N(euro)otjes watergebruik

Eerder deze week ontving N(euro)otje een mailtje met de vraag om de stand van de watermeter door te geven aan het waterbedrijf. De stand stond op 1082. Vorig jaar rond dezelfde tijd was dat 956. Het jaarverbruik was dus 126 m3.

Het watergebruik daalt nog steeds in Huize Vrek. In 2010 verbruikten de vrekken 176 m3. In 2011 was dat 149 m3. En dit jaar dus 126 m3. Dit gebruik is voor nu nog vijf mensen maar er zijn regelmatig logés over de vloer. Soms wel meerdere weekends per maand. Dan wordt er heel wat af geplast en gedoucht. Maar blijkbaar valt het toch wel mee want ondanks alle gasten is het verbruik toch weer met 23 m3 gedaald, wat ongeveer gelijk staat met het waterverbruik van een week of negen.

Voor het geld hoef je niet te bezuinigen op water want het zet niet echt zoden aan de dijk. Op water bezuinigen de vrekken daarom puur om milieuvriendelijke redenen.

6 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. betjesonnetje
    Dec 12, 2012 @ 23:10:11

    Weinig water, voor vijf mensen. Ik verbruik meer, geloof ik. Per persoon dan. Ik zal het ook eens beter in de gaten houden.

    Beantwoorden

  2. Willemien
    Dec 13, 2012 @ 10:00:32

    Knap, je hebt het hele jaarverbruik van mijn gezin bespaart dit jaar. Wij zitten altijd zo rond de 23m3. 2 personen, zonder tuin of afwasmachine.

    Beantwoorden

    • mmmm
      Dec 13, 2012 @ 10:44:49

      Willemien, jullie zijn zuinig met water maar wij ‘doen’ het nog beter…. Wij hadden de laatste jaren een waterverbruik van rond de 30 m3 voor drie personen. Sinds een paar maanden is ons ‘laatste’ kind zelfstandig gaan wonen dus ik veronderstel dat het waterverbruik komend jaar iets naar beneden zal zijn. Wij springen bewust om met water en ik gebruik regenwater om te poetsen, auto te wassen, tuin water te geven en zelfs om het toilet mee door te spoelen. Het is enkel bezoek dat hier het toilet doorspoelt met water uit de ‘sjasbak’. Ik denk dat het doorspoelen van het toilet met regenwater vrij veel water bespaart. Wij hebben geen vaatwasmachine en de douche wordt hier meer gebruikt of het bad.

      Beantwoorden

      • Willemien
        Dec 13, 2012 @ 15:34:09

        Ik zou heel graag regenwater willen gebruiken maar ik heb geen opslag mogelijkheid. Mijn balkon gebruik ik al voor het kweken van wat groenten en kruiden en de overgebleven 1.5m2 (balkon is 1x2m) gebruiken we graag om te zitten.
        Ik moet nog wel even wachten tot mijn dochter het huis uit gaat, ze zit nog op de basisschool. Het waterverbruik zal met het ouder worden hopelijk niet toenemen.

  3. ik moet het kunnen
    Dec 13, 2012 @ 15:22:29

    ik gebruik water voor 2 personen en dit jaar was het verbruik 118m3.
    wij wassen dus wel de auto met kraanwater.

    Beantwoorden

  4. Margreet
    Dec 13, 2012 @ 20:27:23

    Wij gebruikten met 3 personen vorig jaar 101 m³ water, we hebben ook een grote tuin en een vaatwasser. Het toilet boven spoelen we altijd door met opgevangen douchewater of regenwater. We hadden al bespaard ten opzichte van het jaar ervoor. Ieder jaar gebruiken we een stuk minder, dus dat is een uitdaging!
    Ik vind het knap van jullie dat jullie zo weinig gebruiken!

    Beantwoorden

Geef een reactie

