N(euro)otje over schulden

Eén op de zes huishoudens in Nederland heeft te kampen met schulden. Een kleine 500.000 daarvan zitten zelfs flink in de problemen. De gemiddelde schuld in Nederland is 32.500 euro.

De drie hoofdoorzaken voor schulden zijn slecht financieel beheer, op te grote voet leven en verlies van inkomen, bijvoorbeeld door ontslag, arbeidsongeschiktheid of echtscheiding.

Nou hebben de Vrekken in het verleden ook wel een lening gehad maar gelukkig niet zo hoog als het bedrag dat hierboven staat. N(euro)otje en Man zijn gelukkig alweer een tijd schuldvrij en zullen ook alles doen om dat zo te houden. Maar zelfs zonder schulden kan de situatie verergeren. Verlies van inkomen is voor velen dagelijkse kost. En of je op dat moment wel of geen schulden hebt, als er te weinig binnenkomt, krijg je ze bijna vanzelf.

En als je dan eenmaal in zwaar weer zit, hoe kom je er dan weer uit? Dat kan best wel moeilijk zijn weet N(euro)otje uit eigen ervaring. Zij en Man hebben het zelf niet makkelijk gehad nadat Man buiten zijn schuld zijn baan kwijtraakte en het gezin van vier personen het mocht doen met amper 950 euro in de maand. Niet veel, zeker niet met twee schoolgaande kinderen.  Hoe ze eruit gekomen zijn? Eigenlijk, heel hard, door de kiezen op elkaar te zetten en geen struisvogelpolitiek te bedrijven. Dus niet ongeopend wegleggen die enge post maar de ellende onder ogen zien en bijhouden. Want als je eenmaal niet meer weet wat er betaald moet worden, raakt het eind zoek. En alles eruit knikkeren wat niet strikt noodzakelijk is. Het betalen van je huur of hypotheek, gas, licht en water zijn het belangrijkste. Eten is ook wel prettig. En voor de rest, kleren kopen, schoenen, uitjes, prullaria, sportschool, abonnementen, tijdschriften, clubjes, je kunt er allemaal zonder. En wat de boodschappen betreft zou N(euro)otje het wel van de daken willen schreeuwen: eten, geen snaaiwerk! Geen alcoholische versnaperingen, geen chipjes, koekjes of snoepjes, jammer maar een mens kan zonder.

Als het te moeilijk is om een en ander zelf op een rijtje te krijgen of vol te houden, zijn er tal van hulporganisaties. Informatie en hulp bij het (leren) budgetteren kun je bijvoorbeeld krijgen bij het Nibud. En informeer goed bij gemeente en rijk waar je recht op hebt. Veel mensen laten geld liggen, soms beseffen mensen gewoon niet dat ze recht hebben op zoiets als een huursubsidie. Als je eenmaal alles weer helder op een rijtje hebt, is het misschien een kwestie van een tijd afzien en doorzetten. Het is mogelijk om van schulden af te komen. En het is ook mogelijk om een financieel slechte periode te overleven. N(euro)otje zegt nooit dat het makkelijk is, maar het is wel mogelijk…

9 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Zuinigaan
    Apr 04, 2013 @ 07:37:23

    Goed blogje! Helemaal recht voor zijn raap zeg je precies waar het om draait. Toevallig heb ik het vandaag over hetzelfde onderwerp.

    Beantwoorden

  2. Vlijtig met zuinigheid
    Apr 04, 2013 @ 09:34:45

    De persoon waar ik een aantal weken voor getracht heb orde op zaken te stellen kwam ook op een dergelijk bedrag uit. Vaak weten mensen niet waar te beginnen want meestal zijn het vele hele kleine bedragen die gigantisch groot worden door de boetes die erop komen.
    Hulp kost heel erg veel geld en dat schrikt juist deze mensen af want dat hebben ze niet. Een bewindvoerder kost een 3000 euro volgens hen.

    Beantwoorden

  3. loesje
    Apr 04, 2013 @ 09:59:58

    Ik heb respect en bewondering voor jullie dat jullie dit samen zo goed onder ogen gezien en opgelost hebben!
    Als ik om mij heen kijk verbaast het mij ook dat mensen zo raar met geld omgaan, ze hebben overal recht op (vinden ze), blijven roken (soms zelfs met longemfyseem), gaan op wintersport, uit eten, rijden auto, hebben een halve dierentuin aan huisdieren (niet zelden een dure papegaai)….

    Wij hebben het altijd goed gehad maar onze kinderen nooit dure sportschoenen en merkkleding gegeven, vonden wij niet nodig en gelukkig onze kinderen zelf ook niet.
    Ze zijn inmiddels volwassen en hebben nergens onder geleden. Wel was er altijd aandacht en goed eten…(en nee geen snaaitroep!)

