N(euro)otje zonder stroom

Geheel vrijwillig hoor. Zo af en toe doen ze dat in Huize Vrek. Een avondje met alleen olielampjes, kaarsen, tv uit, spelletje doen.

Er wordt nog steeds regelmatig op de petroleumstellen gekookt. Zelfs Zoon klaagt er niet meer over. Hij vond het vroeger vaak maar niks, dat gepruttel op zo’n raar ding maar ook hij merkt waarschijnlijk toch wel het verschil in smaak. N(euro)otje heeft stellen genoeg om een complete maaltijd op klaar te maken en tegelijkertijd de ketel op te zetten voor koffie en thee.

Ook gisterenavond heeft ze weer lekker gekookt op de petroleumstellen: zuurkool met laurierblaadje en een tiental jeneverbesjes in de ene pan, aardappelen in de andere en op weer een ander oliestel een pannetje voor de rookworst. En toen alles klaar was de jus van het vlees van de voorgaande dag nog even opwarmen. Tijdens het eten gaat de ketel vast op voor de koffie en thee.

De Vrekken proberen zoveel mogelijk besparend te leven en hebben daarom al menig elektrisch apparaat de deur uit gegooid. Ook met de verlichting proberen ze spaarzaam om te springen. Er zijn nog maar een paar oude gloeilampjes in huis en de rest is halogeen en spaarlampen. En dat wordt zo langzamerhand omgezet in LED.

Het stroomverbruik van dit jaar ligt toch nog altijd lager dan vorig jaar. Hoewel de Vrekken er af en toe hard aan moeten trekken; wanneer er bezoek is, en dat is er nog al vaak in Huize Vrek, laat je je visite niet in het donker naar de wc struikelen. Dan gaan er extra lampjes aan. Hoewel ze een paar van die extra lampjes recentelijk vervangen hebben door één nieuw LED-lampje met flame-effect. Dat lampje staat op een vensterbank in de keuken en beschijnt met zijn zeven Watt de hele keuken en geeft licht genoeg om zonder te moeten tasten, de wc te kunnen vinden. Het gaat vast schelen op de energierekening. Er is echter één nadeel aan het LED-lampje met tien jaar garantie. Het stinkt… Echt waar, het lampje stinkt. Alleen als het aan is. Maar toch… stinkende lampjes… Blèèèèèèh. Maar goed, ze moet niet zeuren, het LED-lampje gebruikt volgens de kartonnen verpakking 90 procent minder energie dan een gloeilamp. Dus…

Wat N(euro)otje ook opvalt: als ze zelf bij iemand anders is, past ze zich aan. Maar als een ander bij haar is, past ze zich ook aan. Op één of andere manier zit dat in haar systeem. Zodra er iemand binnen komt moet het hem of haar zo comfortabel gemaakt worden en hoeft hij of zij zich zeker niet aan te passen aan de soms wat eigenaardige gewoonten in Huize Vrek. N(euro)otje ergert zich daardoor steeds meer aan zichzelf. Want normaal gesproken heeft ze lak aan conventies. Maar waar anderen gewoon durven te zeggen wat ze vinden is N(euro)otje daarmee iets voorzichtiger. Soms vinden mensen het te donker in de kamer. Dan gaat er nog een lampje aan. Of ze vinden het te koud. Dan gaat de thermostaat wat hoger. Eigenlijk zou ze een olielampje extra moeten aansteken en een deken moeten geven. Zelf is ze niet aan van die hele hoge temperaturen in huis gewend. Als de thermostaat voor kouwelijk bezoek hoger gaat, zit ze zelf peentjes te zweten. Overigens zat ze nog niet zo lang geleden op bezoek bij iemand waar zelfs N(euro)otje het koud vond. Maar ze zal het niet in haar hoofd halen om daar wat van te zeggen. Ze zullen er wel een reden voor hebben om de kachel niet hoger te zetten, denkt ze dan. Geldgebrek of de overgang. Weet je veel?

Hoe dan ook, ze heeft nog heel wat stapjes te zetten. daarom vindt ze die No Impact Week ook zo leuk. Iedereen die in die week Huize Vrek binnenstapt zal er aan moeten geloven. Onverbiddelijk. Net als met Earth Hour. Als je op die dag rond 20:30 uur binnenkomt, zal het toch echt met alternatieve verlichting moeten doen. Dan wel…

16 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. mathilde
    Mrt 05, 2013 @ 21:07:48

    leuk stukje, en lekker herkenbaar. Ik pas me ook aan aan het bezoek, dan gaat de verwarming direct een graadje hoger.

