N(euro)otje vindt het niet leuk…

Het wordt vandaag heel lekker weer, misschien wel meer dan 20 graden! Dat betekent dat het op de helft van deze verder natte oktobermaand warmer is dan het in juli was. Toen was het namelijk 16 graden, net zo koud als het in december 2011 warm was…

Het grote voordeel van deze voor de tijd van het jaar te hoge temperaturen is natuurlijk dat het scheelt in stookkosten. En dat komt altijd goed uit. Vooral nu onlangs de BTW verhoogd werd van 19 naar 21 procent. En die waarschijnlijk al snel nog verder verhoogd wordt tot 23 procent. Want ook op de energierekening wordt het hogere tarief berekend. Gisteravond bleef N(euro)otje even op om te horen wat ze op tv bij P+W te zeggen hadden. Voor het programma werd namelijk een opmerking gelanceerd die N(euro)otjes aandacht trok, dat niet alleen de gepensioneerden in de nieuwe plannen er op achteruit gaan maar ook de zelfstandigen. Kijk, daar wordt ze nou zo moe van: je te pletter moeten werken en alleen maar steeds te horen krijgen dat dit duurder wordt, dat minder wordt en jij weer bij tot de groep behoort waar de klappen gaan vallen. Uiteindelijk blijkt het te gaan om de afschaf van de zelfstandigenaftrek. ‘Tuurlijk… Het is zo jammer om als zzp-er voor vol te worden aangezien, want de meeste zzp-ers hebben het helemaal niet breed. N(euro)otje weet dat de meeste mensen voor de inkomsten van Man niet eens hun bed uit zouden komen…

Toch gisteren maar weer de hele avond de lampen uit gelaten. Want die energierekening móet omlaag. Zelfs als dat betekent dat ze ervoor in het donker moet gaan zitten…

15 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Samenbesparen
    Okt 18, 2012 @ 08:14:37

    Wat vervelend hè?! Ik vond mijn werkende leven als zzp-er ideaal, maar het wordt echt steeds minder…
    Ik verdien omgerekend flink onder het minimumloon, maar ja, ik vind mijn werk wel leuk. Ik ben wel blij dat ik een bijbaan heb waar ik binnenkort bij ga beginnen. Toch iets van vastigheid en een normaal loon.
    Heel veel succes! Ik hoop dat je man voldoende werk houdt!

    Beantwoorden

  2. econowiser
    Okt 18, 2012 @ 09:25:42

    ZZP-ers worden keihard gestraft hier in NL terwijl zij en het MKB juist de motor van onze economie zijn. En die grote bedrijven? Die lobbyen zich suf en komen overal mee weg.

    Beantwoorden

  3. izerina
    Okt 18, 2012 @ 09:38:23

    Een klein pluspunt. de energieprijzen gaan omlaag. Dat vangt andere verhogingen weer op.

    Beantwoorden

  4. stijlvolminimalisme
    Okt 18, 2012 @ 12:27:53

    Dat is weer behoorlijk balen. Sterkte ermee! Bij mij gaan de lampen ook maar uit! Alles wat niet nodig is, wordt ook niet gebruikt. Jammer dat het uur weer verzet gaat worden, want daar gaat je daglicht.

    Beantwoorden

  5. A. de Gooijer
    Okt 18, 2012 @ 12:51:36

    En wat vind je ervan dat de ouderen gepakt worden? Die hebben hun hele leven gewerkt en belasting én pensioen betaald, dat wordt voor het gemak wel eens vergeten! Zij hebben/krijgen geen mogelijkheid meer om te werken en zodoende het inkomen op te vijzelen.

    Beantwoorden

  6. mathilde
    Okt 18, 2012 @ 13:23:43

    gelukkig heb ik een bijbaan, dat geeft rust in mijn hoofd en zekerheid op de bank.

    Beantwoorden

  7. betjesonnetje
    Okt 18, 2012 @ 13:59:37

    Niet in het donker gaan zitten. Dat is niet goed voor je. Als je het licht niet aan wilt doen, kun je beter vroeg naar bed gaan. Wel je halogeenlampen en je gewone gloeilampen, als je die nog hebt, vervangen door LED-lampen. Ik heb net gisteren de meest gebruikte spaarlampen vervangen door LED-lampen van 3 Watt. De spaarlampen zijn verplaatst naar plekken waar ik minder vaak ben. Ik heb berekend dat dit me ongeveer 50 kWh gaat besparen op jaarbasis. Mijn nieuwe lampen geven een stoot licht in een prettige kleur en ze schijnen mee te gaan tot het einde der dagen. Gewoon bij de Action.

