N(euro)otjes honden

Een bijkomend effect van de crisis: steeds meer mensen kunnen de kosten voor hun zieke huisdieren niet meer opbrengen en brengen ze soms daarom in plaats van naar de dierenarts, naar het asiel. Sommige mensen geven ronduit toe dat ze de kosten voor een behandeling niet (meer) kunnen betalen, anderen dumpen de dieren ongezien.

Heel zielig. Niet alleen voor die dieren maar ook voor de baasjes. N(euro)otje stelt zich zo voor dat er heel wat tranen vloeien als er op die manier en om die reden afstand wordt gedaan van een huisdier. Niet leuk. Vooral als er ook kinderen zijn in een gezin. Die kunnen het toch minder relativeren.

Ook in Huize Vrek is één van de vier honden ziek maar ze hoeft gelukkig niet naar het asiel. Behandeld wordt ze ook niet. Ze heeft zwaar diabetes maar niet te behandelen met insuline omdat de oorzaak weer een andere ziekte is. N(euro)otje weet het pas sinds een kleine twee weken. Het is vastgesteld door de dierenarts, na een bloedonderzoek. Haar hond is heel erg afgevallen, eet en drinkt heel veel en blijft afvallen. Er schijnt wel een medicijn te zijn maar dat kost enkele honderden euro’s per maand. Geen optie. N(euro)otje en Man hebben nu besloten haar een zo leuk mogelijke laatste tijd te geven wat erop neerkomt dat ze gruwelijk verwend wordt. Ze is nog heel levendig, zelfs vrolijk en dat is voor N(euro)otje en Man het criterium. Zodra hun hond echt ziek wordt en het duidelijk wordt dat ze de laatste fase ingegaan is, wordt er ingegrepen. Een hond laten lijden om haar nog een paar dagen of weken langer bij zich te kunnen houden, ziet N(euro)otje niet zitten.

Dan is er nog de oudste. Hij wordt over een paar weken, bij leven en welzijn, veertien, heeft een flinke vorm van staar en wordt geleidelijk aan ook aardig doof. Maar hij mankeert tot nog toe niets. Althans, zo lijkt het nu nog.

De derde hond, van Ouders, is negen en heeft een bult in de buik. Het is nog niet bekend wat het is.

De jongste, zes jaar oud en dochter van de zieke, is nog zo gezond als een vis. Maar door de ziekte van haar moeder realiseren N(euro)otje en Man zich wel dat het ineens wel eens heel stil zou kunnen gaan worden in Huize Vrek…

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. linda schreuders
    Nov 21, 2012 @ 20:27:40

    ach maar ja de honden hebben een lief baasje en een goed tehuis

    Daarom hebben wij geen huisdieren stel dat hij ziek word en je gaat toch van zo een beestje houden jammer maar beter zo

    en jij geluk met je beestjes
    linda

    Beantwoorden

  2. henriette
    Nov 21, 2012 @ 20:39:55

    Ik hoorde het net in het journaal, wij hebben ook honden en katten. Ze zijn een stuk van ons gezin. Wij hebben de instelling je hebt dieren om voor te zorgen en overleg met de dierenarts wat te doen en vraag zo nodig een second opinion. 1 van de honden had een rare bult en het advies was om dit weg te laten halen , en dat hebben we gedaan. Gelukkig was het goed .Je moet een dier niet onnodig laten lijden . Wij hebben 1 van onze honden in laten slapen ze bleek een tumor in haar kop te hebben met alle gevolgen van dien. Een moeilijke beslissing maar het beste temeer daar ze gevaarlijk werd.

    Beantwoorden

  3. deb
    Nov 21, 2012 @ 22:15:51

    Je hebt dieren om voor te zorgen,
    Vorige week bleek een van onze katten een ernstige vorm van hcm te hebben, ik had hem naar de dichtsbij zijnde da gebracht( dacht dat hij aangereden was, gezien hij niet meer kon lopen)
    We kregen hem met een rekening van 250 euro weer mee, en heel veel medicatie.
    Mijn andere da gebelt die 40 km verder zit, en hij zei dat de testen ook simpeler hadden gekund, en het dierwaardiger was om hem in te laten slapen.
    Hij kon zijn achter pootjes niet meer gebruiken.

    Op dat moment baalde ik enorm van het de da hier, hij staat erom bekend maar toch je doet dat dieren maar ook mensen niet aan als het niet nodig is.

    300 euro kwijt, en het aller ergste onze 3 jarige lieverd ook.

