N(euro)otjes voorraad

Afgelopen weekend had ze het er nog over met Dochter en Schoonzoon. Hoe je een flinke voorraad aanlegt zonder je in één klap arm te kopen. Want ook N(euro)otjes voorraadkast was ooit, door omstandigheden, helemaal leeggegeten. En toen moest ze weer helemaal van voren af aan beginnen met het vullen van de planken. Dat gaat niet in één boodschappenronde. Dat is veel te kostbaar en de hele bedoeling van een voorraad is nou juist dat het je helpt zuiniger boodschappen te doen.

Het mooiste is als het lukt om elke week van het boodschappengeld, een gedeelte te gebruiken voor voorraadproducten. Stel dat je 60 euro per week aan budget hebt. Als je dan elke keer van die 60 euro, 10 euro gebruikt om de voorraad aan te vullen, kom je al heel gauw een heel eind. Kijk maar eens wat je daar allemaal van kunt kopen: een blikje gepelde tomaten kost maar 28 cent, een blikje puree 7 cent, een pakje spaghetti 29 cent. En voilá, de basis voor een pan spaghetti staat al op de plank. Koop van alles 2 of 3 exemplaren en nog heb je heel veel te gaan tot dat tientje opgebruikt is.

Wanneer je elke week van alle soorten voedingsmiddelen die je graag in voorraad zou willen hebben, iets meeneemt, beschik je al snel over een basisvoorraad.

N(euro)otje vult ook elke week van alles aan. Maar er staan alleen maar dingen in de kelderkast die ook echt gebruikt worden. Het heeft geen zin om blikken bruine bonen in te slaan omdat ze in de aanbieding zijn terwijl niemand in huis bruine bonen lust. Maar als iets dat regelmatig gebruikt wordt in Huize Vrek, in de aanbieding is, schroomt N(euro)otje niet om bijna onbeleefd veel in haar karretje te mikken. Zo zijn er producten in Huize Vrek waar gewoon nooit het volle pond voor betaald wordt. Ze redt het van aanbieding tot aanbieding. Een voorbeeld hiervan is de Parmezaanse die één keer per jaar in de aanbieding is bij de Aldi. Ze schuift zo tien van die blikken in haar kar. Voorraad voor minstens een heel jaar, dus genoeg tot de volgende keer.

Verder moet een voorraad wel goed rouleren natuurlijk, anders zit je uiteindelijk met allemaal oud spul. De nieuwe potten, pakken en blikken worden achteraan en onderop gezet. En zo schuift alles steeds keurig door. Er hoeft nooit iets weggegooid te worden omdat het over de datum is. Daar krijgt het eenvoudigweg de kans niet toe.

En echt heel veel ruimte heb je er niet eens voor nodig. Misschien kun je een extra plank in de verder lege meterkast maken. Of heb je ruimte op zolder. N(euro)otje en Man hadden in hun eerste flatje ook een flinke voorraad, weggestopt in een ingebouwde slaapkamerkast waarvan de deur verplaatst was naar de keuken. Aan de slaapkamerkant hadden ze een losse kast neergezet. En er stond van alles in de meterkast. Vooral het gedeelte erboven was handig voor spullen die iets minder snel rouleerden. Omdat niet alles heel handig neergezet kon worden, hadden ze een lijst aan de binnenkant van de deur hangen. Als er iets uit de voorraad gebruikt werd, turfden ze dat af en zetten het direct op de eerstvolgende boodschappenlijst. Het werkte perfect.

Ook Dochter en Schoonzoon willen nu hun voorraad uitbreiden. Niet zo heel ruim behuisd, hebben ze toch een plek gevonden waar nog een kast kan staan. En die kast gaan ze vullen. Volgens bovenstaand systeem.

 

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Spaarmoeder!
    Dec 10, 2012 @ 20:48:29

    Hier koop ik vooral wc-papier en keukenrollen in de aanbieding in.
    Net als pasta, rijst en diksap.
    Inderdaad, ik koop het zelden voor het volle pond. En het scheelt echt.
    Eerder kocht ik expres geen lekkere dingen omdat ik het idee had dat die dan sneller gingen. Maar het is veel duurder om die aan te schaffen als je trek hebt, bovendien koop je dan vaak weer teveel. Je winkelt het beste in je eigen kampwinkel in huis. Bij ons is dat de kelderkast.

    Beantwoorden

  2. loesje
    Dec 10, 2012 @ 21:04:55

    Ik geef het toe…ik heb een was-tic, ben beetje behept met smetvrees-virus.
    Zo koop ik nooit mijn favoriete wasmiddel, Robijn, voor het volle pond, toevallig vandaag weer 3 flessen voor net geen 10 Euro gekocht, alles op een plank in de garage. Het ruikt zo lekker, vooral als ik de hondendekentjes erin gewassen heb, ruiken ze zooo lekker.
    Van mijn schoonmoeder heb ik geleerd spullen te kopen als ze in de aanbieding zijn, vooral als ze niet aan bederf onderhevig zijn: Het eet zout nog brood…is haar adagium. En het werkt!

