N(euro)otje spekt ook de Duitse kas…

“Hollander spekt Duitse kas” kopte de Spits vandaag.

Tja, dat komt er nou van als de prijzen in eigen land maar blijven stijgen en ze zes kilometer verder veel lager zijn of worden. N(euro)otje heeft al in geen maanden meer Nederlandse benzine getankt. Het verschil is te groot. En dan maakt ze zich drukker om haar eigen kas dan om die van de staat. Ook heel veel boodschappen zijn er goedkoper dus die haalt ze ook daar. En ook de tandarts is goedkoper. Hoewel dat geen reden is geweest om naar Duitsland te gaan. Tien, twaalf jaar geleden was je gewoon bij geen enkele Nederlandse tandarts welkom. In ieder geval niet als gezin. Dus stapte ze andermaal over de grens. Als compleet gezin. Dat die tandarts in Duitsland goedkoper is, is vooral een voordeel geweest voor de zorgverzekering.

“Onderzoeksbureau EIM heeft berekend dat de overheid sinds 2005 al 560 miljoen euro is misgelopen aan accijns omdat Hollanders het over de grens zoeken (of illegale waar kopen)”. Die illegale waar zul je hier in huis niet vinden, er wordt bijvoorbeeld door niemand in Huize Vrek gerookt. Maar dat ze elke maand bijna haar hele boodschappenbudget en het gehele brandstofbudget over de grens uitgeeft, is waar. En ze kan er niet eens mee zitten. Baas over eigen beurs.

Eén opmerking zit haar alleen niet lekker: “„Als de accijnzen hoger worden zie je dat meer mensen de overheid gaan belazeren door te smokkelen of in het buitenland te kopen,” zegt criminoloog en hoogleraar Petrus van Duynse”. Met dat belazeren van de overheid is ze het niet eens. Ze belazert helemaal niemand. Ze koopt gewoon slim in. En zolang dat niet strafbaar wordt, zal ze dat blijven doen.

10 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Nov 19, 2012 @ 20:00:59

    Logisch toch,dat je daar je boodschappen doet. We zijn tenslotte één europa,alleen met verschillende prijzen.

    Beantwoorden

  2. Johan Blok
    Nov 19, 2012 @ 20:08:38

    Gemeenschappelijke markt was/is juist het doel van de EU, dus er is helemaal niets mis mee.

    Beantwoorden

  3. inrustigvaarwater
    Nov 19, 2012 @ 21:23:20

    Als ik zo dicht bij de grens woonde, zou ik dat ook doen. Sorry, jammer dan voor de staat.
    Maar…, uiteindelijk betalen we daar zelf ook weer de rekening van: te kort in de staatskas, andere belastingen weer omhoog en de cirkel is weer rond O. Zucht…, Zelf doe ik daar ook aan mee, geef geen rooie cent meer uit, alleen nog maar aan de dagelijkse boodschappen, maar daar worden we ook steeds creatiever in en die 6% BTW, die de staatskas van mij ontvangt, zet dan ook niet zo veel zoden aan de dijk.

    Beantwoorden

  4. Vlijtig met zuinigheid
    Nov 19, 2012 @ 22:19:55

    Ook wij wonen vlak aan de grens. Ik denk een 4 km en waar we tanken 9 km. Ik zal gek zijn om hier 1,75 of 1,80 te betalen als ik het daar voor 1,53 per liter krijg. De boodschappen doe ik maar voor een beperkt aantal artikelen in Duitsland. Ik heb het verder nog nooit uitgeprobeerd.
    En jammer dan dat de staat dat tekort komt. Ook mijn eigen beurs telt.
    Ik smokkel niet en ik belazer niet. Alcohol mag je beperkt meenemen en dat doe ik dan ook. Een fles likeur scheelt wel 7 of 8 euro.
    Ik ga vrolijk verder hierin.

    Beantwoorden

  5. Zakelijk Bezuiniger
    Nov 20, 2012 @ 08:17:09

    Is boodschappen doen in Duitsland echt goedkoper? Ik dacht altijd dat Nederland zo goedkoop was door de prijzenoorlogen die er hebben plaats gevonden.

    Beantwoorden

  6. Lege zakken vrouw
    Nov 20, 2012 @ 09:02:24

    Ik voel me helemaal geen crimineel wanneer ik in Duitsland boodschappen haal. Wat een onzin. Vrijwel alles is daar stukken billiger. Je kunt er leuke cadeaus kopen. Kleding in maatje 54 ook geen probleem. Er zijn ook Duitsers, die hier hun boodschappen weer halen. Tabak is trouwens niet goedkoper in Duitsland. Volgens mij wel in België.

    Beantwoorden

  7. KruidigMeisje
    Nov 20, 2012 @ 10:44:58

    Als de overheid zich door jullie acties belazerd voelt, is de overheid net zo slim als een marktkoopman die boos word dat z’n klanten naar de (goedkopere) concurrent gaan: zo werkt de markt. En juist de overheid wou zo graag marktwerking! Voel ik een glimlach opkomen?

    Beantwoorden

  8. Nina
    Nov 20, 2012 @ 10:55:00

    Ik vind het nogal een uitspraak van de heer Van Duynse. Is ons jarenlang niet voorgehouden dat de EU er was voor een vrije, open Europese markt waar ook de consument van zou profiteren? Nu we, als kritische consument precies doen wat men met ons voorhad worden we uitgemaakt voor “crimineulen”…. Dat gaat mij te ver.

    Beantwoorden

  9. Siebrie
    Nov 21, 2012 @ 09:25:55

    Ik vind het een beetje kort door de bocht! Wij wonen in België, en elke keer dat we in Nederland komen gooien we de auto helemaal vol met boodschappen; de kinderen zitten zo’n beetje met de knieën in de nek. In Nederland zijn veel producten goedkoper dan in België. (Nescafé instant cappuccino NL: 1,89, B: 3,05 / babypoedermelk NL 8,95, B: 14,95 / NL kleding 4 euro per stuk goedkoper).

    Beantwoorden

  10. Margreet
    Nov 22, 2012 @ 20:08:08

    Ik vind het alleen maar logisch dat je daar je boodschappen doet waar je goedkoper uit bent. Als ik dicht bij de grens zou wonen zou ik dat ook doen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