    Beantwoorden

  2. G Dijkstra
    Mrt 05, 2013 @ 21:15:37

    Ik heb juist een hele voorraad gloeilampen aangeschaft, voor ze werden afgeschaft. Voor ruimtes waar je bijna nooit komt. Dan kunnen de spaarlampen en ledlampen niet uit, heb ik wel gelezen. Op de wc bv, je zit er even en bent dan weer weg. Om daarvoor ledlampen aan te schaffen, die aanschafprijs haal je er nooit uit.

    Beantwoorden

  3. spaarolifantje
    Mrt 05, 2013 @ 21:26:16

    Als ik eerlijk ben, denk ik dat veel gasten zich bij jullie toch ook aanpassen. Jij durfde bij dat ene bezoek waar het jou te koud was niets te zeggen / niet te klagen… De meeste van jouw gasten zijn vast ook te beleefd om een klein ongemak als een iets te lage temperatuur te noemen. Die mensen die wel wat vroegen zijn ofwel heel eerlijk, ofwel de nood was echt hoog voor ze. Denk je niet?

    Beantwoorden

  4. lot
    Mrt 05, 2013 @ 23:02:10

    Het is makkelijk als goed tegen kou kan, maar met gewrichtsklachten voel ik me niet goed met temperaturen onder 20 gr. Ik heb er ook echt geen thermometer voor nodig,over het algemeen schat ik maar 1 graad hoger of lager dan op de meter staat. Trouwens met klokken hetzelfde, geen horloge maar altijd op tijd en ik zitr er zelden meer dan 10 min. naast, ook overgang zomer-wintertijd is na 2-3 dagen weer aangepast in mijn biologische klok.
    Maar ik zie zo slecht met weinig licht, dat is dan erg vermoeiend om me te orienteren en iets te doen wat nodig is of om ergens rond te lopen, het lijkt wel of ik me in een bruine mist beweeg, verhoduignen zijn zoek en krijg er ook hoofdpijn van. Als het echt donker is zie ik juist wel weer redelijk goed, maar het halve gedoe kan ik niets mee helaas.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Mrt 06, 2013 @ 06:08:16

      @lot: zulke klachten hebben we gelukkig niet. De betreffende visite trouwens ook niet. Als jij bij ons zou komen zou ik me daar zeker en zonder mopperen bij aanpassen, zowel met de verlichting als de temperatuur. Ik vind het ook niet meer dan normaal om met dit soort gezondheidsproblemen van een ander rekening te houden. Wat je beschrijft lijkt me trouwens heel erg lastig. Maar een vraagje: als je bij iemand bent waar de verlichting te miniem is, of de temperatuur te laag, durf je dan wel te zeggen dat je er last van hebt? In jouw geval lijkt het me namelijk toch wel een soort van noodzaak om dit aan te geven. En nogmaals, dat zou ook ik dan heel normaal vinden. Ik zou het echt vreselijk vinden, als je bij mij door de gang zou struikelen omdat ik niet weet dat je in halfduister zo slecht ziet.

      Beantwoorden

      • lot
        Mrt 06, 2013 @ 20:48:00

        Ja N(euro)otje meestal zeg ik wel dat ik niets meer zie als er op bv de gang te weinig licht is, en het is een onbekend huis.
        Bij de meeste weet ik wel hoe koud of warm het is en pas mijn kleding daarop aan. Panty onder broek en polswarmers aan.

  5. Pien
    Mrt 06, 2013 @ 06:43:15

    Maar dan is de vraag…..?
    Zijn de kosten van de petroleum voor in het petroleumstel,
    goedkoper dan op gas of elektra koken?
    Overigens…..pas geleden heb ik van iemand lampenolie gehad ,vanuit een tuincentrum,
    en daar verteerde het het hele lont in……..

    Beantwoorden

    • nada surf
      Mrt 06, 2013 @ 07:47:38

      Dat heb ik de hele tijd die gedachten,dat koken op petroleum is niet goed koper en dan ook nog kaarsen erbij dat maakt het nog duurder, als ik s,avonds gezellig zit heb ik een 3 watt led aan voldoende in woonkamer ook om een boek te lezen etc…

      Beantwoorden

  6. gerrie
    Mrt 06, 2013 @ 07:25:21

    Het maken van kaarsen en lichtjes vraagt zoveel energie ! Als je echt iets wilt doen, gewoon een lampje aan. En of petroleum goedkoper is, dat weet ik niet. Ik heb ook stellen en lampen. Voor als de electra het een keer niet doet. Hier in huis wordt er wel op gelet om niets zomaar te verspillen, maar we leven nu. En ik hoop dat onze kleinkinderen kunnen zeggen; Opa en Oma hebben op een goede manier de aarde van ons geleend. Heb het goed.