    Beantwoorden

  3. G Dijkstra
    Dec 10, 2012 @ 21:30:28

    Ik heb niets met het hebben van een voorraad, maar ik koop, als iets in de aanbieding is, wel altijd voorraad. Zo koop ik bepaalde artikelen nooit buiten de aanbiedingen om. Dus heb ik altijd wel voorraad. Maar als de supermarkten niet aan aanbiedingen zouden doen, zou ik geen voorraad hebben. Mijn buffer is mijn voorraad. En die is behoorlijk. Daarbij wonen wij in de stad, dus winkels vlakbij.

    Beantwoorden

  4. mmmm
    Dec 10, 2012 @ 21:47:06

    Ik heb ook ene grote voorraad in huis en koop meerdere artikels als die in een superaanbieding staan bij voorkeur dan nog in combinatie met kortingsbons. Voor mijn aankopen kijk ik dus altijd een beetje vooruit en zo ‘raak’ ik meestal van de ene tot de andere aanbieding zonder dat ik tussendoor iets moet kopen en de volle pot betalen. Ik weet perfect hoelang ik doe met ene fles deo, shampoo, douchegel, fles of doos waspoeder … omdat ik bij het aanbreken van een nieuwe verpakking onderaan de datum opschrijf. Is er ergens ene goede reclame dan kijk ik hoeveel ik van het product nog heb en hoelang ik dus nog verderkan ermee. Kan ik maar 2 periodes voor een bepaald product meer verder, dan koop ik bij als ik het in aanbieding zie. Heb ik nog voorraad voor meer dan 2 verbruiksperiodes dan wacht ik gewoon de volgende reclame af. Werkt perfect en ik heb al heel veel voordeel gedaan door op die manier te kopen

    Beantwoorden

  5. ik moet het kunnen
    Dec 10, 2012 @ 22:40:14

    ik heb weinig voorraad maar ga je raad opvolgen met het weekgeld , om daar
    dubbele dingen van te kopen en in de aanbieding natuurlijk.
    alleen ben ik bang dat ik de datums niet in de gaten hou.
    dus ga ik ook een lijst maken dank je voor de tip.( moet eerst wel een plek
    opzoeken maar dat zal wel lukken.

    Beantwoorden

  6. VeggieMo
    Dec 11, 2012 @ 07:03:54

    Nu met die kou en gladheid ben ik erg blij met mijn grote voorraad 🙂
    Helaas kan ik door mijn glutenvrije dieet niet zoveel dingen in de aanbieding kopen. Maar financiëel zal dit niet zo heel veel uitmaken met een ‘normaal’ gezin want veel snaaidingen zijn hier ongeschikt en komen het huis niet binnen.

    Beantwoorden

  7. Spaarcentje
    Dec 11, 2012 @ 08:34:38

    Ik deed dit eerst ook maar omdat ik op de fiets boodschappen deed werkte dit niet goed voor mij, ik nam telkens iets meer mee dan op de fiets mee kon.
    Nu doen we 1 x per maand samen boodschappen met de auto en slaan flink in. Dan hoef ik nog maar 1 x in de week wat verse waren te kopen. Dat bevalt ook prima. Het was alleen de eerste keer een flinke uitgave, daarna is het een kwestie van bijhouden.

    Beantwoorden

  8. Nicole
    Dec 11, 2012 @ 12:10:15

    Hier op het platteland moet je wel voorraad hebben want anders sta je voor vervelende verrassingen. Toch blijk ik nog wel eens iets niet in huis te hebben, dus ik moet me nog verbeteren.

    Beantwoorden

  9. Debby
    Dec 11, 2012 @ 12:17:24

    Hier is er ook een mooie ruimte om de voorraad in op te slaan. De kelder ! We hebben een goede voorraad en zeker in deze dure periode is dat heel fijn want op één of andere manier wordt nu het meest simpele artikel toch ook duurder gemaakt. Ik ben op vele fronten tegelijk bezig. De pakjes en zakjes aan het opmaken en vervangen voor “zelfgemaakte” kruidenmengsels. De blikken met bonen etc. vervangen voor droge bonen. En de vriezer nu ontdooien, tja kan het spul gerust nu in de kou buiten zetten terwijl we de kist uitruimen. Zo kan ik daarin ook weer de lijst compleet maken. Want dat afstrepen van de lijst, dat vergeet ik nog wel eens ….. ook niet handig !
    Succes voor dochter en schoonzoon, komt vast goed.

    Beantwoorden

  10. Vlijtig met zuinigheid
    Dec 11, 2012 @ 14:51:59

    Het is toch al verschillende jaren geleden dat ik ‘de voorraadkast vullen’ van jou heb overgenomen en ik heb het nog steeds. 🙂

    Beantwoorden

  11. Vlijtig met zuinigheid
    Dec 11, 2012 @ 14:53:12

    Het is toch al verschillende jaren geleden dat ik het ‘voorraadkast vullen’ van jou heb overgenomen, maar ik doe het nog steeds. Ik grijp nooit mis. Heb een briefje hangen als ik er iets uithaal zodat ik dat ook weer direct koop.

