N(euro)otje en de zorgpremie

Men heeft bedacht de zorgpremie vanaf 2014 inkomensafhankelijk te maken. Zuinigaan schreef er deze week ook al een paar keer over. N(euro)otje hield zich even in want ze wilde eerst wel eens wat meer precies weten wat die nieuwe regeling betekent voor haar vrekkenportemonnee.

Ze heeft het altijd al redelijk onverteerbaar gevonden dat zij en Man vanuit hun ziekenfondspremie in dit systeem geduwd werden waar de ziekenfondsmensen ineens heel veel meer moesten gaan betalen en mensen die particulier verzekerd waren, zoals Ouders, er ineens op vooruit gingen omdat zij veel minder gingen betalen. Gelijke basispremies…, tja… Het voelde niet lekker…

En nu is dan besloten vanaf 2014 de zorgpremies inkomensafhankelijk te maken, dat wil zeggen, wie meer verdient, betaalt ook meer. Net zoiets als vroeger dus? Toen ging je ook meer betalen als je boven een bepaalde inkomensgrens uitkwam. Dan werd je ‘particulier verzekerd’. Dat betekende dan ook wel dat je leuk verdiende. (Tenzij je net een tientje over die grens zat natuurlijk, dan kon je beter salarisverlaging aanvragen šŸ˜‰ ) N(euro)otje verdient niet veel en zou er volgens deze rekentool (helemaal onderaan de pagina) fors op vooruit gaan.

En nu slaat dus de twijfel toe: zij en Man zouden volgende maand de tandartsverzekering opzeggen om de premie te verlagen maar is dat nu zinvol? Kan ze het niet beter nog een jaartje uitzingen en dan beslissen wat ze met de tandartsverzekering doet? Misschien wordt de premie voor aanvullende verzekeringen ook wel heel gunstig en kan iedereen zich straks weer normaal verzekeren voor gebitscalamiteiten. Twijfel, twijfel, twijfel…

Hebben jullie al een idee wat te doen met aanvullende (tandarts)verzekeringen?

13 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. mathilde
    Nov 02, 2012 @ 08:45:49

    Ik vermoed niet dat de aanvullende verzekeringen per 2014 goedkoper worden. Het gaat om het basispakket wat voor iedereen verplicht is.

    Beantwoorden

  2. izerina
    Nov 02, 2012 @ 08:56:01

    Ik ben juist bang,dat de aanvullende verzekeringen duurder worden. Waar moeten maatschappijen anders nog op verdienen? En hoe het gaat verlopen met het eigen risico is ook afwachten.

    Beantwoorden

  3. Marry
    Nov 02, 2012 @ 09:22:49

    Ook wij wilden bezuinigen door (delen van) de aanvullende verzekering te wijzigen. Wij wachten tot er meer duidelijkheid is. Ben benieuwd wat anderen verwachten.

    Beantwoorden

  4. lb
    Nov 02, 2012 @ 09:30:57

    handig die link naar de rekentool ! dankjewel

    Beantwoorden

  5. KK
    Nov 02, 2012 @ 09:44:53

    Nou, niet alles was eerlijk onder het ziekenfondssysteem, hoor. Als kind van een kleine zelfstandige maakte ik mee dat wij particulier verzekerd waren en er dus geen geld was voor de tandarts. Terwijl ziekenfondsers gratis naar de tandarts mochten.

    Beantwoorden

  6. betjesonnetje
    Nov 02, 2012 @ 10:58:41

    Ik heb de aanvullende verzekering jaren geleden al opgezegd, geen spijt van gehad. Ik denk dat ik het maar zo laat.

    Beantwoorden

  7. Vlijtig Liesje
    Nov 02, 2012 @ 11:28:53

    Ik denk liever niet over de tandartsā€¦.

    Beantwoorden

  8. vlasje
    Nov 02, 2012 @ 11:54:42

    Er is nog heel veel onduidelijk. Maar het is ook niet duidelijk of deze maatregelen door de kamer geaccepteerd zullen worden en door de eigen achterban. Wacht nog maar even, er gaat ws nog veel veranderen.

