N(euro)otje schaamt zich niet

N(euro)otje en Man zijn ronduit schaamteloos. Ze lopen met groot plezier rond in gekregen kleding, parkeren zonder angst hun bijna 20 jaar oude bolide op de carpoolplaats naast de scherven van ingeslagen autoruiten, in de zalige wetenschap dat autodieven hun neus voor de vrekkenauto ophalen, en verkondigen desgevraagd luidkeels dat ze ergens niet aan mee doen omdat het (teveel) geld kost.

Ze hebben geen last van ‘het erbij willen horen’, vinden het niet erg ‘apart en alternatief’ genoemd te worden en hebben in de loop der jaren elke neiging om toch normaal gevonden te willen worden, vakkundig leren onderdrukken.

En het schijnt besmettelijk te zijn. Tot N(euro)otjes grote vreugde kochten Schoonzoon en Dochter voor hun terugkeer naar het Nederlandse, een oud Fiatje. Lekker goedkoop in aanschaf, lekker goedkoop in verzekering en lekker goedkoop in motorrijtuigenbelasting. Klein maar fijn om het zo maar eens te zeggen. Dat stel is gewoon schuldvrij. Veel mensen van hun leeftijd zitten al flink in de schulden voor mobieltjes, te dure auto’s, merkkleding, kredietjes en wat nog meer.

Zonder gêne durven zeggen dat je ergens niet aan meedoet, niet op vakantie gaat, of iets anders laat, omdat je gewoon het geld niet hebt, is bevrijdend. Waarmee N(euro)otje niet bedoelt dat je het in de vorm van een klaagzang moet gieten, maar waarom de schijn ophouden zoals zovelen dat doen? Niemand laat het achterste van zijn tong zien. Je weet niet waar die anderen het van betalen. Je weet niet hoe ze misschien krom moeten liggen voor de auto, de vakantie of het huis. Maar waarom ze er krom voor liggen, is in veel gevallen wel duidelijk: men wil niet onderdoen voor familie, vrienden of buren. Dus liever krom liggen voor een lening voor een  nieuwe auto en dan net doen of je het geld ervoor zo uit de mouw schudt, dan gewoon sparen voor een tweedehandsje waar de buurman misschien zijn wenkbrauwen voor optrekt maar voor jezelf weten dat je ’s nachts rustig kunt slapen bij het ontbreken van zorgen over de volgende afbetaling.

Vroeger bevond N(euro)otje zich in  zo’n kringetje: kennissen met veel bla-bla over het inkomen en er dan later bij toeval achter komen dat er een paar honderd gulden per maand bij gefantaseerd was. Vrienden die opschepten over hun dure vakanties naar de andere kant van de planeet en dan later ontdekken dat ze zich scheel betaalden aan een lening voor die reis (dit was in de tijd dat je in iedere Tros-Kompas kon kiezen uit zes verschillende geldverstrekkers en iedereen lenen kon tot -ie erbij neerviel). En mensen die elke twee jaar hun prima, met geleend geld betaalde auto inruilden voor een nieuwer exemplaar en met afkeurende blikken langs andermans tweedehandsje liepen.

Het beste advies dat N(euro)otje kan geven aan beginnende bespaarders, consuminderaars en vrekken: stop met mee willen doen. Stop met, wat Debby al schreef in haar reactie op het vorige logje, het uiterlijk vertoon. Het is de geldzorgen niet waard.

Schaamteloos zijn is heerlijk! Wie doet ermee?

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Debby
    Apr 04, 2013 @ 11:05:06

    Zoals mijn reactie op je stukje “over schulden” wel aangeeft bevind ik me ook in dezelfde bevrijdende schaamteloze en dankbare schuldenvrije levensstijl. Maar, ook ik heb de tendens gemerkt dat er nu steeds makkelijker en vrijer gesproken wordt over de grootte van je portemonnee. Gelukkig heb ook ik me nooit geschaamd. Ik hoop dan ook dat ik dit kan doorgeven aan mijn dochtertje (7jr). Die is daarin nog ontdekkende en zoekende. Met onze begeleiding zal het vast lukken. Wij geven geen nalatenschap van schulden door 🙂

    Beantwoorden

  2. gerrie
    Apr 04, 2013 @ 12:02:13

    Sorry, wij krijgen AOW en we hebben nog een schuld. Ons huis is nog niet helemaal afgelost. En ook de huizen van onze kinderen zijn niet totaal afgelost. En weet je, deze schuld lig ik niet wakker van.
    Heb het goed.

