N(euro)otje heeft het ook niet…

Nederlanders zijn hun schulden aan het aflossen. Er zijn nu bijvoorbeeld minder doorlopende kredieten dan voor de crisis terwijl ook de hoogte van het totale schuldbedrag lager is geworden.

Helaas wordt er aan de andere kant gemeld dat de roodstand op de rekeningen wel hoger is geworden.

Ook N(euro)otje heeft gelukkig geen pee-elletje, geen deekaatje, geen creditkaartje en geen roodstand. Niks van al dat gedoe! Kost alleen maar geld! Sparen voor wat je hebben moet of hebben wil en als dat niet lukt, het uitzingen zonder. En het moet gezegd, het geeft een flinke portie rust in het leven om de centen op orde te hebben. Om elke maand precies te weten wat er binnenkomt en wat er uit gaat. Geen verrassingen.

Als mensen zouden weten wat er binnenkomt bij de Familie Vrek zou het ze vies tegenvallen. De meeste mensen in die omgeving verdienen namelijk meer dan N(euro)otje en Man. Maar het verschil zit ‘m waarschijnlijk in de oude meubels, de oude auto, het niet meelopen met de mode en het lef om een hoop zelf te doen. En niet te veel willen. In haar omgeving ziet N(euro)otje nog steeds heel veel mensen die wel koopverslaafd lijken. Alles is handig (ga vooral niet naar de Huishoudbeurs, die mensen zijn erin getraind om je zo te overtuigen dat je met een veel te dure kaasschaaf thuis komt als was het het ei van Columbus), het nieuwste van het nieuwste is altijd beter en de vorige versie is echt helemaal niet meer van deze tijd (‘Kun jij niet WhatsAppen?!’), en ook een veel gehoorde: ‘Uitverkoop! Zeventig procent korting! Dat kun je toch niet laten hangen/staan/liggen?!’

Ja hoor, N(euro)otje kan gelukkig alles laten hangen, staan en liggen. Er is inmiddels niet veel meer dat nog indruk op haar maakt. Een tijdje geleden was ze in het Vlaamse Hasselt en werd een enorme electronicazaak in gesleurd door de anderen. Ze heeft temidden van de herrie eens heel kalm om haar heen staan kijken en zich verbaasd over de gretigheid waarmee mensen zich door zo’n winkel begeven. Er was zelfs een hoek waar de een of andere nieuwigheid op geluidsgebied gepresenteerd werd. Als je er één kocht, ging je op de foto…

Ook een instinker: een auto kopen en nu de ene helft betalen, en over drie jaar en geheel rentevrij natuurlijk, de andere helft. Leuk als je van tevoren zeker weet dat je die tweede helft kunt betalen, maar als er tussentijds iets gebeurt, kun je alsnog lenen. Dat zal dan ook wel de bedoeling van zo’n reclamestunt zijn. De rente zal niet mals zijn…

Het vergt misschien keiharde training om zo ongevoelig te worden voor verleidingen in winkels en reclames 🙂 Maar het is beslist aan te raden. Voor wie het ook onder de knie wil krijgen, is het misschien leuk om mee te doen aan de eerstvolgende Koop-Niets-Dag. Die is pas op 30 november maar ze zeggen dat tijd vliegt, dus zet ‘m vast op de kalender 🙂

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Mirjam
    Feb 19, 2013 @ 22:22:19

    Het geeft een fijner gevoel om het geld in de zak te houden. Vorige week zag ik een paar fijne laarzen. Ze zaten erg lekker, en dat heb ik niet vaak. Ze waren in de uitverkoop, en ik heb nog 20 euro extra korting gevraagd. Dat lukte. Maar als het niet gelukt was, was ik trots de winkel uitgelopen. Zonder laarzen, maar blij dat ik me niet heb laten verleiden en met het geld nog in mijn zak. Misschien wel gelukkiger, omdat ik nog steeds de keuzevrijheid had om het geld uit te geven. Want dat kun je maar één keer!
    http://Www.Laprofesseur.blogspot.nl

    Beantwoorden

  2. betjesonnetje
    Feb 19, 2013 @ 22:28:47

    Er zijn ook mensen die iedere dag, of meerdere dagen per week, een koop-nietsdag houden. Koopvasten.

    Beantwoorden

  3. spaarolifantje
    Feb 19, 2013 @ 22:30:33

    De ene helft nu, de andere helft straks. Ik denk dat dat vooral bedoeld is om mensen het idee te geven, het gevoel, dat die auto maar de helft kost. En dat ze ‘m dan gaan kopen. In deze relatief magere economische tijden is dat misschien al genoeg voor de autofabrikant.

    Ik merk dat dat bij mij trouwens echt zo lijkt te werken. Als zo’n reclame dan bijv zegt “4650 nu, en 4650 over drie jaar”, dan onthou ik 4650, en niet 9300, terwijl dát toch de echte prijs van dat ding is. En drie jaar is nog zo ver weg hè, wat zou je je daar druk over maken… Dat gevoel telt ook mee.

