N(euro)otjes boodschappen

Vandaag deden N(euro)otje en Man weer boodschappen voor zichzelf en de honden in Duitsland, en voor de kippen in Nederland. In totaal waren ze 83,70 euro kwijt. 62,32 Euro bij de Lidl, waarvan 8,50 euro hondenvoer, 10,14 euro bij de Aldi en 11,24 euro voor kippenvoer. Er zaten een paar flessen wijn bij, een hele berg zaad voor de groententuin (zaad voor 19 cent per zakje!), zalmmoten en op verzoek van Zoon een heleboel koek… Voor het komende weekmenu werd ingeslagen: een grote bloemkool, een pond witlof, 10 kilo aardappelen, 2 kilo uien, snijsla, bosuitjes, bananen en winterpenen.

Het totale boodschappenbudget voor de maand januari (want er wordt voor volgende week vrijdag niets meer gehaald) komt daarmee op 192,84 euro. Nog net binnen de 200 euro. N(euro)otje is tevreden.

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Ilse
    Jan 25, 2013 @ 22:24:40

    Zaad voor 19 cent per zakje? Mag ik vragen waar je dit dan wel haalde?

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Jan 26, 2013 @ 07:14:31

      @ilse: bij de Lidl in Duitsland. En het is van prima kwaliteit. Ik koop het al een paar jaar daar.

      Beantwoorden

      • Ilse
        Jan 26, 2013 @ 13:24:34

        Woon je dan op de grens of zo? Zouden die zakjes zaad ook in de Belgische of Nederlandse lidl komen?

      • N(euro)otje
        Jan 27, 2013 @ 16:11:34

        @Ilse: we wonen een kleine 7 kilometer van de grens. Het komt voor ons uit om onze boodschappen in Duitsland te doen en meteen de auto vol te gooien met benzine. Of dat zaad ook in de Lidl NL of B te koop is, weet ik niet, daar kom ik eigenlijk nooit…

  2. Pien
    Jan 26, 2013 @ 06:37:16

    Goedemorgen,
    Ben ik benieuwd of jullie bij het boodschappen kopen,
    ook letten , op conserveringsmiddelen? ( E. Nummers)

    Vriendelijke groeten,

    Pein

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Jan 26, 2013 @ 07:21:02

      @Pien: daar letten we inderdaad juist heel erg op. We kopen helemaal niets kant en klaar behalve dan zo af en toe een koekje of wat frisdrank op verzoek van Zoon. Light-producten komen er hier niet in vanwege de aspartaam en andere toevoegingen. En verder kopen we alleen basisproducten, waarmee we elk sausje of smeerseltje zelf kunnen maken. Ik ben zelf vreselijk allergisch voor E621, daar word ik echt heel beroerd van. Daar is het voor mij mee begonnen; ik ben me daardoor steeds meer gaan verdiepen in de E-nummers, hun oorsprong, hun samenstelling en hun (bij)werkingen. Alles zelf maken is de beste en misschien wel de enige manier om E-nummers te ontlopen. Ik zeg het vaak als we ’s avonds aan tafel zitten: “Jongens, dit is weer een heerlijke, volledig E-nummer-vrije maaltijd. Eet smakelijk!”

      Beantwoorden

      • Pien
        Jan 26, 2013 @ 08:01:20

        Klinkt logisch & simpel.Maar de misleidingen liggen overal op de loer in
        de supermarkten & op de reclames
        Vind het knap en inspirerend, hoe jullie je eigen koers lijken te varen.

        Vriendelijke groeten

        Pien

      • Pien
        Jan 28, 2013 @ 07:49:57

        Goedemorgen,

        Ik was een beetje terug aan het lezen,op jullie berihten ect.Ook bij jullie moestuin verhalen……
        Daar stond ,dat je de buxus haag eruit moest halen,omdat deze dood was gegaan?
        Bij mijn overbuurman,die tuinman is,heeft vorige jaar zijn mooie buxus tot aan de grond gelijk moeten knippen. Er zat een schimmel in de buxus.Die schimmel schijnt steeds vaker in Nederland voor te komen…..en besmetting schijnt via de heggenschaar te komen..In het voorjaar bleef de buxus akelig kaal op sommige plaatsen……Ik had er nog nooit van gehoord.

        Vriendelijke groeten

  3. econowiser
    Jan 26, 2013 @ 09:54:40

    200 euro voor een gezin?? Dat is FANTASTISCH!

    Beantwoorden

  4. loesje
    Jan 26, 2013 @ 10:47:34

    Inderdaad heel knap! Maar, zoals je zelf al eerder schreef, jullie hebben ook het geluk in de grensstreek te wonen en in Duitsland te kunnen shoppen.
    Wij zijn een paar maandenvoor het eerst in een Duitste supermarkt geweest, Lidl, en liepen daar als een kind in een snoepwinkel rond: wat is alles goedkoop en wat is het er schoon en netjes! Geen muziekherrie op de achtergrond of schreeuwende kinderen, we kwamen voor het eerst niet gestrest uit een winkel.
    Ik houd zelf wel erg van biologische produkten en die zijn wel wat duurder, maar dat heb ik er voor over. Volgens mijn man allemaal onzin, hij denkt dat alles uit hetzelfde voortkomt en dat er door het etiket biologisch gewoon meer voor gevraagd wordt. Daar hebben we dus nog wel eens discussie over.
    En hier ook geen pre-fab dingen in huis, ik maak alles zelf, kost wel veel tijd maar kant en klaar vind ik gewoon vies, helemaal als ik op het etiket zie wat erin zit.
    En ja, ook nog een zoon in huis die af en toe koek wil, of chocotofs, brrrr.