    Beantwoorden

  9. VeggieMo
    Nov 02, 2012 @ 20:48:41

    De particuliere verzekering was niet altijd eerlijk. Wij hebben een aantal jaren vlak boven de ziekenfondsgrens gezeten en gingen er toen iets van 300 gulden per maand op achteruit. Manlief verdiende alleen en zat net boven de grens, dus moesten we uit het ziekenfonds. Veel mensen met anderhalf of twee inkomens die per persoon onder de grens zaten maar per maand samen veel meer verdienden konden in het ziekenfonds blijven.
    Verder moest je ook betalen voor de kinderen, plus nog een heleboel solidariteitsbelasting.
    Wij waren dus eerst blij met de overgang naar het nieuwe zorgstelsel. Die nieuwe plannen daar word ik niet blij van en ik hoop dat ze niet door gaan. Budgettair neutraal zijn ze ook niet want de administratie ervan gaat 60 miljoen kosten en dat is duurder dan de administratie zoals die nu is.
    Het lijkt me ook slecht voor de economie. Mensen met wat meer inkomen gaan nu veel minder uitgeven en dat zal banen gaan kosten. De woningmarkt zal ook niet op gang komen en wat betreft ‘bruggen slaan’ vind ik het meer ‘bruggen opblazen’.
    Dat de kosten voor mensen met lage inkomens erg hoog zijn voor de zorgkosten dat vind ik ook. En als er efficiƫnter gewerkt wordt en veel minder weggegooid word dan ben ik benieuwd hoeveel de zorg dan zou kosten.
    Het idee van de SP van 5% van het brutoloon vind ik wel een goed idee.

    VeggieMo

    Beantwoorden

  10. loesje
    Nov 02, 2012 @ 21:49:05

    Niet alleen de hogere salarissen waren particulier verzekerd, ook de ambtenaren.

    Ik denk dat je nu nog niet kunt beslissen wat je het beste kunt doen omdat nog niet alle beslissingen genomen zijn. Er kunnen nog aanpassingen komen waardoor je berekening opeens weer iets anders wordt.
    Ik doe nog maar even niets.

    Beantwoorden

  11. liesbeth
    Nov 03, 2012 @ 07:50:47

    Mijn ouders waren ook partuculier verzekerd, ze zijn jaren niet naar de tandarts gegaan en wel wij, kinderen omdat ze het niet konden betalen.

    Beantwoorden

  12. petradepooh
    Nov 03, 2012 @ 08:03:50

    tjsa wij hebben gevalletje apart. Ik blijf sowieso extra verzekerd (paradontis 2-3) en heb soms iets extra’s nodig qua behandeling. En dochter moet aan de beugel, aangezien je bij onze verzekeraar daar minimaal een jaar eerder al voor moet verzekeren en niet in t jaar kan dat ze een beugel krijgen moeten we dus met de hoofdverdiener weer terug in een duurdere verzekering. Ik geloof dat het bij meerdere verzekeraars zo is want ben nog iet iets anders tegenkomen nl.

    Beantwoorden

  13. Pecunia
    Nov 03, 2012 @ 08:14:51

    Zelf houd ik wel mijn aanvullende tandartsverzekering. Ik vind het belangrijk dat ik de tandarts kan blijven betalen, je gebit is wel een van je visitekaartjes.

    En ik heb momenteel geen buffer dat ik het zelf zou kunnen betalen.

    Soms zie ik mensen die een tand missen, ik wil dan altijd wel een kroon kunnen betalen als ik een tand zou verliezen.

    Ik ben erover aan het denken om een beschermlaagje van composiet over mijn voortanden aan te laten leggen, om mijn glazuur te beschermen. Dit heeft de tandarts bij de laatste controle geadviseerd. Wel ga ik eerst uitzoeken wat die behandeling precies inhoudt, hoeveel het kost en wat ik vergoed krijg. Daarom ben ik ook zo blij met mijn tandartsverzekering.

    Mijn vader was ambtenaar, en wij zaten vroeger inderdaad bij een ziektekostenverzekering voor ambtenaren bij het IZA.

    Bedankt voor de link voor de rekentool.

    Een prettig weekend.

    Beantwoorden

Geef een reactie

