N(euro)otjes bespaartips

Volgens het Nibud gaat bijna de helft van de Nederlandse huishoudens kopje onder. Zo’n 45 procent kan aan het einde van de maand nog maar nauwelijks de rekeningen betalen.

Nu hebben N(euro)otje en Man helemaal geen wereldinkomen maar ze komen er wel mee rond. Jaren geleden, toen N(euro)otje nog geen betaalde baan te pakken had kunnen krijgen en Man buiten zijn schuld in de WW zat, moesten ze het met twee schoolgaande kinderen doen met amper 950 euro per maand. Het is heel krap geweest, te krap om eerlijk te zijn, maar kopje onder zijn ze niet gegaan.

Nu wordt er weer lekker gewerkt in Huize Vrek en zijn de financiële problemen gelukkig voorbij. Maar ze hebben lang geleden afgesproken zich heel klein te houden. Wat ze daarmee bedoelen?

  1. De tering naar de nering zetten. Ofwel, goed in de gaten hebben wat er maandelijks inkomt en daar wat er maandelijks uitgaat op afstemmen. Niet andersom. N(euro)otje betaalt elke maand eerst zichzelf, dat wil zeggen dat 10% van het totale inkomen naar de spaarrekening overgeheveld wordt. Dan wordt de rest betaald. Hypotheek (of huur), gas, licht, water en verzekeringen gaan het eerst. Veel van de overige kosten zitten verstopt in de post ‘Reserveringen’. Dit zijn de niet-maandelijkse rekeningen, zoals verzekeringen die één keer per jaar betaald worden, de wegenbelasting met één rekening per kwartaal of zaken zoals waterschapslasten die slechts gedurende een gedeelte van het jaar betaald moeten worden. Alles is naar jaarbedragen omgezet, vervolgens door 12 gedeeld en bij elkaar opgeteld. Dit eindbedrag zet N(euro)otje elke maand apart. Als dan in januari de rekening van de gebundelde verzekeringen in de bus ligt, breekt er geen paniek uit. Ook voor brandstof en huishoudgeld wordt een vast bedrag apart gezet. Als er aan het einde van de maand nog geld overblijft, gaat dat ook naar de spaarrekening.
  2. Niets lenen. Alleen dingen kopen die je echt nodig hebt en alleen als je ze zo kunt betalen. In de (harde) praktijk blijk je soms heel wat minder nodig te hebben dan je misschien ooit gedacht hebt. In het geval van N(euro)otje en Man bleek bijvoorbeeld dat ze gerust drie jaar zonder douche hebben kunnen leven. Aan het einde van die drie jaar hadden ze de tegels verzameld en een badkamermeubel op MP gescoord. Badkamer gemaakt en ze konden weer douchen.
  3. Niet lenen betekent ook: niet rood staan! Het is de duurste vorm van lenen en het is heel erg moeilijk om er vanaf te komen. N(euro)otje en Man waren niet altijd even verstandig en stonden jaren geleden chronisch rood. Op een gegeven moment hebben ze de boel weten aan te vullen en aan de bank doorgegeven niet meer van deze mogelijkheid gebruik te willen maken. Ze kijken je even raar aan maar N(euro)otje is nog altijd blij dat ze het gedaan hebben. Het scheelt heel wat hoofdbrekens en rente!