    Beantwoorden

  3. izerina
    Apr 04, 2013 @ 12:58:02

    Heerlijk toch een simpel en tevreden leven,zonder al die “hebzucht”.En iemand,die dat niet begrijpt,jammer dan.

    Beantwoorden

  4. L
    Apr 04, 2013 @ 13:40:52

    Ik ben het met je eens dat uiterlijk vertoon een belangrijke oorzaak kán zijn voor schulden danwel onverantwoord financieel gedrag. Maar jouw stukje lijkt te impliceren dat mensen die wel merkkleding dragen, een nieuwe smartphone hebben etc. zich daar meestal voor in de schulden steken. Op meer consuminderblogs lijken woorden als ‘nieuw’, ‘smartphone’, ‘a-merk’, bijkans vieze woorden te zijn. Ik vind het jammer dat er op de blogs vaak juist erg protserig gedaan wordt over tweedehands aankoopjes en er min of meer neergekeken wordt op mensen die iets nieuw kopen. Begrijp me niet verkeerd: ik ben erg geinteresseerd in consuminderen en besparen, daarom volg ik ook een hoop blogs, maar het valt mij wel op dat consuminderaars dat gedrag dat zij bij niet-consuminderaars veroordelen, zelf ook toepassen maar dan andersom.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Apr 05, 2013 @ 08:53:52

      @L: het heeft er niet zo zeer mee te maken dat ik erop neerkijk maar meer dat ik het niet (meer) begrijp.Ik snap gewoonweg niet hoe mensen steeds maar alles willen hebben. En helaas zijn er veel mensen die het geld ervoor niet hebben en zich in de problemen storten voor het ‘hebben’ van iets. Mijn eigen zoon heeft net een gloednieuwe I-phone. Moet hij helemaal zelf weten, ik heb die behoefte niet. Hij is ICT-er en altijd bezig, ook op zijn werk, met dat soort dingen. Hij kan het ook gemakkelijk betalen, hij verdient leuk en woont nog thuis. Dat ik uit die vicieuze cirkel van kopen, afschaffen, nieuw kopen, afschaffen etc., gestapt ben heeft ook te maken met een gevoel van lichte wanhoop. Waar is het eind? Wanneer zijn we een keer uitgekocht met zijn allen? Ik sta erbij, kijk ernaar, verbaas me erover en wil er gewoon niet meer aan mee doen. Begrijp me goed, het heeft ook met het geld te maken, ik vind het doodzonde maar dat is dus maar een deel van het verhaal. Ik ben blij dat reclames geen invloed meer op me hebben. Net zoals in een paar reacties al verwoord werd verbaas ook ik me bijvoorbeeld over al diezelfde ingerichte vensterbanken. Dezelfde grote vazen, dezelfde Boedhabeelden. Doet me helemaal niks. Mijn vensterbank staat zo weer vol met kweekbakjes. Maar dat terzijde. Het valt me gewoon op, ook op mijn werk, dat mensen direct over hun nieuwe smartphone beginnen, het ding uit hun tas halen en vol enthousiasme aan iedereen gaan laten zien wat ze nu weer voor nieuws hebben. Terwijl hun vorige mobiel nog in prima staat verkeerde. Dus vraag ik me onwillekeurig af wat een mens ertoe aanzet iets nog niet zo ouds in te willen ruilen voor iets nog nieuwers. Dan kom ik toch uit op beïnvloeding. Reclame, vrienden, noem het maar. En als ik weet wat iemand zo’n beetje verdient en weet dat iemand regelmatig roept de eindjes nauwelijks aan elkaar te kunnen knopen ga ik me daarbij afvragen waarom iemand dan toch persé zo’n nieuwigheid wil hebben. En dan lees ik het nieuws over schulden en dan tja… dan snap ik wel zo’n beetje waar een deel van die schulden door veroorzaakt wordt. Maar je hebt ook wel gelijk: we moeten als enthousiaste consuminderaars wel uitkijken dat we de consumeerders niet raar op hun gedrag gaan aankijken 😉

