N(euro)otjes groene kool

Vanavond aten de Vrekken groene kool. Groene groenten staan bekend om de vitaminen dus daar eten ze in Huize Vrek zoveel mogelijk van. Een lekker makkelijk recept voor groene kool is deze versie van orik arik. Geen idee wat het betekent maar ooit kreeg N(euro)otje het recept van een mevrouw die van lekker eten hield. N(euro)otje houdt wel van het gebruik van kruiden dus ze paste het recept aan. Tot grote tevredenheid van de rest in huis want er wordt regelmatig naar dit gerecht gevraagd.

  • snij de kool in reepjes
  • snij twee of drie uien in kleine stukjes
  • fruit de ui in (olijf)olie met 4 of 5 teentjes knoflook
  • voeg 1 theelepel gemberpoeder toe
  • doe daar 1 eetlepel koenjit bij
  • en anderhalve eetlepel kerrie djawa
  • laat de kruiden heel kort meebakken
  • reepjes kool erbij, flink peper erbij en eventueel nog wat olie of een scheutje water
  • de kool laten garen en slinken
  • als de kool gaar is, 3 of 4 geklutste eieren erdoorheen roeren en laten stollen
  • indien nodig op smaak maken met zout
  • lekker met rijst

Eet smakelijk!

 

6 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Feb 22, 2013 @ 09:01:59

    Je andere ingredienten zijn ook heel gezond. Gewoon jammer,dat ik niet van boerenkool houd.

    Beantwoorden

  2. Iris
    Feb 22, 2013 @ 09:46:23

    Lijkt me erg lekker. Ga ik eens proberen. Zal ook best met andere kolen smaken zoals savooie kool enzo

    Beantwoorden

  3. kruidig meisje
    Feb 22, 2013 @ 11:52:01

    @izerina: groene kool en boerenkool zijn 2 verschillende groentes, met verschillende smaken. Welke bedoel je nu?

    Beantwoorden

  4. Thea
    Feb 22, 2013 @ 18:02:36

    Ik roerbak groene, witte en savooiekool altijd op die manier, met ui en knoflook. Veel sneller en door af te wisselen met kruiden smaakt het steeds anders en de kolen hoeven niet per vliegtuid aangevoerd worden. Ik doe er nooit eieren door maar dat is een kwestie van smaak!

    Beantwoorden

  5. betjesonnetje
    Feb 22, 2013 @ 23:53:10

    Ik doe het ook ongeveer zo. De volgorde heb ik iets anders. En ik gebruik geklaarde boter in plaats van olie. In die geklaarde boter fruit ik eerst de droge kruiden, dan de natte, dan de uien, dan de kool. Klein beetje water erbij en dan onder druk gaarstoven. Bij mij ook geen eieren. Als er vocht over is, bind ik het met aardappelzetmeel of een gestaafmixerde verse aardappel.

    Beantwoorden

  6. veggieH
    Feb 23, 2013 @ 19:41:51

    Is groene kool niet hetzelfde als savooienkool? Heerlijk he al die variatie in kool.

    Beantwoorden

Geef een reactie

