N(euro)otje op zoek naar de meest hilarische besparingstips

Sommige dingen doe je automatisch. Pas als een ander zich erover verbaast, realiseer je je dat het blijkbaar niet voor iedereen normaal is. Zo is het koken zonder pakjes, zakjes en bouillonblokjes niet zo wijdverbreid als N(euro)otje soms wel eens dacht. En het kliekjeskoken ook niet. Het gebruiken van petroleumstellen is al helemaal gek natuurlijk. En wat van de oven open laten staan na gebruik om zo de hitte die er nog uitkomt, optimaal te gebruiken. Die van de uitgewassen en te drogen gehangen theezakjes kent iedereen inmiddels wel…

Maar N(euro)otje kwam er onlangs, geheel per ongeluk, achter dat een papieren zakdoekje een wasbeurt volledig kan overleven en er zelfs stralend schoon uit komt. Gewoon meewassen en hergebruiken dus. En het maakt niet uit of je het meewast met de witte of de bonte was… 🙂

Ook koffiefilters heeft ze vroeger wel eens uitgespoeld voor hergebruik. Gewoon onder de kraan dan, niet in de wasmachine… Waar N(euro)otje ook tuk op is: zoveel mogelijk sokken in dezelfde kleur. Dat scheelt weer als een sok niet meer te repareren is of zoek, dan valt er nog genoeg te combineren… En van panties waarvan in één been een ladder of een gat zit knip je het kapotte been er af. Heb je twee van die panties, kun je ze over elkaar heen aantrekken en je loopt er weer keurig bij. Geen mens die weet dat je twee broekjes over elkaar aan hebt…

Om water te besparen kun je de wc doorspoelen met regenwater of met opgevangen douchewater. De verwarming een uur voor het slapen gaan al lager zetten, een dekentje over je heen op de bank en laagjes kleding dragen, zijn allemaal simpele uit te voeren energiebesparende maatregelen.

Eén van de leukste waar N(euro)otje onlangs van hoorde is het Engine Block Cooking. Ofwel het motorkoken. Je eten goed in aluminiumfolie wikkelen en in de motor van je auto vastprutsen. Tegen de tijd dat je thuis komt is je diner klaar. Heel grappig, op de hoeveelheden niet echt milieuvriendelijke aluminiumfolie na, die N(euro)otje dan ook nooit in huis heeft. Maar voor de rest is het natuurlijk heel slim bedacht. Als je toch lange afstanden moet rijden, kun je maar beter die tijd dubbel gebruiken…

 

Nou wil N(euro)otje toch eens vragen: wat is jullie gekste besparingstip?

33 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. kniepertie
    Feb 18, 2013 @ 07:40:48

    Autorijden en koken tegelijk, da’s multitasking ;),
    groet

    Beantwoorden

  2. Lege zakken vrouw
    Feb 18, 2013 @ 07:59:55

    Ik was mezelf met koud water.Schijnt in deze tijd heel ongebruikelijk te zijn, maar of dit hilarisch is?

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Feb 18, 2013 @ 22:15:49

      @Lege zakken vrouw: heb ik ook heel lang volgehouden. Maar het water uit de kraan is hier ’s winters zo koud dat het pijn doet. Dus toch maar met warm wassen. ’s Zomers ben ik wel dapper hoor, gebruik ik ook koud water. Maar nu dus niet…

      Beantwoorden

      • Lege zakken vrouw
        Feb 19, 2013 @ 09:42:19

        Ik maak het washandje goed nat en knijp het uit. Dat voelt stukken minder koud aan dan een kleddernat washandje. Je dacht toch niet, dat ik een dare devil ben?

  3. izerina
    Feb 18, 2013 @ 08:46:59

    In de zomer een emmertje putwater over me heen gooien i.p.v een douche.

    Beantwoorden

  4. stijlvolminimalisme
    Feb 18, 2013 @ 09:01:23

    Laatst heb ik mijn kookwater van de broccoli gebruikt om vervolgens de pasta in te koken. Ik heb maar 1 pan, dus moest het zowiezo na elkaar koken. En ik dacht, waarom gebruik ik dat water niet opnieuw? De pasta smaakte gelukkig niet naar broccoli.

