N(euro)otje is nieuwsgierig en vraagt zich af: heeft u vanmorgen al onder de douche geplast…?

Het laatste nieuws op bespaar-, bezuinigings- en milieugebied is het advies om ’s morgens tijdens het douchen meteen een plasje te laten lopen. Dit scheelt namelijk een ronde doortrekken en daarmee minimaal 6 liter schoon drinkwater.

Wethouder Wassink in Drenthe heeft heel serieus, in het kader van een project duurzaamheid, de bewoners van zijn gemeente opgeroepen om te gaan plassen onder de douche. Een plas doorspoelen kost al gauw 6 liter prima water dat in het riool verdwijnt. Wanneer 1 miljoen mensen 1 maal per dag een doortrekbeurt van de wc zouden overslaan, zou dit op jaarbasis 2 miljard liter water schelen.

Da’s best veel. En N(euro)otje is graag milieubewust.

Maar ze doucht niet iedere dag…..

Dus nu moet ze extra gaan douchen om haar plasje milieubewust door te spoelen….

Of niet….?

Puur uit nieuwsgierigheid hoor: maar heeft u vanmorgen al onder de douche geplast…..?

 

32 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Zena
    Jan 10, 2013 @ 07:18:52

    Nee. Je hele badkamer gaat er onaangenaam van ruiken (ik moest het tijdens de kraamtijd van de kraamverzorgster namelijk ook doen). Ik wil best duurzaam doen, maar dit is een voorbeeld van ‘een brug te ver’ voor mij.
    Gewoon vies is dit.
    We hebben wel een ‘kleine’ spoelknop op ons inbouwtoilet, die gebruik ik wel bijna altijd en ons kind ook heel braaf. Scheelt ook al een boel!

    Beantwoorden

  2. sillie
    Jan 10, 2013 @ 07:31:47

    Nou douche ik bij voorkeur ’s avonds….indien ik aandrang heb doe ik rustig een plas onder de douche

    Beantwoorden

  3. Kniepertie
    Jan 10, 2013 @ 07:41:32

    Als het zo uitkomt: ja maar ‘k ga er niet speciaal voor douchen 😉
    groet

    Beantwoorden

  4. deb
    Jan 10, 2013 @ 08:05:53

    Ik spoel mijn toilet door met regen water,……… vind het te zonde om het niet te gebruiken ivm met het mijn voetafdruk.
    Im begrijp mensen niet die zeggen dat het hun te ver gaat,…….. zouden die in nood wel kunnen overleven.

    Debje

    Beantwoorden

  5. Catty
    Jan 10, 2013 @ 08:14:55

    Of het stinkt of niet hangt denk ik af van een stukje gezondheid en concentratie. Als er al een geurtje zou zijn dan valt dat weg door de geur van mijn (biologische) zeep. Ik doe het al van kinds af aan, nooit afgeleerd 😀 Als ik toch onder de douche ga, uiteraard ga ik er niet speciaal voor douchen. Er zijn ook mensen van de school “If it’s yellow, let it mellow, if it’s brown, flush it down”, dus dat je het toilet alleen maar spoelt na een grote beurt, maar dat vind ik wel vies. Als ik buiten ben, geef ik trouwens gewoon de planten water 😀

    Beantwoorden

  6. LZV
    Jan 10, 2013 @ 08:16:24

    Nee, want ik douche nooit. Ik ga altijd (met z’n tweeën) in bad.

    Beantwoorden

  7. KruidigMeisje
    Jan 10, 2013 @ 08:23:00

    ALS ik douche, dan neem ik deze activiteit nog wel eens mee. Maar de dagen dat ik me washandwas (de andere helft van de week), spoel ik het toilet met regenwater.
    Al moet ik zeggen, dat er wel dagen zijn dat ik meer dan 1x moet plassen. Of drink ik gewoon teveel? (thee! vooral thee!)

    Beantwoorden

  8. Vlijtig met zuinigheid
    Jan 10, 2013 @ 08:56:01

    Ik heb wel een andere besparing. Wij plassen ‘smorgens met zijn drieën achter elkaar (dochter slaapt dan nog) en spoelen dan pas door. 12 liter verdiend dus lees ik. Ook ‘snachts spoelen wij nooit door.

    Beantwoorden

  9. izerina
    Jan 10, 2013 @ 09:11:40

    Kun je niet beter het koude beginwater van de douche opvangen en daar je plasje mee weg spoelen in het toilet?

    Beantwoorden

  10. gerrie
    Jan 10, 2013 @ 09:37:34

    Een heel ander iets van plassen tijdens je douche. De huid van je voeten wordt er beter van. En er komt nog zoveel water daarna, dan is je plas(geur) echt wel weg. En voor ieder om te controleren; kijk op tubes voetcreme, er staat ureum tussen. Heb het goed.

