N(euro)otje over smaakversterkers en bouillonblokjes

Wat haar opviel tijdens de vakantie, is dat er in het buitenland heel wat minder smaakversterkers gebruikt worden. Zo kocht ze een aantal artikelen die ze in Nederland nooit koopt omdat ze die niet kan eten vanwege de toevoegingen. Het was een beetje eng, want wat als het er nou wel in zit en het gewoon niet op het ingrediëntenlijstje vermeld staat… Maar erop vertrouwend dat ook daar de EU-regeltjes nageleefd moeten worden, en er maar één manier was om dit te controleren, at ze het op. En er gebeurde niets. Zo kochten ze op de camping in Italië een zoutje, een soort ieniemieniebroodjes met lichte paprikasmaak. Ten eerste was de conclusie dat het heel wat minder sterk smaakt dan bijvoorbeeld de reguliere paprikachips, die volgens N(euro)otje een soort chemische bijsmaak heeft. En ten tweede ontstond er geen allergische reactie.

Dat in tegenstelling tot een lekker hapje dat ze een paar weken geleden opat. Natuurlijk had ze eerst het ingrediëntenlijstje gecheckt. Maar hoewel er een ietsiepietsie twijfel was, at ze er een beetje van mee. Had ze nooit moeten doen natuurlijk… In zeer korte tijd (vanaf amper een uur na het eten) kwam ze drie kilo aan, allemaal vocht. Het duurde precies twee weken voordat het er weer vanaf was. Na deze misser heeft ze zich heilig voorgenomen echt helemaal niets meer te eten wat niet zelf bereid is. Ook bij vrienden waar ze wel eens eten, heeft ze het durven zeggen en wordt er sindsdien rekening mee gehouden. Vocht in grote hoeveelheden, dat voelt niet lekker. Ooit kwam ze in slechts twee dagen meer dan acht kilo aan. Ze was er goed ziek van en heeft uiteindelijk zelfs plaspillen van de huisarts gekregen om er vanaf te komen.

De veroorzaker van al deze ellende? Smaakversterkers. Met name de E621. Die is het ergst, maar vlak de rest tussen 620 en 630 ook niet uit.

N(euro)otje kookt al jaren zonder pakjes, zakjes en bouillonblokjes of -poeder. Alles maakt ze zelf. Of het nou een kaassausje bij de bloemkool is, of een kruidenmengsel voor de bami, ze regelt het zelf wel. Het is onvoorstelbaar wat je kunt doen met heel veel kruiden en een snuf zout. In het begin lijkt het misschien heel moeilijk maar uiteindelijk valt het wel mee. Soms kom je al een aardig eind door gewoon de ingrediënten op een zakje te bekijken en alleen de kruiden die daar genoemd worden te gebruiken in je eigen mengsel. Maar vaak heb je zelfs minder nodig dan wat daar op staat.

Voor soep is het best wel makkelijk: N(euro)otje gooit bijna door alle soepen een paar wortels of penen, een of twee stengels bleekselderij, natuurlijk wat knoflook en het helpt altijd om de soep te beginnen met het bakken van een paar uien. Ui, prei, knoflook, bleekselderij, het zijn de smaakmakers die alleen nog maar wat kruiden en de beroemde snuf zout nodig hebben.

Vorige week nog maakte ze een grote pan tomatensoep voor het onverwachte bezoek. De soep viel goed in de smaak. En dat allemaal zonder e-nummertjes, met verse groenten, kruiden en een pakje gezeefde tomaten. Koken zonder bouillonblokjes is even wennen in het begin maar het kan echt. En als je er eenmaal aan gewend bent, wil je niet anders meer.

12 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. loesje
    Nov 13, 2012 @ 16:08:10

    Ik ben het helemaal met je eens! Wat een troep krijgt een mens binnen als je niet oplet.
    Mijn vader is nierpatient en let ook heel goed op alle additieven, we noemen hem De Smaakpolitie, want voor iedereen die hem lief is heeft hij het boekje: Wat zit er in uw eten? gekocht en uitgedeeld. Alle E-nummers op een rijtje…een eyeopener.
    Hij is 85 en ondanks zijn nierfalen ziet hij er geweldig uit en voelt zich sterk en energiek, raar eigenlijk dat er relatief weinig aandacht aan besteed wordt.
    Wij zijn veel in Duitsland en bij veel gerechten op de menukaart staat een sterretje of cijfertje dat aangeeft dat er iets toegevoegd is waar iemand last van zou kunnen krijgen, in Nederland helemaal nooit…
    Gebruik jij ook geen vegetarische (groenten) bouillonblokjes? Die vind ik zelf erg lekker in de soep, met name de pompoensoep en de wortelsoep.
    (Heb laatst jouw pompoensoep gemaakt: complimenten! Het was heerlijk!)

