N(euro)otjes vrekkentip: suiker malen

In Huize Vrek wordt al jaren en jaren geen poedersuiker meer gekocht. Dat maakt N(euro)otje namelijk heel eenvoudig zelf. Met een klein Moulinex molentje dat ze ooit eens voor een habbekrats op een rommelmarkt kocht. Een paar lepels gewone kristalsuiker erin, dekseltje erop, een paar seconden op het knopje drukken en klaar is de poedersuiker. Snel, lekker en goedkoop! Een kilo gewone suiker kost 89 cent. Wat zin er in een bus poedersuiker? 200 Gram? Een euro betaal je er zo voor. In Duitsland kun je pakjes van 250 gram kopen voor 35 cent. Maar dan nog is het zelf malen van suiker veel goedkoper. En het voordeel is natuurlijk dat je alleen maar maakt wat je op dat moment nodig hebt. Is het te weinig, maal je nog een lepeltje suiker. Zo gebeurd. Nog een voordeel is dat je poedersuiker nuttigt zonder antiklontermiddel en conserveringsmiddelen. En de ervaring leert inmiddels dat het met dat klonteren wel meevalt, als je al eens iets overhoudt.

 

9 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. annelieya
    Dec 20, 2012 @ 22:35:32

    Wat een leuk idee, ik kende deze tip nog niet.Ik ga hem zeker uit proberen.

    Groetjes Annelieya

    Beantwoorden

  2. mmmm
    Dec 20, 2012 @ 22:40:53

    Ik dacht vroeger ook dat ik ‘de’ manier gevonden had om zelf goedkope bloemsuiker te maken door kristalsuiker in de blender te doen en even te laten ‘draaien’ met mijn Kenwood. Ik was blij om goedkope bloemsuiker zonder toevoegingen te kunnen maken (zelfs met bruine suiker) tot op een keer er iets fout liep en de as van mijn blender (was in plastiek) oververhit was en begon te roken. De hoeveelheid suiker in de blender was nochtans niet echt groot en ook de maaltijd was kort. Resultaat : de aandrijfas van de blender kapot en geen bloemsuiker….. Het vervangen van de vervormde as kostte me heel wat meer of hetgeen ik kon uitsparen door zelf bloemsuiker te malen…….Sindsdien ben ik ‘geleerd’ en koop bloemsuiker (voor de paar keren dat ik dat gebruik)
    Ik ‘maak’ wel zelf vanillesuiker door een vanillestokje te splijten en in een bokaal met kristalsuiker te steken. Ik keer de bokaal regelmatig om en na een paar maanden is het aroma van de vanille volledig in de suiker getrokken. Ik heb zo altijd een bokaal die staat ‘te trekken’ met stokjes en een pot die getrokken is. Op die manier heb ik natuurlijke bourbonvanillesuiker, veel beter of de meeste soorten gevanilleerde suiker die je kan kopen. Zakje bourbonvanille komen de kg veel duurder uit of de vanillesuiker zelf maken met suiker en vanillestokjes.

    Beantwoorden

  3. betjesonnetje
    Dec 20, 2012 @ 23:01:17

    Werkt ook met rietsuiker.

    Beantwoorden

    • betjesonnetje
      Dec 20, 2012 @ 23:06:40

      Ik bedoelde: poedersuiker maken van rietsuiker. Ik doe het in een klein molentje, net als N(euro)otje. Mijn molentje was niet zo goedkoop, maar het is wel geschikt om suiker te malen, de fabrikant geeft dat ook aan.

      Beantwoorden

  4. izerina
    Dec 21, 2012 @ 08:13:38

    Wij hebben al jaren een speciale oude koffiemolen van de kringloop.Die alleen voor een enkele keer poedersuiker maken gebruikt wordt.

    Beantwoorden

  5. Janneke
    Dec 21, 2012 @ 09:58:01

    Zo doe ik het ook al een hele tijd, en ik bewaar het dan in een glazen potje en zo blijft het hier in elk geval een hele tijd goed. En als we het weer gebruiken even omroeren en het is weer goed. En ik vind het makkelijker dan zo’n bus die na een tijdje toch ook echt wel gaat klonteren.

    Beantwoorden

  6. deboor
    Dec 21, 2012 @ 10:11:10

    Misschien ook eenvoudig te maken met de vijzel ?
    Zal het eens proberen, leuke tip.

    Gr deboor

    Beantwoorden

  7. Appelvrouw
    Dec 21, 2012 @ 11:51:50

    De tip pas ik ook al jaren toe, maar wat ik overhoud gaat gewoon door de custardpudding, of op een (andere) zoete lekkernij.

    Beantwoorden

  8. Margreet
    Dec 21, 2012 @ 20:37:03

    Hier geen suiker of poedersuiker …. ik gebruik stevia. Ik ben allergisch voor suiker.
    Het wachten blijft op een Steviaspin op de kermis! šŸ™‚

    groetjes Margreet

    Beantwoorden

Geef een reactie

