N(euro)otje over roken

N(euro)otje heeft nog nooit gerookt, Man ook niet. In beide families wordt vrijwel door niemand gerookt. Eén oom die heel af en toe aan een sigaartje lurkt. Veel familieleden hebben vroeger wel gerookt maar zijn er allemaal mee gestopt.

Het is gezonder en goedkoper om niet te roken. Als N(euro)otje mensen spreekt die het financieel zwaar hebben en ze roken nog, zal ze altijd vragen of het niet mogelijk is dat ze dan stoppen met roken. Het schijnt nogal een vermogen te kosten.

Onlangs stopte een collega, puur om het geld, met roken. Ze was er zelf verbaasd over dat deze motivatie dit keer genoeg was. Eerder stopte ze namelijk al een aantal keer vanwege de zwangerschappen maar na de geboortes begon ze weer. Nu het financiëel krapper wordt, heeft ze wel kunnen stoppen.

Het zal wel voor een deel aan N(euro)otje liggen, ze heeft nog nooit een sigaret aangeraakt en heeft dus geen enkel idee van de trek die een sigaret blijkbaar oproept. Maar ze blijft er bij: als het financiëel niet mee zit is stoppen met roken toch een fantastische manier om te bezuinigen? Goed voor de portemonnee, nog beter voor de gezondheid!

(Op de maatschappelijke consequenties die zouden volgen op het massaal stoppen met roken van alle rokers, gaat ze voor de zekerheid maar niet in. Ze is zich er terdege van bewust welke industrie erachter zit en hoeveel belastingen het oplevert voor de staat.  Aan de andere kant kost het de maatschappij uiteindelijk  ook weer heel veel geld aan behandelingen die rokers misschien moeten ondergaan vanwege de gezondheidsproblemen die ze door het roken hebben opgelopen. Hoewel er mensen zijn die beweren dat dit weer weggestreept kan worden tegen de besparingen aan bijvoorbeeld AOW-uitbetalingen door het eerder overlijden van rokers… N(euro)otje maakt zich in dit geval alleen druk om de persoonlijke gezondheid en de individuele portemonnee :-))

Toch een mooie vrekkentip, leek haar zo.

8 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. loesje
    Apr 07, 2013 @ 10:12:05

    Ik heb ooit eens iemand horen zeggen: ik had geen doorzettingsvermogen genoeg om verslaafd te raken aan roken 😉 Want het is gewoon vies, rokers stinken altijd, al ruiken ze dat zelf niet. Mij man is, na heel lang aandringen van mij, nu ook alweer een paar jaar gestopt met roken, en vindt het nu ook vies als mensen roken, al blijft hij beweren dat hij niet zo stonk (ja ja…)
    Het gekke is dat de meeste mensen wel kunnen stoppen als er iets mis is met hun gezondheid (meestal is het dan te laat) of als ze zwanger zijn, maar de financiele prikkel is beduidend minder. Ik ken mensen die niet soms kunnen eten omdat er geen geld is, maar wel roken hoor!
    Ik ben ook heel blij dat er in restaurants niet meer gerookt mag worden, zat ik net te genieten van iets lekkers werd dat verpest doordat iemand een sigaret opstak.
    Het irriteert mij zelfs als ik achter iemand op straat loop die rookt, maar ja, ik ben een anti-rookfundamentalist 🙂

    Beantwoorden

  2. scootermp3
    Apr 07, 2013 @ 10:15:53

    Leuk en herkenbaar om te lezen.
    Hier kan ik me helemaal in vinden… persoonlijk heb ik nooit gerookt en zal ik ook nooit gaan doen… 🙂
    Dus een besparing op de kosten van roken zit er voor mij niet in… 😉
    Ik zweet helaas uit ervaring dat alcohol ook een onderwerp is waar je veel geld aan kunt uitgeven en op kunt besparen… ik ben blij dat ik met alcohol ben gestopt… 🙂

    Beantwoorden

  3. Alynia
    Apr 07, 2013 @ 10:33:54

    Heel herkenbaar, en helemaal mee eens. Zelf heb ik snel last van mijn luchtwegen (astma, bronchitis) en ik moet echt met rooklucht uitkijken. Helaas zijn er mensen die als ze thuis komen of weg gaan in het trappenhuis vast een sigaret opsteken – naast dat ik vervolgens als ik weg wil of thuis kom door die lucht moet, onze slaapkamer grenst eraan, dus soms word ik ’s ochtends al hoestend wakker. Mensen er op aanspreken is moeilijk, want in de beleving van veel rokers leveren ze al zo veel in.

