N(euro)otje en de wintertijd

Ja, het is weer zover: de klok gaat vannacht een uurtje achteruit. Gunstig voor iedereen die eens ongegeneerd een uur langer wil blijven liggen… En voor N(euro)otje is  het een stokpaardje: de wintertijd is eigenlijk de normale tijd, de tijd die we van de zomer ook hadden moeten hebben dus pleit ze er al langer voor om die tijd gewoon de tijd te laten, zonder dat halfjaarlijkse gedoe van wijzertjes voor- of achteruit draaien.

De zogenaamde besparingen zijn allang achterhaald, veel mensen kunnen er niet tegen, het is zelfs wetenschappelijk bewezen slecht voor de gezondheid te zijn, dus pleit N(euro)otje ervoor om van de tijd af te blijven. Dat zou inhouden dat we nog één keer de klok verzetten, vannacht naar de goede tijd, en er dan verder vanaf blijven 🙂 Ze schreef er al eerder over (hier en hier en hier en hier en hier), maar ze kan het niet laten…: N(euro)otje wil de wintertijd.

Altijd.

Toch maar weer niet vergeten hè: de wekker op drie uur vannacht zetten, anders ben je nog te laat… 🙂

12 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. VeggieMo
    Okt 27, 2012 @ 08:32:02

    Het maakt mij niet zoveel uit of we altijd zomer- of wintertijd hebben. Maar dat wisselen elk half jaar mag van mij ook afgeschaft worden!

    Beantwoorden

  2. izerina
    Okt 27, 2012 @ 09:16:47

    Ik vind dat altijd de leukste zondag van het jaar. Vooral als ik dan ’s ochtends helemaal vroeg met de hond fiets.

    Beantwoorden

  3. Janneke
    Okt 27, 2012 @ 09:33:48

    ik zet de klokken voordat ik op bed ga al op de “nieuwe” tijd. ik moet ook altijd zo wennen met die wisseling. ik ben benieuwd hoe mijn dochter het gaat doen, 4 maanden oud. mijn zoon had er nooit last van, dat hij vroeger wakker was ofzo.
    maar ze mogen het van mij ook afschaffen.

    Beantwoorden

  4. Opnieuwbeginnen
    Okt 27, 2012 @ 10:20:52

    Ik kan niet tegen de wintertijd. Ik ben hier sjacherijnig van. Zeg maar dag met de mogelijkheid om met daglicht nog even buitente zijn. De donkerte. Het aftellen van de dagen tot half januari dat het om vijfuur ’s middags weer licht is.
    Dan omarm ik ditdaglicht en denk, nog even.
    Gelukkig is de ingang van de wintertijd al vanaf september naar oktober gegaan. Maar echt afschaffen is de oplossing.

    Beantwoorden

  5. betjesonnetje
    Okt 27, 2012 @ 11:35:34

    Van mij mag het ook afgeschaft worden. Maar van mij mag het dan altijd zomertijd blijven. Dan is het in de winter niet zo deprimerend vroeg donker. ’s Morgens vind ik het niet zo erg, want dan weet je dat het gauw weer licht wordt.

    Beantwoorden

  6. gerrie
    Okt 27, 2012 @ 11:44:23

    De gewone tijd terug. Het is een utopie, we leven in Europa. Maar wat is de gewone tijd. Met de komst van de trein kregen we een Nederlandse tijd. En met de oorlogen werd ons de Midden Europese tijd “door de strot” geduwd. In dit deel van het land zou de gewone tijd de wintertijd zijn -/- drie kwartier. Normaal kan het dus niet weer worden. Maar het geschuif met wijzertjes? Mag dat afgeschaft worden? Ik denk er net zo over als jij.
    Heb het goed.

    Beantwoorden

  7. jenneke
    Okt 27, 2012 @ 16:34:36

    Ook ik denk er net zo over als jij.
    Ik ben een slechte inslaper en iedere keer als de klok verzet wordt heb ik er dagen last van.

    Groetjes jenneke

    Beantwoorden

  8. Annelieya
    Okt 27, 2012 @ 21:56:57

    Ik heb mijn jongste kind al gezegd dat kind pas uit bed mag komen als mama er ook uit komt, anders staat jongste kind al om rond half 5 beneden.

    Groetjes
    Annelieya

    Beantwoorden

  9. inrustigvaarwater
    Okt 28, 2012 @ 09:06:00

    Van mij mogen ze het NU ook direct afschaffen. Ik ben elk voorjaar een week van slag, echt letterlijk, voel me dan zo níet goed, dat mij dat allemaal niet waard is.

    Beantwoorden

  10. Pecunia
    Okt 28, 2012 @ 10:36:50

    Het is iedere keer weer wennen. Mijn computer gaat automatisch op wintertijd of zomertijd, maar toch check ik altijd of ik de klok wel goed heb gezet. Zodat ik maandag niet een uur te vroeg of te laat op mijn werk ben…

    Wat mij betreft mag het ook altijd dezelfde tijd zijn. Hoewel ik het heerlijk vind als het rond de langste dag nog tot 10 uur in de avond nog licht is, en het pas rond half elf gaat schemeren.

    De komende tijd hoef ik denk ik niet in het donker naar mijn werk, dat is fijn. Wel is het wennen om weer in het donker naar huis te gaan.

    En zo rond de kortste dag, voel ik me net een mol. In het donker van huis, in het donker weer terug naar huis. Daarom probeer ik tussen de middag zo veel mogelijk een lunchwandeling te maken.

    Ik ben altijd blij als de dagen weer langer worden.

    Een fijne zondag.

    Beantwoorden

  11. Joy
    Okt 28, 2012 @ 10:59:33

    Ik ben het hartgrondig met je eens. Afschaffen die halfjaarlijkse wisseling. Het kan me daarbij verder niet zoveel schelen of we dan op de wintertijd of op de zomertijd blijven hangen.

    Beantwoorden

  12. manon2766
    Okt 30, 2012 @ 09:26:04

    Ik ben ook voor het afschaffen van de zomertijd want de wintertijd is de ‘echte’ tijd en ook ik ben vooral eind maart een paar weken van slag omdat dat uur mij is afgenomen. Helaas komt ook realisme om de hoek kijken, volgens mij zitten we met Europese afspraken hierover, dus gaat het helaas niet gebeuren.

    Beantwoorden

Geef een reactie

