35:13

    Gebruik al weer jaren zelfgenaaid wasbaar maandverband en inlegkruisjes. Werkt prima. Minder irritatie, goed te wassen, beter voor het milieu en fijn voor je portemonnee. Er staat behoorlijk wat gratis patronen online. Pul is handig als ademende waterdichte laag, maar in het begin gebruikte ik daar waterdichte beddenonderleggers voor. Echt aan te raden! En als je geen vlekken wilt zien, kies je gewoon een donkere kleur.

    Beantwoorden

  32. Bespaarzuinig
    Apr 17, 2013 @ 21:28:40

    Ik gebruik al 10 jaar de keeper en mooncup. Eerst dus de keeper, maar die is zoekgeraakt… (LOL). Het is wel even wennen met inbrengen, maar ik merk gewoon veel minder van mijn ongesteldheid sinds die cups.
    Overigens hoef ik ook op zware menstruatiedagen slechts 2 keer per dag de cup te legen en dat doe ik dus gewoon fijn thuis, onder de douche.

    Je moet er even wat handigheid in krijgen (ik heb de eerste paar keer flink lopen mopperen op die keeper weet ik nog), maar was er al snel aan gewend.

    Mooncup vind ik prettiger dan de keeper, want wat flexibeler. Daardoor is het inbrengen makkelijker en voel ik hem helemaal niet zitten.

    Op de een of andere manier was ik altijd meer vies van mijn menstruatie toen ik nog gewoon maandverband en tampons gebruikte. Oud bloed wordt zo vies en stinkend in combinatie met het katoen / papier (en de werking met de lucht). Dat vind ik bij een cup toch minder.

    Nog een voordeel: je hebt met een cup ALTIJD genoeg bij voor je menstruatie. 😉

    Beantwoorden

  33. Bespaarzuinig
    Apr 17, 2013 @ 21:29:31

    Nog eens gerekend… ik gebruik die cups al zeker 16 jaar volgens mij.

    Beantwoorden

Geef een reactie