    Beantwoorden

  11. Anna
    Jan 10, 2013 @ 10:48:20

    Ben ik de enige die het geen fris idee vind?las vanmorgen in de krant over dit item dat je plasje steriel is, maar toch…. ik doe het niet en ik hoop/ denk dat huisgenotenhet ook niet doen

    Beantwoorden

  12. loesje
    Jan 10, 2013 @ 11:09:38

    Ben het helemaal met je eens Anna!

    Beantwoorden

  13. Ipie
    Jan 10, 2013 @ 11:15:08

    Net als Zena moest ik lang geleden van de kraamverzorgster onder de douche plassen. Heb er geen problemen mee. Ik douche lang niet iedere dag maar als het zo uitkomt plas ik rustig onder de douche. In mijn werk als doktersassistente raad ik vrouwen met een blaasontsteking vaak aan om te plassen en te spoelen tegelijk omdat het plassen dan minder brandt. Dit kan natuurlijk ook met een kannetje lauw water terwijl je op het toilet zit.

    Beantwoorden

  14. Marjo
    Jan 10, 2013 @ 11:37:12

    Ook ik doe het sinds mijn eerste kraamperiode. Gisteravond even aan tafel bij man en zonen nagevraagd. Zij gruwen van het idee alleen al. Nu willen ze niet meer na mij onder de douche!

    Beantwoorden

  15. Besje
    Jan 10, 2013 @ 12:22:12

    Ik douche ook niet iedere dag maar als ik douche dan plas ik altijd even goed uit, ik heb ooit eens gelezen dat dat erg goed is voor je blaas je schijnt dan helemaal goed uit te plassen.
    Verder hebben wij ons toilet op hemelwater aangesloten dus het toilet doorspoelen kost hier geen drinkwater.

    Beantwoorden

  16. Budgetmama
    Jan 10, 2013 @ 12:48:56

    Ik vond het maar iets raars.maar sinds mijn kraamperiode toen ik wel onder de douche moest plassen,vind ik het zo raar niet meer.
    Toch doe ik te nog liever gewoon op te toilet.

    Beantwoorden

  17. Saskia
    Jan 10, 2013 @ 14:02:36

    Je moet op dat moment natuurlijk wel kunnen plassen. 😉

    Beantwoorden

  18. mathilde
    Jan 10, 2013 @ 14:15:38

    In mijn mannenhuishouding lijkt me dit helemaal niets. Dan krijgen we vast binnen de korste tijd zo’n geel uitgeslagen hoek waar de voeg tussen de tegels helemaal is weggebeten. In Tunesie hing de douche boven de hurkwc (zoeen als je in Frankrijk op de camping nog wel eens ziet).

    Beantwoorden

  19. Janneke
    Jan 10, 2013 @ 16:13:00

    Als ik ’s ochtends douche, plas ik er meteen bij. En anders plassen we met zijn 3en allemaal achter elkaar en we hebben een bespaarknop op de wc. En ‘snachts spoel ik ook niet door. En dat plassen onder de douche doe ik al heel erg lang. Ik woonde toen nog thuis en idd in de kraamperiode was dat ook wel heel erg lekker om te doen, deed het allemaal niet zo zeer daar beneden. En er komt na de tijd nog zoveel water dat het echt niet gaat stinken.

    Beantwoorden

  20. Janneke
    Jan 10, 2013 @ 16:14:22

    En mijn zusje had vroeger een wratje op haar voet en de dokter adviseerde ook om er over heen te plassen. Dat hielp toen ook echt. Dus een plas is nog zo raar niet.

    Beantwoorden

  21. Alynia
    Jan 10, 2013 @ 16:20:00

    Naast dat ik het ook helemaal geen fris idee vind, en het mij eigenlijk ook te ver gaat douche ik eigenlijk altijd ’s avonds. (en deb, in tijden van nood zou ik het doen hoor, daar heeft het niets mee te maken – ik heb op scouting ook op een hudo en in de struikjes leren gaan, maar dat doe ik ook niet als het niet nodig is, maar als het moet, prima)

    Beantwoorden

  22. Debby
    Jan 10, 2013 @ 16:48:30

    Ja hoor. Ik plas gerust onder de douche. De wc ontzien we hier vaker doordat we doen aan een “toet” of een “doet”
    Staat voor Twee Op Één Trek of Drie Op Één Trek (doortrekken). Voordat we de deur uitgaan gaan we allemaal achter elkaar aan en trekken dan achteraf eenmaal door. Uiteraard niet bij grote boodschappen !!!
    Ook heb ik een condensdroger waarvan we het opgevangen water ook wel gebruiken om door te spoelen. Goed bezig

    Beantwoorden

  23. Zuinigaan
    Jan 10, 2013 @ 17:18:40

    Tja, je moet er natuurlijk wel wat voor over hebben, voor dat milieu dan hè? (vette knipoog) Dan kun je meteen dagelijks je douchewater opvangen voor het andere wc-bezoek voor die dag. Plassen over voeten zou ook moeten helpen tegen voetschimmel.

