N(euro)otje en de kou

Het wordt dan toch een beetje winter! In het begin van de afgelopen nacht sneeuwde het heel, heel, heel licht. De vlokjes die N(euro)otje in het lichtschijnsel van de buitenlamp naar beneden heeft zien dwarrelen, zijn waarschijnlijk de enige vlokjes van de hele nacht geweest. Wel heeft het lekker gevroren. Vanmorgen om 9 uur stond de thermometer aan de achtergevel op -3. Nou wijkt die een ietsje af maar -2 was het in ieder geval.

N(euro)otje houdt van de winter. Ondanks alles. Ondanks de prut na de sneeuw, de rode neuzen, wintertenen, extra reistijden door gladheid en extra kosten van verwarming blijft ze het leuk vinden. En er valt natuurlijk heel wat te doen om het binnen aangenaam te houden en tegelijkertijd geen kapitalen aan verwarming uit te geven.

N(euro)otje maakt graag en veel gebruik van tochtrollen, gordijnen voor de deuren en ramen, warme kruiken voor in bed (en bij gebrek aan een kruik kun je een petfles vullen met heet (niet kokend!) water en in een handdoek wikkelen) en radiatorfolie. Om wat meer warmte in de keuken te krijgen, is het koken op een petroleumstel heel handig. Je water of je eten kookt erop en het geeft meteen warmte af. Ook na gebruik van de oven de deur van de oven open laten staan tijdens het afkoelen, kan je schelen in het gasverbruik. En kaarsen, waxinelichtjes en olielampen geven allemaal licht én warmte af. En hete koffie, thee of chocolademelk in een grote mok verwarmt niet alleen de handen maar ook de innerlijke mens… 🙂

Verder is het natuurlijk van belang dat je niet op blote voeten en in een t-shirt door het huis blijft hollen maar je aangepast kleedt. Dus warme sokken en truien aan en ’s avonds een dekentje over de benen op de bank. En als je het dan toch koud krijgt, is het waarschijnlijk bedtijd.

In Huize Vrek staat ook een aantal kachels. Hout, kolen en gas. Als de kachels gebruikt worden, staat er ook altijd wel iets op te pruttelen. Ook als er niets te koken valt, is een keteltje met water op de kachel handig. Je hebt altijd heet water voorhanden en het houdt de vochtbalans binnenshuis in orde.

En verder is het handig om een beetje te ‘harden’. Als N(euro)otje en Man wel eens bij iemand thuis komen die gewend is aan 22 graden, zweten zij de deur uit. Het is echt niet stervenskoud in Huize Vrek maar de CV staat op dit moment gewoon op 18 graden. Dat is de dagtemperatuur. ’s Avonds gaat die vaak naar 19 graden en bij hoge uitzondering (zoals in de kerstvakantie toen de helft hier met de griep lag te klapperen op de banken), op 20 graden. Maar liever niet. Nou zijn de bewoners van Huize Vrek ook wel wat gewend: de slaapkamers boven komen uit op een vide met open verbinding met de deel. Die deel is niet verwarmd en met echt strenge vorst kan het daar gerust 2 graden vriezen. Wanneer je dan ’s morgens in je pyamaatje de slaapkamer uit wandelt, stap je dus zo min twee in. In het begin hebben de vrekken hun kiezen bijna stukgeklapperd door die kou (toen ze hier kwamen wonen was het in de tweede week al min twintig!) maar alles went. N(euro)otje stapt zonder enige moeite in pyama en duster, met de blote voeten in slofjes gehuld, naar buiten, de winterkou in. Dus 18 graden is in hun geval een prima temperatuur. En daarbij, onder invloed van koken en bakken wordt het in de keuken altijd al snel een stuk warmer.

Het enige waar ze niet tegen kan is een koude trek over de vloer. Vandaar de grote verzameling tochttekkels voor alle deuren. Helpt echt!

 

13 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. sillie
    Jan 12, 2013 @ 11:10:06

    🙂 ik vind er niks aan aan koude, ben echt een zomerkind….
    Sneeuw is wel leuk…

    Beantwoorden

  2. Rita
    Jan 12, 2013 @ 12:00:48

    Ik haat kou en sneeuw. Mijn humeur daalt zomogelijk nog harder dan de thermometer. Ik krijg gruwelijk last van spieren en hart

    Beantwoorden

  3. izerina
    Jan 12, 2013 @ 14:19:51

    Met gladheid ben ik geen held. Maar een wandeling in rulle sneeuw,daar kijk ik naar uit.

    Beantwoorden

  4. Janneke
    Jan 12, 2013 @ 17:05:43

    ik vind deze kou niks aan, behalve het zonnetje wat er dan meestal wel bij schijnt. In huis is het meestal overdag 19 graden en als manlief thuiskomt gaat hij naar 20,5 anders vind hij het te koud. En dan heb ik het behoorlijk warm.
    Zoals jullie jullie slaapkamer hebben, brr… niks voor mij.

    Beantwoorden

  5. gerrie
    Jan 12, 2013 @ 19:10:37

    Als je niet gezond bent is het verblijven in een koude omgeving gewoon niet goed. Longen en hart kunnen dit niet aan. Het hele huis is hier verwarmd. Maar de thermostaat hoeft niet zo hoog. De dag uren een graad of achttien en ’s avonds misschien negentien graden. En bij goede isolatie kan het goedkoper maar dan is het niet comfortabel als je ouder bent. Heb het goed.

