N(euro)otje en de winter

Sinds een paar weken houdt N(euro)otje de weerfanaten in de gaten. Verspreid over diverse websites, bestuderen ze de kaarten, discussieren over alle mogelijke weerscenario’s en dromen massaal van sneeuwdumps en de Elfstedentocht.

N(euro)otje leest stilletjes mee en probeert chocola te maken van straalstromen, WC’s (Westelijke Circulatie zoals ze laatst ontdekte) en meridionale stromingen. Toen vorig jaar de term lantaarnpaalstaren viel, lachte ze hardop omdat dat in ieder geval een term is die ze direct begreep; ze lijdt er zelf ook aan.  Als er sneeuw in de lucht lijkt te zitten, kan ze daar geen genoeg van krijgen. En nu droomt ze mee van pakken en pakken sneeuw. Het fluctueert nogal, die verwachting. Van gejuich om de eerste verwachte nachtvorst tot diepe droefenis omdat diezelfde nachtvorst van de kaarten afsmelt naarmate de datum dichterbij komt.

Natuurlijk hoopt N(euro)otje op een stevig wintertje. Twee keer werd ze op haar wenken bediend de laatste jaren: de winters van 2009-2010 en 2010-2011 waren toch hele mooie exemplaren van winterseizoenen. Ze was ze glansrijk doorgekomen zonder ernstige valpartijen maar voor de zekerheid werden er vorig jaar sneeuwijzers voor onder de schoenen aangeschaft. Overbodig te zeggen dat ze de verpakking nog niet uit zijn geweest. Maar N(euro)otje doet hier haar eigen winterweervoorspelling: ze voelt namelijk op haar klompen aan dat het een lekker wintertje wordt. Met een Elfstedentocht natuurlijk. En daarna lekker veel sneeuw. Een laagje sneeuw op het dak isoleert namelijk heel best. Het blijft wel een bespaar/consuminder/vrekkenblog natuurlijk… 🙂

En hebben jullie een winterweerverwachting? Wat denken jullie: wordt het een start van de nieuwe ijstijd of een ouderwetse kwakkelwinter waarin het in december net zo warm is als in juli?

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. VeggieMo
    Okt 24, 2012 @ 07:32:53

    Van mij mag het een ouderwetse Hollandse kwakkelwinter worden. Ik houd helemaal niet van winters weer.
    Wij hebben plannen om te verhuizen van het noorden naar het midden van het land en ik verheug me er nu al op dat we daar minder sneeuw en minder kou zullen hebben 🙂

    Beantwoorden

  2. Annelieya
    Okt 24, 2012 @ 07:58:04

    Mijn wensen voor de winter:
    Ik wil graag in de kerstperiode een flink pak sneeuw en de rest van de winter het liefst boven 0. Maar dat komt omdat ik wekelijks veel door het land reis en de afgelopen 2 jaar soms schuivend en glibberend lange ritten moest maken..
    Ik ben overigens wel dol op de elfstedenrocht ( doe die dan maar in februari 🙂
    Dab kijk ik alweer uit naar het voorjaar.

    Groetjes Annelieya

    Beantwoorden

  3. vrekdesiecle
    Okt 24, 2012 @ 08:03:49

    mm, ik kijk wel uit naar een beetje sneeuw tijdens kerst! maar voor de rest hoop ik op een niet al te strenge winter, vooral uit eigenbelang: ga tegenwoordig vaak met de trein. 🙂

    Beantwoorden

  4. Franka
    Okt 24, 2012 @ 08:09:04

    Met mijn Friese roots hoop ik altijd op een Elfstedentocht, al woon ik al jaaaaaren in Tukkerland…. mijn ideale winter is grotendeels kwakkelig, zeg tot aan de kerstdagen, dan graag een beetje sneeuw of helder vriesweer. dan mag het van mij lekker hard gaan vriezen zodat een Elfstedentocht verreden kan worden (En dan reis ik af naar Leeuwarden om het spektakel niet te missen). Vervolgens dan weer graag een vroege lente, zo vanaf half februari! Ik haat lange en koude winters, maar alleen grijs en regenachtig is ook zo vervelend… Ik moet wel een beetje gniffelen om jouw wens om zo’n beetje ingesneeuwd te raken. Dat vond ik vooral als kind iets fantastisch, zoals we hadden in de winter van 1979. nu hoeft het voor mij niet meer zo nodig…

    Beantwoorden

  5. sillie
    Okt 24, 2012 @ 08:22:32

    sneeuw vind ik erg romantisch, voor de rest ben ik niet gek op de koude, maar wel op de natuur, dus wat er ook komt, het is oke 🙂

    Beantwoorden

  6. izerina
    Okt 24, 2012 @ 08:32:05

    Wat ik het vervelendste vind,is dat halfom gedoe. Beetje sneeuw,dooiende blubber en weer opvriezen. Nee ik hoop op echte winter of geen rotzooi op de weg.