    Beantwoorden

  4. izerina
    Apr 07, 2013 @ 11:03:34

    Het schijnt moeilijk te zijn om te stoppen. Ooit deed ik het zelf en had na een jaar soms nog behoefte aan die sigaret. En de kosten,er gaan wat doosjes sigaren de vervuilende lucht in hier. Want mijn man lukt het tot nu toe niet.

    Beantwoorden

  5. gerrie
    Apr 07, 2013 @ 11:23:24

    Mijn eega rookt al 42 jaren niet meer. Hij heeft maar een paar jaar gerookt. Maar een zoen van iemand die rookt is hetzelfde als een asbak uitlikken. Ik vind het zo vies. Maar dat heb je ook als iemand een glas wijn heeft gedronken en zelf drink je nooit een alcoholisch iets. Ook dan ruik je het. Maar ja, ik heb een schat van een vriendin en die is stapel op knoflook. En zelf vind ik ringen uien op een broodje kaas een feestje. Mijn eega vind zoute haring heerlijk. Nu dan loop ik weer een straatje om. Ergens is er altijd wel een geur die een ander niet lekker vind. Maar het ene geurtje kost een vermogen en een ui kost erg weinig. Heb het goed.

    Beantwoorden

  6. Zuinigaan
    Apr 07, 2013 @ 11:24:45

    Ooit, heel lang geleden, rookte ik ook. Na het stoppen, kostte het jaren voordat ik er echt niet meer naar taalde. Nu vind ik het vreselijk als mensen roken, ook als ik achter iemand fiets die rookt. Brr. Misschien komt het door mijn gevoelige luchtwegen (net als Alynia heb ik astma en bronchitis). Mijn buren roken in de tuin, als ze daar zitten, dan kan ik niet buiten zitten. Mijn buren roken binnen en hebben hun raam open, ik moet dan mijn raam gesloten houden, anders komt de rooklucht in mijn slaapkamer. Ik durf hen er ook niet op aan te spreken. Want hoe kan ik hen vragen om in hun eigen huis niet te roken?
    Ik ben heel blij dat mijn kinderen niet roken en ook geen partner hebben die rookt.

    Beantwoorden

  7. Spaarmoeder!
    Apr 07, 2013 @ 18:59:51

    Het lijkt me heel vervelend om een dergelijke verslaving te hebben. Maar gelukkig roken we hier thuis niet, ook in onze families niet. Dat scheelt denk ik ook.
    Ik merk dat we in onze vriendenkring ook maar weinig rokers hebben. Die moeten helaas voor hen buiten roken als ze er een op willen steken.
    Hier in Brabant merk je toch wel dat er veel mensen roken. En dat zij hun kinderen vanaf 13 jaar er ook niet van weerhouden.

    Beantwoorden

  8. Margreet
    Apr 08, 2013 @ 20:34:24

    Hier ook geen rokers, maar toen ik vroeger nog thuis woonde paften mijn ouders er luchtig op los. Verjaardagen … ik vond het vreselijk met al die sigaretten en sigaren op de tafel! Ik zat met tranende ogen op de trap of in de keuken.
    Ben ook een fervent aanhanger van niet-roken. Ik ruik ook te goed en ruik het snel als iemand in mijn buurt rookt. Ook ik ben blij met het niet-meer mogen roken in een restaurant. Kan ik eindelijk ook daar van mijn eten genieten!
    Zo heb ik vast al heeeel veel geld bespaard!

    Beantwoorden

Geef een reactie