      Beantwoorden

      • L
        Apr 05, 2013 @ 12:00:52

        Tja, ik begrijp wat je bedoelt maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Misschien omdat ik jonger ben ofzo maar als ik bijvoorbeeld even de smartphone als voorbeeld mag nemen: omdat bijna iedereen een smartphone heeft met Whatsapp-functie (= programmatje wat je moet downloaden en dan kun je met mensen die ook dat programma hebben gratis ‘sms’en en mms’en). Omdat iedereen dat heeft, wordt er nauwelijks meer een sms verstuurd. je kunt er ook groepen in oprichten (bijvoorbeeld voor je sportteam, je vriendengroep, je huisgenoten etc) en de communicatie verloopt volledig via whatsapp. Niemand gaat degene die geen whatsapp heeft nog even sms’en dus je valt gewoon buiten de boot. In zekere zin is dat een soort groepsdruk maar in de praktijk gebruik ik de whatsapp zoveel dat het voor mij goedkoper is dat sms’en. En ja, je moet er inderdaad wel een nieuwe telefoon voor kopen omdat oudere telefoons die functies niet aankunnen, maar het abonnement is in mijn geval niet duurder en ik ben wel veel meer aangesloten. En smartphones hoeven niet eens zo gek duur te zijn, ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste, dat ben ik dan weer 100% met je eens. Ik heb mijn na wat rondshoppen op internet los gekocht voor iets meer dan 200 euro. Ervan uitgaande dat ik er 2 jaar mee doen, is dat nog geen 9 euro per maand. Dat heb ik er zeker voor over.
        Maar goed, daar heb ik dus wel bewust over nagedacht. Ik denk dat dat ook is wat jij bedoelt?Niet dat hersenloze kopen kopen kopen omdat andere het ook doen maar je geld bewust uitgeven en dan tot de conclusie komen dat je de meeste van die dingen helemaal niet nodig hebt c.q. wil hebben. 🙂

  5. inenomdekas
    Apr 04, 2013 @ 14:18:22

    Wij hebben een klein autootje, een moestuin, kippen, ik maak zelf wasmiddel, we hebben overal ledlampen, kopen zoveel mogelijk zonder plastic verpakkingen enz. Mijn moeder en zus zien het allemaal van een afstandje aan; zij zijn nogal van luxe en meer… Toen ik pasgeleden mijn wasbare maandverband liet zien, zuchtte mijn moeder: “Ach, jij bent altijd al wat vreemd geweest” ….

    Beantwoorden

    • Esmeralda de Jonge
      Apr 05, 2013 @ 13:33:30

      Hier nog zo eentje die wasbare maandverband heeft en ook nog zelf gemaakt, deze gebruik ik alleen in uiterste noodgevallen omdat ik een mooncup gebruik. Dus in princiepe geen maandverband meer nodig, en ik kreeg ook dezelfde reactie van familie en kennissen. Alleen mijn beste vriendin gaf me groot gelijk dat ik er eentje aan heb geschaft, ze gaan 10 jaar mee en je gebruikt ze elke maand weer opnieuw, binnen een paar maanden heb je hem eruit wat het geld betreft

      Beantwoorden

  6. Esmeralda de Jonge
    Apr 04, 2013 @ 16:10:40

    Ik doe ook mee hoor 🙂 Ben compleet schuldenvrij (en dat terwijl ik 38 ben) rijd in een auo van 13 jaar oud, loop rustig met opgeheven hoofd de kringloop binnen om vervolgens in die kleding rond te lopen. Heb maar 1 mobieltje met de allergoedkoopste abonnement zonder poespas, ben al jaren niet op vakantie geweest gewoon omdat ik het geld niet heb en het niet wil lenen. Als ik iets leuk vind wat ik eigenlijk wel nodig denk te hebben dan ga ik er eerst uitgebreid over nadenken, en als ik er dan eindelijk uit ben en ik ga naar die winkel terug dna is het er al vaak niet meer en kan ik het niet meer aanschaffen 🙂 🙂 🙂

    De tuin is straks weer klaar voor de groenten dus dat hoef ik ook niet meer aan te schaffen in de winkel, heerlijk !!!!!!

    Groetjes Esmeralda

    Beantwoorden

  7. Mijn weg naar een minimalistisch leven.
    Apr 04, 2013 @ 17:08:39

    Ik doe mee!! Als veranderen nog kan. Ik ben altijd erg bezig geweest met wat een ander van ons vond. Verkeerd. Het besef is er al een beetje. Maar het is niet zo simpel om het uit te voeren. Toen ik laatst in het bijzijn van vrienden mijn vaatwasblokje door het midden brak werd ik vierkant uitgelachen. En ik voelde me rot, ik trok het me enorm aan. En dat gevoel moet verdwijnen. ik wil achter al mijn keuzes staan. Ik sta er wel achter maar er draait nog teveel om wat anderen van me vinden. Dit stukje komt als geroepen. ik ga er aan werken! Dankjewel meis!!