    Beantwoorden

  5. Opnieuwbeginnen
    Jan 26, 2013 @ 10:58:15

    19 cent voor zaden. Ongelofelijk weinig geld. Hoeveel gram zit daar dan in?

    Hoe staat het met de voorraden van de groententuin? Ng veel geweckt?
    Ik eet nog steeds regelmatig moestuin.

    Beantwoorden

  6. Dorothy Veddere
    Jan 26, 2013 @ 11:21:52

    Allemaal heel leuk om zo goedkoop boodschappen te doen. Wat ik mij echter afvraag is of er ook nagedacht wordt over de arbeidsomstandigheden van de mensen in deze winkels. De bazen van de Aldi vallen qua vermogen net onder Bill Gates en dit is mede te danken aan de lage verloning, minimale inzet aan personeel etc.
    Ook ik leef zo zelfvoorzienend mogelijk moestuin, kruiden, fruit alles zelf maken maar wil toch wel de rest op een eerlijke manier kopen met respect voor de natuur, mens en dier.

    Dorothy
    Werchter

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Jan 27, 2013 @ 18:07:04

      @Dorothy Veddere: ook wij proberen zo zelfvoorzienend mogelijk te zijn en zo respectvol mogelijk te leven. Maar als het op keuze van de supermarkt aankomt, heb ik eenvoudigweg niet de financiele rek om me daarbij te laten leiden door de arbeidsomstandigheden van het personeel van een winkel. Mijn loon ligt zelf ook op het minimum en ik moet het ermee doen. Het is niet anders. Ik neem toch aan dat mensen die bij de Aldi werken wel beschermd worden door de Nederlandse wet?

      Beantwoorden

    • VeggieMo
      Jan 28, 2013 @ 08:21:50

      In Duitsland is het goedkoper boodschappen doen omdat daar de prijzen van de winkelpanden, huren en lonen lager liggen dan in Nederland.

      Beantwoorden

  7. Vlijtig met zuinigheid
    Jan 26, 2013 @ 17:09:57

    De grens is hier 5 km verderop en ik ga eens vlug neuzen naar die zaadjes. De Lidl ligt daar weer 3 km vandaan.

    Beantwoorden

  8. wil
    Jan 26, 2013 @ 18:36:36

    ook real in duitsland verkoopt in het voorjaar en zomer zulke goedkope zaden voor groenten/kruiden en bloemen.zelf ook goede ervaringen mee.daar ook een aantal jaren geleden voor het eerst pluk/snijsla zaden vandaan gehaald

    Beantwoorden

  9. Thea
    Jan 26, 2013 @ 18:42:08

    De zaden van Lidl zijn niet biologisch, ik heb ze in 2012 gekocht en zal het dit jaar niet doen.

    Beantwoorden

  10. VeggieMo
    Jan 27, 2013 @ 09:14:37

    Wij zijn naar een boerderijwinkel geweest voor fruit. We hadden 20 kilo elstar, 5 kilo goudreinetten, 2 kilo bananen en 2 kilo peren. In totaal kostte dit 15,75. Daar werd ik wel blij van ja 🙂
    We zijn hier trouwens grote fruiteters.

    Beantwoorden

  11. Blackcherry
    Jan 27, 2013 @ 14:31:13

    gaan jullie voor de Lidl en Aldi naar Leer of kun je ook in Bunde terecht met het oog op de dure benzine wil ik het liefst vlak over de grens inkopen doen 🙂

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Jan 27, 2013 @ 16:09:09

      @Blackcherry: als Bunde voor jou vlak over de grens is, denk ik dat je beter naar Bunde kunt gaan. Leer is een stuk verder. Wel leuk voor zo af en toe. Wij gaan daar af en toe wel heen maar voor regelmatige ritten is het ons veel te ver.

      Beantwoorden

  12. Margreet
    Jan 27, 2013 @ 17:53:16

    Knap Neurootje dat je dat red voor zo weinig geld! Ik wou dat ik het kon. Soms kun je niet anders dan daar kopen waar het het goedkoopste is! Soms is de rek uit de portemonnee en de financiële situatie. Ik zou willen dat ik alles biologisch kon kopen, maar dat kan ik echt niet betalen.

    Beantwoorden

  13. jenneke
    Feb 07, 2013 @ 10:43:13

    Gisteravond bij 10x beter (wonen) op tv was een man met een alternatief voor de koelkast.
    Hij had een gat in de grond gegraven en daarin een blauwe (regen) ton met deksel
    En daarin bewaarde hij zijn etenswaar inplaats van een koelkast.
    Hij vertelde dat dat heel goed werkte.
    Toen ik zat te kijken moest ik aan jou denken.
    Dus misschien een idee ??

    Groetjes jenneke

    Beantwoorden

Geef een reactie

