N(euro)otje gaat opruimen…

Al vaker deed ze verwoede pogingen om bepaalde stukjes huis lekker strak georganiseerd te krijgen. Maar het lukt niet altijd… Er zijn van die hoekjes, laatjes, kastjes, stukken zolder en schuur waar spullen liggen waarvan ze niet eens wat het is. En dan weet je ook niet of het weg kan…

Ze neusde graag bij “Een kastje per dag” en besloot vandaag met Man hier eens een goed gesprek over te hebben. Dat was een gesprek van nog geen 30 seconden want hij ging direct om. En ook het eerste laatje ging direct om! Jahoeoeoeoe!

Zie hier de ‘voor’-fotoDSC03988

Het grote uitsorteren:

DSC03990

Eerder deze week stond Man bij de Duitse Lidl vragend met een pakje met rolletjes plakband in zijn hand. N(euro)otje zei dat er vast nog genoeg plakband in huis was. En ja hoor, natuurlijk kwamen er hier ook weer drie rolletjes tevoorschijn. De pennen in het pennenbakje, de gereedschapjes in de gereedschapskist en een 7 Watt lampje in de lamp op de kast.

De batterijen zijn uitgeprobeerd. Die het nog doen in het laatje met batterijen in het kastje in de hal. Die het niet meer doen en zelfs bijna gingen lekken in het batterijenweggooibakje. De houtjes voor op de foto stammen nog uit de tijd dat er hier een oranje kanarie kwam aanvliegen. N(euro)otje vond nog een kooitje in de schuur en Man een stokje waarvan hij een een paar stukjes op maat maakte. Dit waren blijkbaar de restanten. Er zijn geen gekooide vogeltjes meer in Huize Vrek en de stokjes liggen nu in de bak met hout naast de kachel.

Alle snoertjes, draadjes en ondefinieerbare dingetjes die volgens Man met tv en radio te maken hebben, mochten terug in het laatje want het is een laatje van de kast waar al die apparatuur in en op staat. En de rest is weggegooid. Niet heel veel maar alle beetjes helpen. En voor een gemiddeld mens was dit misschien een kleine stap, maar voor Man een reuzenstap. Want die heeft het niet zo op weggooien. Bewaren is zijn motto. Want stel je voor dat……..

Ondanks dat ziet laatje er nu zo uit:

DSC03996

Dat is toch een heel eind beter?

Man begint het licht te zien. Morgen weer een laatje. Of een kastje.

8 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Bloem
    Dec 15, 2012 @ 17:33:23

    Héérlijk en fijn dat jullie dat samen doen!

    Beantwoorden

  2. betjesonnetje
    Dec 15, 2012 @ 18:56:02

    Knap! Ik ben er niet goed in. Heb allerlei methodes geprobeerd, ook Laatje per Dag.

    Het ergst was Getting Things Done. Heb nog jaren in de rommel gezeten die ontstond bij mijn poging om op die manier orde te scheppen. Sindsdien hoed ik me voor een grootse aanpak.

    Organising from the Inside Out (http://www.juliemorgenstern.com) vind ik heel aantrekkelijk, maar ook te groots voor mij. Ik ben bang dat ik dan ergens onderweg vastloop, waarna ik de boel voorlopig niet meer opgeruimd krijg, net als bij Getting Things Done.Getting Things Done.

    Wat me vrij goed afgaat, is halveren. Dat doe ik zo: ik neem twee kratten met spullen die moeten worden opgeruimd. Doel van de sessie is: aan het einde nog één krat over hebben. Hoeft niet allemaal weggegooid te zijn; op een logische manier opgeruimd mag ook. Dan ben ik blij met ‘no brainers’ zoals lege batterijen. Dat is je eerste winst. Uiteindelijk lukt het wel om het doel van 1 krat te bereiken. Naderhand merk ik toch dat ik een paar dingen heb weggegooid waar ik later spijt van heb. Maar dat is de prijs.

    Ook heb ik een keer de zolder opgeruimd met hulp van iemand die daar goed in is. Na een dag was de zolder klaar, fantastisch! Evengoed heb ik toen ook een paar dingen weggegooid waar ik later spijt van had. Maar niet veel, en het ruimde geweldig op.

    Een boek waar ik veel aan gehad heb, is It’s Hard to Make a Difference When You Can’t Find Your Keys van Marilyn Paul. Dit boek is geschreven door iemand die zelf heel rommelig was en die een manier gevonden heeft om te veranderen. Sympathiek boek. http://www.marilynpaul.com/

    En misschien heeft iemand hier nog wat aan: https://www.google.nl/search?q=sandra+felton&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a

    Beantwoorden

    • betjesonnetje
      Dec 16, 2012 @ 10:04:17

      Excuses voor de fouten in het bovenstaande. Ben nog op zoek geweest naar filmpjes die kunnen helpen. Er is wel het een en ander in het Nederlands (google: opruimen YouTube). Het bruikbaarst vond ik de filmpjes van Sandra Felton (google:Sandra Felton YouTube). Kleine stapjes, geen drama. Die zijn in het Engels, maar wel rustig en duidelijk.

      Beantwoorden

  3. KK
    Dec 15, 2012 @ 20:05:01

    Geweldig! Ik heb mijn man ook aan het opruimen gekregen, maar het is idd een hele stap, vooral als ze bewaarderig zijn. Was ik vroeger zelf ook, maar sinds ik bij een ander gezien heb waar dat toe leidt, ben ik ook om. Het is niet leuk als het Leger des Heils op een dag je huis moet ontruimen en schoonmaken..

    Beantwoorden

  4. Gerd
    Dec 15, 2012 @ 22:20:39

    Ben nu ook regelmatig aan het puin ruimen ,onze jongste zoon is op zich zelf gaan wonen , dan komt er weer heel wat troep los .
    Wat ik wel gemakkelijk vind is dat je bij de bouwmarkt je oude apparatuur,lampen, tl,accu’s ook allemaal kwijt kunt , en andere huisraad bij de goederenbank ingeleverd.
    Weg met die troep opgeruimd staat netjes.

    Beantwoorden

  5. Budgetmama
    Dec 16, 2012 @ 11:40:43

    Goed bezig zeg.
    Dit voornemen heb ik ook altijd.
    Het wil alleen nog niet zo lukken.

    Beantwoorden

  6. Budgetmama
    Dec 16, 2012 @ 11:41:57

    Misschien een leuk doel voor 2013

    Beantwoorden

  7. Gerd
    Dec 16, 2012 @ 21:55:08

    Waar ik ben begonnen zijn de keuken kasjes , mijn vrouw roept als ik om boodschappen ging neem even macaroni mee, neem even rijst mee , toen ik ging ruimen 5 aangebroken pakken macaroni , rijst etc.
    heb ik bij locale estafete winkel wat lege wek flessen gekocht , en de restjes allemaal bij elkaar gegooid , zie je ook gelijk hoeveel er nog is en niet bv 5 1/2 lege pakjes .
    we hebben nu vooraad poten voor al deze dingen macaroni spagheti, rijst , coescoes etc..

    Beantwoorden

Geef een reactie