  4. Laat je niet verleiden door postorderbedrijven. Tenzij je iets bestelt en het direct betaalt. Maar kopen op afbetaling is echt heel onverstandig! De rentepercentages voor deze vorm van lenen zijn torenhoog en voor je het weet betaal je drie jaar aan een paar kinderschoenen. Altijd eerst jezelf afvragen of hetgeen je wil aanschaffen echt bittere noodzaak is en zo ja, of er geen betere manier is om eraan te komen. Bijvoorbeeld de kringloop. In het geval van (kinder)kleding kun je misschien bij een soort ruilclub. Of zet er zelf één op. N(euro)otje en Man deden jarenlang met een tweedehands wasmachine die ze kochten voor 100 gulden. Het apparaat moest weg bij een verhuizing omdat die te groot was voor de badkamer. Maar niet omdat -ie niet goed was.
  5. Neem als het even kan geen abonnementen of lidmaatschappen en dergelijke. Voor tijdschriften is er de bibliotheek, het nieuws staat op internet, fitnessen kun je door te gaan lopen of fietsen.
  6. Eet gezond. Eet met het seizoen, probeer desnoods wat zelf te kweken of neem een groentenabonnement (dat wel 😉 ). Kook zelf, dus zonder behulp van pakjes, zakjes, potjes en bouillontabletten. Zelf koken met basisproducten is veel goedkoper!
  7. N(euro)otje en Man kochten in de zware tijden geen koekjes, chips, frisdrank of alcohol. Het is leuk als het kan maar het behoort niet tot de levensbehoeften. N(euro)otje kocht liever eten dan snaaierij.
  8. Houd de maandlasten altijd goed in de gaten en liefst zo laag mogelijk. N(euro)otje is er altijd op uit om de maandlasten naar beneden te krijgen. Als er ergens iets duurder wordt, zoals in januari wanneer de jaarrekeningen van de verzekeringen binnen komen en alles omhoog is gegaan door de fors verhoogde assurantiebelasting, ga dan op zoek naar een manier om datzelfde bedrag ergens anders weer te besparen. Spit diezelfde verzekeringen eens goed door. Misschien ben je wel dubbel- of oververzekerd. Misschien kan het huishoudgeld naar beneden, of het bedrag voor brandstof door meer te lopen of te fietsen. Als je rookt, sta je voor een open deur! Stoppen is de boodschap! Nog gezonder ook, niet alleen voor jezelf maar ook voor je gezinsleden.
  9. Uiteindelijk zijn er heel veel dingen waar een mens toch wel zonder blijkt te kunnen. De eerder genoemde snoeperijen bijvoorbeeld, een vakantie, het is misschien wel jammer om het te (moeten) laten, maar liever dat dan achterstand met de energierekening. En houd altijd in gedachten dat veel maatregelen die je nu neemt om het hoofd boven water te houden, waarschijnlijk tijdelijk zijn.
  10. Laat je niet gek maken door anderen! Mensen zijn er enig in om net te doen of het ze geweldig voor de wind gaat maar ze zullen je nooit het achterste van de tong laten zien. Het is stomweg zo dat je niet kunt weten hoe de buren de nieuwste speelgoedjes voor de kinderen betaald hebben. Misschien wel met een kredietje bij een postorderbedrijf. En je weet ook niet hoezeer ze krom liggen voor een lening voor de auto. Dat gaan ze je echt niet vertellen. Stap uit die molen van mee willen doen met de rest en heb lak aan wat een ander misschien vindt van je oude auto of je tweedehands spijkerbroek. N(euro)otje en Man houden er niet van om hun (19 jaar oude auto) vol te plakken met stickers maar er is er één die een kansje zou kunnen maken: “Lach maar, deze is betaald!”  🙂
10 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Pien
    Jan 14, 2013 @ 06:33:46

