N(euro)otjes shampooloze bestaan

Een paar jaar geleden stopte N(euro)otje met het gebruik van shampoo. En het valt nog steeds niet op 🙂 of het moet in positieve zin zijn want ze heeft regelmatig vragen gehad wat ze toch met haar haar doet; het ziet er zo glanzend en zacht uit, zeggen ze dan en diegenen die er aan durven te zitten ondervinden dat het ook zacht aanvoelt. Ze had meerdere redenen om te stoppen maar de grootste is toch wel dat shampoo gewoon troep is! Er zit een spulletje in, SLS ofwel Sodium Laureth Sulfate. Het is een gemeen goedje dat ook wel in garages gebruikt wordt om motorblokken en de vloeren te ontvetten… Dus dat je je haar vetvrij krijgt hiermee mag duidelijk zijn. Dat het niet bedoeld is om op je lijf aan te brengen omdat het kankerverwekkend is, astma kan veroorzaken en allerlei andere ongein, dat vind je natuurlijk niet terug op de verpakking.

Wanneer je haar van nature niet al te snel vet wordt, kun je misschien wel toe met gewoon wassen met water. N(euro)otje redt dat niet altijd en grijpt dan naar het zuiveringszout. Een lepeltje oplossen in warm water, het natte haar hiermee inmasseren, uitspoelen met water, nog een keer spoelen met een bak water met een flinke scheut appelazijn (daar wordt het zacht van!!!) en naspoelen met water. Klaar. Geen giftige rommel op je hoofd waar je minimaal jeuk van krijgt, je haar is brandschoon en ziet er geweldig uit.

En o ja, ook niet onbelangrijk: het kost bijna niks.

(Om maar weer eens een vrekkentip van de week neer te zetten die ook de gezondheid goed doet 🙂 )

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Sonja
    Nov 09, 2012 @ 06:21:44

    Alweer ’n idee om uit te proberen! Ik was met natuurzeep maar dit is denk ik nog goedkoper of zou het niet veel uitmaken?

    Beantwoorden

  2. Annelieya
    Nov 09, 2012 @ 07:33:22

    Ik het toch een proberen, ik heb alleen geen idee waar ik appelazijn moet kopen?

    Groetjes Annelieya

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Nov 09, 2012 @ 07:44:54

      @Annelieya: Bij elke supermarkt met een biologische afdeling kun je het wel kopen maar goedkoper is het als je het in het buitenland kunt halen. Ik haal een fles voor 85 cent in Duitsland. Is trouwens ook biologisch,

      Beantwoorden

  3. izerina
    Nov 09, 2012 @ 08:55:43

    Wat een goed resultaat! Ik gebruik een beetje aleppo zeep. Maar door jouw verhaal begin ik te twijfelen.

    Beantwoorden

  4. Pecunia
    Nov 09, 2012 @ 09:50:24

    Momenteel heb ik nog een behoorlijke voorraad shampoo op voorraad, maar dit wil ik ook weleens proberen.

    Jaren geleden heb ik ook weleens kleurloze henna gebruikt, dat schijnt ook heel goed te zijn voor je haar.

    Beantwoorden

  5. betjesonnetje
    Nov 09, 2012 @ 09:56:38

    Zuiveringszout: hoofdluis kan prima tegen shampoo, maar slecht tegen echte zeep of zuiveringszout. Voor het wassen van de haren van mijn kinderen gebruikte ik daarom echte zeep, toen ze in de hoofdluisleeftijd waren. Zuiveringszout heb ik ook geprobeerd maar dat ontvette te veel. Zeep ging goed. Na afloop spoelde ik na met lauw water waaraan ik een scheutje gewone azijn had toegevoegd, voor de glans en de kambaarheid. Als ik het nu zou doen, zou ik in plaats van azijn, een beetje citroenzuur oplossen in warm water. Te koop bij de Turkse winkel. Wel goed opletten dat het allemaal niet in de ogen komt want het prikt. Hoofd achterover houden, het kind houdt zelf een droog washandje voor z’n ogen. Na afloop veel complimentjes 😉

    Het is ook eens gebeurd dat ze van kamp terugkwamen met jeukende rode plekjes op hun lichaam. Na veel allergietesten en zo, kwamen we erachter dat het schurft was. Is ook een beestje dat niet tegen zeep kan. We smeerden de plekken ’s avonds in met zachte zeep (uit zo’n kuipje) en wasten het de volgende morgen af met water. Nee, het is niet lekker voor je huid. Maar het werkte wel. Minstens zo goed als het insecticide (lindaan) dat de dokter voorschreef, en veel makkelijker en veiliger. De schurft kwam nog een aantal keren terug (herbesmetting doordat andere kinderen uit de groep nog niet schurftvrij waren) maar nadat we de zeepmethode hadden ontdekt, hebben we nooit meer lindaanzalf gebruikt.

