N(euro)otjes wintertips

De winter komt eraan. Echt waar! Natuurlijk gewoon omdat het volgende maand december is… maar op meerdere sites leest N(euro)otje over de eerste verwachte sneeuwvlokjes. En dan heeft ze natuurlijk ook haar eigen wintervoorspelling geplaatst. Zo uit de mouw geschud, nergens op gebaseerd behalve dan op wensdenken…

Maar hoe het ook loopt, kouder hoort het te worden; laten we het er maar op houden dat de decembermaand van vorig jaar met 16 graden een vreemdsoortige uitzondering was. Onder volstrekt normale omstandigheden hoor je je nu klaar te maken voor de winter… Want hoe hou je straks die ijzige kou uit huis?

  • door de gordijnen ’s avonds dicht te doen. Hoe dikker, hoe beter
  • door tochtrollen voor de deuren te leggen
  • door de leidingen te isoleren
  • door tochtstrip in de kieren bij deuren en ramen te plakken
  • door radiatorfolie achter de radiatoren te doen
  • door te zorgen dat de CV is nagekeken voordat het echt koud wordt
  • door te zorgen voor warme sokken, sloffen, truien en vesten
  • door een kruik mee naar bed te nemen. Bij gebrek aan een kruik wil een frisdrankfles ook wel goede diensten bewijzen. Goed heet water in doen, geen kokend water, handdoekje eromheen en lekker bij de voetjes leggen. Warme voeten, alles warm.
  • door goed te ventileren. De lucht in huis wordt vochtig en vochtige lucht is moeilijker te verwarmen dan verse frisse lucht van buiten.
  • door de brievenbus in de voordeur goed dicht te houden. Maak er desnoods een borstel voor
  • door te zorgen voor warme dekens en plaids

En natuurlijk valt er ook in het koude seizoen toch nog heel wat te besparen: de thermostaat een uur voor het slapen gaan naar beneden, in Huize Vrek is dat 15 graden, scheelt al gauw een hoop op de jaarrekening. Door je warmer te kleden kun je de verleiding weerstaan om diezelfde thermostaat steeds een beetje hoger te zetten. Zorg vooral voor warme voeten. Als die eenmaal koud zijn, heb je het helemaal koud!

 

13 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Lot
    Nov 16, 2012 @ 23:23:22

    Over warme voeten en handen: ik draag als het kouder wordt altijd pols- en beenwarmers of panty onder broek. Als er stukjes bloot aan mijn benen zijn wordt ik maar niet warm. Mouwen die net iets te kort zijn en boven de pols blijven veroorzaakt koude gevoel in mijn hele lichaam. Maar ja ik heb dan ook last van fibromyalgie en artrose.
    De polswarmers heb ik gemaakt van stukjes fleece.

    Beantwoorden

  2. Pecunia
    Nov 17, 2012 @ 06:23:31

    Goed idee van de frisdrankfles als kruik. Ik heb al snel koude voeten, en ik heb geen kruik.

    Met mijn gordijnen twijfel ik altijd. Ik heb lange gordijnen tot op de grond. Dan zitten de radiators achter de gordijnen, en dan heb ik het idee dat de warmte van de verwarming voor een deel verloren gaat. Aan de andere kant, als ik de gordijnen open laat, komt de warmte van de verwarming helemaal binnen, maar dan heb ik weer het idee dat er kou van buiten naar binnenkomt, en dat de warmte die er al binnenhangt ook sneller verloren gaat.

    Misschien moet ik in de winter gewoon het onderste deel van de gordijnen op de radiator leggen.

    Ventileren moet ik ook op letten. In de winter moet ik mijn was binnen drogen, ik woon klein en ik heb geen droger. Door de was wordt het nog vochtiger binnen en dat kost weer extra verwarming.

    Een prettig weekend.

    Beantwoorden

  3. anoniem
    Nov 17, 2012 @ 06:27:33

    Wij ‘verwarmen’ ons huis op max 16° : koud maar het went wel en wij zijn aan die frigotemperaturen gewoon. Ik heb in de winter altijd een thermisch onderhemdje aan en daardoor voel ik de koude niet zo erg.Ik draag in de winter ook altijd zelfgebreide truien en die zijn een pak warmer of gekochte truien. Als ik het huishouden doe en rondloop, heb ik het vlug te warm. Mijn man loopt hierbij 16° nog rond in zijn overhemd…. Als er bezoek komt of als ik op de kleinkinderen let, zetten we de thermostaat wel hoger. In bed heb ik het vaak te koud ondanks dat we een echt donsdeken liggen hebben. Om het onaangename gevoel van ‘koude’ lakens tegen tegen te gaan, ligt er op mijn kant een fleece dekentje boven het onderlaken én een fleecedekentje boven mij.

    Beantwoorden

  4. Budgetmama
    Nov 17, 2012 @ 09:38:29

    Als ik ’s ochtends beneden kom heb ik het meestal erg koud.
    Voor dat de thermostaat aan gaat doe ik een vestje en warme sloffen aan en begin ik met iets te doen in huis.
    Van stofzuigen of dweilen krijg je het wel warm.
    Dat helpt mij het aan zetten van de thermostaat uit te stellen.
    De thermostaat gaat hier ’s nachts naar 17 graden.

