N(euro)otjes boodschappen

Tja, het voornemen is om elke dag een blogje te plaatsen. Maar soms kan het niet. Geeft niet, hier is ze weer 🙂

Deze week heeft N(euro)otje tot nog toe voor nog net geen 25 euro boodschappen gedaan. Daar komt nog wel wat bij hoor, vrijdag wat groentjes op de markt bijvoorbeeld (en zonder plastic hè 🙂 ). Wat groenten betreft, het wordt tijd dat de tuin weer vol komt te staan. Er staat alleen nog een beetje prei op. Prei die nodig op moet, anders slaat de rot toe. Vandaag werden daarom een paar van die laatste preien in een cooking-from-scratch-ovenschotel-à la vrek gebruikt. Gewoon, aardappelblokjes, preiringetjes, stukken ui, plakjes peen, heel veel knoflook, en smaakmakers zoals basilicum, paprikapoeder, koenjit en natuurlijk wat peper en zout erbij. Flinke scheut olijfolie, alles even goed door elkaar husselen en in de oven tot de boel gaar is. Soms is N(euro)otje zelf verbaasd dat zoiets gewoon héél erg lekker is… 🙂

Laatst sprak N(euro)otje nog met collega’s over de stijgende kosten voor het levensonderhoud. N(euro)otje waagde het op te merken dat de lasten nog immer naar beneden bijgesteld kunnen worden. Daarop komt natuurlijk de onvermijdelijke vraag hoe je dat dan wel doet. Deel van het antwoord gaat altijd over de boodschappen. Toen N(euro)otje meldde dat ze het redt voor 50 euro in de week (gezin van 3 en nu even 5) en soms zelfs minder, verslikte een collega zich in haar brood. Toen die collega (gezin van 3) opmerkte zelf 200 euro per week aan de boodschappen uit te geven, was het N(euro)otjes beurt om zich te verslikken…

En toch is het goed te doen met het vrekkenbudget. Zelfs nu met de tijdelijke uitbreiding in Huize Vrek erbij. Het geheim van goedkoop boodschappen doen zit ‘m in een goede planning, een daarbij behorend weekmenu gebaseerd op de groenten van het seizoen, goed bijhouden van de aanbiedingen, een goede voorraad en vooral niks kant en klaar aanschaffen. Sausjes, kruidenmixjes, soepen, ze worden allemaal zelf gemaakt. Voor iemand die gewend is aan het openknippen van een zakje nasikruidenmix is het misschien even wennen om zelf kruiden te gaan mengen maar echt, het kan.

En, nog leuker, binnenkort, als het meeste eten op de borden in Huize Vrek weer gewoon van de eigen grond komt, worden de boodschappenkosten nog lager… 🙂 Dan gaan ze van wat ze overhouden wel een keer uít eten. Ook heel lekker. Voor een keertje dan…

14 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Debby
    Mrt 26, 2013 @ 23:06:27

    Klinkt allemaal heel zinnig. Ook heel erg zoals wij er in ons huishouden mee omspringen. Wij hebben echter geen tuintje. De kruiden zijn wij nu kleinschalig aan het potten. Dat gaat goed. Ook hebben we vrienden die we helpen in hun tuintje en daarvoor krijgen we in ruil een stukkie opbrengst.
    Wij creeeren hier ook steeds vaker een basisprutje. Alles wat voor handen is gaat heerlijk samen in de pan, oven of onder de grill. De meest verrassende combinaties.
    Ons budget is voor 3 personen 60 euro per week. En niet als uitdaging maar door de huidige financiele ontwikkelingen zijn wij daartoe genoodzaakt. En gelukkig weet ik het niet als last te zien maar als een daadwerkelijke uitdaging. In twee jaar tijd is ons budget gehalveerd. De flexibiliteit wordt enorm getest, en van sparen komt er weinig. Maar wat je al zegt, een planning is echt een goede uitgangspositie.

    Beantwoorden

  2. spaarolifantje
    Mrt 26, 2013 @ 23:32:29

    Misschien inspireer je die collega wel. Als jij het met 50 euro redt, moet zij het toch met 100 euro kunnen redden…

    Beantwoorden

  3. breienmaar
    Mrt 27, 2013 @ 08:05:34

    Niet te luxe worden he, met uit eten gaan;) Maar ik lees het toch steeds weer met respect hoor. Wij geven nu ook zo’n 50 euro uit per week, met z’n 2en a 3en. Vaak zitten daar wel wat andere kleine uitgaven bij in. Maar hier geen Duitsland te bekennen dat dan weer niet. Toch inspireert het me steeds weer deze stukjes van jou om me scherp te houden:)

    Vraagje ; Hoe lang kan jij met je voorraad vooruit?

    Beantwoorden

  4. izerina
    Mrt 27, 2013 @ 08:12:26

    Wij eten biologisch en veel groenten en fruit. Dat maakt de post voedsel duur. Maar zo lang ik het kan betalen,geniet ik er van.

    Beantwoorden

  5. Marlou
    Mrt 27, 2013 @ 08:24:21

    Goedemorgen N(euro)otje,

    ik schrijf iedere week een logje over een blog, zoals die van jou: over consuminderen!
    Het heeft wel degelijk zin!
    En zo kunnen we elkaar inspireren.
    Die planning… daar zit ’t ‘m vaak in.