    Beantwoorden

  24. Marjolein Snoep
    Jan 10, 2013 @ 18:32:28

    Ik plas al jaaaaaaren iedere ochtend onder de douche. Wel alleen mijn eigen douche hoor! Op vakantie of uit logeren doe ik het niet. Ook hier wordt ’s nachts de wc niet doorgetrokken, is begonnen uit ‘angst’ dat de kinderen er van wakker zouden worden. Inmiddels kan je een anon naast ze afschieten, maar de gewoonte is gebleven.

    Beantwoorden

  25. Nina Nijntje
    Jan 10, 2013 @ 22:56:08

    het gebeurd mij regelmatig dat ik net onder de douche sta (en dus net nat ben) en dat ik heel nodig moet. Denk je dat ik dan de douche uitzet, mijzelf afdroog en dan naar het toilet ga?? Echt niet!! Dan wordt er toch echt onder de douche geplast. Bovendien heb ik een vloeistofdichte vloer (geen voegnaden) in de badkamer, dus die luchtjes blijven niet hangen.
    Overigens begrijp ik die angst voor de geurtjes wel…. als ik bij mijn vader in het verpleeghuis langs de badkamer loop, dan meurt het daar naar urine. Maar mijn indruk is toch echt dat dat wordt veroorzaakt doordat er letterlijk veelvuldig naast de pot wordt gepiest en dat dat de kans krijgt om in de naden door te dringen. Dat lijkt me lastiger als er gelijk liters en liters en liters water overheen wordt gespoeld.

    Beantwoorden

  26. daantje
    Jan 10, 2013 @ 23:19:30

    Ik heb deze blog net aan mijn man laten lezen. Die vind het heel raar dat ik afentoe plas als ik onder de douche sta (alleen als ik opeens heel nodig moet!). Ik voel me opeens gesterkt met zoveel andere vrouwen die dat ook wel eens doen 😉

    Beantwoorden

  27. Bianca Schreur
    Jan 11, 2013 @ 09:40:06

    tjah…dan moet je wel elke dag liters water wegspoelen onder de douche…..

    Beantwoorden

  28. jenny
    Jan 11, 2013 @ 17:26:45

    zelfs mijn zoon had het erover, maaaaaamma, weet je dat je nog meer kan besparen? ik vroeg en doe jij het?
    uhhh nee, natuurlijk niet vindt ik vies. maar aan de andere kant hij is er toch mee bezig.
    verder was hij bij een vriend en daar was het 22 gr!, bij ons gaat de kachel smorgens vroeg 1 uurtje aan, daarna luchten en dan om 4 uur tot half 10 is het 19gr.
    ik ben eigenlijk wel benieuwd naar anderen misschien kan jij het eens opgooien/
    gr jenny

    Beantwoorden

  29. Gerd
    Jan 11, 2013 @ 22:53:37

    Ach ik plas al jaren in bosje of tegen bomen onder de douche niks nieuws aan, heb al heel wat liters water bespaard.
    Thuis spoel ik verder door met regenwater of condenswater uit de CV

    Beantwoorden

  30. Trackback: Gezeik over plassen onder douche « Cryptocheilus Weblog
  31. Margreet
    Jan 14, 2013 @ 20:34:32

    Hier geen geplas onder de douche, maar wel het toilet doortrekken met het koude water van de beginnende douche of regenwater.

    Beantwoorden

  32. Ineke
    Jan 20, 2013 @ 11:07:08

    Ik plas ook onder de douche (op de dagen dat ik douche..) en gewoon boven het putje, is het meeste al meteen weg, dus van stank is geen sprake.

    Ik ving ook het eerste koude water op om de wc (beneden!) door te spoelen. Nadat ik een keer 10 liter boven de trap per ongeluk heb omgekiept ( mooi waterval effect :-)) ben ik daar maar mee opgehouden. Ach, de katten drinken liever uit de emmer dan hun waterbakjes dus de emmer staat er nog steeds tot de rand toe gevuld. Af en toe ververs ik hem met het eerste water. Doet het toch nog dienst.

    Beantwoorden

Geef een reactie

