N(euro)otjes knopenblik

Een tik die N(euro)otje opgepikt zal hebben bij één van haar tantes, die in het gelukkige bezit was van een groot blik vol met knopen, is die van het verzamelen van knopen. Kleine knopen, grote knopen, bling-bling-knopen, babyknoopjes en héél veel overhemdknoopjes. Want er wordt hier geen jas, blouse of overhemd weggegooid voordat die van al het bruikbare is ontdaan. Meestal knopen dus.

DSC04060

O, wat een heerlijkheid. En het moet gezegd: als één van de mannen eens een knoopje kwijt is, zit er altijd wel een perfect bijpassend exemplaar in dit blik. Heerlijk grabbelen is dat.

DSC04062

En het leuke is: je hoeft nooit een knoopje aan te schaffen… Scheelt toch ook weer 🙂

15 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. inrustigvaarwater
    Feb 27, 2013 @ 23:50:55

    Je eigen knopenpot is ook een stukje geschiedenis. Elke knoop heeft een verleden. Zo loop je door de tijd heen met veel herinneringen.

    Beantwoorden

  2. liesbet
    Feb 28, 2013 @ 07:20:45

    Ik haal ook al knopen, ritsen, lummeltjes, labeltjes, koordstoppers… van afgedankte kleding af. Ik hang gelijke knopen aan elkaar met een stukje stikdraad en sorteer alle knopen in (gerecycleerde) beenhouwersdozen. Ik heb dus een ganse collectie recylageknopen gesorteerd per kleur : doos met rood, doos met blauw, doos met zwart en grijs, doos met wit….. Dan heb ik ook nog een aparte doos met knopen waarvan ik maar één exemplaar heb.

    Beantwoorden

  3. Willemien
    Feb 28, 2013 @ 08:02:27

    Maar hoe vaak is het dat je een knoop echt kwijt raakt? Ik kijk alle kleding na voor ik het in de was doe. Knopen die bijna los gaan constateer ik dan en het kledingstuk gaat pas de was in als de knoop weer vast gezet is.
    Ik denk dat ik zo 1 of 2x per jaar een knoopje moet vastzetten. Knopen die kwijt zijn ben ik de laatste 10 jaar niet meer tegen gekomen. Daarom hier geen knopenpot.

    Beantwoorden

  4. jenny
    Feb 28, 2013 @ 08:06:41

    ik kreeg gisteren van mijn schoonmoeder nog een hele zak, heerlijk lekker de hele avnd uitgezocht wat ik mooi vindt en de rest weer doorgeven.
    verder maak ik altijd mijn eigen kleding maar koop nooit knopen en ritsen.
    een knoop kost al snel 50 ct.
    ps nog gefeliciteerd

    Beantwoorden

  5. wil
    Feb 28, 2013 @ 08:11:29

    hier ook een knopenpot.geerfd van mijn moeder en nu zelf ook elk knoopje bewarend.bewaar teveel van alles trouwens een soort van angst tik dus eigenlijk

    Beantwoorden

  6. izerina
    Feb 28, 2013 @ 09:12:58

    Wat grappig,ik heb een zak vol.

    Beantwoorden

  7. Jacqueline
    Feb 28, 2013 @ 09:31:06

    Ik heb ook een groot blik met knopen gekregen van mijn moeder. En daarin zitten ook knopen die mijn grootmoeder verzam\eld heeft, sommige nog vooroorlogs. Mijn moeder kan van veel knopen precies zeggen aan welk kledingstuk ze gezeten hebben. Een stukje familiegeschiedenis.

    Beantwoorden

  8. betjesonnetje
    Feb 28, 2013 @ 09:38:03

    Hier ook een knopenverzameling. Ik heb ze gesorteerd op kleur en soort. Knopen zijn duur.
    Om het afvallen van knopen te voorkomen, zet ik ze vast met de naaimachine direct na het aanschaffen van het nieuwe kledingstuk. Ik heb dit van mijn moeder geleerd. Zij deed het met de hand, ik met de naaimachine. Alle knopen extra vastzetten terwijl ze er nog aan zitten, is minder werk dan één knoop aanzetten nadat hij afgevallen is.
    Ik gebruik oude knopen als decoratie, om oude of saaie kleren een nieuw aanzien te geven.

