N(euro)otjes nieuwe opruimtactiek

In de laatjes en kasten waar ze zelf de scepter zwaait is het niet echt een probleem. De keukenlades bijvoorbeeld worden minstens één keer per maand even leeggekieperd, schoongemaakt en opnieuw georganiseerd. Of het kruidenkastje, vrijwel altijd netjes. Gewoon, even meepakken met de afwas. Nog geen vijf minuten werk. Zo ook haar eigen kledingkast. Die van Man is een heel ander verhaal… En dan alle hoeken en hollen waar de Mannen hun spullen ‘opbergen’. Dat opbergen betekent eigenlijk meer dat ze iets met de ogen dicht erin gooien, proppen of laten vallen. Met chaos tot gevolg. Grote chaos.

En hoewel het grootste deel van die chaos verstopt zit achter gordijnen en deuren, kan het N(euro)otje geweldig aanvliegen. Ze wordt er nog net niet badend in het zweet ’s nachts van wakker maar het scheelt niet veel.

Aanpakken dus. Toen Zoon gisterenavond thuis kwam liet ze trots het ene opgeruimde laatje zien. Waar zijn die snoertjes dan gebleven?, was zijn enige reactie… Nou  ja, je kunt ook teveel verlangen misschien. Ze had Zoon enige tijd geleden al zo ver gekregen dat zijn kamer betreedbaar werd. En dat is het nog steeds. Tot ieders verbazing. Maar N(euro)otje wil zo graag door naar de volgende ronde!

Man heeft inmiddels één hele zolder vol weten te zetten, de helft van de hoge zolder (de andere helft had N(euro)otje zelf gevuld) en een deel van het kantoor. Wat daar dan zoal in staat? Dozen, kasten, kisten, tassen en zakken vol met draadjes, apparatuurtjes, gereedschap en wie weet wat nog meer. Een hele berg videorecorders, dvd-spelers, oude computerspullen en printers staan los op zolder en mogen nog steeds niet weg. Kastjes, koffers, dozen met oude administratie, een toiletpot met reservoir, noem het maar op. Kijk, dat de zomerbanden nu op zolder staan waar tot een paar weken geleden de winterbanden nog stonden, is geen probleem. Maar acht gestapelde Betamax en VHS videorecorders is een geheel ander verhaal… En er ligt nog heel veel spul op zolder van de kinderen. Dochter mag nog wel een keer naar boven als ze hier binnenkort weer is. Voor de volgende lading uitzoekwerk.

En natuurlijk wil N(euro)otje zelf ook nog wel eens wat bewaren. De handgemaakte wieg waar ze zelf in gelegen heeft en na haar Zoon en Dochter. Misschien komt er nog wel eens een kleinkindje in te liggen… 🙂 En de wandelwagen en de box en een prachtige commode. En een enorme verzameling lego. Doe je toch ook niet zomaar weg… En er liggen wat lampen op zolder in wat eens gebombardeerd was tot het lampenhoekje. Er ligt natuurlijk nu van alles en nog wat bij wat niets met lampen te maken heeft. En er liggen tenten. Een stuk of vier… Tja…, opruimen is de enige mogelijkheid. Dus het wordt een gezinsproject. Maar zo’n zolder red je niet met een kastje, laatje of plankje per dag. Dat zal per hoek moeten of zo.

Ondertussen onderwierp N(euro)otje die volgens de eerste zin in dit bericht zo keurig bijgehouden keukenlades. En ze schrok… Want blijkbaar waren die niet zo heel keurig bijgehouden als ze zelf dacht.

DSC03997

En wat nog veel erger is: ze zijn nog maar met zijn drieën en nou ja, oké, er komt regelmatig veel bezoek, maar zou je daar nu echt zóveel bestek voor nodig hebben? Want er is nog een lade vol:

DSC03998

Die is dan wel netjes maar wat moet je in vredesnaam met zoveel bestek?!! En er is nog een lade…:

DSC04002

Waar komt het toch allemaal vandaan..

Opruimen dus…

Laatst kwam N(euro)otje iets tegen op een blog dat ze helaas zo snel niet meer vinden kan, over 200 dingen per maand wegdoen. Leuk!, dacht ze en stelde het vanmorgen op een tactisch moment voor aan Man, namelijk toen hij net met waterzuiger en hogedrukspuit stond te zwoegen op een verstopping in de badkamer… Man zag er de lol en het nut wel van in en stemde van harte in met het nieuwe plan. Dus nu heeft N(euro)otje twee nieuwe voornemens: elke dag een kastje, plankje of laatje én voor 17 januari 2013 200 dingen de deur uit dragen.

Het begin is er maar waar N(euro)otje al bang voor was gebeurde: ze deed vandaag niet één laatje maar drie. Het levert wel een tasje op met 35 spulletjes die weg kunnen. Dat gaat hard!

DSC04009

En die ene rommelige lade ziet er meteen een stuk beter uit:

DSC04008

De badkamerverstopping is trouwens ook vakkundig opgelost, alles loopt weer door. Alleen heeft Man een puinhoop achtergelaten omdat hij alle kasten leeg heeft gehaald om bij de sifon te kunnen.

Dus dat wordt nog een kastje vandaag. Er zijn trouwens belachelijk veel handdoeken in Huize Vrek… 🙂

14 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. kniepertie
    Dec 16, 2012 @ 14:55:10

    Dat klinkt zooooo bekend 😉 suc6 met opruimen
    groet

    Beantwoorden

  2. Budgetmama
    Dec 16, 2012 @ 15:05:14

    Ook hier klinkt het bekend in de oren.
    succes!
    200 dingen per maand weg?
    Dan heb je eind 2013 wel een heel opgeruimd huis denk ik zo.