    Beantwoorden

  12. Anna
    Dec 11, 2012 @ 15:13:06

    Ook ik ben een voorraad mens, grote kast vol voorraad, en een flinke vriezer.
    koop alles in grote hoeveelheden in de aanbieding en betaal zelden ergens de normale prijs voor.
    Werd er door de kinderen wel eens mee geplaagd, tot er 1 verkering kreeg met iemand die thuis geen voorraad had “het brood was op , daarom aten we crackers “en “we moesten eerst nog boodschappen doen, zijn moeder had niets in huis”
    Toen was een voorrraad opeens niet zo gek meer ‘toch wel handig mam”, nu woont dochter zelfstandig en ze heeft een voorraadkast(je)

    Beantwoorden

  13. CasaDiMama
    Dec 11, 2012 @ 19:27:41

    Ik heb zeker wel een voorraad van de dingen die jij ook noemt.’
    Verder koop ik qua verse groenten en fruit eenvoudigweg wat in de aanbieding is.
    Geen dure ingredienten.
    Vooral op het eten en drinken kan je heel goed besparen zonder een ongezond menu te hebben. Kwestie van plannen.
    Leuk stukje!

    Beantwoorden

  14. betjesonnetje
    Dec 12, 2012 @ 10:30:35

    Ik heb altijd voorraden aangehouden. Met een gezin werkte dat prima. Maar een paar jaar geleden wees iemand me erop, dat er nu toch wel erg veel dingen in mijn kasten stonden die over de datum waren. Toen ben ik daar beter op gaan letten. Als het gezin kleiner wordt, moet ook de voorraad krimpen.

    Ook heb ik voorraden van dingen die ik zelf niet gebruik. Toen ik overstapte van wc-papier op water, had ik nog zeven rollen papier staan. Die zijn nu alleen nog voor het bezoek. Ik ga jaren doen met dat papier – het verkleurt, er komt stof op. Zal ik het toch maar weggooien?

    Verder zijn er verpakkingen die tijdens het bewaren stoffen afgeven die niet gezond voor je zijn. Bepaalde plastics. Daar ben ik ook rekening mee gaan houden. Ook al is de inhoud nog niet bedorven, het is toch de vraag of je ze nog moet opmaken. Ik heb bijvoorbeeld wat pakjes drinken staan voor kinderen die op bezoek komen. Van dat geplastificeerde karton. Hoe lang zal ik ze bewaren voordat ik ze weggooi? Want dat is wel waar de meeste van die pakjes tenslotte terechtkomen: in de vuilnisbak. Voor mijn eigen kinderen heb ik ze nooit gekocht, die kregen gewoon thee. Veel gezonder, veel goedkoper en veel beter voor je tanden.

    Beantwoorden

  15. lila
    Dec 12, 2012 @ 19:17:25

    Supertip, dank! Na het weekmenu en het budgetbedrag per week ingevoerd te hebben, ga ik nu hiermee aan de slag….ben benieuwd!

    Beantwoorden

  16. Margreet
    Dec 12, 2012 @ 19:45:56

    Hier ook een voorraad van dingen die we gebruiken en die niet bederven. Ook een aanbieding van vlees laat ik op die manier niet liggen. Het wordt ingevroren en met een magneetsticker op de diepvries aangegeven. Binnenkort vrij, hoop dat het dan koud is en ik de vriezer kan ontdooien en schoonmaken.
    BetjeSonnetje: gewoon stofvrij bewaren of weggeven dat toiletpapier! En die pakjes zou ik alleen kopen als je weet dat ze op bezoek komen of niet kopen en geven wat je zelf ook zou drinken!

    Beantwoorden

    • betjesonnetje
      Dec 12, 2012 @ 20:19:43

      Dank je voor het meedenken. Toiletpapier weggeven vind ik een beetje, uh, gênant … En dan moet ik ook uitleggen waarom ik het niet meer nodig heb … maar misschien moet ik dat toch gewoon doen.

      Die pakjes, dat is lastiger. Er zitten er drie of zes in een verpakking. Dat is meestal meer dan je nodig hebt: gewoonlijk komen er één of twee kinderen, dus dan houd je over. Wat ik dan wel doe, als ik het niet vergeet, is de rest aan het bezoek meegeven. Alleen kopen als je weet dat ze op bezoek komen: dat is lastig hier. Ik woon niet dicht bij de winkels. Vandaar ook mijn gewoonte om voorraden aan te houden. Geven wat ik zelf zou drinken heb ik ook wel gedacht natuurlijk. Maar ja, die kinderen zijn gewend aan zulke drankjes. Ik vind het lastig om dan te zeggen: drink bij mij maar thee. Er zit een kind tussen dat slecht drinkt; ik ben bang dat hij hier dan helemaal niet drinkt.

      Ik denk dat een heleboel ouders van volwassen kinderen zo zitten te wikken en wegen. Je wilt voorbereid zijn als je (klein)kinderen langskomen, maar dat betekent dat je voorraden aanhoudt die eigenlijk te groot voor je zijn.

      Beantwoorden

Geef een reactie