    Beantwoorden

  4. Debby
    Apr 04, 2013 @ 10:19:16

    Toch moet mij van het hart dat er nu wel een enorme business ontstaat rondom schuldhulpverlening. Bij mij gaan dan mijn haren recht omhoog staan ! Zelfs bij het Nibud zijn er kosten verbonden aan vele hulpmiddelen (niet alle) om je schulden recht op de man af te bevechten.
    De gemeente geeft aan de ene kant hulp en pakt aan de andere kant veel weg. Er is bijna nergens meer ruimte voor, zelfs tijd is/wordt kostbaar.
    Het is gewoon nu heel duidelijk dat de struisvogelmethode niet meer werkt. Openheid zowel in je budget als naar anderen toe geeft ademsruimte. Want in mijn omgeving is de grootste vijand … het uiterlijk vertoon.
    Voorheen was ik de enige die duidelijk nee vermeldde bij dure uitjes enzevoorts. Nu krijg ik steeds meer bijval van andere ouders op het schoolplein of van vrienden/kennissen op verjaardagen …. de koek is op !

    Beantwoorden

  5. Besje
    Apr 04, 2013 @ 11:40:27

    Ik heb pas behoorlijke ruzie gehad met mijn zussen en ouders omdat ik/wij het niet nodig vonden om een familiedag buiten de deur te moeten vieren. Ik/wij hadden voorgesteld om het bij iemand thuis te doen ipv ergens naar toe te gaan wat veel geld kost, iedereen neemt wat eten mee zodat die gene waar het is niet de hele tijd in de keuken hoeft te staan maar gewoon neer kan zetten wat er is meegenomen. Nou dit viel niet in goede aarde en ze willen toch de familiedag buiten de deur vieren, wij hebben aangegeven dat wij niet mee gaan. Dit laatste wordt ook niet gewaardeerd door de familie maar dat is dan maar jammer.

    Beantwoorden

  6. trijnewijn
    Apr 04, 2013 @ 12:58:59

    dat snap ik eigenlijk niet zo goed, hoe doe je dat, schuldenvrij zijn? Levenslang huren of zo? Als belgje ben ik niet op de hoogte van de situatie in Nederland, maar hier heb je als jongere een kanjer van een lening aan je been om een huis te kopen. De gemiddelde volledig-te-renoveren-wegens-al-50-jaar-niets-meer-aan-veranderd-woning-met-max-100m²-leefruimte in mijn stad haalt vlotjes de 200 000 euro en met huurprijzen van minstens 700 euro voor een 1slaapkamerappartement, die elk jaar stijgen door indexering, is kopen toch nog beter op lange termijn… Of ben ik nog te jong om het te snappen, aangezien ik niet op een langere termijn leen dan mijn ouders in den tijd?

    Beantwoorden

  7. KK
    Apr 04, 2013 @ 14:35:31

    Debby, daar heb je gelijk in, in die hype rond schuldhulpverlening. Net als dat er nu een enorme business ontstaan is rond loopbaanbegeleiding en outplacement. Vanochtend weer zo’n bijeenkomst bezocht en eerlijk, mijn hartslag is nu pas weer normaal. Wat een anderhalf uur durende spraakwaterval kreeg ik vanochtend over me heen over ‘jezelf verkopen’. Degene die de cursus gaf, stelde dat het haar geen donder interesseerde welke functie-eisen er voor een baan gesteld werden, daar moest je ook helemaal niet naar kijken, maar je moest bellen, jezelf in de kijker spelen, bluffen, brutaal zijn. Inhoud en kennis telden niet, het ging om jezelf verkopen. Ik heb nu eigenlijk al besloten met die cursus te stoppen. Het moet toch mogelijk zijn werk te krijgen zonder als een manische idioot door het leven te gaan?

    Beantwoorden

  8. Alicia
    Apr 04, 2013 @ 17:50:44

    Welke hype rond SHV bedoel je? Ik ben zelf hierin werkzaam en herken het niet. De gemeente rekent niets hiervoor. Wij hebben nu te maken met die wet en reken maar dat wij ons eraan moeten houden.

    Beantwoorden

  9. Debby
    Apr 06, 2013 @ 00:30:14

    @Alicia: ik heb enkele keren geprobeerd om een reactie op te schrijven. Het lukt me niet om een korte en duidelijke reactie te geven. Het roept alleen maar meer vragen op dan dat je antwoordt krijgt. Ik denk dat de wachtlijst van de stadsbank voldoende aangeeft. Ook de hoeveelheid bedrijven die inene ingeschreven staan bij de kamer van koophandel met als doel om budgetteren te leren, financiele hulpverlening aanbieden etc. Het zakelijk wezen neemt over.
    Maar hoe je het ook wend of keert van een kale kip kun je niet plukken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