    Beantwoorden

  5. grietje
    Feb 18, 2013 @ 09:07:48

    op het toilet een kaarsje aan en het vlammetje verbrand meteen de methaan gassen. je bespaart stroom en hebt geen luchtverfrisser nodig. je kunt ook het gewoon even een lucifertje aansteken na een lange zit.
    goed voor het milieu en de ozonlaag.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Feb 18, 2013 @ 22:11:44

      @grietje: doen wij ook! Er ligt altijd een doosje lucifers bij het raampje in de wc. Een betere luchtverfrisser is er niet! En ook branden we er graag een waxinelichtje in een potje.

      Beantwoorden

    • betjesonnetje
      Feb 19, 2013 @ 23:33:48

      Dit bericht bracht me op een idee. Mijn kat is de laatste tijd nogal winderig, en dan ruikt de huiskamer alsof daar een volle kattenbak staat, vervelend. Heb in de buurt van Kats favoriete ligplek een waxinelichtje gezet en ja hoor, het helpt! Heb het wel op een veilige plaats in een zware schaal gezet, zodat poes het niet kan omgooien of zoiets.

      Beantwoorden

  6. mirjam
    Feb 18, 2013 @ 09:07:48

    Ik weet niet of je het als bespaartip kan zien maar toch, Regelmatig reis ik met de trein naar mijn ouders.Op de terugweg zit ik in een bepaald stuk altijd in een bomvolle stoptrein. Om toch altijd te kunnen zitten koop ik altijd precies voor het overvolle stuk een eersteklas kaartje. Na een bepaald station is er altijd weer plek in de tweede klas en verhuis ik van de eerste naar de tweede klas. Voor 1,85 per keer extra kan ik altijd zitten en is reizen een stuk relaxter voor me 😉 Soms merken mensen dat ik van de eerste naar de tweede klas schuif en dat levert weleens commentaar. Ik maak deze reis 1x per 2 weken dus de kosten vallen mee.

    Beantwoorden

  7. betjesonnetje
    Feb 18, 2013 @ 09:10:30

    Haha die is leuk, N(euro)otje. Ik ga dat toch maar niet doen, op die manier zalm koken …
    Een tip van mij, waar ik mensen om heb horen lachen: het eenzame-sokkenmandje. Op een bepaald moment raakt een sok z’n partner kwijt, omdat die is versleten. De alleenstaande sok gaat nu in het eenzame-sokkenmandje tot een soortgelijke sok zijn partner kwijtraakt. Dan vormen ze samen een nieuw paar.
    Vind je dat niet romantisch?

    Beantwoorden

  8. nadasurf
    Feb 18, 2013 @ 09:11:10

    Petroleumstellen erg leuk,maar is niet goedkoper dan op gas koken.

    Beantwoorden

  9. Marjolein Snoep
    Feb 18, 2013 @ 10:50:26

    Niet echt een besparingstip misschien, maar toch: ik gebruik regelmatig de restwarmte in de vaatwasser als die net gedraaid heeft voor het laten rijzen van deeg. Gewoon de afgedekte bak erin zetten.

    Beantwoorden

  10. Ipie
    Feb 18, 2013 @ 11:45:23

    Als het vriest leg ik ’s nachts een koelelement buiten. De volgende dag leg ik deze in de koelkast en een nieuw element buiten. ’s Avonds wissel ik ze weer om. Zo hoeft de koelkast minder hard te werken om koud te blijven.

    Beantwoorden

    • liesbet
      Feb 18, 2013 @ 13:00:22

      Ik neem ons vlees en groenten altijd de dag voordien uit de diepvriezer en laat die ontdooien in de koelkast. Ik pas dus hetzelfde principe toe als Ipie

      Beantwoorden

  11. spaarolifantje
    Feb 18, 2013 @ 13:09:28

    In mijn wasmachine gaan die papieren zakdoekjes wel stuk. Ik was bij 40 graden. Misschien jij bij minder?

    Ik douche heel kort, mijn huid is vrij gevoelig, dus de douche moet niet te warm en ook niet te lang. En ook niet met zeep, da’s meestal nergens voor nodig (behalve als je echt vuil bent).