    Beantwoorden

  6. betjesonnetje
    Jan 13, 2013 @ 10:25:22

    Zoals jullie de slaapkamers hebben, zoiets is bij mij de wc. Het is daar niet verwarmd. Vroeger was het overal zo; daar klaagden mensen niet over. Als je het gewend bent, merk je het niet eens.

    Het gebeurt wel dat bezoek hier in de winter naar de wc wil. Ik waarschuw dan, dat het niet verwarmd is. Dat lijkt ze geen bezwaar, als kind waren ze niet anders gewend, ze zijn niet kouwelijk enz. Geschrokken komen ze terug …

    Het is gewoon net wat je gewend bent. Ik gebruik water in plaats van wc-papier. Zo uit de koude kraan. Dat water is nu een graad of 4, misschien iets meer. Dat het koud is, daar merk ik niets van. Evengoed vind ik het niet erg als de lente komt 😉

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Jan 13, 2013 @ 18:36:33

      @betjesonnetje: onze wc is ook niet verwarmd. we zijn niet anders gewend 🙂

      Beantwoorden

      • betjesonnetje
        Jan 13, 2013 @ 18:45:09

        En schrikt je bezoek er niet van, als het vriest? Ik heb al klachten gehad over afgevroren geslachtdelen 😉

      • N(euro)otje
        Jan 13, 2013 @ 19:47:38

        @betjesonnetje: hahaha! Da’s een goeie! Nee, ik geloof dat ze het inmiddels weten en er rekening mee houden. Nu we het erover hebben: zou dat misschien de reden zijn dat sommige bezoekers zo snel na het legen van de pot thee roepen dat ze ‘hoognodig’ naar huis moeten? 🙂

      • betjesonnetje
        Jan 13, 2013 @ 20:15:10

        @N(euro)otje: Hahaha! Toch zou dat best kunnen. Ik weet van iemand die, als ze bij mij op bezoek was geweest, op de terugweg langs een horecagelegenheid ging om daar naar het toilet te gaan. Mannen klagen over afgevroren geslachtsdelen, vrouwen zijn bang dat ze er blaasontsteking van krijgen. Ik vind dit soort dingen lastig: hoe ver moet je tegemoet komen aan de wensen en overtuigingen van je bezoek? Ik wil die mensen best ter wille zijn, maar om daar nou centrale verwarming voor te laten aanleggen, dat is ook weer wat …

      • N(euro)otje
        Jan 13, 2013 @ 21:14:00

        @betjesonnetje: wij hebben er nog nooit over gedacht om een radiator in de wc te hangen. Ook het nog steeds in aanbouw verkerende gastentoilet wordt onverwarmd. Bevindt zich op de eveneens onverwarmde deel dus zal misschien nog kouder zijn dan de wc binnenshuis. Ik vind het ook wel eens lastig: we willen graag gastvrij zijn en gaan daardoor vaak verder dan we voor onszelf gaan om onze gasten niet te ‘ontrieven’. Zo gaat vaak op verzoek van het bezoek de CV op 21 graden. Wij stikken dan zowat en het kost natuurlijk extra geld maar we doen het wel. Maar extra radiatoren aanleggen gaat ook ons net te ver. We hebben om duidelijke redenen ook geen leesvoer op de wc liggen. Niemand blijft langer dan absoluut noodzakelijk op zo’n koude bril zitten. Dat zorgt, zeker in het geval van bezoek, wel voor een goede doorstroming van de bezoekjes. Geen wachtrijen voor de wc hier 🙂

      • betjesonnetje
        Jan 13, 2013 @ 22:03:01

        21 graden … dat is hier gewoon niet haalbaar. Ik stook me suf om het 18 graden te krijgen als ik bezoek verwacht. Zelf heb ik genoeg aan 14 tot 16 graden, in de huiskamer dan. De keuken is kouder en de wc nog kouder. Mensen moeten maar gewoon wat extra kleren aan, ik zeg dat ook. Maar ja, in de wc moeten ze met de billen bloot 😉 In elk geval ben ik blij te horen dat jij ook geen extra verwarmng aanlegt voor je bezoek. Dan voel ik me een beetje minder schuldig.

        Nu we het toch over schuldgevoel hebben, in mijn WP jaarverslag zag ik dat er zo’n 1000 kijkers naar mijn sonnettenblog verwezen zijn vanaf jouw blog. Daar zat ik de hele tijd al een beetje mee, want waar ze dan terechtkomen, is geen vrekkenblog. Dus nu ben ik dan toch maar een vrekkenblog in elkaar aan het zetten. Daar gaat het over snelkookpannen en peulvruchten en dat soort dingen, die in mijn sonnettenblog geslopen waren, maar daar eigenlijk niet thuis horen. Komt door jou, dat ik dat nu allemaal aan het opschrijven ben 🙂 Het staat nog erg in de steigers, moet de blogroll nog maken enz. enz. maar er staan al wel wat stukjes op en er komt voorlopig iedere dag wat bij. Mensen die vanaf hier op mijn naam klikken, komen nog steeds op het sonnettenblog terecht (is mijn hoofdblog) maar van daar kunnen ze doorklikken naar BetjePraktisch. Hoop dat dit helpt.

  7. Lies
    Mrt 12, 2013 @ 16:27:15

    Hey neurootje, je bent super bezig maar is stoken met kolen niet 1 van de minst milieuvriendelijk methodes die er bestaan? Dacht dit ergens gelezen te hebben

    Beantwoorden

Geef een reactie