    Beantwoorden

  7. marion anderson
    Okt 24, 2012 @ 08:55:35

    voorlopig is het nog heerlijk herfst, en wat de winter betreft word het een strenge witner, als ik het goed heb , want onze poes zit erg dik in haar vachtje, geniet ervan , liefs marion

    Beantwoorden

  8. Lege zakken vrouw
    Okt 24, 2012 @ 09:39:20

    Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben, want oktober in 1962 was ook warm en daarna volgde een hele strenge winter.

    Beantwoorden

  9. Lot
    Okt 24, 2012 @ 09:42:15

    Hopelijk komt een koude golf dan niet zo laat in 2013 zoals in 2012. Door de warme periode ervoor zijn zoveel knoppen en bloesems bevroren geraakt toen dat de oogsten er nu last van hebben. Hetzelfde was in ons huis in Frankrijk aan de hand, geen vijgen, pruimen en peren dit jaar, paar appeltjes maar. We veel hazelnoten en kastanjes verzameld en die vielen ook 2 weken later als in normale jaren. Misschien wordt het inderdaad een koude winter want ik ging echt elke dag verzamelen omdat er echt veel door dieren werd verzameld.

    Beantwoorden

  10. stijlvolminimalisme
    Okt 24, 2012 @ 13:45:58

    Ik moest erg lachen om de zin: ‘het blijft wel een bespaar/consuminder/vrekkenblog natuurlijk…’ Dat blijft er altijd inzitten denk ik 😉
    Ik gok op de start van de begin van een (hopelijk niet al te ernstige) ijstijd. Het lijkt me wel leuk om eens een dik pak sneeuw van 1/2 meter mee te maken. Maar ik denk wel dat heel Nederland plat ligt. 🙂

    Beantwoorden

    • VeggieMo
      Okt 25, 2012 @ 09:14:48

      @ Stijlvolminimalisme,
      Een halve meter sneeuw hebben we hier een jaar of wat geleden gehad, en met de koude winter van 2010/2011 hadden we hier maanden achter elkaar een flink pak sneeuw. Het ligt er in Nederland nogal aan waar je woont. Ik heb de indruk dat de Noordoostpolder (waar ik woon) en Friesland de meeste sneeuw krijgen.

      Beantwoorden

  11. Vlijtig met zuinigheid
    Okt 24, 2012 @ 16:03:10

    Voor de kinderen hoop ik op een echte winter, voor mij niet. Sneeuw en ijs zorgen ervoor dat ik veel binnen ben omdat ik dan bang ben om te lopen.
    Ik heb vorig jaar ook die dingen gekocht voor onze de schoenen, maar dan nog alleen maar bij man aan de arm.

    Beantwoorden

  12. Kathy
    Okt 24, 2012 @ 17:55:15

    Ik heb al weer een paar weken enorm veel last vast mijn wintertenen, zou het een voorbode zijn van een strenge winter???

    Beantwoorden

  13. betjesonnetje
    Okt 24, 2012 @ 19:39:46

    Heb vorige winter ook van die dingen gekocht voor onder je schoenen; tot nu toe nooit gebruikt. Wel toevallig laatst een evenwichtstestje gedaan en het kon beter. Doe sindsdien evenwichtsoefeningen. Kon geen geschikte link in het Nederlands vinden, maar als je googelt op one leg stance balance test krijg je bruikbare resultaten in het Engels. Er zijn Nederlandse filmpjes over valpreventie (google: valpreventie) maar dat was niet precies wat ik wilde laten zien. Maar ongetwijfeld zijn er mensen die daar juist vinden wat ze nodig hebben.

    Beantwoorden

  14. Margreet
    Okt 24, 2012 @ 20:22:56

    Ik hoop altijd op een wat strenge winter met veel zon en kou. Dat natte, kouwelijke, donker daar hou ik niet zo van. Ik hou niet van dat gekwakkel. Of zon en kou of regen eventjes, maar niet te lang natuurlijk!

    Beantwoorden

  15. lillyme77
    Okt 24, 2012 @ 23:01:30

    Het mag van mij ontzettend koud worden en sneeuw ook geen probleem, maar als het dan dooit, dan meteen ook zo, dat het gelijk weg is en niet de avond erna weer opvriest en je de andere dag over de weg moet glibberen. Ga toch wel nog even op zoek naar die dingen voor onder de schoenen, lijkt me wel prettig, in geval van veel sneeuw en gladheid. Word ik tenminste niet als een slee voortgetrokken door de honden haha.

    Beantwoorden

  16. petradepooh
    Okt 25, 2012 @ 13:07:11

    Droogvriesweer graadje of -10 zodat we lekker kunnen schaatsten maar zonder sneeuw graag…. in 2010-2011 hadden we hier in de straat bijna 3 maanden sneeuwliggen…… Dat werd me met al het extra werk toch wel een beetje te gek (we hebben houten vloeren ivm de zout/pekel onder de schoenen)……

    Beantwoorden

  17. Pecunia
    Okt 28, 2012 @ 11:32:37

    Een Witte Kerstmis zou mooi zijn, maar ik wil verder geen gedoe met de NS om naar mijn werk te kunnen reizen…

    En ik verheug me nu al op de lente…

    Beantwoorden

Geef een reactie