    Mijn gekste actie is dat ik meestal een half uur loop naar mijn werk vanaf het station, terwijl er ook een bus gaat. Ik zie de collega’s wel eens kijken. Maar: het is gezond, in de bus is het vaak druk en bedompt, de bus kost geld én hij laat ook vaak vijf tot tien minuten op zich wachten.

    Beantwoorden

    • liesbet
      Feb 18, 2013 @ 14:24:09

      Spaarolifantje, ik denk dat het stukgaan van papieren zakdoeken in de wasmachine afhangt van de kwaliteit van het ‘papier’ : het ene papieren zakdoekje is sterker of het andere en die lossen wellicht niet zo makkelijk op in water. Als het de bedoeling is de papieren zakdoekjes te ‘hergebruiken’ na het wassen dan kun je als alternatief evengoed de stoffen zakdoek gebruiken want een papieren zakdoek zal ook niet ontelbare keren ‘meegaan’ in tegenstelling tot een stoffen zakdoek.

      Onlangs heb ik per ongeluk een inlegkruisje van Always niet uit een slip verwijderd. Toen ik de was sorteerde om op te hangen, merkte ik op dat er nog een inlegkruisje in mijn slip zat : volledig proper en zat zelfs nog perfect op de plaats gekleefd…. Ik heb er hem natuurlijk uitgehaald maar was wel verwonderd dat die de kookwas overleefd had en dat de kleefstrook zelf nog kleefde…..

      Ik bak wekelijks ons brood en als ik de broden snijd, ‘spaar’ ik de kruimels. Ik laat die drogen en eens volledig droog, rol ik ze plat met de deegrol (of bij gebrek daaraan een glazen fles) en dan heb ik gratis paneermeel.
      Ik herstel alle kledij en linnengoed en wat niet meer herstelbaar is, ‘demonteer’ ik : alle bruikbare zaken haal ik ervan af : knopen, lummels, koordjes, labeltjes (ideaal om klein gaatje te verbergen), nog bruikbare ritsen, velcro…. Ik sorteer al die zaken in gerecycleerde plastieken dozen (gekregen van onze slager) en heb een hele collectie knopen in allerhande kleuren en modellen, allerhande lengtes ritsen, heel veel labeltjes……

      Oude afgedankte jeans houd ik om die te verknippen om knielappen mee te maken voor op de jeansbroeken van onze kleinzoon. Gewone lakens die op de plaatsen waarop je ligt versleten zijn, scheur ik in twee, draai de versleten kant naar buiten toe en zet de gescheurde kanten weer aan elkaar met een platte naad : de versleten dunne kant ligt nu aan de zijkant van de matras en je ligt op de niet versleten stof. Het naadje in het midden hindert totaal niet aangezien het een platte naad heeft. Het laken kan weer een hele tijd gebruikt worden. Eens helemaal versleten maak ik uit de stof van de niet versleten hoeken schotelvodden : 2 lappen op elkaar, surfileren en klaar (gratis schotelvod) de ‘rest’ degradeer ik tot vodden voor allerhande klusjes.Sponsen handdoeken die versleten plekken hebben, transformeer ik tot slabbetjes voor de kleinkinderen of tot washandjes.

      Ik koop altijd dezelfde kousen : zelfde kleur, zelfde model. Aangezien ik ze allemaal terzelfdetijd in gang steek, verwassen ze gelijktijdig. Ik stop gaatjes in kousen en vermits ik allemaal dezelfde kousen in gebruik heb, hou ik dan de meest versletene die niet meer te stoppen valt opzij. Ik ‘trek’ de wol van het beengedeelte af en gebruik dat als stopwol : zelfde kleur, zelfde dikte dus het valt zo goed als niet op. Het is een prutswerk om zo’n sok af te trekken maar je vindt nergens wol die zo perfect past om de kousen te stoppen

      Beantwoorden

  12. GB
    Feb 18, 2013 @ 13:49:25

    Wat een creatief idee om te koken! Ik kende al het koken van eten in de vaatwasser en vanavond komt in proefkonijnen (ned3) een stuk over het koken van aardappels, zuurkool en rookworst in de wasmachine. Zelf ben ik niet erg creatief en het meeste wat ik doe komt oa van jouw blog waarvoor dank!