    Er komen hier geen dieren meer bij, 2 honden en 2 katten hebben we nu nog.

    Deb

    Beantwoorden

  4. lila39
    Nov 22, 2012 @ 07:53:33

    ik heb ook al jaren konijnen en katten.
    wanneer ze doodgaan is dat altijd verdrietig.
    maar ik denk altijd maar zo; het doet zo n pijn omdat t diertje zoveel vreugde heeft gegeven.
    sterkte daar met t beestenspul!

    Beantwoorden

  5. marion anderson
    Nov 22, 2012 @ 08:32:59

    dierenarts kosten zijn ook way to much, en als mensen dat niet kunnen betalen zegt iets over hoe ernstig het is gesteld in deze maatschappij. je doet je beestje niet zo maar weg, goede laatste keuze , het asiel. jammer dat er geen potje is voor zieke huisdieren of dierenartsen die gratis dieren behandelen voor de mensen die het niet kunnen betalen, wil niet zeggen dat de baasjes niet van hun zieke beestje houden als ze de torenhogedierenartskosten niet kunnen betalen. liefs marion

    Beantwoorden

  6. izerina
    Nov 22, 2012 @ 08:47:30

    Ik wens je sterkte om het juiste moment van wel/geen levenskwaliteit voor je hond(en) te bepalen.

    Beantwoorden

  7. gerrie
    Nov 22, 2012 @ 09:05:41

    Enkele jaren geleden deed onze dertien jaar oude hond erg raar. Hij viel zomaar om. De volgende morgen werden we begroet met een vrolijk gekwispel. Ach, even een dipje dachten we toen. Maar daarna was hij niet zindelijk meer in zijn slaap. We bleven wassen. Advies dierenarts; een incontinente hond kan niet in huis. Waarschijnlijk een TIA gehad. Onder veel verdriet hebben we afscheid genomen van een hond die op het oog nog goed gezond was. Dat zijn dan zulke moeilijke beslissingen. We hebben geen nieuwe hond gekocht. Onze leeftijd laat dat niet toe. Een hond word een verschoppeling als de baasjes zelf aan het eind van hun leven zijn. Maar ik vind het nog alle dagen stil in huis.

    Beantwoorden

  8. Aukje
    Nov 22, 2012 @ 11:35:25

    Wij hebben altijd dieren gehad,en ik zeg wel eens tegen mijn dierenarts (die we al meer dan 30 jaar hebben),dat ik hem financieel aardig heb onderhouden in die 30 jaar.En hij be-aamt dat volledig.We hebben nu nog twee katten de 1 is 12 jaar en de andere 8 jaar.Onze hondjes Pim Jack Russel van 8 jaar,Maisy Yorkshire terriër van 4 jaar,Davy Pekingnees van 7 jaar ,en Merlijn Pekingnees van 5 jaar.Tot nu toe hebben we altijd mazzel gehad qua kosten.Buiten de jaarlijkse entingen om gaat het altijd prima.Maar wanneer ze een respectabele leeftijd van boven de 10 jaar krijgen dan beginnen de kosten op te lopen.
    Onze Pekingnees Merlijn is bij ons komen wonen via Stichting Idemo.Zij zoeken altijd plaats voor honden die in Kroatië gedumpt worden.We wisten dat Merlijn zijn ogen niet goed waren.Hij bleek verwaarloosde oogontstekingen te hebben. Zijn baas in Kroatië heeft er niets aan gedaan,en heeft hem toen maar langs de snelweg uit de auto gegooid.Gelukkig is hij naar het “asiel”in Kroatië gebracht.Maar omdat de dieren daar in roedels leven kon hij er niet blijven,en de muts die ik ben heb ik hem in huis genomen.
    Het ene oog van Merlijn was helemaal weg(ge-implodeerd),en het andere oog is een paar maanden door onze dierenarts met zalf en andere medicatie behandeld.Met dit oog ziet hij alleen het verschil tussen licht en donker.
    Ik heb dus nog vier hondjes en 2 katten,maar als die er niet meer zijn komen er geen nieuwe dieren meer.
    Dan is het na dik 50 jaar dieren uit.Het is dan zoals Gerrie zegt,dat als je op leeftijd bent,en je dieren overleven jou dat je dan nooit weet waar ze zullen belanden.Het zal stil zijn zonder dieren maar het went wel.