    Beantwoorden

  3. Immie
    Dec 16, 2012 @ 16:06:22

    Neurootje, wat moet je met VIER kaasschaven?

    Succes met het opruimproject!

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Dec 16, 2012 @ 16:19:09

      @Immie: eeeehhh, vier?! Warempel, nu zie ik ze ook liggen… Kijk, die ene korte is voor jonge kaas en die andere (drie) zijn voor eh, niet jonge kaas. Wil je wel geloven dat ik ze totaal gedachteloos terug in de la gelegd heb? Ik zal die drie meteen gaan uitproberen. De scherpste mag blijven, dan kunnen er twee weg. 37 Dingen de deur uit! Zo gaat -ie goed!
      Tnx voor de tip! 🙂

      Beantwoorden

  4. ver-greetmenietje
    Dec 16, 2012 @ 16:28:56

    Oh dit kon zo mijn verhaal zijn! ik zit hier ook altijd maar op te ruimen (in mijn lades
    en op mijn zogezegde terrein) maar manlief is een echte verzamelaar…niks mag weg! pfff…ik word daar ook zo moe van!
    hi,hi,…ik dacht ook vier kaasschaven? maar er was me iemand voor 😉
    heel veel liefs en succes met opruimen…ik moet hier nog iemand overtuigd krijgen 😉

    Beantwoorden

  5. Mirjam
    Dec 16, 2012 @ 17:51:35

    Beetje bij beetje… Komt goed! Over die handdoeken: de oude/viezige/die je niet meer gebruikt, kun je naar een asiel brengen. Zijn ze altijd blij mee, weet ik uit ervaring. succes met de overige 165 dingen, gaat je vast lukken!

    Beantwoorden

  6. Valhalla
    Dec 16, 2012 @ 19:18:20

    Met (veel) minder spullen blijft je huis ook echt een stuk opgeruimder merk ik nu.
    Gaat vast makkelijk lukken die 200 dingen! Succes ermee.
    Ik was trouwens wel erg blij dat we nog redelijk wat handdoeken hadden, de laatste keer dat mijn wasmachine overstroomde 😀 Vogelopvang of asiel doe je er ook een groot plezier mee.

    Beantwoorden

  7. Margreet
    Dec 16, 2012 @ 20:16:46

    Fijn he, zo lekker opruimen. Het stopt de chaos in je huis en de chaos in je hoofd. Ik zag ook gelijk de kaasschaven, maar ik heb zelf heel veel schilmesjes. Een vriendin maakte me daarop attent met de verhuizing. Toch gebruik ik de meeste heel regelmatig: met de 1 snijd ik verpakkingen open, de ander is alleen voor boter, de ander voor bloemstelen en weer een ander voor andere karweitjes. Ik dacht dat heb jij met die kaasschaven!

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Dec 16, 2012 @ 21:19:45

      @Margreet: nee hoor, niks bijzonders met die kaasschaven. Ik denk dat het gewenning is, we hebben die verzameling al zo lang dat het me blijkbaar niet eens meer opviel. Wat me wel meevalt is dat niemand die eenzame vork in het grote vak rechts is opgevallen. Die ligt daar namelijk wel met een reden: het is de enige in zijn soort in die la en wordt alleen gebruikt voor het uit het blik peuteren van hondenvoer… 🙂

      Beantwoorden

      • Margreet
        Dec 17, 2012 @ 20:44:56

        Kijk toch nog een iets met een speciale bedoeling…. die ene vork! Ik dacht al.. zal wel een reden hebben waarom je hem niet bij de andere vorken bewaard! (zo doe ik dat zelf nl….) succes met je kastjes en laatjes!

  8. izerina
    Dec 16, 2012 @ 20:35:13

    Ik wens je succes. Want hier slippen kastjes en berging toch langzaam weer vol. En echt niet met mijn spullen. De kringloopwinkel is dichtbij en ik houd mijn hart vast,als mijn man er geweest is en welke koopjes hij weer meesleept.

    Beantwoorden

  9. betjesonnetje
    Dec 16, 2012 @ 21:12:54

    Knap hoor!

    Beantwoorden

  10. Debby
    Dec 16, 2012 @ 22:59:13

    Heel veel succes met je opruimproject.
    Wij hebben met elkaar het consuminderen als hoogste prioriteit. En de orde daarin aan te brengen. Dus eigenlijk ruimen wij ook op omdat we onze voorraad doorlopen en gebruiken, zowel in de kelder als de diepvriezer. Ook zijn we voorinnemens om meer naar de basis terug te keren. De zonder pakjes en zakjes kookmethode ! En realistisch gesproken ben ik een weggooister en manlief een bewaarder. Er zullen hierin altijd hindernissen bestaan.

    Beantwoorden

  11. KruidigMeisje
    Dec 17, 2012 @ 08:44:11

    Afgelopen zolder hebben we op zolder tijdens een regenachtige dag of wat ( 😉 ) alle hoeken opgeruimd. Resultaat: Anderhalve hoek vrij. Da’s nu mijn thuiswerk kantoor. Dat scheelt woon-werk uren (want ik mag thuiswerken als werk het toelaat) en oppasuren! Zo rendeert het nog lekker ook.
    De spullen gaan langzaam via Marktplaats er uit, dat rendeert minder. Weet iemand waarom marktplaats zo slecht loopt, sinds de zomer?

    Beantwoorden

Geef een reactie