    Beantwoorden

    • betjesonnetje
      Nov 09, 2012 @ 10:47:29

      Oh nog even over zeep: zeep is alleen zeep als er zeep op staat, z-e-e-p. Dus niet ‘soap’ of ‘wastablet’ of zoiets. Het woord ‘zeep’ is door de Warenwet beschermd. (Dat was althans altijd zo, heb geprobeerd het op te zoeken, is niet gelukt.) Echte zeep bevat loog en het is die loog waar beestjes zoals luis en schurft niet tegen kunnen. Omdat loog niet zo lekker is voor je huid, bevat zeep ook vet. Als gewone zeep nog te veel ontvet, kun je overvette zeep of babyzeep gebruiken. Of na afloop olie of ander vet op je huid smeren. Als je olie op een nog vochtige huid smeert, word de huid niet glibberig, maar mooi glad en droog. Het hoeft geen dure cosmetische olie te zijn. Gewoon een goede olie die je ook door je eten doet.

      Beantwoorden

  6. Econowiser
    Nov 09, 2012 @ 10:10:31

    Ok, misschien een hele suffe vraag. Maar is zuiveringszout hetzelfde als baking soda?

    Beantwoorden

    • Anna
      Nov 09, 2012 @ 10:19:51

      Hallo Econowiser
      Ja dat is volgens mij hetzelfde , wij gebruiken in onze americaanse recepten waar baking soda in moet , al jaren zuiveringszout.
      vr groet Anna

      Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Nov 09, 2012 @ 11:36:46

      @Econowiser: ik dacht net, ik zal nog eens een oud bericht van mijn vorige blog hier neer zetten. Ik had het er net op gezet toen ik je tweede reactie zag 🙂

      Beantwoorden

      • Econowiser
        Nov 09, 2012 @ 14:12:42

        Wel super bedankt! De Tricelsoda gebruiken we hier ook voor de schoonmaak en de baking soda ga ik eens goed gebruiken voor de toepassingen die je gaf. Ben benieuwd!

  7. Econowiser
    Nov 09, 2012 @ 10:17:58

    Volgens mij heb ik het al gevonden in deze super blogpost van je: https://wieditleestisvrek.wordpress.com/2011/11/06/neurootje-gebruikt-zuiveringszout-voor/ Echt een fijn overzicht van wat je er allemaal mee kunt doen. Je kunt ook zelf deo maken met baking soda: http://www.youtube.com/watch?v=h67EfCcdmZE

    Beantwoorden

  8. Lot
    Nov 09, 2012 @ 17:03:30

    Bij mijn haar werkt het niet, raar stug haar kreeg ik ervan. Ik heb halflang krullend maar snel pluizig en droog haar en was het al drie maanden, elke twee weken maar, met 2 eieren losgeroerd met beetje water, op vochtig haar 5 min inwerken en spoelen met lauw water.
    Als contiotioner heb ik de azijn geprobeerd maar dan kan ik het nauwelijks kammen. Ik experimenteer nu met een mengsel van honing, azijn en cocosolie, de eerste keer teveel olie gebruikt en had ik zeer geolied haar.

    De deo met bakingsoda, cocosolie en maizena gebruik ik al de hele zomer zelfs de hittegolf ewind augustus ging het prima.

    Beantwoorden

  9. betjesonnetje
    Nov 09, 2012 @ 21:40:23

    Wat doe je toch een boeiende dingen, N(euro)otje. Ik raak helemaal geïnspireerd door je. Er blijkt over haar wassen zonder shampoo en zelf deo maken, heel veel gepubliceerd te zijn. Op deze site http://1greengeneration.elementsintime.com/?p=365 zie je een foto van het zachte, glanzende haar dat je beschrijft. Deze vrouw heeft ook vet haar en ze wast het met zuiveringszout (baking soda) net als jij. Er staan meerdere recepten bij, veel reacties en interessante links, leuk voor wie graag Engels leest.

    Beantwoorden

Geef een reactie