    Beantwoorden

  8. Boukje
    Apr 04, 2013 @ 18:12:31

    Hier net zo! Heb gister een lading kleding voor mijn kids gekocht bij de action en zeeman, veel voor weinig is mijn motto! Mijn collega’s heb ik het verteld vanochtend en kreeg gelijk reacties van: oh, maar daar hebben ze vaak leuk spul hoor. Dusss…en ik kan met een net nieuw gekochte broek (wel afgeprijsd natuurlijk) in een tasje van een sjieke kledingwinkel hup zo de kringloop in stappen! Ik heb lak aan andere mensen die denken dat ze erbij “moeten” horen omdat de buren het ook hebben. Let maar eens op de tuintjes in de nieuwbouwwijken, ik noem ze lege borden buurt! Laatst gingen we met collega’s uit eten en moesten we vooraf geld betalen. Ik zei zo: ff wachten op de volgende loonuitbetaling hoor, ik heb het nu niet. En dan kijken ze al niet eens raar meer op! Ik weet wat ik heb, wat ik kan doen en ik heb geen schulden maar juist een mooi klein buffertje!! En daar ben ik trots op!

    Gr. Boukje

    Beantwoorden

  9. Dubbeltje
    Apr 04, 2013 @ 20:37:46

    Hear, hear!! Het is ook gewoon leuk hoe mensen reageren als je zegt: ik ga niet op vakantie, ik heb het geld er niet voor… Ze gaven me gelijk! Wat ik wel merk, ik weet niet of jij die ervaringen ook hebt dat mensen nu in deze tijd gaan denken dat je wel veel geld moet hebben als je spaarzaam bent?? Beetje omgekeerde wereld ik ken mensen uit mijn omgeving die er mee smijten en dan doe je voorzichtig en dan zal je wel geld genoeg hebben…

    Beantwoorden

  10. Greet
    Apr 04, 2013 @ 22:14:55

    Ik ben ook schaamteloos en ik voel me daar prima bij. Het enige aan kleding wat ik koop zijn ondergoed en schoenen. Voor de rest is het allemaal gekregen. Ik rij geen auto. Ik heb geen tv. Ik heb een treinabonnement en een museumkaart en maak de leukste goedkope uitstapjes, zeker omdat ik nu goedkope reisdagen voor 60+érs heb. Ga niet onderweg ergens iets drinken maar neem mijn thermoskan mee in de rugzak en ik kan gaan zitten waar ik wil.
    Soms, als ik ramen zie met Boeddhabeelden of grote vazen, denk ik, ha heerlijk, ik hoef niet mee te doen.

    Beantwoorden

  11. Alynia
    Apr 04, 2013 @ 23:39:30

    Oh ja, dat is ook zo’n ‘meedoen met de rest’ iets. Iedereen zo’n beetje heeft z’n raam vol staan met twee boeddhabeelden/grote Ivazen/of zo die gelijk het hele raam vol zetten. Wij hebben in het ene raam een paar gekregen planten staan, en een gekochte plant in een kringlooppot, staat heel leuk. In het andere raam een lading gekregen en gekringloopte blikken. En weet je, psssst… er komt hier licht door de ramen 😉
    Ik hoef ook niet zo nodig mee te doen. Oke, ik draag graag goede en mooie kleding, maar wel wat ik zelf goed en mooi vind, niet per se wat er in de mode is. Kringloop is daarbij ook prima, als ik iets in mijn maat kan vinden. Ik heb ooit geleerd hoe belangrijk het is je goed te kunnen blijven kleden, maar zal nooit per se met de mode mee willen gaan. Net zo goed met auto; vriend heeft een oude alto, en die gaat als we hem goed onderhouden nog 15 jaar mee, en ons huis staat vol met gekregen, kringloop en marktplaats meubels en apparaten. Tja, en het ziet er net zo goed leuk uit, het is echt ons thuis. Liever dat, dan een huis die er uit ziet zoals bij zo veel mensen, dat het een dertien in een dozijn huis wordt, omdat we mee moeten doen.

    Beantwoorden

  12. Huisvlijt
    Apr 05, 2013 @ 10:40:39

    Ik ervaar het eigenlijk helemaal niet als schaamteloos.