    Beantwoorden

  7. izerina
    Mrt 06, 2013 @ 08:53:36

    Dat idee van een deken aanbieden bij kou vind ik heel goed. ik ben een koukleum en zal dat doorgeven aan mijn vriendinnen. Want die doen net als jij,de cv hoger zetten,als ik kom.

    Beantwoorden

  8. Ipie
    Mrt 06, 2013 @ 10:02:47

    Heb me net ook ingeschreven voor de No Impact Week! Ik was nummer 565 voor Nederland 🙂

    Beantwoorden

  9. Huib
    Mrt 06, 2013 @ 13:21:47

    Een stinkende LED lamp, daar heb ik nog nooit van gehoord. Wij hebben ook LED lampen maar die stinken niet. Zou het komen door het flame effect, dat hebben die van ons niet.

    Beantwoorden

  10. El
    Mrt 06, 2013 @ 15:13:57

    Wat een geweldig idee zo’n blog met bespaartips en het delen van jullie belevenissen. Mijn dank daarvoor. Ook wij dragen ons steentje bij voor een beter milieu en leven bewust gezond om de alsmaar stijgende zorgkosten (zolang het kan) te vermijden.
    Stoppen met roken, matig drinken, geen vlees eten, dagelijks mediteren, elkaar healingen geven bij lichte tot matige lichamelijke ongemakken, hebben geleid tot: veel betere conditie van lichaam, geest en gebit. We komen praktisch niet meer bij de dokter, minimaal bij de tandarts/mondhygieniste en voelen ons beter dan ooit. We maken geen gebruik meer van aanvullende ziektekosten vezekeringen en hebben dit jaar zelfs onze eigen risico’s op maximaal gezet. Dat scheelt bijna 800 euro per jaar. Niet slecht toch?

    Beantwoorden

  11. petradepooh
    Mrt 06, 2013 @ 16:02:22

    hier ook geen geen stinkende led lampen hoor….. Ik vervang wel net als jij ook langzaam aan de haloggeen en spaarlampen maar pas als ze echt op zijn en niet eerder. Wel opvallend is dat ik 1 lamp had van ruim 20 jaar terug in de slaapkamer deze was pas afgelopen winter afgeschreven. Die nieuwe spaarlampen halen dat niet meer, dat is toch ook gek? Kreeg laatst wel op feestje van dochter te horen dat het hier koud was (thermostaat staat hier op 17.5C maar is nu met de zon erop 18.3C dus die springt niet aan nu natuurlijk ;)). Ik pas me aan waar ik ben maar vind wel dat het omgekeerd ook zo is. Bedoel als je last er van hebt en je weet dat het ergens kouders is dan je aankan dan trek je toch een extra stel sokken en een wat dikkere trui aan? Weet bv dat ik bij bepaalde mensen wegzweet dan trek ik een shirtje aan. Maar ik ben dan wel zo dat ik ook weer niet zeg data ik het gek vind dat ze de verwarming op 24C hebben staan in de winter en half bloot rond lopen……

    Beantwoorden

  12. Margreet
    Mrt 06, 2013 @ 19:56:48

    Lastig vind ik dit soort kwesties… hier staat de kachel overdag op 19 en ’s avonds op 20C. Bij mijn broer is het altijd koud. Heb ik wel eens wat van gezegd. Iedereen heeft er last van en iedereen heeft het al gezegd, we gaan er allemaal met koude voeten weg na een verjaardag. (Ik doe warme zooltjes in mijn laarzen) Nu doen we allemaal thermokleding oid aan als we daar op bezoek gaan.
    Dan verstook ik zelf liever ietsje meer als de verjaardag bij mij zou zijn. Verder heb ik het zelf best snel warm en loop op mijn werk al snel in een t-shirt rond…. dan ‘zul je wel in de overgang zijn’… terwijl ik dat mijn hele leven al doe!
    Ik hoef eigenlijk nooit aan anderen te vragen of het warmer mag, ik vind het al snel te warm ergens.

    Beantwoorden

Geef een reactie

