N(euro)otjes voorliefde voor een weekmenu

Is dat nou een hoop gedoe, zo’n weekmenu opstellen? Nee, eigenlijk niet. Je kijkt naar welke groenten er in het seizoen zijn, en vervolgens wat daarvan in de aanbieding is. Als je in het gelukkige bezit bent van een moestuin is het helemaal makkelijk: je hebt je te houden aan wat je tuin produceert. Aan de hand van die informatie ga je een week van tevoren bepalen wat je gaat eten. Daarbij hou je rekening met werkdagen en andere drukte. Dus geen rijsttafel als je pas om 6 uur denkt thuis te zijn maar misschien liever een hutspot. Of je kookt vooruit zodat je alleen nog hoeft op te warmen.

Het heeft voordelen: het scheelt een hoop tijd die voorbijgaat terwijl de prangende vraag “Wat zullen we eten vandaag?” onbeantwoord blijft en het scheelt geld want je bent je ervan bewust dat de aardbeien in december of uit een verwarmde kas of uit het verre buitenland komen. In beide gevallen zijn ze veel te duur. Bovendien ga je sneller door de supermarkt heen omdat je precies weet wat je nodig hebt en je geeft uiteindelijk minder geld uit omdat je niet elke dag weer wat anders moet hebben in de winkel.

N(euro)otje werkt graag met een weekmenu. ’s Winters iets liever dan ’s zomers. En dat heeft alles te maken met de moestuin en te fors uitvallende oogsten waardoor er in dat seizoen erg vaak aan “cooking from scratch” gedaan wordt in Huize Vrek. Maar dat laatste dan toch vooral op de dagen dat N(euro)otje niet buiten de deur werkt.

Natuurlijk is het zinvol om rekening te houden met de overige gezinsleden. Het is misschien een idee om ze mee te laten denken over de invulling van het weekmenu zodat er door de hele week heen voor ieder wat wils in zit. En iets dat in ieder weekmenu ingebouwd kan worden: de kliekjesavond. Lekker opruimen met alle restjes. Het resulteert soms in de gekste maar smakelijkste gerechten waarvan je later spijt hebt dat je het “recept” niet opgeschreven hebt…

En nog één tip: bewaar je weekmenu’s. Als je even geen inspiratie hebt, is het makkelijk teruggrijpen op een weekmenu van een jaar geleden. En geen mens die het merkt dat ze hetzelfde patroon al eens eerder gevolgd hebben…

Het levert dus hoe dan ook op. N(euro)otje wil het dan ook iedereen aanraden.

Dus bij deze.

15 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Budgetmama
    Dec 09, 2012 @ 22:43:39

    Ook ik werk met een weekmenu.
    Het spaart geld uit en geeft overzicht.
    zo kijk in van te voren altijd in de voorraadkast en vriezer en vul het dan aan met wat nodig is.

    Beantwoorden

  2. zuinigaan
    Dec 09, 2012 @ 22:51:58

    Een weekmenu is niets voor mij. Ik ga uit van aanbiedingen en wat ik in voorraad heb en stel van daar uit mijn menu samen. Dat werkt voor mij prima.

    Beantwoorden

  3. Saar
    Dec 10, 2012 @ 07:35:13

    Iedere keer als ik een weekmenu maak heb ik op de dag zelf dan vaak geen trek in wat er gepland staat. Schuiven gaat ook niet onbeperkt. Ik doe dus niet aan weekmenu’s. Wel maak ik op maandag eten voor dinsdag dat is onze drukste dag en dan is het wel handig als ik iets klaar heb staan.

    Beantwoorden

  4. Sonja
    Dec 10, 2012 @ 08:04:41

    Ik maak al jaren een week- of soms maandmenu, dat werkt prima voor ons.