    Beantwoorden

  9. reiziger
    Feb 28, 2013 @ 11:16:12

    Hier een soort van knopenpot: vaak zit bij nieuwe kleding een extra knoop aan de binnenkant of aan het label waar ook het prijskaartje zit. Dit bewaar ik wel altijd. Kleding die ik niet meer hoef gaat ofwel naar de tweedehandswinkel of in een goededoelenkledingbak of ik neem het mee op reis en laat het daar achter zodat ik niet een volle tas/koffer mee hoef terug te sjouwen en in de plaats kan ik dan eventuele souvernirtjes meenemen. Daarvan haal ik dus geen knopen af. Dingen die kapot gaan (op een of andere manier zijn dan eigenlijk altijd dingen zonder knopen zoals hemdjes, kussenslopen en t-shirts) gebruik ik schoenenpoets doek. Ook daar dus geen knopenoogst

    Beantwoorden

  10. Nina Nijntje
    Feb 28, 2013 @ 11:32:02

    Bij mij is het een groot formaat sigerenkist. Die is nog van mijn moeder geweest. Ik heb recentelijk mijn eigen knopenverzameling en die van mijn oma erbij gedaan. Er zitten nu dus 3 generaties knopen in die doos. Van de jaren 50, 60, 70 en 80 en verder (en sommige knopen verdenk ik ervan dat ze nog veel ouder zijn). Ik was wel zo verstandig om alle witte knoopjes nu uit te zoeken en ze per soort/grootte bij elkaar in een zipzakje te stoppen. Dat scheelt weer zoekwerk later.

    En het is zo verschrikkelijk gemakkelijk. Zo had ik pas een heleboel overhemden van mijn vader die knopen misten door die verschrikkelijke wasserij van het verpleeghuis. Even zoeken en vergelijken en alle overhemden waren weer tiptop in orde.

    Beantwoorden

  11. Henriette
    Feb 28, 2013 @ 15:50:41

    Ook ik heb een blik met knopen , en dat niet alleen ook 1 met ritsen en kaartjes stopwol.Want het is toch wel erg praktisch en handig om in huis te hebben. Zo had m’n dochter onlangs in beide voeten(zolen) van haar maillot een gat en weggooien as zonde. De maillot was verder nog goed, dus de kaartjes stopwol erbij en de gaten gestopt en de maillot kon ze weer aan toen het zo koud was.

    Beantwoorden

  12. petradepooh
    Mrt 01, 2013 @ 13:21:53

    ik heb een klein bakje maar het is handig! Vooral met een kind dat graag buiten speelt en dan eens hier en weer daar blijft hangen vliegen er wat knopen door……
    Het blik van moeder destijds (ze heeft m weg gedaan) was inderdaad ook een afdruk van ons leven, dek noopjes van haar duster toen ik nog klein was zaten er in maar ook van een jasje van mijn zelf een broek van mijn vader enz enz…….

    Beantwoorden

  13. annemarie
    Mrt 01, 2013 @ 13:28:03

    O, wat leuk! Ik was al bang dat ik ’n afwijking had!
    Ik heb altijd álle knopen, ritsen, gespjes, en andere bruikbare dingetjes van oude kleding afgehaald en bewaard.
    Veel van die dingen heb ik in de loop van de tijd hergebruikt,(sommige dingen meermaals) en ik heb nog steeds ’n grote voorraad. Ik ben ook niet van plan om dat weg te doen al naai ik tegenwoordig niet meer zo veel.
    Wel heb ik al vaak anderen kunnen helpen aan knoopjes of ’n rits.
    En voor de knoopjes heb ik tegenwoordig twee blikken nodig.
    Leuk!
    groets,

    Beantwoorden

  14. MamaWendy
    Mrt 01, 2013 @ 18:29:25

    Ik heb gisteren de oude naaidoos van mijn schoonmoeder gekregen. Behalve heel veel garen in verschillende kleuren zit er ook zo’n fantastisch blik vol knopen in. Hoef ik het zelf niet meer bij elkaar te sparen.

    Beantwoorden

  15. Lieselot
    Mrt 01, 2013 @ 21:36:21

    Leuk he! Mijn oma is eind vorig jaar naar een aanleunwoning verhuisd en ik ben laatst met mijn moeder naar het erf geweest. Ik heb er oa. een mooie zwart-wit legerfoto van mijn overleden opa gevonden die nu op onze schouw staat, en maar liefst 3 (!!) literpotten vól met knopen. Over de jaren heeft ze heel wat kostuumknopen, hemdknopen, blingknopen en gekleurde knopen verzameld. Wat ben ik hier blij mee!! Hier kan ik mooi mijn haaksels mee opfrutten 🙂

    Gr, Lieselot (29 jaar)

    Beantwoorden

Geef een reactie