    Beantwoorden

  13. susanlambeck
    Apr 05, 2013 @ 16:38:00

    Ik denk dat je je eerder moet schamen als je diep in de schulden zit, omdat je niet weet – of niet geleerd hebt – hoe je met je geld om moet gaan. Ik verbaas me ook regelmatig over het nieuws: zoveel mensen in de schulden en de vakantieboekingen stijgen.
    Consuminderen heeft voor mij te maken met keuzes maken. Ik wil heel graag elk jaar op vakantie, dus ik koop geen onnodige frutsels of nieuwe kleren. Ik doe heel zuinig met wat ik heb, kweek mijn eigen groente, ruil mijn kleding. Het kan voor iedereen anders zijn. Als je achter je eigen keuzes staat, is het altijd goed. Maar ook ik ben nog teveel bezig met mezelf afvragen hoe de omgeving over mij denkt…

    Ik ben begin dit jaar over mijn keuzes gaan schrijven op mijn blog: http://moestuinmoeder.wordpress.com/

    Beantwoorden

  14. Consuminderenmetplezier
    Apr 05, 2013 @ 19:32:00

    Goed blog en hi hi, de Troskompas en consorten met al die oubollige leen van leen-advertenties… Ik heb me nooit iets aangetrokken van de mening van anderen en ik schaam me er dan ook helemaal niet voor dat ik nog wel een hypotheek…

    Beantwoorden

  15. Ineke
    Apr 06, 2013 @ 08:19:12

    @ L

    Is dit eigenlijk niet vreselijk: ‘Niemand gaat degene die geen whatsapp heeft nog even sms’en dus je valt gewoon buiten de boot.’

    Dat is wat er mis is met de huidige samenleving, dat je buiten de boot valt als je geen whatsapp/dure vakantie/merkkleding/nieuwste telefoon * hebt. Iets om over na te denken en niet klakkeloos te accepteren of normaal te vinden laat staan aan mee te doen.

    (* doorhalen wat van toepassing is)

    Beantwoorden

    • L
      Apr 06, 2013 @ 19:14:38

      Mwah, ik vind het wel meevallen. Tijden veranderen en de manier van communicatie ook. Je stuurt mensen tegenwoordig toch ook niet zo gauw een brief meer maar eerder een e-mail? Het is ieders goed recht om vast te blijven houden aan de oudere manier, maar verwacht niet dat de rest dat ook doet en met jou rekening houdt. Het is ook niet zo dat ze niet meer met je communiceren omdat je geen whatsapp o.i.d hebt en dus niet ‘cool’ bent, maar als ja, als je niet met je tijd mee gaat, houdt het op.

      Beantwoorden

  16. Aukje
    Apr 06, 2013 @ 13:00:34

    Ik heb me er nog nooit voor geschaamd om anders met mijn geld om te gaan dan de rest van de bevolking.Wat me altijd nog bij staat is,dat ik op school toen ze weer eens een kennismakingsweek hadden georganiseerd,dat ik toen zei ,dat ik niet mee ging.Dat mijn ouders het niet konden betalen.Mijn moeder natuurlijk des duivels,want ze konden het wel betalen.Maar ik wist dat er leerlingen waren die hun ouders zaten niet zo ruim bij kas.Het verwonderde me toen wel,dat toen ik zei dat mijn ouders het niet konden betalen,dat er meer leerlingen waren die het zelfde antwoord gaven.Het spreekwoord van de schapen en de dam was hier dus op z´n plaats.
    Ik heb me er nooit iets van aangetrokken wat de buren doen.Waar ik me wel aan erger is dat mensen zeggen van wat zullen de buren er wel niet van denken.Ja sorry hoor maar dat zal mij een Syberische Husky wezen.De verjaardagsfeestjes van kinderen worden ook steeds extremer,want men moet de vorige jarige toch wel weer eventjes overtreffen.Met als resultaat dat er ouders zijn die zich in de schulden werken om ook zo´n party te kunnen geven.
    Ik doe nu ook niet mee met al die heisa van dure telefoon´s etc.
    Nee ik ben dik tevreden met mijn autootje van 10 jaar,en geen schulden.Binnen de grenzen kan ik doen en laten wat ik wil,en dat is heeeeeerlijk.

    Beantwoorden

  17. Siebrie
    Apr 08, 2013 @ 11:08:28

    Op het werk zijn een drietal nieuwe jonge collega’s die elkaars verjaardag gaan vieren met taart en slingers. Ze nodigen daarvoor dan ook collega’s uit die vaak met de jarige samenwerken. Prima, maar ze willen een bijdrage voor de taart en een cadeautje. De groep is inmiddels zo’n 8 mensen groot. Ik direct heb gezegd dat ik niet mee kan doen vanwege de verbouwingen aan ons huis, een excuus dat door iedereen geaccepteerd wordt. Aan het cadeautje voor de collega waar ik tegenover zit, doe ik wel mee, aan de rest niet. Het gaat om zo’n 80 euro per jaar waar ik betere doelen voor heb.

    Beantwoorden

  18. Siebrie
    Apr 08, 2013 @ 11:09:08

    aiaiai, wat een krom Nederlands. Sorry en succes met ontcijferen…..

    Beantwoorden

Geef een reactie