    Beantwoorden

  8. Margreet
    Okt 18, 2012 @ 21:09:39

    Moet je wel tegen LED licht kunnen…. ik krijg last van mijn ogen dan.
    Neurootje het is voor iedereen balen, ZZP ers, ouderen, iedereen gaat er op achteruit. En er gaat nog veel meer komen, helaas.

    Beantwoorden

  9. betjesonnetje
    Okt 18, 2012 @ 22:56:30

    Dat is waar. Er zijn altijd mensen voor wie een bepaald idee niet geschikt is.

    Ik zie nu dat mijn reactie als weinig steunend kan overkomen. Ik probeerde gewoon even iets positiefs te zeggen, wijzen op iets wat je kunt doen in plaats van in het donker te gaan zitten.

    Ik kan er niet over uit dat ze het nu bij de ZZP-ers menen te moeten weghalen. Een heleboel van die mensen houden nu al nauwelijks het hoofd boven water.

    Ik herinner me levendig de vorige crisis, in de jaren ’80. Het was een beetje anders dan nu, maar niet heel anders. Huis gekocht toen de prijzen stegen, vervolgens zakte de huizenmarkt in en steeg de hypotheekrente naar 12%. Daarbij raakten steeds meer mensen werkloos.

    Je gaat dan twee dingen doen. Aan de ene kant bezuinig je aan alle kanten op je uitgaven. Aan de andere kant ga je op zoek naar manieren om extra inkomsten binnen te halen.

    Ik wens iedereen die in deze situatie zit, heel veel succes en wijsheid toe.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 19, 2012 @ 07:39:54

      @betjesonnetje: we zitten natuurlijk niet echt in het donker, we hebben de olielampjes aan 😉 Maar het elektrisch licht in de woonkamer is al een paar avonden niet aan geweest. Veel van het overige elektrisch licht is trouwens al LED. Elke halogeenspot die stuk gaat wordt door LED vervangen. We zitten gelukkig nog niet slecht op dit moment hoor, maar ervaringen uit het verleden bieden wel een bepaalde verwachting voor de toekomst… Vandaar dat we ons al schrap zetten voordat het echt spannend gaat worden.

      Beantwoorden

  10. Vlijtig Liesje
    Okt 19, 2012 @ 09:24:17

    Misschien kan je met kaarsen wat licht in het duister scheppen?
    Inderdaad balen w.b. ZZP-ers.

    Beantwoorden

  11. Vrolijksparen
    Okt 19, 2012 @ 11:24:17

    Hai, ik heb een vraagje en dacht ik vraag het aan jou, want jopuw blog kan ik altijd gemakkelijk weervinden en ik check je blog dagelijks.
    Maar we hebben aan elektriciteit nu 60. En van gas gemiddeld 26 en van water 2,6. Is dat veel of gemiddeld denk jij? Ik besef wel dat het in elk geval niet weinig is, maar ik was gewoon benieuwd. we hebben een huishouden met 3 personen, overdag standaard 1 computer aan en ’s avonds 2 pc’s merendeel. zonder afwasser op dit moment. 2 onder 1 kap, centrale verwarming alleen beneden aan en aardig nieuwe ketel ook trouwens.
    groetjes, vrolijksparen

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 20, 2012 @ 08:34:31

      @Vrolijksparen: het eerste wat me opviel was je watergebruik. Dat is bijna gelijk aan ons verbruik. Alleen als we weekenden vol met logés hebben, gebruiken we rond de 3. Ik denk dat je ook met de andere getallen wel redelijk zit, in ieder geval een stuk lager dan wij, hoewel het voor mij moeilijk te vergelijken is met onze situatie. Wij wonen in een boerderij van meer dan 100 jaar oud. Onze vorige woning was een Zweedse houtskeletbouwwoning, daar hoefden we amper te stoken. De eerste winter hier schrokken we van het hoge verbruik maar dat ligt aan het type woning. In de loop der jaren hebben we al heel wat geïsoleerd en enkel glas vervangen door dubbel en zelfs HR++ glas. Dat merken we natuurlijk wel. Maar voor een goede vergelijking raad ik je aan om eens de energiecheck te doen: http://www.milieucentraal.nl/campagnes/week-van-de-energierekening/.

      Beantwoorden

  12. Vrolijksparen
    Okt 21, 2012 @ 16:39:46

    bedankt!

    Beantwoorden

Geef een reactie

