N(euro)otjes No Impact Week: Eco-Zondag

Daar kan N(euro)otje vrij kort over zijn. Die liep door omstandigheden even een beetje anders. Wel kan ze zeggen dat ze regelmatig zo’n dagje houdt waarin ze zo spaarzaam mogelijk omgaat met stroom en gas.

Er zijn wel goede plannen voortgekomen uit de afgelopen week. Zo is N(euro)otje aan het denken gezet over het heen en weer reizen voor haar werk en zoekt ze nu toch, ondanks al haar aversie tegen het Openbaar Vervoer, naar een mogelijkheid om met de trein naar het werk te gaan. Het grote struikelblok in deze is het dichtstbijzijnde treinstation, op zo’n 17 kilometer afstand, waarmee de aansluitingen, vooral in de vroege ochtend, avond- en weekenduren, niet heel geweldig zijn. Maar als ze met haar auto naar het station zou gaan, zou het al gauw meer dan 200 kilometer per week schelen. Er wordt dus druk over nagedacht en gerekend met de reistijden…

Verder wacht ze vol spanning af wanneer haar gemeente nu eens besluit om blik en plastic apart in te gaan zamelen. Ze schijnt in één van de laatste bolwerken te wonen waar dat allemaal nog gewoon bij elkaar in één container gemikt kan worden.

Het plastic is overigens wel heel wat minder geworden. Ze heeft haar plan doorgezet om plastic verpakkingen van groenten en fruit echt niet meer te accepteren. Omdat ze niet naar de markt in haar eigen dorp kon waar ze wel vaker heen gaat en zonder omhaal haar mand overhandigt waar alles los in gestopt kan worden, moest ze haar heil elders zoeken. Dat viel een beetje tegen. Ze belandde bij een groentenboer waar de bloemkool in folie verpakt zat, evenals de komkommers, de sla, de bananen en de kolen. Ze zocht een andere groentenboer waar wat minder plastic in de winkel te zien was en overhandigde haar mand met het verzoek alles daar los in te doen. Daar was deze man blijkbaar niet aan gewend maar uiteindelijk kwam ze toch thuis met groenten zonder plastic.

Zo! En nu niet meer zwichten voor de champignons van de supermarkt…

7 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Mar
    Mrt 17, 2013 @ 22:27:25

    N eurootje dank je wel voor je fijne inspirerende dagverslagen deze week. Inmiddels kook ik weer vaker met de kachel. En sjouw ik af en toe met een emmer regenwater naar binnen.
    Ben nog benieuwd naar jouw petroleumstellen, gebruik je daar bioolie voor? Waar koop jij dat?

    Beantwoorden

  2. Jacqueline
    Mrt 18, 2013 @ 10:11:22

    Ik ben ook al een tijdje aan het denken hoe ik de hoeveelheid plastic kan verminderen, maar dat is best lastig. Bijna alles zit tegenwoordig in plastic, ook groente en fruit. Ze zeggen dat het uiteindelijke milieuvriendelijker is, omdat er dan minder produkten weggegooid hoeven te worden, maar daar geloof ik eerlijk gezegd niks van. Groente en fruit haal ik vaak bij de bioboer – daar is bijna niets verpakt en de zakjes die er liggen zijn van bruin papier. Eierdoosjes worden hergebruikt (geen plastic maar het scheelt toch) en ik neem ook altijd de netjes van de aardappelen mee terug naar de boerderijwinkel, zodat ook die hergebruikt kunnen worden. Vlees en vleesvervangers zijn ook lastig. Misschien zou ik met een afsluitbaar bakje naar de slager kunnen gaan maar dan heb ik geen biovlees.
    Afgelopen zomer was ik in Denemarken en daar viel het me op dat ze vuilniszakken van dik papier gebruikten, het verse brood zat ook in papier en de aardbeien in kartonnen bakjes (zoals vroeger ook bij ons). Het lijkt erop dat we in Nederland behoorlijke grootverbruikers zijn op het gebied van plastic verpakkingen.

    Beantwoorden

  3. Margreet
    Mrt 18, 2013 @ 20:04:35

    Maar… voor die papieren zakjes hebben ook eerst bomen moeten groeien en die moesten daarna ook bewerkt. Ik weet niet wat beter is voor het milieu: de papieren of de plastic zakjes. Beide kunnen gerecycled worden. Maar het papier is toch meer natuurlijk dan het plastic…..

    Beantwoorden

  4. fotoenzo
    Mrt 19, 2013 @ 15:34:31

    Blik wordt nergens meer apart ingezameld, en dat hoeft ook niet.
    Het wordt met grote magneten uit het huisvuil gehaald.
    Maar plastic is best wel veel, bijna niets is zonder te koop.
    In sommige supermarkten kun je voor groenten en fruit kiezen,
    of je het in een papieren of plastic zakje doet.
    Ik hou ook wel alles apart, maar neem m’n petje af hoe jij alles doet.

    Beantwoorden

  5. Sjoerd
    Mrt 20, 2013 @ 11:08:19

    Hierbij wil ik een alternatief voor de plastic zakjes voorstellen. Re-Sack herbruikbare groente & fruit zakjes van biologische katoen. Graag zou ik een sample opsturen voor een review!

    Beantwoorden

  6. gerrie
    Mrt 20, 2013 @ 11:14:15

    Dag lief medemens. De auto voor naar je werk. Gebruik die toch !!! Ik heb vlgs. mij nog nooit bij jou gelezen dat je drie keer per jaar het vliegtuig pakt om een weekje op vakantie te gaan. Door het opstijgen gebruikt een vliegtuig zoveel brandstof, daar kun jij wel 10 jaar met de auto van naar je werk gaan. De aarde zo goed mogelijk doorgeven aan onze kinderen is oké. Maar waarom moet/wil jij dat alleen doen? Onze voetafdruk is klein omdat we NOOIT met een vliegtuig gaan en in Nederland blijven met vakantie. En als we gaan dan is het één, soms twee keer per jaar. En ik hoef niet roomser te zijn dan de paus. Een uitdrukking, misschien niet elegant, maar het dekt wel de lading. Heb het goed.

    Beantwoorden

  7. susanlambeck
    Mrt 21, 2013 @ 12:00:02

    Petje af voor je pogingen om het plastic uit te bannen! Ik heb het vorig jaar een week geprobeerd (Zero Plastic Week) en dat viel inderdaad niet mee. Het kost vooral veel tijd, moeite en je verhaal doen. Vlees kopen vond ik ook lastig. Je hebt vast de film No impact man wel gezien? Ik kan me nog herinneren dat hij met een lege jampot naar de Starbucks ging voor de koffie.

    Beantwoorden

Geef een reactie