    Beantwoorden

  5. izerina
    Nov 17, 2012 @ 10:07:51

    Ik gun je die sneeuw en kou van harte. Maar mag het nog even wachten?

    Beantwoorden

  6. loesje
    Nov 17, 2012 @ 11:21:45

    Het is wel niet helemaal zuinig en enrgiebesparend, maar ik heb een elektrische onderdeken en dat is echt heerlijk! De verwarming is in de slaapkamer nooit aan dus het is er koud en dan is het lekker om in zo’n warm bedje te stappen, je glijdt zo in slaap!

    Beantwoorden

  7. Debby
    Nov 17, 2012 @ 21:39:15

    Mijn dochter (7jr) en ik hebben beide bedsokken. Wij hebben nog een aparte indeling in ons huis. Dus een aparte huiskamer en een aparte keuken. De huiskamer is grotendeels heel koel. We hebben de gordijnen ingekort zodat ze op de vensterbank rusten en niet de verwarming afdekken. Alle tips zijn welkom, dus bedankt.

    Beantwoorden

  8. betjesonnetje
    Nov 17, 2012 @ 22:34:47

    Gordijnen voeren helpt ook: twee dunne lagen stof houden meer warmte vast dan één dikke laag. Dus die dunne gordijnen hoeven niet weg, want je kunt ze voeren. Dat kan bijvoorbeeld met goedkope ongebleekte katoen. Vitrages helpen ook. Als de zon naar binnen schijnt, schuif ik ze open; zodra de zon weg is, doe ik ze dicht. Zo helpen ze om de warmte van de zon in huis vast te houden.

    Een elektrische onderdeken heb ik ook, maar ik gebruik hem nog niet. Daar wacht ik mee tot het echt koud wordt. Als het vriest in de slaapkamer. Dan zet ik hem een uur voordat ik ga slapen aan om mijn bed op te warmen. Als ik dan mijn bedje in ga, doe ik hem weer uit. Zoals Loesje zegt: heerlijk, je glijdt zo in slaap! En het verbruik valt wel mee, een uurtje per dag, alleen als het vriest.

    Voordat ik naar bed ga, in het koude seizoen, warm ik mijn slaapkleren voor op of bij de kachel. Als het koud is maar het vriest nog niet, leg ik ’s avonds mijn dekbed een paar uur in de verwarmde woonkamer, in de buurt van de kachel. Zo ga ik warm slapen in een koude slaapkamer.

    O ja, een onderdeken van schapenwol in bed. Die ligt direct onder het onderlaken (hoeslaken). Met zo’n schapenwollen onderdeken heb je je bed veel sneller opgewarmd. Slaapt ook heerlijk, op schapenwol. Wol kan veel vocht opnemen.

    In mijn schoenen heb ik ’s winters schapenwollen inlegzooltjes. Om warme voeten te houden. Nou, dat is het wel zo’n beetje, wat ik doe om het warm te houden 🙂

    Beantwoorden

  9. Margreet
    Nov 18, 2012 @ 18:01:28

    Ik doe ook een lekkere fleecesweater aan als ik op de bank zit en lekker warme pantoffels met van die schapenwollen inlegzooltjes. Die heb ik ook in mijn laarzen!
    En mijn onderlaken is in de winter van badstof,lekker warm.
    En dan de rest van de dingen die je al noemde!

    Beantwoorden

  10. marion anderson
    Nov 19, 2012 @ 08:56:49

    een heerlijke fles gluwein in huis halen voor de winter, mmmmh, geniet ervan , liefs marion

    Beantwoorden

  11. loesje
    Nov 19, 2012 @ 11:48:31

    Hahahaha Marion, wat een uitstekende tip 😉

    Beantwoorden

  12. Siebrie
    Nov 20, 2012 @ 10:11:40

    Wij hebben
    – radiatorfolie achter alle radiatoren (cadeautje van de gasleverancier)
    – velours gordijnen op de slaapkamers van de meiden (oude gordijnen van mijn ouders)
    – echte wollen dekens op de bank (oude van mijn oma – ze passen nergens bij, maar zijn wel lekker warm)
    – pantoffels in plaats van sloffen (met de koude vloeren hier heb je echte zolen nodig)
    – houden de deuren steeds dicht (zodat alleen die ruimte verwarmd wordt en niet de hele wereld)
    – tochtrol voor de voordeur (gemaakt van 2 mouwen van een oude winterjas)
    – gordijn voor de voordeur (oud gordijn van andere oma)

    Beantwoorden

  13. lila39
    Nov 21, 2012 @ 18:25:07

    een verse chilipeper en gember in de thee!
    je verbrandt meer calorieen en je interne vuurtje wordt aangewakkerd!
    ik vind het heerlijk vroeg naar bed te gaan met thee, kruik en boek, scheelt een paar uur tvstroom! het nog warme water gebruik ik smorgens om me te wassen…..
    heb ook ontdekt dat 10 waxinelichtjes aan 1 graad warmte oplevert!

    Beantwoorden

Geef een reactie