    Beantwoorden

  4. inrustigvaarwater
    Feb 19, 2013 @ 22:47:19

    Krijg je direct een BKR registratie!! Want men omschrijft dat wel als een lening.

    30 november? Hmmm… dat is onze trouwdag. Gelukkig kost een dikke zoen helemaal niets, haha. Dat gaat een makkie worden!!

    Beantwoorden

  5. saar
    Feb 20, 2013 @ 03:27:11

    Een bkr registratie op zich zegt niets. Je krijgt pas problemen als je niet betaalt. bij een winkelpas krijg je ook een registratie.

    Beantwoorden

  6. KK
    Feb 20, 2013 @ 07:49:16

    ‘(ga vooral niet naar de Huishoudbeurs, die mensen zijn erin getraind om je zo te overtuigen dat je met een veel te dure kaasschaaf thuis komt als was het het ei van Columbus)’

    Inderdaad. Als inwoner van Amsterdam kan ik alleen maar iedereen toeschreeuwen: blijf vooral thuis! ,Het openbaar vervoer en het verkeer hier is zeker een week lang ontregeld vanwege de HHbeurs. En stak je er nu nog wat van op, dan is het nog voor een goed doel, maar ik geloof niet dat ik iemand daar op heb kunnen betrappen.

    Beantwoorden

  7. Pien
    Feb 20, 2013 @ 08:08:01

    Het lijkt een soort ‘gemakkelijk’ excuus,om …..te kopen voor ‘weinig’,
    uitverkoop,en…..ik neem het maar vast mee,voor ‘ je weet maar nooit’.

    Het is toch vaak een leegte in jezelf,volgens mij.
    Vaak LIJKT het leven makkelijker te gaan bij een ander…..met de nadruk op lijkt.

    Je ziet het ook terug met voeding…….In de supermarkten,lopen er soms mensen,met karren vol met ‘bagger’
    Of,met pakjes peuken,en dan verontschuldigd roepen,” Ik mag mezelf toch óók,
    weleens verwennen”?
    Ik ben altijd benieuwd wat het verwennen dan is!?
    In de zomer, op het strand,zie je soms hele familie’s ,met tassen.vol met vreten
    aan komen sjouwen. Vaak hoor je ze dan steen en been klagen over….dat alles zo duur is,dat ze EIGENLIJK geen geld hebben.
    Ik verbaas me er elke keer weer over.
    Het lijkt me allemaal een tijdelijke verzadiging.

    Misschien heb je in het leven, bepaalde ervaringen en kennis nodig ,
    om bewust keuzes te kunnen maken.
    Het voelt in ieder geval veel vrijer om je eigen keuzes te maken,
    Ipv te kijken wat ander mensen doen,of LIJKEN te hebben

    Beantwoorden

  8. gerrie
    Feb 20, 2013 @ 08:25:22

    Je hebt gelijk met roodstaan op je bankrekening. Wij kunnen een behoorlijk bedrag “lenen”. Maar dat is mijn geruststelling; NOOIT bij het pinnen hoeven te denken, kan dit? Want soms is bv. de zorgverzekeraar zo lollig dat deze geld van je rekening haalt voor het eigen risico en dat je dat niet weet. Ik betaal nooit debetstand, maar dat we klakkeloos kunnen kopen waar we niet zonder kunnen en kunnen pinnen is voor mij een relaxt gevoel, omdat ik rood mag staan.

    Beantwoorden

  9. izerina
    Feb 20, 2013 @ 08:54:40

    Eenvoudig leven zonder al te veel “hebzucht”geeft enorme rust.

    Beantwoorden

  10. Pien
    Feb 20, 2013 @ 09:18:11

    Dat klopt!! Maar nu ik erover nadenk, is alles de laatste 20 jaar allemaal
    zó veranderd.Het benauwd en duizeld mij weleens,als je alle keuzes ziet.
    Vroeger had je één ziekenfonds,één energie aanleveraar,alleen de PTT,
    ipv al die leveranciers die allemaal hun eigen baan creëren.ik begrijp ook ,
    Dat ontwikkeling nodig is,maar…..maar nu veel vrouwen moeten werken,dat is ook pas iets van de laatst 20 – 25 jaar,kinderen massaal worden weg gebracht, naar
    Opa’s ,oma’s ,kinderdagverblijven…….iets wat omonkeerbaar lijkt,helaas.
    Als ik voor de schap ,in de supermarkt bij desserts, in de koeling kijk,
    wordt je niet goed van het aanbod!!zoveel keus…..veel teveel!
    Wij kregen ‘vroeger’ doordeweeks,na het eten,een bak joghurtmet een heel
    Klein beetje bruine suiker…..Lekkerrrr,en…..op zondag kregen wij vla- fllip,
    Dat was het hoogte punt van de week!