    Krék ! ….En zo is het maar net!

    Beantwoorden

  2. betjesonnetje
    Jan 14, 2013 @ 08:45:04

    Super verstandige adviezen allemaal.

    Beantwoorden

  3. izerina
    Jan 14, 2013 @ 08:57:18

    Eén van de eerste dingen waarop ik bezuinigde in onze moeilijke tijd was de wekelijkse bos bloemen. Nu het het weer goed hebben,koop ik die vrijwel nooit meer. Ontwend.

    Beantwoorden

  4. Anna
    Jan 14, 2013 @ 11:07:53

    Goede blog, kan ik me helemaal in vinden!

    Beantwoorden

  5. pecunia2
    Jan 14, 2013 @ 14:14:28

    Ik print ‘m uit en hang boven mijn bed (nou, de PC denk ik).

    Beantwoorden

  6. Nina Nijntje
    Jan 14, 2013 @ 19:07:50

    uit mijn hart gegrepen. Ik heb een vriendin die werd ontslagen en alsmaar riep “ik kan niet… (autobeurt betalen, Concert grote idool, vul maar in) want ik heb geen geld/we staan rood” (dat riep ze overigens voor die tijd ook al)….. om vervolgens via FB foto’s te laten zien van een nieuw slaapkamerset voor zichzelf, voor hun zoontje, de vakantie naar verweggistan allinclusive en on top off all een peperdure verbouwing…. tja….

    Ik heb altijd geleerd dat je maar voor 1 ding een lening aangaat en dat is de lening om een huis te kopen. De rest werk je voor of spaar je voor. De enige andere uitzondering tegenwoordig kan nog zijn de studie. Maar ten eerste heb ik daar geluk mee gehad omdat ik studiebeurs kreeg op het hoogtepunt van de studiebeurs en ik alle zomers en elk weekend me helemaal de pestpokken werkte om mijn collegegeld en boeken te kunnen betalen (en dus ook maar thuis bleef wonen, want dat was goedkoper)

    Beantwoorden

  7. Margreet
    Jan 14, 2013 @ 20:25:52

    Precies Neurootje, zo gaat dat hier ook! Soms is het wel even slikken, maar alles beter dan dingen niet meer kunnen betalen. Een zak chips is lekker, maar brood heb je nodig. Een bos bloemen is leuk, maar een plant met bloemen of een zelfgemaakt stukje met dingen uit eigen tuin is dat ook.
    Ik bof met de elektrische fiets die ik van mijn ouders kon over nemen; nu fiets ik bijna elke dag naar mijn werk in plaats van dure benzine te verbruiken.

    Beantwoorden

  8. Siebrie
    Jan 16, 2013 @ 12:56:57

    Mijn man en ik denken soms heel gelijk over geld, en soms heeeel verschillend. Hij is dol op electronische snufjes, en toen onze tv-met-dvd-speler na 2 jaar al wat ging haperen (maar buiten de garantie) ging hij op zoek naar een nieuwe. Nu hebben we dus een smart-tv. Vast handig, maar ik had liever zónder tv gedaan. De deal is nu dat we de smart-tv wel gekocht hebben, maar dat we de maandelijkse aflossing van de lening van mijn ouders ook gaan verdubbelen. Dat wilde ik al langer, maar ik kon hem er niet van overtuigen. Op het toppunt van zijn ‘ik heb een nieuw speeltje’-roes heb ik de deal gesloten en gelukkig gelden die beloften dan ook na de roes nog (ook bij hem). Beetje gemeen? Misschien, maar soms moeten er compromissen worden gesloten, en die tv was voor hem belangrijk, de lening voor mij.

    Beantwoorden

  9. ans
    Jan 19, 2013 @ 20:05:43

    hier doen we’t ook zo!……….d’r gaan heel wat chips uit een zak aardappels en je weet wat er in zit ;-), hortensia’s worden meestal gesnoeid en de bloemen worden zelfs bij heel veel mensen en bij de plantsoenendienst weggegooid. inmiddels weten bepaalde mensen dat ik ze heel mooi vind en ik krijg er hele bossen van in ’t najaar……………goed voor een jaar mooie decoraties in huis, nét als de rozen van de gekregen bossen die ik als ze open zijn, laat drogen en met de vrouwenmantel uit de tuin gaat het ook zo. allemaal voor niks en prachtig. de kleding gekregen, tweedehands of zelf gemaakt (van gekregen stoffen en bollen wol 😉 )………zefs met de schoenen gaat dat zo………..je wilt niet weten hoeveel mensen ongedragen schoenen in hun kast hebben staan, die ooit gekocht zijn “voor de heb”.
    wij zijn onszelf aan het indekken………………deze 50’er heeft al 4 jaar geen werk meer en manlief ziet “de bui ook al hangen”. nu rondkomen van weinig, zal straks minder problemen geven hopen we.

    Beantwoorden

  10. annelieya
    Jan 21, 2013 @ 21:50:17

    Helemaal mee eens.Genoten van je blog vandaag.

    Groetjes Annelieya

    Beantwoorden

Geef een reactie