    Beantwoorden

  5. wil
    Dec 10, 2012 @ 08:19:03

    hier zelfs min of meer een 4 weken menu.maar dan wel zo dat ik eventueel kan omschakelen naar iets anders.ook wij hebben een flinke moestuin en passen onze maaltijd daaraan.in de winter is er vaak nog voorraad in de vries of gedroogd en zelf nu nog op het land.dat alles maakt het gemakkelijker te kiezen en soms aan te passen.krootje,schorseneren,aardperen,div soorten boerenkool en zelfs bloemkool en witlof.pluksla in de kas en andijvie en snijbiet .dit maakt dat je soms kan omschakelen tenzij iets snel op moet natuurlijk.ook hier cooking from scratch.
    in die 4 weken is er nooit 2 x hetzelfde op tafel

    Beantwoorden

  6. Jacqueline
    Dec 10, 2012 @ 08:30:55

    Ik probeer wel vooruit te plannen met eten, vooral als ik veel dingen thuis heb liggen die een beperkte houdbaarheidsdatum hebben. Anders vergeet ik bepaalde zaken en kan ik eten gaan weggooien. Vaak heb ik echter geen inspiratie – die tip om een weekmenu te gebruiken van een jaar geleden vind ik dan ook heel bruikbaar. Het raadplegen van een simpel lijstje van recepten die je regelmatig maakt is een alternatief als je niet de gewoonte hebt om je weekmenu’s te bewaren.

    Wat daarnaast een probleem is met een weekmenu, is dat het bij ons heel regelmatig gebeurt dat op de dag zelf dan het geplande recept niet gemaakt kan worden omdat ik te moe ben of een migraine aanval heb. Dat zijn de momenten dat het hele plan een beetje in de war loopt. Ik probeer in de meeste weken iets te plannen dat heel gemakkelijk is en toch een tijdje bewaard kan worden. Een maaltijd in de vriezer bijvoorbeeld, of een pakje zuurkool en een rookworst. Dan is er op dat soort dagen altijd nog wat om te eten, en dan schuif ik gewoon wat met de andere maaltijden.

    Beantwoorden

  7. marion anderson
    Dec 10, 2012 @ 08:50:56

    elke donderdag word hier de koelkast opgeruimd en eten we eigenlijk een verrassingsmenu, vrijdags kook ik allemaal diners en vries ze in voor door de week, dus mijn vrijdagen zijn voor te koken, bakken ( brood ) , poetsen en boodschappen doen ( s.morgens ), heel gezellig, geniet ervan , liefs marion

    Beantwoorden

  8. izerina
    Dec 10, 2012 @ 08:59:09

    Ik koop wel in voor een week. Maar bepaal per dag,wat ik van de voorraad eet. De laatste dag is vaak een vreemd restjesmengsel.

    Beantwoorden

  9. Vlijtig met zuinigheid
    Dec 10, 2012 @ 10:47:30

    Ik koop ook voor een week of zelfs 14 dagen. (koolsoorten) Meestal snij ik de groenten die niet zo lang houdbaar zijn al voor en stop dit in de vriezer. De kolen maak ik klaar op de dag dat ik het nodig heb en het restant gaat ook de vriezer in.
    Wat ik op welke dag kook kijk ik per dag naar.

    Beantwoorden

  10. Lot
    Dec 10, 2012 @ 17:09:59

    Ik maak op maandag wel een lijstje wat ik die week wil opmaken van vers of uit de vriezer. Aan de hand van dat lijstje maak ik waar ik zin in, trek of tijd voor heb.