    Mijn vader zei altijd,’ soberheid siert de mens’ Nou had die ouwe echt niet altijd
    gelijk,maar naarmate ik ouder wordt…….:-)

    Beantwoorden

    • Astrid
      Feb 20, 2013 @ 19:08:41

      ha Ha dat van die pap is hiet heel kenmerkend. En onze zonen hebben het ook in hun gezin ingeburgerd. Alleen bij speciaal (oma en opa eten mee 🙂 ) of een feestdag, verjaardag, noem maar op, is er een toetje. En het is zes keer dubbel zo lekker als het zo af en toe is. En geen mona vul toetjes maar simpel een vla flip met siroop of whoehee, choco pap.
      Niet alles zo vanzelfsprekend, iedere dag chips als je thuis komt. nergens voor nodig. Thee met een liga of maria biscuit.
      Chips is een feest op zaterdag avond voor de buis met het gezin.

      Beantwoorden

  11. Genoegisgenoeg
    Feb 20, 2013 @ 10:42:43

    Het is zooo waar! Het is voor mij een sport om juist zo veel mogelijk koop-niets dagen te houden. En dat is best een uitdaging met een gezin met 3 kinderen. Vooral het wegvallen van de de ‘onnodige’ uitgaven en de ‘kleine’ bestedingen tussendoor hebben zichtbaar effect! Wij, en onze kinderen, hebben het langst en het meest plezier van de zaken die we hebben aangeschaft nadat we ervoor hebben gespaard. Wat verkooppraatjes betreft; ik heb een man in de sales (niet particulier!) dus die kent alle trucjes van beide zijden en die zal altijd onderhandelen wat we ook moeten aanschaffen! (is erg de moeite waard…!)

    Beantwoorden

  12. Thea
    Feb 20, 2013 @ 19:28:50

    Ik heb zo ongeveer 100 Koop-Niets-Dagen per jaar en dat bevalt prima!

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Feb 20, 2013 @ 19:36:41

      @Thea: ik eigenlijk ook. Wij doen een keer in de week boodschappen, soms een keer in de twee weken en nog een beetje meer soms, een keer in de 3 of 4 weken. Op de andere dagen kom ik vrijwel nooit in een winkel. Kleren koop ik misschien een keer per jaar, ik heb er een hekel aan dus ik stel het zoveel mogelijk uit. Schoenen kopen ook, als ik dat eenmaal doe, koop ik meteen een aantal paren tegelijk, ben ik er voorlopig weer vanaf. En alleen in de uitverkoop natuurlijk. En voor prullaria ben ik zo goed als nooit te porren. Of het moet op een rommelmarkt zijn…:-)

      Beantwoorden

  13. Margreet
    Feb 20, 2013 @ 20:12:12

    Het is zo fijn om weer eens wat geld over te houden. Je voelt je zo rijk! Maar ‘niet-kopen-dagen’ daar hebben we er hier ook heel veel van! 1x in de week doe ik de boodschappen. En heel af en toe ga ik naar de stad of markt met een lijstje van dingen die echt noodzakelijk zijn. Kleding koop ik soms goedkoop, soms duur – maar altijd in de aanbieding.
    Deze week een combi-magnetron gekocht, onze was al heel lang stuk. Op marktplaats stond er precies 1 te koop die wij graag wilden hebben! Met de garantie er nog bij en nog heel mooi, bijna ongebruikt.

    Beantwoorden

  14. Siebrie
    Feb 21, 2013 @ 10:13:53

    Ik heb een tijdlang de regel gehad dat ik alleen op donderdag geld (in welke vorm dan ook) mocht uitgeven. Werkte perfect! Lekker rustig, alleen op die dag naar de winkels en de bank, en ik werd er erg creatief van.

    Beantwoorden

  15. erne
    Feb 25, 2013 @ 15:11:23

    Ik heb in de keuken een blokje liggen (dit is de oude scheurkalender van 2012 – niet de blaadjes eraf gescheurd maar het hele jaar omgeslagen – de achterkant is blanco!) . Op dit blokje schrijft ieder huisgenoot, als ze het laatste artikel pakken / in gebruik nemen. (bijv. kuipje boter, laaste fles cola, laatste fles ranja, laatste appel/banaan – wc rol uit de kelder)
    Als ik boodschappen doe dan weet ik precies wat er echt nodig is (echt op is dus)
    Tuurlijk gaat het wel eens mis maar als je dan een banaan of een appel wil pakken of je zit op het toilet zonder wc papier – en degene die het op heeft gemaakt heeft het niet opgeschreven – dan krijg je een hoop commentaar. De volgende keer let je toch echt wel beter op. NB mijn huisgenoten zijn hier oud genoeg voor, als je kleine kinderen hebt dan gaat dit niet werken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