    Beantwoorden

  13. marion anderson
    Feb 18, 2013 @ 17:41:06

    heb mijn autootje verkocht, een tweedehandse electrische fiets gekocht en boodschapjes laat ik bezorgen bij hofweb, alles biologisch, ben ik toch nog goedkoper uit als met auto, geniet ervan , liefs marion

    Beantwoorden

  14. G Dijkstra
    Feb 18, 2013 @ 19:26:23

    Als het ’s zomers erg droog is, dan spaar ik alle gebruikte water in de keuken op en gooi dat over de tuin. Dan hoef je niet zo vaak te sproeien. En je verbaast je er nog over hoeveel water dat oplevert.

    Beantwoorden

  15. Margreet
    Feb 18, 2013 @ 20:07:21

    Moeilijk om de meest hilarische tip te noemen…. zelf ben je er immers aan gewend om bepaalde dingen op een bepaalde manier te doen. Mensen moeten altijd wel lachen om de hoeveelheid gieters die ik bij de regenpijp heb staan. Als het regent wissel ik regelmatig van gieter, zodat ze allemaal vol komen. Daar geef ik later mijn planten binnen en mijn tuin mee water! Koud water van de douche van ik op en spoel er het toilet mee, vinden mensen ook raar. Ook laat ik het deeg voor het brood een nachtje rijzen op de vloerverwarming met een vochtige theedoek erover.
    Van de zonnebloemen in mijn tuin bewaar ik een groot aantal pitten om te zaaien en de rest bewaar ik voor de vogels in de winter, die smullen ervan.
    Ik vind die tip van het koelelement ook een hele goede! Ik ontdooi altijd wel mijn vriezer in de winter als het vriest.

    Beantwoorden

  16. Margreet B
    Feb 18, 2013 @ 20:36:10

    Van jou geleerd: Warme kraan ff laten lopen zodat de ketel aan slaat en dan weer dicht doen. Washandje pakken en warme kraan weer open doen. Scheelt water en tijd.

    Beantwoorden

  17. petradepooh
    Feb 19, 2013 @ 14:56:34

    wat is gek? het water van speelbadjes op de tuin gooien? De aardappelen afgieten op de tegels? (prima onkruid vernietiger), mijn kind haar eigen oude kleren die niet meer kunnen laten verknippen tot barbiekleertjes? plastic tasjes waar de handvate van stuk zijn nog gebruiken als pedaalemmerzak? ik ben het gewend dus dan is t niet gek meer denk ik??? Ik heb met verbazing gekeken naar koken in je auto trouwens…..

    Beantwoorden

  18. Luxelei
    Feb 19, 2013 @ 16:01:53

    Wauw, ik ontdek je blog vandaag pas, maar ben overweldigd door de handige tips, ik ben zo iemand die dol is op besparen en hergebruik, maar bak er in de praktijk nog niet zo veel van helaas. ‘k Ga eerst maar eens aan de gang met de waterbespaartips!

    Beantwoorden

  19. annegreet
    Feb 19, 2013 @ 16:06:26

    Afgelopen vakantie sprak ik een moeder die speciale ( dure) microvezeldoekjes had gekocht voor het verwijderen van make up. Ik dacht: dat moet goedkoper kunnen en net zo efficient!
    Bij de zeeman eerst een aantal microvezel vaatdoekjes gekocht en het uitgetest. Het werkte prima! Heb vervolgens een vaatlap in 3×3 geknipt en op de naaimachine omgeslingerd. Na gebruik in een wasnetje en met de was mee, waar het met mijn eigen gemaakte wasmiddel prima schoon wordt voor de volgende ronde!

    Beantwoorden

  20. Erica
    Jun 17, 2013 @ 17:39:22

    Ik heb ook nog een geweldige tip: Doe je aankopen via ShopFish! Je ontvangt dan gratis en zonder extra moeite al snel 10% korting op meer dan 1500 webshops zoals zalando wehkamp de hema en nog veel meer, neem eens een kijkje en laat je verassen. Simpeler besparen kan bijna niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