    Beantwoorden

  9. manon2766
    Nov 22, 2012 @ 11:55:29

    Zelf heb ik een kat en 3 cavia’s en ik ben van mening dat de verantwoordelijkheid voor het zorgen voor een dier òòk geldt bij ziekte. Dus maak dan een spaarpotje voor eventuele dierenartskosten die inderdaad nogal snel en behoorlijk in de papieren kunnen lopen. Zelf stort ik al jaren mijn vakantiegeld en eindejaarsuitkering in het Caviagezondheidsfonds, zodat ik me geen zorgen hoef te maken of ik het wel of niet kan betalen.
    Keerzijde: al jaren niet weg met vakantie, maar dat heb ik er graag voor over.
    Mijn vorige kat had een gezwel op zijn milt. Na onderzoek door de DA, cortisonespuiten, echoschopie-onderzoek door een lab, een punctie en het opsturen van de punctie enz. enz. enz. was ik binnen een uur 350 Euro lichter. En de uitslag? Niet concreet. Dan voel je je wel ‘genomen’. Advies van de DA was de milt te verwijderen. Dat heb ik geweigerd op basis van ‘geen uitslag’ en het feit dat hij er geen last van bleek te hebben. Zelf zou ik immers met die uitgangspositie mijn eigen milt ook niet laten verwijderen. Blijf dus wel zelf nadenken en doe niet klakkeloos altijd wat de DA zegt.

    Beantwoorden

  10. Vlijtig met zuinigheid
    Nov 22, 2012 @ 13:11:10

    Omdat jij ook veel in Duitsland komt, daar is de dierenarts blijkbaar stukken goedkoper dan hier. Een man bij ons in de straat heeft voor ruim 150 euro minder de tanden van de hond laten schoonmaken. Daarnaast zijn de inentingen meerdere tientallen euro’s goedkoper.

    Beantwoorden

  11. Huib
    Nov 22, 2012 @ 17:37:28

    Je schrijft: “Vooral als er ook kinderen zijn in een gezin. Die kunnen het toch minder relativeren”.
    Ik begrijp niet wat er te relativeren valt aan het afstand doen van je huisdier. Al is het maar om wat het betekent voor het huisdier zelf.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Nov 23, 2012 @ 08:48:23

      @Huib: ik probeerde me voor te stellen waarom mensen zo’n beslissing nemen. Maar ik vond het moeilijk. Hoe moet je je kind uitleggen dat je Bello weg doet omdat je de knie-operatie van 2.500 euro niet kunt betalen? Geld zegt een (klein) kind niet veel. De hond daarentegen (of om het even welk huisdier) betekent heel veel voor een kind. Toen wij in onze werkloze tijd eigenlijk geen hondenvoer meer konden kopen, hebben we ook alles op alles gezet om de honden goed te kunnen blijven verzorgen. Je bent er nou eenmaal aan begonnen en dan neem je je verantwoordelijkheid. We hebben slechts één keer een probleem met één van de honden gehad: onze oudste had inderdaad een kapotte knie, gelukkig niet heel gecompliceerd maar we hebben het wel laten opereren. Kostte toch ook bijna 500 euro. Sam is nu 8 jaar verder en huppelt nog altijd vrolijk rond dus het heeft wel zin gehad. Maar we hebben wel even een probleem gehad want we hadden dat geld niet. Het is geregeld hoor, daar niet van maar als je op zo’n moment je kinderen zou gaan proberen uit te leggen dat die 500 euro belangrijker is dan Sam, snappen ze dat niet. Een volwassene kan bedenken hoeveel boodschappen hij kan halen voor 500 euro of hoe veel energierekeningen hij kan betalen. Een kind niet. En dat zou ook niet nodig moeten zijn. Ik geloof dat het in Amerika is, een systeem waar mensen die het geld er niet voor hebben, hun huisdieren een gratis behandeling kunnen laten geven. Het is namelijk vaker zo dat mensen hun dieren al hadden voor de financiële problemen dan andersom.
      Overigens geloof ik ook dat een huisdier zelf lijdt als het in een asiel wordt weggestopt. Als wij onze honden wel eens een paar dagen naar de opvang brengen omdat we met zijn allen een weekend of langer van huis zijn, vind ik dat altijd heel erg. Die honden snappen niet dat je ze weer op komt halen. Die zien jou alleen maar weglopen.

