N(euro)otjes boodschappen

De boodschappenschade deze maand blijft beperkt. Tot nog toe gaf de Familie Vrek 109,14 euro uit. Als N(euro)otje uit wil komen met 200 euro voor deze maand, kan ze de komende anderhalve week nog 90 euro stukslaan. Dat moet geen probleem zijn. Daarmee heeft ze het budget in fasen naar beneden geschroefd; eerst van 350 euro per maand naar 300 per maand, vervolgens naar 250 euro en dan nu naar 200 euro per maand.

Niets is blijkbaar onmogelijk. Of in ieder geval bijna niets… Voor deze 200 euro koopt N(euro)otje nog altijd aanvulling van de voorraad, verse producten, vlees voor de Mannen, een pilsje en een wijntje. Wel moet ze toegeven veel van de boodschappen over de grens een stuk goedkoper te kunnen halen. Het voordeel van wonen in de grensstreek. Veel koek en hapjes worden er niet van gekocht. Dat maakt ze liever zelf. Alleen Zoon zet nog wel eens een koekje op het boodschappenbriefje. Hij is ook de enige in huis die frisdrank drinkt. Man drinkt het heel weinig en N(euro)otje zelf helemaal niet. Ze lust al die zoetigheid niet. Al helemaal niet als er prik in zit, dat komt haar na één slok al letterlijk de neus uit… Ze drinkt liever water, eventueel met een stukje fruit erin. Of ze perst een sinaasappeltje. En verder thee, heel veel thee… Zonder suiker natuurlijk. En, niet geheel onbelangrijk: er wordt in Huize Vrek niet gerookt. Scheelt ongetwijfeld ook een heleboel geld.

Nog lager dan 200 euro per maand zal niet kunnen, tenzij het N(euro)otje ooit zou lukken om geheel zelfvoorzienend te worden op het gebied van voedsel. En dat zit er (helaas) niet in. Hoewel de kippen erg hun best doen, die leggen inmiddels al zeven eieren per dag. En dan is de andere helft nog niet eens aan de leg. Binnenkort, als alle kuikens van vorig jaar volledig aan de leg zijn geraakt, kan N(euro)otje bijna honderd eieren per week rapen. Dat is voor twee huishoudens van in totaal vijf personen redelijk veel. Maar afnemers zijn er genoeg. Kennissen, buren en collega’s, ze staan bijna in de rij voor een vers, smakelijk eitje uit de vrekkentuin. En de rest staat binnenkort gewoon aan de weg. Met een tupperware bekertje ernaast. Voor de centjes.

13 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Jan 22, 2013 @ 12:16:21

    Jij hebt dubbel voordeel met buitenland en eigen tuin.

    Beantwoorden

  2. Jan Splinter
    Jan 22, 2013 @ 12:36:01

    Ik vind 200 euro voor een gezin heel knap hoor!
    Zeker als jullie ooit op 350 euro zaten!
    Hoe snel is dat afgebouwd?

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Jan 26, 2013 @ 07:36:14

      @Jan Splinter: een jaar of twee geleden rekende ik nog met 350 euro. Het laatste jaar ben ik van 300 naar nu dus 200 gegaan. Het lukt nog steeds. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nu nieuwsgierig word of het me zou lukken om in de zomer, wanneer we lekker veel van de tuin eten, misschien tijdelijk naar 150 euro kunnen gaan…

      Beantwoorden

  3. Guus
    Jan 22, 2013 @ 12:37:07

    Wat een leuke blog heb je! Ik probeer dit jaar ook al mijn uitgaven terug te schroeven. Deels gedwongen, deels om de sport… Wij zijn thuis met z´n tweeën: 1 volwassene en 1 kind. En nog een kat. Ik kan nu boodschappen doen voor 30 euro per week. Deze week ga ik van die 30 euro ook nog schoenen van nieuwe zolen voorzien! Waar een wil is, is een weg.

    Beantwoorden

  4. Vlijtig met zuinigheid
    Jan 22, 2013 @ 14:49:46

    Heel af en toe heb ik ook eens het geluk om lekkere verse eitjes te krijgen. Jij hebt er dadelijk wel erg veel per week, maar als je ze kwijt kunt is dat wel fijn.

    Beantwoorden

  5. Marry
    Jan 22, 2013 @ 20:12:19

    O, (n)eurootje Wat lijkt me dat heerlijk om die eitjes te kunnen kopen. Hier onder de rook van Rotterdam is dat zoeken…zoeken… en (bijna) niet te vinden. Ik hoop dat je geniet van het idee alleen al. hrtlk grt

    Beantwoorden

  6. Ilse
    Jan 22, 2013 @ 21:34:01

    Heerlijk om met 200€ rond te komen. Ik ben er sinds vorige week mij in aan het verdiepen maar het is zo makkelijk niet, wij eten wel vlees en zijn met vijf.

    Beantwoorden

  7. gerrie
    Jan 23, 2013 @ 11:04:41

    Lekker, een ei. En supergezond !!! Het is het begin van een nieuw leven. Maar jullie kunnen die eitjes toch zelf wel op? Wij zijn met twee en we hebben aan twintig eitjes per week net genoeg. Want je bakt soms ook een cake. En we gebruiken ze ook ipv. vlees. Heb het goed.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Jan 26, 2013 @ 07:33:06

      @Gerrie: wij gebruiken toch wel zo’n 20 eieren per week, als we veel bakken, 30. Mijn ouders 10 en als ze veel bakken, 20. Dat komt neer op maximaal 50 eieren per week. Die andere 50 zijn dan voor de verkoop, aan kennissen die hier komen en aan de weg.

      Beantwoorden

  8. wil
    Jan 23, 2013 @ 16:50:58

    ze zijn ook in te vriezen al blijft vers het lekkerste

    Beantwoorden

  9. Margreet
    Jan 23, 2013 @ 20:29:55

    Knap hoor Neurootje die €200,- per maand, daar red ik het niet voor met zijn 3-tjes.
    Ik probeer ook wel elk jaar het bedrag bij te stellen. De ene maand lukt ook beter dan de andere maand. Het ligt ook aan de aanbiedingen die er zijn en hoeveel ik nog in de vriezer heb. Toch lukt het hier ook steeds beter om van een lager maandbedrag dan eerder te leven en dat geeft al een goed gevoel.
    Wat leggen jou kippen veel eieren! Fijn!

    Beantwoorden

  10. reina
    Jan 24, 2013 @ 08:09:06

    Vraag buren om 6- en 10 vaks eierdozen bij jou af te geven. De allerbeste anti-diefstal (van centjes) was toen ik zoete appeltjes voor de hete bliksem kocht, tafeltje naast de groene pistbus, briefje met “geld in de postbus, aub, wij zijn al te vaak bestolen” Wie langs de weg koopt, moet zelf zorgen voor voldoende kleingeld, wisselen is er vaak niet bij, gewoon een apart portemoneetje voor “bermwinkeltjes” meenemen. Als over de grens Duitsland is, de Aldi daar heeft heerlijke vruchtenthee, vooral Sanddorn (duindoorn) is mijn favoriet. Goed heet s winters lekker en zomers koud met een ijsklontje, altijd goed. Nog een tip voor gratis lekkers voor je kippen, ze zijn gek op vogelmuur of mier in het Gronings, kijk maar eens bij groenvoer voor gevogelte.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Jan 26, 2013 @ 07:29:30

      @Reina: wij zijn tot nog slechts 1 keer bestolen van zeker 2 euro, door een paar kinderen die we niet kenden. Maar mocht het gekker worden, is de brievenbustip wel eentje om te onthouden!

      Beantwoorden

Geef een reactie