    Ik hoop dat je deze week elke dag schrijft!

    Hartelijke groet van Marlou

    .

    Beantwoorden

  6. Amanda
    Mrt 27, 2013 @ 08:57:31

    Wow, super dat je de boodschappen met een budget van 50 euro kan doen voor 5 personen! Wij hebben een budget van 75 euro per week voor 3 personen (eentje in de luiers) en 3 huisdieren. Wij eten voor 90% biologisch en volledig zonder pakjes of zakjes. Ik ga binnenkort een moestuin in pot aanleggen op ons balkon om de kosten van groenten en kruiden nog meer te drukken en ik ga vandaag voor het eerst zelf wasmiddel maken want ik kreeg gisteren bijna een hartaanval van de prijzen van wasmiddel. Ik vind je blog heel inspirirend en probeer tips ervan in ons eigen leven te verwerken.

    Beantwoorden

  7. Lara
    Mrt 27, 2013 @ 11:23:46

    Ik woon zelf in mijn eentje, ik kook dus ook maar voor 1 persoon en dat maakt de booschappen relatief duur omdat grotere verpakking hier te lang blijven staan. Ik vind koken op zich erg leuk om te doen maar dagelijks iets voor alleen mezelf maken gaat nogal vervelen. Extra porties maken en invriezen doe ik wel, maar ik heb daar niet zo gek veel ruimte voor. Sinds kort kook ik daarom voor meerdere personen en bied ik de extra maaltijd aan op (ik hoop dat dit mag en dat het geen spam is) thuis afgehaald punt nl. Levert mij alleen maar voordelen op: ik heb meer plezier in het koken omdat het voor meerdere mensen is, ik eet zelf goedkoper omdat ik de aanschafkosten van de ingredienten over meerdere personen kan verdelen, en ik heb andere mensen weer blij gemaakt met een lekkere verse maaltijd.

    Beantwoorden

  8. lot
    Mrt 27, 2013 @ 16:45:32

    Een paar kruidenmengsels koop ik toch kant-en-klaar, die kan ik zelf niet zo go0ed maken dit zijn: simpele nasi, tandoori en marocaanse daarin zit geen chemische etc stoffen in. Als ik de ingredienten allemaal apart moet kopen ben ik echt duurder uit en de smaak gaat in de loop de tijd toch achteruit

    Beantwoorden

  9. Margreet
    Mrt 27, 2013 @ 20:41:03

    Hier ook geen eten uit pakjes en zakjes maar het lukt me toch niet voor €50,- per week. €75 lukt wel met 3 personen en een hond. Ik vind het knap van je! Binnenkort begint het tuinseizoen weer en binnen heb ik al paprika en wortel gezaaid. als het stopt met vriezen kan het de tuin in! Heerlijk!

    Beantwoorden

  10. Marlou
    Mrt 28, 2013 @ 08:17:51

    Ons budget is rond de 30 euro per week.Geen huisdieren, dus dat lukt prima!
    Ik heb zelfs eens voor een tientje per week geleefd. (kun je googlen)
    Dat was erg moeilijk, maar dat hoeft gelukkig niet meer.
    Als het moet, dan kan ik het…
    Dat thuis afgehaald punt nl vind ik ook interessant…

    groet van Marlou

    .

    Beantwoorden

  11. Siebrie
    Mrt 28, 2013 @ 11:35:55

    Wij krijgen van 6 euro voor elke gewerkte dag, dus voor ongeveer 200 euro per maand. Daar proberen we ook echt de hele maand etensboodschappen van te doen voor 2 volwassenen en 2 kleine kinderen. Veel van mijn collega°s zijn die cheques bij de eerste boodschappenronde al kwijt.

    Deze zomer hoop ik voor het eerst in 5 jaar weer een moestuintje te hebben. Ik kijk er zo naar uit!

    Beantwoorden

  12. Siebrie
    Mrt 28, 2013 @ 11:36:56

    De eerste zin moet zijn: wij krijgen maaltijdcheques van 6 euro. Ik weet niet waarom het woord maaltijdcheques is weggelaten….

    Beantwoorden

  13. lieskebenik
    Mrt 29, 2013 @ 19:20:56

    Ook ik raak al zeker 1.5 jaar weer geinspireerd door je blogjes. Dankzij de blogjes heb ik mijn boodschappen uitgaven voor honderden euro’s per maand kunnen laten dalen. Het was zo hoog. Dat durf ik hier niet eens te melden. Ik ben er nog niet, maar het huidige budget met 4 pers een hond met aangepast menu, 2katten,konijn en vogel is nu ong 90 euro p.w. Kan nog lager, dus ik blijf volgen. Deze week ga ik zelf schoonmaakmiddel maken en hoop ik dat mijn zaden e.d. Eindelijk de moestuin in kunnen. (1e keer )

    Beantwoorden

  14. lila39
    Mei 05, 2013 @ 14:13:08

    och, zooooo leuk! ik kreeg via fb een link doorgestuurd; oogstenzonderzaaien/paardenbloem. errug leuke recepten met gratis oogst!
    je schijnt er ook tapenade van te kunnen maken…..dat ga ik zo maar s proberen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