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Nov 13, 2012 @ 16:58:55

      @loesje: dat boekje heb ik ook! Dank voor de complimenten! Maar inderdaad, vegetarische blokjes gebruik ik ook niet. Zelf het gistextract is me te veel.

      Beantwoorden

    • Vlijtig met zuinigheid
      Nov 14, 2012 @ 10:37:13

      O, Neurootje, ik ook. Sorry ik ben het helemaal vergeten te vermelden. Ook ik heb de pompoensoep gemaakt en die was heerlijk. Bedankt voor het heerlijke recept.

      Beantwoorden

  2. izerina
    Nov 13, 2012 @ 16:48:50

    Heb je ook last van wat als “gistextract”op vegetarische bouillonpoeder vermeld staat?

    Beantwoorden

  3. econowiser
    Nov 13, 2012 @ 18:45:21

    Ik ben de laatste tijd inderdaad ook helemaal van de soep. Van kliekjes maak ik heerlijke soep of gewoon een gezellig receptje. Helaas ben ik nog niet van de bouillonblokjes af. Ik ga eens experimenteren met zonder bouillonblokjes 😉

    Beantwoorden

  4. Tecla
    Nov 13, 2012 @ 20:03:16

    Er zijn ook bouillonblokjes (vegetarisch) zonder gistextract!

    Beantwoorden

  5. betjesonnetje
    Nov 13, 2012 @ 23:02:17

    Heb je dit wel eens geprobeerd: in je gerechten, behalve geurige groenten kruiden en de beroemde snuf zout, ook een snufje suiker en een pietsje citroen of azijn? Nee, geen scheppen, geen sloten, een heel klein beetje maar … Heb ik geleerd van een diëtiste, als manier om je eten lekkerder te maken met minder zout.

    Beantwoorden

  6. Candy
    Nov 14, 2012 @ 08:33:14

    Ik maak zelf beenderbouillon en gebruik die in mijn soepen (en elke dag een kop als ontbijt!). Hiervoor gebruik ik de karkassen van kippen: wij eten 1x/week (uiteraard zelf) gebraden (bio) kippen, en soms ook nog eens kippenboutjes ofzo. Ik spaar al die botten (en kraakbeen) op en trek daar dan een grote ketel bouillon van, met selder, wortel, uien en kruiden (kruidnagel, tijm, laurier, peperbollen, ongeraffineerd zeezout). Dat laat ik dan een nacht en een dag op laag vuur trekken, daar kan echt geen bouillonblokje tegenop! Supergezond ook, al die mineralen die uit de botten en het kraakbeen komen; heel goed voor je eigen botten.

    Beantwoorden

  7. henriette
    Nov 14, 2012 @ 14:33:31

    Het is ongelooflijk hoeveel ”troep” er door het eten heen gaat , veel mensen staan er gewoon niet bij stil . Onlangs had ik voor de jongelui omdat wij er niet waren een blikje ragout gehaald, prompt had m’n dochter jeukbultjes, Dus geen blikjes meer , maar van te voren vers klaar gemaakt neerzetten voor ze.Ik kook ook zo’n beetje alles verse en dan zonder pakjes , sommige verklaren met voor gek ( maar dat is dan hun probleem) ik merk gewoon dat ik minder heftige reacties heb/pijn na het eten . Wat ook scheelt is een kop pepermuntthee sávonds , mijn darmen reageren daar goed op,Hoe maak jij is het je tomatensoep, tot nu toe gelukt ondanks verse tomatensap uit de weck zonder pakje ? Dus misschien zou je het willen plaatsen en zo mij en andere blij kunnen maken.Bouillonblokjes heb ik wel in huis maar doe er heel lang mee omdat ik weinig of geen zout gebruik maar veel kruiden met koken . Ook bakken gaat heel goed zonder allemaal kant en klaar pakkenmix. Het is niet alleen voordeliger maar ook veel beter voor je gezondheid en portemonee

    Beantwoorden

  8. Lienie
    Nov 14, 2012 @ 20:36:25

    Je hebt het over e621, nooit over nagedacht maar nu mijn zus zich erin verdiept heeft, is zij erachter gekomen dat e621 ook wordt gebruikt in RATTENGIF! en dat dat e-nummer in heel veel spullen zit wat wij gewoon opeten! ’t is niet voor te stellen maar het schijnt dus wel zo te zijn…

    Beantwoorden

  9. annemarie
    Nov 18, 2012 @ 12:28:03

    Ik heb geen allergie, maar ik ben in de loop der jaren steeds minder kant-en-klare dingen gaan gebruiken.
    Nu gebruik ik alleen nog af en toe ’n bouillontablet, met name bij het koken van pasta. Verder is het kruiden en specerijen en wat zout, wat de klok slaat.
    Bevalt prima, en is ook goedkoper!
    groets,

    Beantwoorden

Geef een reactie

