N(euro)otje buffert ook. Een beetje dan toch…

Huishoudens hebben te weinig vet op de botten, las N(euro)otje vandaag. Er wordt mee bedoeld dat van de Nederlandse huishoudens, een vijfde deel in de problemen komt als er iets zoals een koelkast of een wasmachine stuk gaat. Simpelweg omdat ze niet genoeg geld achter de hand hebben om zo’n apparaat te vervangen.

Volgens het Nibud heeft 20 procent van de Nederlandse huishoudens een buffer van minder dan 2.000 euro. En dat is te weinig om klappen op te vangen. Een alleenstaande zou al 3.550 euro achter de hand moeten hebben. Voor een echtpaar is dat 4.000 euro en voor een gezin met twee kinderen 5.000 euro. Deze buffers zijn puur en alleen voor het vervangen van inventaris dus niet voor het opvangen van verlies aan inkomen.

Verder blijkt uit het onderzoek dat 15 procent van de Nederlandse huishoudens niet spaart. En dat komt weer vooral voor bij mensen die de eindjes al amper aan elkaar kunnen knopen.

Voor wie nieuwsgierig is naar de hoogte van de persoonlijke adviesbuffer van het Nibud, hier een link naar de BufferBerekenaar. Een kleine waarschuwing is op zijn plaats: zorg dat je stevig zit, de hoogte kan duizelingwekkend zijn…

 

 

 

10 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Immie
    Nov 26, 2012 @ 19:40:42

    Ik zit met open mond te kijken naar het bufferbedrag wat ik als alleenstaande zou moeten hebben. Dat krijg ik nooit voor elkaar hoor met mijn uitkering. Al leef ik nog zo zuinig. Ik ben al blij dat ik mijn zorgpremie bij elkaar kan sparen en maandelijks ook een ander klein bedrag. Maar aan die 3.550 euro ga ik echt niet komen.

    Beantwoorden

  2. Immie
    Nov 26, 2012 @ 19:41:49

    Eigen bijdrage in de zorg bedoel ik, niet de maandelijkse premie.

    Beantwoorden

  3. Margreet
    Nov 26, 2012 @ 19:50:10

    Ik ben al blij dat we nog iets kunnen sparen, een baan hebben, een huis, kleding en eten. Maar ik snap ook dat mensen geen buffer meer kunnen opbouwen. Zeker als je je baan verliest of ziek bent.

    Beantwoorden

  4. Budgetmama
    Nov 26, 2012 @ 19:55:53

    Het zijn flinke bedrage die genoemd worden.
    Ik kan me voorstellen dat dat voor veel mensen niet haalbaar is.
    Toen ik het las dacht ik € 5000,- is wel erg veel voor het vervangen van bijvoorbeeld wasmachine of koelkast omdat al buffer te hebben.
    Maar wat als je plotseling een andere auto moet aanschaffen?
    Tja dan zit je zo door je buffer heen.

    Beantwoorden

  5. betjesonnetje
    Nov 26, 2012 @ 22:33:09

    Ik denk dat dit soort sommetjes nooit goed kloppen. Er zijn veel te veel elementen, die kun je niet allemaal goed waarderen in zo’n testje. Je hebt bijvoorbeeld een auto – maar zou je hem desnoods ook kunnen missen? Is dat ding luxe of noodzaak voor je? En hoe staat het met je sociale netwerk? Zul je hulp krijgen als het een poosje niet zo goed met je gaat? Of moet je dan kosten maken? Heb je pas al je grote apparaten vervangen, of zijn ze oud en moet je binnenkort nieuwe hebben? Heb je misschien een familielid dat altijd het nieuwste model van alles wil hebben, zodat jij de afdankertjes krijgt, die gewoon nog goed zijn?

    Een paar ouderwetse tips voor mensen die zuinig moeten doen: let vooral op kleine uitgaven. Zet een pot thee en bewaar de frisdrank voor het weekend. Zet koffie met een filter en bewaar de dure pads en cupjes voor een speciale gelegenheid. Maak het eten feestelijk door de tafel mooi te dekken, of garneer je bord bijvoorbeeld met een paar takjes kruiden (uit de vensterbank) of een paar flinterdunne ringetjes prei. Dek de tafel op feestdagen met speciaal servies. Het hoeft geen duur servies te zijn, alleen maar anders dan anders. En zet er een plantje bij op tafel, of maak bijvoorbeeld een feestelijk tafellopertje van restjes stof. Of vouw goedkope servetjes op een bijzondere manier. Zo kun je een feestelijk gevoel oproepen zonder veel kosten te maken.

    Beantwoorden

  6. marion anderson
    Nov 27, 2012 @ 08:52:11

    tweedehands spullen vervangen, kan ook, of iets laten maken? ik heb 1 grote buffer , en die buffer heet liefde , geniet ervan , liefs marion

    Beantwoorden

  7. Nicole
    Nov 27, 2012 @ 11:07:52

    Ik hoorde dit nieuws gisteren ook op de radio. De meeste mensen hebben een buffer van 2000 euro en dat is ‘te weinig’ zeiden ze. Ik ben wel bezig met een buffertje, maar het valt niet mee.

    Beantwoorden

  8. Monique
    Nov 27, 2012 @ 13:40:09

    Omdat het zo moeilijk is een buffer op te bouwen voor moeilijker tijd, nemen wij per week een blikje voedsel extra mee in de boodschappenkar. Niet om de koelkast of wasmachine mee te vervangen, dat is een verhaal apart, maar voor ons een rustgevend buffertje voor het geval dat.. De nodige geldbuffer is inderdaad nog maar moeilijk bij elkaar te schrapen..

    Beantwoorden

  9. sillie
    Nov 28, 2012 @ 07:53:46

    ik ben het er wel mee eens dat als je het enigzins kunt het wel heel fijn is om een geldbuffer achter de hand te hebben. maar voor sommigen is dat wel moeilijk te realiseren, dat zie ik ook wel.

    Beantwoorden

  10. vrekdesiecle
    Nov 28, 2012 @ 09:04:11

    wat een bedrag, ik vind het erg veel! 🙂 mijn vriend en ik hebben ongeveer 450 euro weten te sparen, om iets achter de hand te hebben mocht er iets kapot gaan. maar eerlijk gezegd; de dingen die de afgelopen tijd kapot zijn gegaan zoals de dvd speler en de harde schijf hebben we helemaal niet vervangen. alleen zonder wasmachine zouden we echt niet kunnen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