      Beantwoorden

  12. Margreet
    Nov 22, 2012 @ 20:17:47

    Ik woon tegenover een park waar regelmatig konijnen gedumpt worden in het hertenkamp! Ze overleven dat niet als het kouder en natter gaat worden! Iemand belt dan altijd snel de konijnenopvang die ze uit het parkje gaat halen.
    Zelf heb ik een hele oude perzische kat die in januari 16 jaar hoopt te worden. Van de week dachten we dat hij dood was… lag dwars over de rugleuning van de bank en reageerde na aanraken ed niet. Toen ik wegliep om een doos te halen hoorde ik ineens in een gemauw en bleek de kat nog springlevend.
    Spannend hoor als je dieren ouder worden.
    Hier ook nog een hond van 9 die de kat vast gaat missen als hij dood gaat.
    Wij hebben ook een apart potje voor als de dieren ziek worden, maar blijven inderdaad ook zelf goed nadenken! Ik heb ook wel eens onze toenmalige kat gevoerd met een theelepeltje en water gegeven met een pipetje…. dat de dierenarts zei: tot hoe ver gaat u mevrouw… Toen de kat “weer boven jan was” heeft hij nog jaren geleefd. Dus soms weet je het ook niet met beesten.
    Sterkte met jullie beesten!

    Beantwoorden

  13. Sandra
    Nov 22, 2012 @ 20:19:52

    Wij hebben ook altijd dieren gehad en hebben op een gegeven moment besloten dat een ieder die overlijd er geen ander meer voor terug komt,nu hebben wij nog 1 hond ontzettend lief maar ook al drie jaar chronisch ziek ,helaas hebben wij op advies van onze vorige dierenarts geen verzekering afgesloten maar een spaarpotje genomen,ik kan zeggen het spaarpotje was bij lange na niet toereikend ,omdat wij zo ontzettend veel van hem houden en dankzij de medicatie die hij krijgt hij toch een goed bestaan heeft hebben we ervoor gekozen hem toch medicatie te geven,wat we er dan ook financieel voor zouden moeten inleveren.nu kan ik alleen nog maar het advies geven,neem bij ieder huisdier een verzekering en kan je de kosten voor zo’n verzekering niet betalen begin er dan niet aan,dat scheelt veel leed voor zowel mens als dier.

    Beantwoorden

  14. Sonja
    Nov 23, 2012 @ 07:49:29

    Wij hebben nu nog 2 honden maar mocht er 1 overlijden dan komt er geen andere meer voor terug.Juist omdat dieren best heel wat kosten als ze ziek zijn moet je daar terdege rekening mee houden.Daarom hebben wij besloten om ná deze honden geen andere meer in huis te halen. Ik zou het niet op kunnen brengen om afstand te doen van zo’n beessie omdat we de kosten niet kunnen dragen.

    Beantwoorden

  15. Annelieya
    Nov 23, 2012 @ 20:01:21

    Wij hebben een hond en katten waar we dol op zijn , tot nu toe kunnen we nog steeds de zorg aan onze dieren geven die nodig is, ik moet er niet aan denken dat dat niet meer zou kunnen vanwege financiele middelen.Ik heb altijd iets apart staan voor onverwachte uitgaven.

    Groetjes Annelieya

    Beantwoorden

  16. Cisca
    Nov 24, 2012 @ 22:32:19

    Hier 2 honden en 5 katten en een wia inkomen op bijstandsnivo. De oudste hond heeft 2 jaar met hart n plasmedicatie geleefd. Werd zo doof als ik weet niet wat maar was vrolijk en levendig. Hij is bij mij geboren. Na een leven van bijna 16 jaar is hij deze maand ingeslapen. Hij kreeg het benauwd en kreeg pijn.De hond die alleen achterbleef werd ziek vaN verdriet. Nu is er weer een pup bij in huis en iedereen weer blij en gelukkig. De pup komt bij mensen vandaan die zich erop verkeken en waar hij weer weg moest. Het kost allemaal geld. I.p.v. plaspillen voor de hond via de dierenarts kwam ik bij homeopathie terecht. Gewoon te koop in een reformzaak. Scheelt een kapitaal en werkt goed.Niet zomaar zelf iest gaan avonturen maar goed uitzoeken. 2 Katten hebben blaasgruis en het voer is duur. Ik koop dat in bulk als het in de aanbieding is..Zoals laatst met korting van 50% wegens opruiming van winkel. Als ik bij familie ben schiet ik ff Belgie in en koop daar dierenvoeding. Het is veel goedkoper.Dieren kosten geld maar met een beetje beleid kan er veel bespaard worden. Ik heb een potje voor de dierenarts.Gezonde gelukkige dieren zijn belangrijk.Ik zorg net zo goed voor mijn dieren als voor mezelf.Dat begint met gezondheid en geluk in het leven . En dat hoeft niet veel te kosten

    Beantwoorden

Geef een reactie