    Beantwoorden

  11. betjesonnetje
    Dec 10, 2012 @ 19:00:40

    Bij mij gaat dat niet werken, een weekmenu. Ik verzin voortdurend nieuwe recepten. Soms maak ik iets maar één keer, soms ben ik meerdere dagen met een recept bezig, tot het helemaal is zoals ik het hebben wil. Wat het wordt, hangt o.a. van mijn stemming, het weer en mijn inspiratie af. Gisteren heb ik bijvoorbeeld een stevige rode wintersoep (maaltijdsoep) bedacht. Ik vond hem erg lekker, en ook leuk om te zien. Vandaag heb ik hem nog een keer gemaakt, maar een beetje anders. Meer oranje. Nu ben ik bezig met een stevige witte wintersoep. Die soepen houden je lekker warm en ze geven een vol gevoel zonder veel calorieën. Dus daar speel ik waarschijnlijk nog wel even mee. En dan verzin ik weer wat anders.Misschien heb ik volgende week ineens zin om te experimenteren met gort, of havervlokken, of boekweit, of ga ik hartige koeken bakken, wie zal het zeggen. Dat valt niet te plannen. Evengoed zijn de boodschappen nogal constant: uien, wortelen, boerenkool, zuurkool, witte kool, knolselderij, koolraap, bietjes, spruiten, prei. Gewoon de traditionele wintergroenten. En dan nog aardappels en de traditionele granen. Maar daar kun je toch wel heel veel verschillende gerechten mee maken. Sappen, salades, soepen, stamppotten, taarten, gevuld brood enz.

    Beantwoorden

  12. Familie
    Dec 11, 2012 @ 10:24:45

    Ik maak ook graag een weekmenu en de ene keer lukt het beter om me daaraan te houden dan de andere keer (vooral na werken, bij vermoeidheid laat ik me verleiden tot hele andere dingen als het geplande menu).
    Gisteren je roerbakmieschoten gemaakt (lekker!) en verder staat deze week nog de pindasoep als probeersel op het menu. We zijn alleen heel benieuwd……..
    Ik kook ook al jaren zonder zakjes en pakjes, maar ben me er weer van bewust geworden dat ik toch nog wel steeds bouillonblokjes gebruik en had ook geen goede vervangende kruiden voor de nasikruiden uit een zakje. Ik ga jouw suggesties hiervoor zeker toepassen in de toekomst.
    Als je nog een onderwerp zoekt, ik hoor graag nog meer over kruidencombinaties!

    Beantwoorden

  13. Debby
    Dec 11, 2012 @ 12:27:16

    Volmondig mijn aanpak. Ook ik werk met een weekmenu. Ik krijg ook via internet verschillende weekmenu’s toegestuurd. Deze mensen zijn ook mijn inspiratiebron. Zij houden rekening met de reclame’s van verschillende winkels en hebben vaak weer eens een nieuwe kijk op standaard maaltijden. Iedere week mag manlief en dochterlief een maaltijd kiezen die zij graag willen eten en de rest van de week wil ik ze niet horen klagen 🙂 Meestal begin ik met het bekijken van de groenten en vleesreclame’s. Daarna in mijn voorraadje om te zien of ik er al een combinatie van kan maken. Zo werkt het vaak bij ons, en een weekmenu wordt hier op een whiteboard geschreven (gekregen van Sint vorig jaar). Zo hoef ik ook niet telkens weer te vertellen wat er wordt gegeten. Het zit er zelfs zo ingebakken dat als ik eens verslons met het opschrijven er ook een boel commentaar komt.

    Beantwoorden

  14. Margreet
    Dec 11, 2012 @ 18:05:15

    Hier ook een weekmenu en soms ook voor de week erop. Ik koop ook wel dingen in voorraad die ik voor een later menu goed kan gebruiken. bv Hacheevlees.
    Ik hou rekening met mijn werk, sport en wie er mee eet, dat wil ook nog wel eens wisselen.
    Ik kijk van te voren de aanbiedingen op internet en bekijk mijn voorraad in de vriezer en op de schappen.

    Beantwoorden

  15. lila
    Dec 12, 2012 @ 19:25:35

    Ik kook sinds kort extra 3 wkn van de maand, 1 week van de maand eten we uit de vries….
    Dan hou ik ook bij hoeveel min gas ik in die week gebruik…ik probeer minder dan 1 uur gas in die week te gebruiken…ikzelf vind dit n leuke uitdaging…

    Beantwoorden

Geef een reactie

